Урок. Лексична помилка, її умовне позначення"

Про матеріал
Розробка допоможе ознайомити шестикласників із поняття лексична помилка, розвитути вміння користуватися тлумачним словником, навчить відрізняти помилкове вживання слова від правильного.
Перегляд файлу

ТЕМА. Лексична помилка й умовне позначення її (практично). Тлумачний словник.

Мета: ознайомити п’ятикласників із поняттям лексична помилка, формувати вміння користуватися тлумачним словником, відрізняти помилкове вживання слова від правильного, редагувати речення з лексичними помилками, збагачувати, уточнювати й активізувати лексичний запас учнів; розвивати увагу, кмітливість, культуру усного й писемного мовлення; виховувати в школярів бажання вивчати українську мову, потребу вдосконалювати власне мовлення.

Тип: урок засвоєння нового матеріалу.

Обладнання: тлумачний словник, завдання  на картках для роботи в парах, експрес-уроки Олександра Авраменка «Відкривати й закривати», «Таємний і таємничий», «Посміхатися чи усміхатися».

Хід уроку

 

І. Мотивація навчальної діяльності.

1.  Забезпечення емоційної готовності (обмін побажаннями із сусідом по парті).

2.  Перевірка домашнього завдання. Бліц-опитування.

Що вивчає лексикологія?

Що таке лексика?

Що таке лексичне значення слова?

Чи всі слова мають лексичне значення слова?

Які слова називаються однозначними, багатозначними?

Чи всі слова мають пряме й переносне значення?

Яке значення називається прямим, яке – переносним?

У якому словнику пояснюють лексичне значення слова?

 

ІІ. Представлення теми й очікуваних результатів. Сьогодні на уроці ми маємо знати:

що таке лексична помилка;                                      маємо вміти:

редагувати речення з лексичними помилками; відрізняти помилкове вживання слова від правильного; користуватися тлумачним словником. ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

1.  На дошці записані речення в лівій колонці. Знайдіть помилки.

Неправильно

Правильно

 

1. Наш клас приймав участь у різних міроприємствах.

 

 

2. Класним керівником нашого класу є  Інна Петрівна.

 

 

3. Сьогодні я получу гарну оцінку.

 

 

 

4.         Солдати          князя   Ігоря   були відважними.

 

 

 

2.  Пояснення вчителя. 

Ці всі помилки називають лексичними. У чому суть лексичної помилки?

      Слово вжите не в тому значенні.

      Повторення однакових чи спільнокореневих слів (тавтологія).

      Уживання росіянізмів.

      Уживання слова, не властивого описуваній епосі.

Лексична помилка на берегах позначається великою літерою Л. Уявіть себе в ролі вчителя й підкресліть олівцем лексичні помилки хвилястою лінією, позначте їх на берегах. 

Неправильно

Правильно

 

1. Наш клас приймав участь у різних міроприємствах.

Наш клас брав участь у різних заходах.

 

Л

Л

2. Класним керівником нашого класу є Інна Петрівна.

Нашим класним керівником є Інна Петрівна.

Л

 

3. Сьогодні я получу гарну оцінку.

Сьогодні я отримаю гарну оцінку.

Л

4.         Солдати          князя   Ігоря   були відважними.

Воїни князя Ігоря були відважними.

Л

3.  Перегляд експрес-уроків Олександра Авраменка «Відкривати й закривати», «Таємний і таємничий», «Посміхатися чи усміхатися».

4.  Робота в парах. Учні отримують однакові картки із завданням.

 Виберіть із дужок потрібне слово. Поясніть лексичне значення виділених слів  за допомогою тлумачного словника. Складіть речення зі словами адрес-адреса.

            (Відкрити, відчинити) вікно.

            (Виключити, вимкнути) світло.

            (Перевернути, перегорнути сторінку).

            (Піднести, підняти) руку.

            (Здавати, складати) іспит.

            (Слідуюче, наступне) питання.

            (Заплющити, закрити) очі.

            Зазначити (адрес, адресу).

            Щира (посмішка, усмішка).

ЗДАВАТИ – передавати (обов’язки, доручену справу, річ) тому, хто має цим відати, володіти.

СКЛАДАТИ – проходити перевірку знань, уміння.

АДРЕСА –  позначення місця проживання чи перебування  кого-небудь.

АДРЕС – письмове ювілейне вітання кого-небудь із нагоди відзначення видатної події в його житті.

5. Відредагуйте текст.

Я рахую, що нам потрібно слідити за своїм власним мовленням. Якщо людина багато читає, то її лексичний запас збільшується. Давайте користуватися лексичними словниками.

Відредагований текст.

Я вважаю, що нам потрібно стежити за своїм мовленням. Якщо людина багато читає, то її лексичний запас збільшується. Користуймося тлумачними словниками. IV. Рефлексія.

Використовуючи технологію «Незакінчені речення», продовжіть їх.

      Сьогодні на уроці я навчилася (навчився) …

      Лексичними називають помилки…

      Лексичні помилки позначають  …

      Аби запобігти лексичним помилкам, потрібно … (багато читати, стежити своїм мовленням, користуватися словниками, бути уважним).

Максим Рильський у вірші «Мова» писав:

Як парость виноградної лози,

Плекайте мову. Пильно й ненастанно

Політь бур’ян. Чистіша від сльози

Вона хай буде. Вірно і слухняно

Нехай вона щоразу служить вам, Хоч і живе своїм живим життям. Про який бур’ян  говорив поет?

      До чого закликає Максим Рильський? (Не засмічувати рідну мову суржиком, росіянізмами, словами-паразитами, дбати про її чистоту). V.  Домашнє завдання. 

Виконати вправу 338, с. 153 або із запропонованими словами (багатир – богатир, вірний – правильний, тиждень – неділя)  скласти речення. Написати міні-твір «Чому треба берегти рідну мову» –  індивідуально.

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
4.5
Загальна:
4.5
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Шабовта Тетяна Євгеніївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Бондарчук Роман
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
pdf
Додано
29 вересня 2019
Переглядів
13547
Оцінка розробки
4.5 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку