Урок літератури на сцені Тема уроку. І. Франко. Соціально-психологічна драма «Украдене щастя». Майстерність зображення трагічної долі героїв. Роздуми над тим, у кого з героїв украд

Про матеріал
  • Продовжити знайомство із драмою І. Франка «Украдене щастя», з'ясувати, наскільки свідомо школярі зрозуміли зміст п'єси; розкривши та аналізуючи її зміст, дати оцінку героям, робити висновки; шляхом бесіди підвести учнів до з'ясування основних проблем драми: кохання, зрада, сім'я, щастя моральні норми та формувати соціальні життєві компетентності: розуміння поняття щастя, зрада, кохання, вірність;
  • розвивати образне, логічне та критичне мислення; відповідальність людини за свої вчинки та поведінку, здатність самостійно приймати рішення; висловлювати свою думку відносно морального вибору людини в житті та власне ставлення до того, що трапилося з героями твору;
  • виховувати в учнів загальнолюдські моральні цінності.
Перегляд файлу

Пустовіт Т. В.,

учитель української мови та літератури,

м. Тростянець, Сумська область

 

Урок літератури на сцені

Тема уроку. І. Франко. Соціально-психологічна драма «Украдене щастя». Майстерність зображення трагічної долі героїв. Роздуми над тим, у кого з героїв украдено щастя

 

Мета уроку:

  • продовжити знайомство із драмою І. Франка «Украдене щастя», з’ясувати, наскільки свідомо школярі зрозуміли зміст п’єси; розкривши та аналізуючи її зміст, дати оцінку героям, робити висновки; шляхом бесіди підвести учнів до з'ясування основних проблем драми: кохання, зрада, сім'я, щастя моральні норми та формувати соціальні життєві компетентності: розуміння поняття щастя, зрада, кохання, вірність;
  • розвивати образне, логічне та критичне мислення; відповідальність людини за свої вчинки та поведінку, здатність самостійно приймати рішення; висловлювати свою думку відносно морального вибору людини в житті та власне ставлення до того, що трапилося з героями твору;
  • виховувати в учнів загальнолюдські моральні цінності.

 

Тип уроку: комбінований

 

Форми, методи та прийоми навчання: фронтальні, індивідуальні, групові, інтерактивні, творче спостереження, рольова гра, дослідження-характеристика, моделювання ситуації, творча робота, бесіда.

 

Обладнання : портрет І.Я.Франка, текст п’єси , проектор, комп’ютер, екран.

 

Структура уроку (М. І. Пентилюк)

І. Організація навчальної і пізнавальної діяльності учнів

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

ІV. Засвоєння та закріплення матеріалу 

VІ.   Підсумок    

VІІ. Оцінювання.        

VІІІ. Домашнє завдання

 

Хід уроку

 

І. Організація навчальної і пізнавальної діяльності учнів

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Оголошення теми, мети уроку

Запис у зошити

 

Учитель.  Сьогодні на уроці ми поговоримо про соціально-побутову драму

 І. Франка «Украдене щастя», розкриємо та проаналізуємо її зміст, дамо оцінку вчинкам героїв, спробуємо заглибитися в моральні проблеми драми і зрозуміти сутність конфлікту, які приведуть нас до розмови про кохання, зраду, щастя, моральні норми. Ви зробите висновки, висловите власні думки про те, що є щастя, як ставитися до зради, що робити, коли це сталося, якою повинна бути сімя, з'ясуємо, хто в кого украв щастя і чому. (слайд 2)

 

Зверніть, будь ласка, увагу на проблемні питання, які сьогодні розглянемо на уроці.

  • Хто в кого вкрав щастя?
  • Чи можна вкрасти щастя?
  • Чи можна щастя повернути?(слайд 3)
  • Поміркуємо над значення щастя у житті кожної людини.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

 

Учитель.

 Зверніть увагу на епіграф уроку: «Кохання ніколи не загине».

 

  1. Чи погоджуєтеся з даною думкою?
  2. Як треба побудувати життя, щоб нас оточувала щирість, взаєморозуміння, любов?

 

Кохання – це щось недоторканне, інтимне, святе.

Справжнє кохання неможливе без взаємного прагнення віддавати сили своєї душі іншому, творення краси в коханому протягом усього життя.

Кохання – це не тільки захоплене милування, насолода красою, створеною для тебе, але й безкінечне творення краси в кожній людині.

Кохання – це щастя.

 

Учитель.  Перш ніж перейти до теми уроку, давайте зясуємо,

  1. Яким є ваше ставлення до прочитаного твору?

