ТЕМА. Лексична помилка й умовне позначення її (практично). Тлумачний словник.
Мета: ознайомити п’ятикласників із поняттям лексична помилка, формувати вміння користуватися тлумачним словником, відрізняти помилкове вживання слова від правильного, редагувати речення з лексичними помилками, збагачувати, уточнювати й активізувати лексичний запас учнів; розвивати увагу, кмітливість, культуру усного й писемного мовлення; виховувати в школярів бажання вивчати українську мову, потребу вдосконалювати власне мовлення.
Тип: урок засвоєння нового матеріалу.
Обладнання: тлумачний словник, завдання на картках для роботи в парах, експрес-уроки Олександра Авраменка «Відкривати й закривати», «Таємний і таємничий», «Посміхатися чи усміхатися».
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності.
1. Забезпечення емоційної готовності (обмін побажаннями із сусідом по парті).
2. Перевірка домашнього завдання. Бліц-опитування.
•Що вивчає лексикологія?
•Що таке лексика?
•Що таке лексичне значення слова?
•Чи всі слова мають лексичне значення слова?
•Які слова називаються однозначними, багатозначними?
•Чи всі слова мають пряме й переносне значення?
•Яке значення називається прямим, яке – переносним?
•У якому словнику пояснюють лексичне значення слова?
ІІ. Представлення теми й очікуваних результатів. Сьогодні на уроці ми маємо знати:
•що таке лексична помилка; маємо вміти:
•редагувати речення з лексичними помилками; відрізняти помилкове вживання слова від правильного; користуватися тлумачним словником. ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
1. На дошці записані речення в лівій колонці. Знайдіть помилки.
Неправильно |
Правильно |
|
1. Наш клас приймав участь у різних міроприємствах. |
|
|
2. Класним керівником нашого класу є Інна Петрівна. |
|
|
3. Сьогодні я получу гарну оцінку.
|
|
|
4. Солдати князя Ігоря були відважними. |
|
|
2. Пояснення вчителя.
Ці всі помилки називають лексичними. У чому суть лексичної помилки?
• Слово вжите не в тому значенні.
• Повторення однакових чи спільнокореневих слів (тавтологія).
• Уживання росіянізмів.
• Уживання слова, не властивого описуваній епосі.
Лексична помилка на берегах позначається великою літерою Л. Уявіть себе в ролі вчителя й підкресліть олівцем лексичні помилки хвилястою лінією, позначте їх на берегах.
Неправильно |
Правильно |
|
1. Наш клас приймав участь у різних міроприємствах. |
Наш клас брав участь у різних заходах.
|
Л Л |
2. Класним керівником нашого класу є Інна Петрівна. |
Нашим класним керівником є Інна Петрівна. |
Л
|
3. Сьогодні я получу гарну оцінку. |
Сьогодні я отримаю гарну оцінку. |
Л |
4. Солдати князя Ігоря були відважними. |
Воїни князя Ігоря були відважними. |
Л |
3. Перегляд експрес-уроків Олександра Авраменка «Відкривати й закривати», «Таємний і таємничий», «Посміхатися чи усміхатися».
4. Робота в парах. Учні отримують однакові картки із завданням.
Виберіть із дужок потрібне слово. Поясніть лексичне значення виділених слів за допомогою тлумачного словника. Складіть речення зі словами адрес-адреса.
(Відкрити, відчинити) вікно.
(Виключити, вимкнути) світло.
(Перевернути, перегорнути сторінку).
(Піднести, підняти) руку.
(Здавати, складати) іспит.
(Слідуюче, наступне) питання.
(Заплющити, закрити) очі.
Зазначити (адрес, адресу).
Щира (посмішка, усмішка).
ЗДАВАТИ – передавати (обов’язки, доручену справу, річ) тому, хто має цим відати, володіти.
СКЛАДАТИ – проходити перевірку знань, уміння.
АДРЕСА – позначення місця проживання чи перебування кого-небудь.
АДРЕС – письмове ювілейне вітання кого-небудь із нагоди відзначення видатної події в його житті.
5. Відредагуйте текст.
Я рахую, що нам потрібно слідити за своїм власним мовленням. Якщо людина багато читає, то її лексичний запас збільшується. Давайте користуватися лексичними словниками.
Відредагований текст.
Я вважаю, що нам потрібно стежити за своїм мовленням. Якщо людина багато читає, то її лексичний запас збільшується. Користуймося тлумачними словниками. IV. Рефлексія.
Використовуючи технологію «Незакінчені речення», продовжіть їх.
• Сьогодні на уроці я навчилася (навчився) …
• Лексичними називають помилки…
• Лексичні помилки позначають …
• Аби запобігти лексичним помилкам, потрібно … (багато читати, стежити своїм мовленням, користуватися словниками, бути уважним).
Максим Рильський у вірші «Мова» писав:
Як парость виноградної лози,
Плекайте мову. Пильно й ненастанно
Політь бур’ян. Чистіша від сльози
Вона хай буде. Вірно і слухняно
Нехай вона щоразу служить вам, Хоч і живе своїм живим життям. Про який бур’ян говорив поет?
• До чого закликає Максим Рильський? (Не засмічувати рідну мову суржиком, росіянізмами, словами-паразитами, дбати про її чистоту). V. Домашнє завдання.
Виконати вправу 338, с. 153 або із запропонованими словами (багатир – богатир, вірний – правильний, тиждень – неділя) скласти речення. Написати міні-твір «Чому треба берегти рідну мову» – індивідуально.