Урок. Література рідного краю.Вінниччина.З Україною в серці. "Ліна Біленька. Життя і творчість"

Про матеріал

Урок формування комунікативних умінь познайомить учнів з творчістю поетеси - землячки Л.Біленької;сприяє вихованню в учнів почуття любові до рідного краю;школярі вчаться робити аналіз поетичних творів, а також висновки і узагальнення про прочитане.

Перегляд файлу

 

Література  рідного  краю в 5 класі

 

Тема.                                        З Україною в серці. 

                   Ліна  Біленька.  Життя і творчість поетеси-землячки

 

Мета: 

  • познайомити учнів з творчістю поетеси - землячки  Л.Біленької;
  • визначити основні мотиви їх поетичних творів;
  • сприяти вихованню почуття любові до рідного краю, почуття гордості за приналежність до народу-героя, до народу-трудівника;
  • вчити учнів робити аналіз поетичних творів, а також висновки і узагальнення про прочитане.

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

Учні повинні вміти:

аналізувати, порівнювати, зіставляти факти;

доводити, відстоювати свої думки;

досліджувати текст, робити висновки й узагальнювати вивчене під керівництвом вчителя;

визначати художні засоби;

виразно читати поезії.

 

Учні повинні знати:

цікаві факти з біографії письменниці;

зміст поезій:

збірки поезій Л.Біленької.

Ключові компетентності:

- спілкування державною мовою;

- інформаційно – цифрова ;

- соціальні й громадянські;

- загальнокультурна грамотність.

Предметні компетентності:

Громадянська :

- виховання свідомого відповідального громадянина держави, який є соціально активною особистістю з усвідомленою громадянською позицією, почуттями національної свідомості, гідності.

Власне читацька:

- знання теорії, здатність ефективно взаємодіяти з художнім твором, розуміти його підтекст, вміти вести діалог з письменником, давати особистісну оцінку прочитаному на основі своїх вражень та авторської позиції.

Навчально-пізнавальна :

- уміння учнів працювати з різноманітною інформацією в умовах пошуку, дослідження; застосовувати здобуті знання.

 

 

Особистісна:

- уміння виявляти самостійність, організовувати свою діяльність, володіти правилами етики, співробітництва.

Ціннісно-світоглядна:

- розуміння світоглядних категорій, що знайшли художнє відображення в літературних творах, уміння визначати й аргументувати оцінне ставлення до них.

Комунікативно-мовленнєва:

- розуміння специфіки мови художнього твору, володіння основними мовленнєвими видами діяльності, здатність до написання робіт різного жанру.

 

Обладнання. Виставка книг письменників – земляків, портрет  Л.Біленької, її твори,  вислови про поетесу,презентація, таблиці, відеофільм « Дитячі  вірші»,        гамзапис пісні «Батьківщина – Україна»

Тип уроку. Урок формування умінь та навичок та розвитку комунікативних умінь.

Форма  уроку. Усний журнал

 

Епіграф.   Наше чарівне Поділля вигодувало

своїм насущним  хлібом

і виплекало своєю поезією чудесних митців,

які стали красою і окрасою нашої країни.

                                                                                                                                                     М.Стельмах.

Хід уроку

І. Мотивація  навчальної  діяльності.

1.Хвилина поезії.

Красо України, Подолля!

Розкинулось мило, недбало!...

Онде балочка весела,

В ній хороші, красні села.

Коло сел стоять тополі,

Розмовляють з вітром в полі.

Хвилюють лани золотії,

Здається, без краю, - аж знову

Бори величезні, густії

Провадять таємну розмову

                     Леся  Українка

 

 

 

 

ІІ Актуалізація опорних знань учнів

     1.Інтерактивна вправа «Опитування – інтерв’ю»

     - Назвіть письменників , які своєю літературною спадщиною

        прославили   Вінниччину?

  • Які твори  цих письменників ви читали?

 

ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

 

  1. Сторінка журналу « Життєпис поетеси»  ( Слайд №1)

 

     Виступ учня. ( Випереджувальні  завдання)

Ліна Біленька ( портрет  див. Додаток 1) народилася 10 січня 1925 р. в             

 с. Юзвин (тепер  Некрасове Вінницького району) на Вінниччині. Закінчила Вінницький педагогічний інститут. Учасник Другої світової війни. Працювала лаборантом в альма-матер, коректором в обласній друкарні, редактором реклами, інспектором архівного відділу при облвиконкомі, старшим техніком на заводі радіоелектроапаратури. У 1982–1984 рр. була секретаркою і літконсультантом Вінницької письменницької організації. У 1995 р. разом з чоловіком — письменником Миколою Студецьким переїжджає на Київщину. Згодом оселяється у Будинку ветеранів сцени в Пущі-Водиці (Київ).[2]

(  Слайд № 2, 3)

2.Сторінка журналу « Творчість» ( Слайд № 4)

Виступ учня. ( Випереджувальні  завдання)

  • Пише переважно для дітей. Перша публікація — у 1945 р. в газеті «Вінницька правда». Згодом її ліричні поезії і твори для дітей публікуються в українській періодиці.
  • Авторка книжок: «Українським дітям у всьому світі» (1990),

«Три зошити» (1991), «Весела книжечка для малят» (1991, у співавторстві з Петром Головатюком), «Цок, цок -іде цапок» (1992), «Арфа» (1996),   «Сонячний букварик» (2000).[3]

 

3.Сторінка журналу «  Віртуальна зустріч»

 

Письменниця  Ліна Біленька  читає дитячі вірші.

Відео ( див. Додаток 2)

Виступ учня. ( Випереджувальні  завдання)

 

 

 

ІУ. Закріплення знань, умінь та навичок (Слайд № 7,8)

1.Виразне  читання ( див. Додаток 3)

БЕРЕЖІМО УКРАЇНУ
Бережімо Україну -
Нашу матінку єдину: 
Хлібні ниви золотисті 
І ліси зеленолисті, 
Голубі озера й ріки, 
Чаєнят сріблястих
крики,
Неба синього глибини, 
Тиху пісню журавлину, 
Бо у нас одна-єдина 
Рідна мати - Україна.

Скоромовка 
Сонце, сонце,
Даль ясна.
Ні, не сон це, 
А весна!

 

Пісня: муз: Анна Олєйнікова, сл: Ліна Біленька

Виконавець: Мирослав Немитий ♫ Батьківщина – Україна

 ( див. Додаток 4)

 

2.Релаксація.

УІ. Підбиття  підсумку  уроку. Оцінювання.

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжіть речення.

« Я відкрив ( відкрила) для себе…»

«Вірші Л.Біленької, на мою думку,…»

« Мене зацікавило…»

VІ. Домашнє завдання

Рівень

Завдання

1

Середній рівень

Виразно читати  вірші

2

Достатній  рівень 

Виписати  художні засоби із віршів поетеси

3

Високий  рівень

Написати листа Л.Біленькій

 

 

 

 

            ДОДАТКИ  ДО  УРОКУ

Додаток 1

 

 

                                                         Портрет Ліни  Біленької                                                                     

Описание: C:\Users\Dom\Desktop\Без названия (3).jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

 

 

 

 

Описание: C:\Users\Dom\Desktop\Без названия (2).jpg

 

 

Письменниця  Ліна Біленька  читає дитячі вірші. Відео

 

Додаток 3

 

 

Ліна Біленька
                          Земля радіє

                  Земля радіє, мов дитина,
                  Яку голубить ніжна мати
                  І випиває до краплини
                  Весняний дощ голубуватий.

                  Сльозинки радості іскряться
                  На юнім листі тополинім,
                  Вже будить сонце бджіл до праці, 
                  Гудуть, гудуть рої бджолині.

                  І уожна гілка буйноцвітна,
                  В промінні світиться рум,яно,
                  І дивиться з трави привітно
                  Кульбаба із проміння ткана.

 Ліна Біленька
  
                         РАНОК

                    Озивається ранок до мене
                    Щебенням розбуджених птиць
                    І дерев шелестінням зеленим,
                    І гудінням бджілок-трудівниць.

                    Я саджу перед вікнами квіти,
                    Я вслухаюсь у пісню весни,
                    Вже зі мною прощається квітень,
                    Залишаючи спогад ясний.

                    Журавлів залишає в дарунок
                    І заливистий спів солов,їв,
                    І на сонці настояний трунок
                    Яблуневих подільських садів.

Додаток 4

 

 

 

 

docx
Додано
21 липня 2018
Переглядів
5430
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку