Урок "Леся Українка – велика українська поетеса. Читання вірша «Вишеньки» в особах. "

Про матеріал

Ознайомити учнів із життям і творчістю української поетеси Лесі Українки та її віршем «Вишеньки», удосконалювати навички читання, збагачувати словниковий запас, розвивати усне мовлення учнів, акторські здібності шляхом інсценізації казки, виховувати любов до українського слова, рідної мови

Перегляд файлу

 

 Тема. Леся Українка – велика українська поетеса.  Читання вірша «Вишеньки» в особах.

  Мета:  ознайомити учнів  із життям і творчістю української поетеси  Лесі Українки та її    віршем «Вишеньки»,   удосконалювати навички читання,

збагачувати словниковий запас, розвивати усне мовлення учнів, акторські здібності шляхом інсценізації казки,  виховувати любов до українського слова, рідної мови.

Обладнання: звукові фішки, портрет Л.Українки,  ілюстрації, таблиці, наголовники для інсценізації.

                                                                     Зміст уроку:

 І. Організаційний момент уроку.

       1.Привітання

Добрий день, мої любі, хлопчики і дівчатка. Я дуже рада всіх вас бачити. Бажаю вам  гарного настрою.

 Любі діти! У наш клас

   Завітали люди щирі.  

   Привітайте в добрий час

   Гостей посмішкою й миром.

   Учень:

   Ми вам раді, люди добрі,

   І вітаєм щиро вас

   І запрошуєм ласкаво

   На урок у перший клас.

    2. Хвилинка — аутотренінг.

  • Подивіться мені в очі. Погляньте один на одного. Посміхніться. Для того,  щоб упоратись із завданням  цього уроку, будемо працювати, слухати, мислити, висловлювати свої думки.
  •  Діти, сьогодні зранку, коли я вийшла зі свого будинку, я помітила доброго чарівника. Він передав подаруночки  для тих діток, які  будуть гарно та плідно працювати на уроці.

   Отже, ми сьогодні будемо:

   Не просто слухати, а (чути),

  не просто дивитись, а (бачити),

   не просто відповідати, а (міркувати),

  дружно і плідно (працювати).

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

 1.Мовна розминка

-  Дітки, а давайте пригадаємо скоромовки, які ми вивчали на минулих уроках

  (Діти розповідають скоромовки з рухами.)

Наварили смакоти –                              

будем їсти я і ти.

А сороки і ворони

будуть їсти макарони.

             ***

  Лис малий і більший лис

по гриби ходили в ліс.

Заздрить білка в лісі лису –

лис лисички ніс із лісу.

***

Літали три, літали три,

Літали три сороки,

І сіли три, і сіли три,

На липу на високу.

***

Ґава ґаву запитала
– Ти на ґанок не літала?
- Не літала я на ґанок,
Та й проґавила сніданок.

 

   ***

   Кіт котив коток по току.

  Коток попав на лапу коту.

   ***

  У голубки горлечки

Туркотливе горлечко.

Горлечко туркоче,

Горличка вуркоче

 

2. – Тепер   давайте  пригадаємо вивчену нами чистомовку:

   Ля-ля-ля квітуча в нас (земля)

   ї-ї-ї- ми любимо (її) ,

   ем-ем-ем- ми весело (живем),

   мо-мо-мо - віршики (вчимо).

 

  3.  Дітки, а зараз ми з вами пограємо у гру «Анограми», але насамперед, давайте пригадаємо, що таке анаграми. Анограми – (від грецької «ана» - пере + «грама» - буква ) – слово або словосполучення, утворене перестановкою літер, яке складає інше слово. 

     - Ось   подивіться будь ласка сюди. Перед вами перше зашифроване слово. Будьте уважними. Хто хоче відповісти?

 

- А  тепер зверніть увагу на другу анаграму…………., третю анаграму

  3 2 4 5 1                   3 4 5 1 2 6                3 4 1 2 5

  с и л а ч                    с т о л и к                н о с и к

   - Ми виконали вправи для мовної розминки. Молодці.

  ІІІ. Підготовка до вивчення нового матеріалу

- Діти, з творчістю яких письменників ми  вже знайомились  на уроках читання? ( Т. Шевченко, І. Франко, Н. Забіла…)

  ІV. Оголошення теми і мети уроку.

   Ми сьогодні з вами

  Поведемо мову

   Про чудову жінку,

  Всім людям відому.

  Оце перед вами

  У квітах барвінку

   Наша поетеса Леся Українка.

  V.  Вивчення нового матеріалу.

Вчитель.   Сьогодні ви  дізнаєтеся про життя прекрасної людини, яка так схожа на весну. Така тепла, мила, ніжна й чарівна. Це відома українська поетеса Л.Українка. Для цього ми з вами побуваємо у (діти разом читають запис на дошці "МУЗЕЙ”).  Але для початку я розповім вам що таке музей.

Музей – це місце , де  зберігаються пам’ятки природи, культури, історії. Ці пам’ятки називаються екпонати.

  • Так і у нашому музеї (на дошці) ви теж бачите експонати. Але вони не прості, бо відображають моменти дитинства Лесі.

  (1 експонат - ілюстрація — зображення українського пейзажу;

    2 ескпонат - ілюстрація — зображення фортепіано;

   3 експонат - ілюстрація — цифра 8 ;

   4 експонат - ілюстрація — гілка вишень).

  • Подумайте і поділіться своїми думками, яким чином ці експонати пов‘язані з дитинством Лесі?

   ( Діти висловлюють свої передбачення).

   Розповідь вчителем біографії, паралельно відмічаючи точні передбачення.

   Леся Українка – видатна українська поетеса. Дівчинка була привітною та допитливою, надзвичайно вразливою та чуттєвою до краси різного краю, дуже любила природу, доглядала квіти у своєму маленькому квітничку.

Леся добре знала історію свого краю, дуже любила музику. Коли їй виповнилось 5 років, батьки подарували дівчинці фортепіано. Вона швидко навчилася грати і навіть самостійно писала музичні твори.. А навчала її усьому мама.

Леся була, як усі діти, тільки талановита. Свій перший вірш написала у 8 років, називався він Надія і був присвячений її рідні тітці Надії.

Та скоро сталося велике горе – Леся захворіла. Підступна хвороба мучила її аж до останнього дня. Але що інтенсивніше наступала хвороба, то непоборнішим ставав дух, незламнішою воля і жадоба до життя. 

Робота з “ Букварем ”.

  • А тепер давайте трішки прочитаємо про неї.

Читають 2-3 учні .

  •  Добре прочитали.
  • А зараз послухайте будь ласка загадку
    Кругленькі, червоненькі

На дереві висять

Улітку доспівають

І ваблять всіх малят

  • Так це вишеньки
  • Сьогодні ми будемо читати вірш Лесі Українки,  який так і називається  «Вишеньки».

VІ. Словникова робота

  • Але спочатку навчимося гарненько читати слова, які зустрінуться нам у вірші.
    Низесенько, доспіли, вишеньки - черешеньки,
    Спілі, червонії, гіллі, зросли.
  • Послухайте будь ласка цей твір(читає вчитель).

Перевірка розуміння прочитаного

  • Чому вишеньки виросли високо?

VІ. Фізкультхвилинка

  • На творчість Л.Українку завжди надихали українські народні пісні. Згадаймо українську народну пісню «Два півники»

(Діти виконують пісню з рухами)

  • От і відпочили. Сідайте на свої місця.
  • Давайте повернемося до вірша Л.Українки «Вишеньки» і  прочитаємо цей вірш ще раз та звернемо увагу на речення із знаком питання.
  • Які це речення? (2-3 дітей читають вірш)

Робота над змістом.

  • Що на дереві привернуло увагу діток?
  • Чому вони не могли дістати вишеньок?
  • Щоб сталося, якби вишеньки зросли низенько?
  • Як діти звертались до деревця?
  • А зараз, ви самостійно прочитаєте цей вірш, але намагайтеся читати напівголосно,  правильно та виразно.
  • Молодці! А скажіть мені, дітки, між ким відбувається розмова у вірші?
  • Так, 1,2 строфа вірша це слова автора, 3 – запитання дітей, 4- відповідь вишеньок.
  • А давайте ми з вами прочитаємо цей вірш в особах

(Читання в особах 2 рази)

  • А зараз давайте пограємо гру « Збери слова» . Подивіться на дошку.  Тут розташовані склади слів: ви шень ки, че ре шень ки. Давайте їх зберемо і прочитаємо.

Діти збирають слова і читають.

А тепер зробимо звуковий аналіз зібраних слів

Діти виходять до дошки і роблять звуковий аналіз слів

Вишеньки [ - o - o = - o ]   

Черешеньки [ - o - o - o = - o  ]

  VІІ. Словникова робота.

Пояснення значення висловів:

Ваблять очі – приваблюють;

 мало не плачуть – ледь не плачуть;

годі дістати – не можна дістати.

V ІІІ. Підсумок уроку.

  • Шкода, але  уроку приходить кінець. А скажіть, будь ласка, з творчістю якої поетеси ми з вами сьогодні познайомилися?
  • Хто така Леся Українка?
  • Що вам запам’яталось про Лесю?
  • А ось що передав вам добрий чарівник. За хорошу роботу, добре читання творів Лесі Українки, він кожному дарує вишеньку з побажаннями і обіцяє, що влітку він пригостить всіх чудовими вишеньками.
  •  Що найбільше сподобалось на уроці?

 

 Вивчайте, діти,  мову українську.

 Дзвінкоголосу, ніжну, чарівну,

 Прекрасну, милу і чудову,

 Як материнську пісню колискову.

 

Вчитель. Дякую за урок

1

 

doc
Додано
3 квітня 2018
Переглядів
2914
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку