Урок "Література рідного краю"

Про матеріал

Даний комбінований урок ознайомить учнів із життям і творчим шляхом письменника Донеччини Сави Божка, поглибить знання про історію рідного краю, закріпить навичкивести діалог і полілог у парі, групі, будувати монологічне висловлювання, вступати в дискусію з проблемних питань твору, узагальнювати, систематизувати знання та робити висновки.

Перегляд файлу

Тема уроку: «Література рідного краю. Сава Божко. Роман «В степах»(10 клас)

 

Мета: ознайомити учнів із життям і творчим шляхом нашого земляка, виробляти особистісне ставлення до літератури рідного краю, розвиваючи вміння висловлювати свої думки про автора твору, героїв, художні образи; прищеплювати високі естетичні смаки, виховувати почуття прекрасного,  поглиблювати знання про історію рідного краю, його найвидатніших діячів культури та мистецтва; виробляти вміння вести діалог і полілог у парі, групі, будувати монологічне висловлювання, вступати в дискусію з проблемних питань твору, узагальнювати, систематизувати знання та робити висновки; виробляти вміння бачити й цінувати красу й самобутність рідної землі;  розвивати вміння переказувати, стежити за чіткістю та логічністю відповідей на запитання, висловлювати свої враження від почутого, побаченого; формувати в дітей самостійне судження, вчити їх давати об'єктивну характеристику героям, художнім образам і явищам. Прищеплювати повагу до видатних людей рідного краю, плекати працелюбність, милосердя, гуманне ставлення до людини, природи тощо

 

Тип уроку: комбінований

 

Хід уроку

 

І. Створення позитивної атмосфери навчання й організації комунікації учнів. Настановчо-мотиваційний етап

1. Метод «Прогноз погоди» (діагностика та покращення емоційного стану учнів)

 2.Вступне слово-огляд.

Саві Божку як історикові і письменнику довелося жити і творити в складну епоху. У своїх творах письменник прагнув по - новому глянути на минуле. І коли в них сучасний читач знайде недоліки, то це будуть загальні недоліки молодої української художньої історичної літератури. Про творчість Сави Божка, на жаль, ще немає окремого до­слідження. Проте вона знайшла відбиття в історії ук­раїнської літератури, де говориться, що роман С.Божка «В степах» - «один із найцікавіших епічних творів тогочасної українсь­кої прози, присвячених народному життю кінця ХІХ - початку XX століття»,  це твір, що «досі, на жаль, не знайшов ще належної оцінки в літе­ратурознавчій науці і критиці, хоч і являє собою цікаву сто­рінку в історії української романістики». С.Божко одним із перших в українській прозі свого часу зважився на великий соціально - історичний роман. І ми сьогодні маємо можливість, проаналізувавши цей твір, дати свою оцінку роману з позиції сучасного читача.

 

ІІ. Операційно-пізнавальний етап

1. Актуалізація опорних знань і висунення системи гіпотез.

Технологія «Робота в парах». Пригадайте вивчений матеріал «Жанр роману і його різновиди в українській літературі». Заслуховування відповідей. Вироблення спільного висновку щодо жанру твору С.Божка.

 Жанр  твору «В степах» - соціально історичний роман.

Приблизно у 1922-1923 рр.. починається повнокровний розвиток української прози. На цей час припадає поява нових жанрів - від новели і лірично - фрагментальної  повісті до великих епічних              полотен. Починаючи з 1924 - 1926 років, з’являються  чимало романів історичних, фантастичних, утопічних. Та найбільше було романів, присвя­чених соціальним питанням. Існує ідейно - тематична класифікація романів 20-х років: соціально – авантюрний, героїко - романтичний, перші спроби роману – епопеї,  виробничий, соціально-побутовий, історико – революційний, проблемно-психологічний, науково-фантастичний. Серед письменників, які започаткували художньо-історичну прозу, був і Сава Захарович Божко. Він пройшов шлях від історичного оповідання „Хмельниччина" аж до спроб роману - епопеї.

 

2. Уведення учнів у життєвий світ митця та творчу лабораторію.

  • Дослідник-біограф (повідомлення)

Народився Сава Захарович Божко 24 квітня 1901 року в селі Манівці (хутір Крутоярівка) Гришинського району (тепер Красноармійський район, колишня Катеринославщина)   в сім’ї селянина - бідняка. Сільська школа, а потім Павлоград­ська учительська семінарія. Після 1921 року почав друкуватися. Після закінчення університету працює в Харкові газетярем. Весною 1924 року Сава Божко переїздить до міста Кам’янець-Подільський з метою організувати на Поділлі окружну газету. У Харкові С. Божко входив до спілки письменників „Плуг". Переїхавши до Кам’янець-Подільського він організовує Подільську філію „Плуга". Сава Захарович брав участь у роботі з’їзду ВАПП ЗО квітня 1928 року, який можна вважати першим форумом нової літератури. У 1932 році С.Божко стає членом ВУСПП, переїздить до Херсона, де викладає у  сільськогосподарському інституті та за­очному інституті масової освіти. У період Великої Вітчизняної війни письменник зі зброєю в руках захищав рідну землю від фашистської навали, працював у дивізійній фронтовій газеті. Був нагороджений медалями „За перемогу над Німеччиною у Великій Вітчизняній війні 1941 – 1945 рр..”, „За взяття Будапешта”. Після закінчення війни С. Божко працював у м. Донецьку. А в 1947 році несподівано і трагічно помер.

    У 1960 році рідні письменника одержали реабілітаційну довідку. Вшановуючи пам’ять цієї людини, було здійснено перевидання роману «У степах». У Красноармійській школі №12 працює єдиний в Україні музей С.З.Божка.

 

  • Дослідник – історик (міні-конспект)

Багато  в 20-і роки було праць з історії, які щільно перепліталися з концепціями М.Грушевського та його послідовників. Різні тлумачення тих чи інших історичних явищ знає історія. Невеличкі за обсягом книжечки С. Божка „Хмельниччина”, „Козаччина” вийшли у світ 1922 року, серед яких -  нарис «Козаччина»: серед колізій твору йдеться про минувшину, сьогодення і майбуття України. При цьому згадуються і ніби оживають значні постаті з історії рідного народу, славної козаччини - Хмельницький, Вишневецький(Байда), Дорошенко, Сагайдачний, Наливайко, Лобода, Павлюк, Чорний, Сулима, Шевченко, Грушевський. Неодноразово С. Божко згадує і про реєстрове козацтво - передумови його виникнення, роль і значення у загальноукраїнській історії. Великий плюс «Козаччини» - ілюстративний матеріал, яким багато і влучно супроводжується тема твору. Це - малюнки, гравюри давнини, художні роботи на історичну тему: «Козацька рада», «Під орудою пана Вишневецького (Байди)», «Запорожці споряджаються у військовий похід», «Як козаки гуляли», «Пригнічені панщиною». Минулому присвячена історична повість „Над колискою Запоріжжя”.

 Роман „В степах” автор задумав як трилогію. Перша частина - „Чабанський вік” - вийшла у світ у 1927 році, друга - „Сполохи” – у 1930 році, а третю частину - „До моря” – світ так і не побачив. Трилогія присвячена історії півдня України кінця XIX - початку XX століть. С.З.Божко починає писати на шахтарську тематику, але характерним є багатоплановий погляд на долю шахтарства в контексті суспільно-політичних проблем Донбасу.

 

3. Словникова робота та заповнення понятійно-термінологічного «поля» .

 Терміни «роман», «трилогія», «сюжетний ланцюжок»

 

4. Сприйняття й осмислення композиційно-художнього змісту твору, жанрово-стильової манери письма автора.

Слово учителя

В обох частинах роману „В степах ” відсутній головний герой. Індивідуальні сюжети лінії посідають у творі другорядне значення. На передньому плані – виробничі відносини. Власне, це і було метою автора. Він писав, що „головна мета моя соціологічна - подати епоху, а не окремих ізольованих постатей ”. У цьому і помилка С. Божка, адже роман набув художньої цінності завдяки яскравим картинам і образам, у яких відбилися суперечності епохи й психологія людей різних класів і прошарків. Взаємовідносини, переживання, стосунки мешканців маєтку Жаботинського складають сюжетні лінії, що переплітаються.

 

5. Розв'язання учнями проблемних завдань залежно від їх інтелектуально-вольових можливостей та психофізіологічних особливостей

 

1. Аналіз образів (зовнішність, походження, мова, перебувають у розвитку чи сталі, роль у розгортанні сюжету). Робота  в групах.

  • Сапрон Джермеля
  • Кирило Руденко
  • Генріх Найман
  • Густав Найман
  • Микола Буряк
  • Уляна
  • Любов Іванівна Рудан і Костя  Смердинський
  • Габріель Луї Діберс
  • граф Аполон Михайлович Шаботинський.

 

2. Літературно-дослідницька робота

Виписати фольклорний матеріал (прислів’я, приказки, повір’я, історичні, ліричні народні пісні, обрядова поезія. Визначити його роль у творі.

 

3. Знайти вивчені художні засоби в уривку з роману

 «Найманська копальня в найдальшому кутку західного  Донбасу. Вона, як вежа, стоїть на межі між голим Катеринославським та вкритим шахтами з капрами, димарями, пірамідами породи та естакадами степом Донеччини. Влітку навколо вежі капра буяє робота хліборобська. Теж восени і весною. Великим шляхом тягнуться хури з хлібом та вугіллям до вокзалу і звідти з лісом для шахти.

Степ навколо, як рій гуде: гейкають і свистять панські та рогачівські погоничі, лунко дзвенять набитим шляхом нові брички хрущиків і цілий день торохтять порожні гарби. А влітку навіть пізнього вечора риплять повними снопами навантажені. Гейкають на волів натомлені погоничі, а з гарби спускається довга, як степовий шлях, пісня. Вона без слів і снується в напівсонній степовій темряві, плутається в спицях дзвінких коліс із скрипом перевантажених драбин гарби.

Тягнеться пісня із степу до економії. А заколисаний нею шлях засинає ненадовго. Ще до зорі по ньому знову дзвін хурі, торохтіння гарб» .

 

ІІІ. Корекційно-рефлексивний етап

 

  1. Встановлення логічних зв'язків, закономірностей у розглядуваному творі

 

Прийом «Почережні запитання». Учні по черзі читають уривки з роману і ставлять запитання.

Варіанти запитань: Що є найважливішим в уривку, який прочитали?, Що, на твою думку, мав автор на увазі під…? Як це стосується ідеї твору?, Про що нам тепер необхідно дізнатися? Що, на твою думку, буде далі?

 

2. Самоаналіз (творча рефлексія).

 

Гра «Так-Ні». Учні записують відповіді на запитання учителя(запитання не повторюються, відповіді тільки «так» або «ні». 

 

ІУ. Підсумки

Метод «Незакінчене речення»: «Для мене несподіваним стало те, …», «На уроці я дізнався нове для себе…», «Твір, на мою думку, є актуальним, тому що…»

 

У. Оцінювання.

 

УІ. Домашнє завдання (відповідно до календарного планування)

Список використаної літератури

  1.   Сава Божко. В степах. – Харків: ДВУ, 1930.
  1. Голобородько Я. Ю. Божко Сава Захарович // Енциклопедія сучасної України. — Т. 3. — К. -  2004. — С. 176.
  2. Голубєва З.С. Український радянський роман 20-х років».- Харків: вид. Харківського у-ту, 1967.
  3. Довгалюк М. П. Божко Сава Захарович // Українська літературна енциклопедія. — Т. 1. — К. - 1988. — С. 205.

5.  Казакова Л.В., Штейн Г.А. Серія «Загублене покоління». Видатний український  письменник С.З.Божко і його безсмертний роман «В степах» (На допомогу вчителю української літератури). – Донецьк. – 2011. – 31 с.

6. С. Шаховський. Десять романів та їх автори. – К.: Радянський письменник, 1967.

7. Чухонцева Н., Тарабура С. Образ степу в романі Сави Божка «В степах» // З Україною в серці: Збірник статей. — Херсон, 1996. — С. 94—98.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Федоров Сергій Іванович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
26 липня 2018
Переглядів
1734
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку