Ознайомити учнів із життям і творчістю української поетеси Лесі Українки та її віршем «Вишеньки», удосконалювати навички читання, збагачувати словниковий запас, розвивати усне мовлення учнів, акторські здібності шляхом інсценізації казки, виховувати любов до українського слова, рідної мови
Тема. Леся Українка – велика українська поетеса. Читання вірша «Вишеньки» в особах.
Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю української поетеси Лесі Українки та її віршем «Вишеньки», удосконалювати навички читання,
збагачувати словниковий запас, розвивати усне мовлення учнів, акторські здібності шляхом інсценізації казки, виховувати любов до українського слова, рідної мови.
Обладнання: звукові фішки, портрет Л.Українки, ілюстрації, таблиці, наголовники для інсценізації.
Зміст уроку:
І. Організаційний момент уроку.
1.Привітання
Добрий день, мої любі, хлопчики і дівчатка. Я дуже рада всіх вас бачити. Бажаю вам гарного настрою.
Любі діти! У наш клас
Завітали люди щирі.
Привітайте в добрий час
Гостей посмішкою й миром.
Учень:
Ми вам раді, люди добрі,
І вітаєм щиро вас
І запрошуєм ласкаво
На урок у перший клас.
2. Хвилинка — аутотренінг.
Отже, ми сьогодні будемо:
Не просто слухати, а (чути),
не просто дивитись, а (бачити),
не просто відповідати, а (міркувати),
дружно і плідно (працювати).
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Мовна розминка
- Дітки, а давайте пригадаємо скоромовки, які ми вивчали на минулих уроках
(Діти розповідають скоромовки з рухами.)
Наварили смакоти –
будем їсти я і ти.
А сороки і ворони
будуть їсти макарони.
***
Лис малий і більший лис
по гриби ходили в ліс.
Заздрить білка в лісі лису –
лис лисички ніс із лісу.
***
Літали три, літали три,
Літали три сороки,
І сіли три, і сіли три,
На липу на високу.
***
Ґава ґаву запитала
– Ти на ґанок не літала?
- Не літала я на ґанок,
Та й проґавила сніданок.
***
Кіт котив коток по току.
Коток попав на лапу коту.
***
У голубки горлечки
Туркотливе горлечко.
Горлечко туркоче,
Горличка вуркоче
2. – Тепер давайте пригадаємо вивчену нами чистомовку:
Ля-ля-ля квітуча в нас (земля)
ї-ї-ї- ми любимо (її) ,
ем-ем-ем- ми весело (живем),
мо-мо-мо - віршики (вчимо).
3. – Дітки, а зараз ми з вами пограємо у гру «Анограми», але насамперед, давайте пригадаємо, що таке анаграми. Анограми – (від грецької «ана» - пере + «грама» - буква ) – слово або словосполучення, утворене перестановкою літер, яке складає інше слово.
- Ось подивіться будь ласка сюди. Перед вами перше зашифроване слово. Будьте уважними. Хто хоче відповісти?
- А тепер зверніть увагу на другу анаграму…………., третю анаграму
3 2 4 5 1 3 4 5 1 2 6 3 4 1 2 5
с и л а ч с т о л и к н о с и к
- Ми виконали вправи для мовної розминки. Молодці.
ІІІ. Підготовка до вивчення нового матеріалу
- Діти, з творчістю яких письменників ми вже знайомились на уроках читання? ( Т. Шевченко, І. Франко, Н. Забіла…)
ІV. Оголошення теми і мети уроку.
Ми сьогодні з вами
Поведемо мову
Про чудову жінку,
Всім людям відому.
Оце перед вами
У квітах барвінку
Наша поетеса – Леся Українка.
V. Вивчення нового матеріалу.
Вчитель. Сьогодні ви дізнаєтеся про життя прекрасної людини, яка так схожа на весну. Така тепла, мила, ніжна й чарівна. Це відома українська поетеса Л.Українка. Для цього ми з вами побуваємо у (діти разом читають запис на дошці "МУЗЕЙ”). Але для початку я розповім вам що таке музей.
Музей – це місце , де зберігаються пам’ятки природи, культури, історії. Ці пам’ятки називаються екпонати.
(1 експонат - ілюстрація — зображення українського пейзажу;
2 ескпонат - ілюстрація — зображення фортепіано;
3 експонат - ілюстрація — цифра 8 ;
4 експонат - ілюстрація — гілка вишень).
( Діти висловлюють свої передбачення).
Розповідь вчителем біографії, паралельно відмічаючи точні передбачення.
Леся Українка – видатна українська поетеса. Дівчинка була привітною та допитливою, надзвичайно вразливою та чуттєвою до краси різного краю, дуже любила природу, доглядала квіти у своєму маленькому квітничку.
Леся добре знала історію свого краю, дуже любила музику. Коли їй виповнилось 5 років, батьки подарували дівчинці фортепіано. Вона швидко навчилася грати і навіть самостійно писала музичні твори.. А навчала її усьому мама.
Леся була, як усі діти, тільки талановита. Свій перший вірш написала у 8 років, називався він Надія і був присвячений її рідні тітці Надії.
Та скоро сталося велике горе – Леся захворіла. Підступна хвороба мучила її аж до останнього дня. Але що інтенсивніше наступала хвороба, то непоборнішим ставав дух, незламнішою воля і жадоба до життя.
Робота з “ Букварем ”.
Читають 2-3 учні .
На дереві висять
Улітку доспівають
І ваблять всіх малят
VІ. Словникова робота
Перевірка розуміння прочитаного
VІ. Фізкультхвилинка
(Діти виконують пісню з рухами)
Робота над змістом.
(Читання в особах 2 рази)
Діти збирають слова і читають.
А тепер зробимо звуковий аналіз зібраних слів
Діти виходять до дошки і роблять звуковий аналіз слів
Вишеньки [ - o - o = - o ]
Черешеньки [ - o - o - o = - o ]
VІІ. Словникова робота.
Пояснення значення висловів:
Ваблять очі – приваблюють;
мало не плачуть – ледь не плачуть;
годі дістати – не можна дістати.
V ІІІ. Підсумок уроку.
Вивчайте, діти, мову українську.
Дзвінкоголосу, ніжну, чарівну,
Прекрасну, милу і чудову,
Як материнську пісню колискову.
Вчитель. Дякую за урок
1