 

Учениця. Перш ніж прочитати драму, я переглянула український художній фільм  «Украдене Щастя» —режисера Юрія Ткаченко знятий за п'єсою Івана Франка «Украдене щастя» у 1984 році на студії «Укртелефільм»

 

Драма Франка переростає у трагедію високої напруги, трагічну притчу про те, що на чужому нещасті свого щастя не збудуєш, так само як не можна зло подолати злом. Дія відбувається наприкінці позаминулого століття у прикарпатському селі. Любили одне одного, клялися у вічній вірності Михайло Гурман  і Анна. Але забрали Михайла до цісарської армії, і брати Анни, щоб не ділитися із сестрою посагом, сказали, що загинув Михайло, силою віддали дівчину за наймита Миколу , вкравши у неї не тільки спадщину, а й щастя. Проходять роки. Змирившись з долею, живе Анна з Миколою, і односельцям сім'я їхня здається щасливою. Але несподівано з'являється «воскреслий» Михайло Гурман, жандарм, — колишня любов Анни вибухає з новою силою. Тепер вже Михайло краде щастя у Миколи. Але і йому, Михайлові, не судилося бути щасливим. На очі набігали сльози, коли дорослі люди втрачали те, заради чого жили, кохали, страждали. Це кохання та щастя, якого у них не було.

 

  1. Чи можна сказати, що Анна й Михайло правильно поводилися в даній ситуації?
  2. Чи засуджує громада Анну, і як Михайло до цього ставиться? Чи міг щось зробити, щоб захистити її?
  3. Чи можна було уникнути вбивства? Чому так трапилося?
  4. Яка розв'язка «любовного трикутника»?

 

Отже, у підсумку уроку ми маємо зясувати

  •  Чи змінюється з часом ставлення людей до кохання і коханих?
  • Які цінності потрібно берегти?

 

Учитель. Сьогодні ми умовно перенесемося у залу суду й станемо свідками страшної трагедії

 

  • Рольова гра «Суд над Миколою Задорожним»

 

(Суддя, секретар, захисник, свідки, Микола, Анна, обвинувачував вибираються в класі)

 

Секретар. Встати, суд іде.

 

Суддя. Суд у складі судді (прізвище учня) та секретаря починає засідання. Слухається справа громадянина Миколи Задорожного,який обвинувачується в убивстві Михайла Гурмана. Слово має обвинувачення.

 

Обвинувачувач.  Громадянин Микола Задорожний, що проживає в селі  Незваничах, зарубав сокирою у себе в хаті жандарма Михайла Гурмана. Прошу шановний суд визнати громадянина Задорожного винним й призначити йому покарання за відповідною статтею.

 

Суддя. Слово має захисник.

 

Захисник. Мій підзахисний Микола Задорожний проживає  в селі Незваничах разом із дружиною Анною. Жандарм Михайло Гурман звабив його дружину, влаштувавши все так, що Миколу посадили до вязниці. Він ударив сокирою Гурмана, але той був живий і сказав, що «вони не винні, що то він сам». Ще він подякував Миколі за це і сказав, що сам хотів таке зробити, але рука не піднімалася. Микола винний, але є кілька обставин, що помякшують його провину. Прошу викликати свідка Олексу Бабича.

 

Суддя. Викликається свідок.

 

Свідок.  Я, Олекса Бабич, вважаю, що Микола не винний у тому, що зробив, бо був у такому стані, що сам не знав, що з ним робиться.

 

Суддя. Що ви маєте на увазі?

 

Свідок. Коли Михайло повернувся до села, не давав проходу

Анні. Ми всі навчали разом Миколу бути сміливішим, не боятися Михайла, бути рішучішим, прогнати його, тобто показати, хто в хаті господар. От Микола і вдався до таких дій. Та й Анна винна у тому, що трапилося.

 

Суддя. Викликається свідок Анна Задорожна. Чи є з боку звинувачення запитання?

 

Обвинувачувач. Громадянко Задорожна, розкажіть суду, у яких стосунках ви були з обома чоловіками?

 

Анна. Я вийшла заміж за Миколу молодою. Так хотіли мої брати, вони примусили, сказавши, що Михайло загинув. Я поважаю і поважала свого чоловіка, але любила тільки Михайла. Я теж винна, бо не змогла нічого з собою вдіяти, коли дізналася, що мій коханий живий. Я поступилася умовлянням Михайла та зрадила Миколу.

 

Захисник. Як ставився до вас Микола?

 

Анна. Микола любив мене, поважав. Ніколи не ображав, дослухався до моїх порад, допомагав в усьому.

 

Обвинувачувач. То чому ж ви зрадили йому?

 

Анна. Я люблю і любила тільки Михайла. Думала, що він загинув. Коли побачила його живим, сильним, красивим, молодим, старе згадалося, бо кохання не вмирає. Михайло завжди мав на мене великий вплив, тому й поступилася йому. 

 

Суддя. Слово має Микола Задорожний.

 

Обвинувачувач. У мене запитання до підсудного. Як трапилося так, що ви вбили Михайла Гурмана?

 

Микола. Я людина смирна, але не міг більше бачити, як Михайло, кохаючи Анну, принижує її, насміхається з мене. Хіба то кохання, коли його виставляєш на люди, коли про людину, яку любиш, не думаєш. Михайло мав захистити Анну, а не виставляти свою і її любов на сміх людям. Він у мене украв щастя.

 

Суддя. Чи є питання до підсудного? Останнє слово надається Миколі Задорожному. 

 

Микола. Я убив Михайла. Винен. Хочу сказати, що то лише моя сокира ударила, а рукою керували обставини, у яких ми жили. У всіх нас було украдено щастя, і я хотів повернути  його у свою сімю.

 

Суддя. Суд іде приймати рішення.

Суддя. Оголошується вирок.  Суд у складі судді (прізвище учня) та секретаря (прізвище) визнає Миколу Задорожного винним у вбивстві. Враховуючи обставини, що помякшують його провину, призначає міру покарання умовно і звільняє в залі суду.(слайд)

 

Учитель. Скажіть: чи згодні ви з рішенням суду? Як би ви вирішили дану справу?

 

Учитель. Ми повертаємося у ХХІ століття і давайте уявимо ситуацію.(слайд)

 

Моделювання ситуації

 

1) Юнак іде на службу до війська, дівчина закохується в іншого.

  • Ваші дії?
  • Яке рішення приймете? Чи будете ви боротися за своє щастя?              

(Якби я була на місці чоловіків драми, то все б зробила, щоб бути поряд з коханою,  навіть пішла б у бійку, але відстояла своє особисте, яке для інших є недоторканним.)

ІV. Закріплення і узагальнення вивченого матеріалу

 

Учитель. Отже, прийшов час зясувати (слайд)

  • Хто в кого вкрав щастя?  Чи можна вкрасти щастя?
  • Чи можна щастя повернути?

 

В Анни щастя вкрали брати, які самі вирішили її долю, хоча вона їм і суперечила. Якби Микола не пішов братам на зустріч і не одружився з Анною, то не було б цього страшного гріха, убивства.  Він дуже кохав Анну, але в більше думав про себе. Михайло теж не зумів зберегти щастя, не вирішив головного питання: як жити далі? Думав лише про себе.

 

  • Чого навчила драма «Украдене щастя»?

 

  • Які проблеми порушено у творі?

 Соціальні(стосунки з односельцями, влада грошей, земля, щастя, яке було вкрадене у героїв, доля, яка у кожного була своя і герої самі для себе її вибрали);

морально-етичні (кохання, коханці, вбивство – це найстрашніший гріх).

 

  • Чи актуальна драма сьогодні?

 

Учитель.  Щастя… Чи дароване воно долею, чи залежить  від нас, людей, які поряд?  На це складне запитання відповісти непросто й кожному дає відповідь життя. Та от у героїв твору щастя украдено. Поряд з ними зрада, біль, сльози, але вони хочуть бути щасливими.

  Наступним етапом нашого уроку буде робота в парах.

 

Сформулюйте свою власну думку про героїв драми та роль зради, білю, душі, щастя) в сенкані.

Анна

Красива, роботяща

Кохає, страждає, плаче

Чекає справжнього щастя та любові

Жінка

 

Михайло

Молодий, сміливий

Кохає, служить, знущається

Проніс через життя любов до Анни

Жандарм

 

Микола

Підстаркуватий, добрий

Кохає, мучиться, вбиває

Захищає своє сімейне щастя

Чоловік

 

Учитель. Ми сьогодні говоримо про украдене щастя.

  •  Що таке щастя? Поміркуйте над значенням цього слова, яке його значення у житті кожної людини?

 

Робота в зошитах

 

  •   Щастя – це чисте небо та яскраве сонечко.
  •   Щастя – це коли ти і твої рідні, живі-здорові.
  •   Щастя – справжня дружба й друзі, які завжди прийдуть на допомогу.
  •   Щастя – це дружна сімя.
  •   Щастя починається з поваги одної людини до іншої.
  •   Щастя – це сміх маленьких дітей.
  •   Щастя – це коли в майбутньому в мене буде престижна робота, дорога машина та чарівна дружина.
  •   Щастя – це вічність. Любити – значить думати про завтрашній день, про сімю, про дітей. Якщо жити одним днем, то можна порушити всі норми та закони. А так не можна. Щастя – це просто те, від чого отримуєш насолоду, і нехай у житті будуть негаразди, нещасливі моменти, однаково, - це все щастя.
  •   Ясне тепле сонечко зігріває мене своїми променями. Теплі руки мами обіймають і втішають, коли боляче. Виглянеш, - квіти під вікном, на лузі ромашки. Закохані завжди поряд. Втомлений, але  задоволений повертається тато з роботи. У дитсадку чути сміх малечі. Це щастя.

 

Учитель. Якби вам довелося зобразити щастя, то яким би воно було? …

(Троє учнів малюють щастя на папері)

 

Учитель. Для мене щастя – це , коли хочеться із посмішкою йти на роботу, де чекають уважні, старанні і не дуже слухняні учні, а з роботи швидше повертатися до маленької донечки, коханого чоловіка, здорових батьків. Щастя – це любов, сім’я, здоров’я, дружба, професія.

 

Учитель. Ми всі сказали, яким уявляємо щастя.

  • Яке ж лексичне значення цього слова?

 

- Нам допоможе тлумачний словник української мови.

 

Щастя – це стан цілковитого задоволення життям, відчуття глибокої радості; зовнішній вияв цього відчуття.

 

Учитель. Отже, словник підтвердив, що ми всі дали правильне визначення даного слова.

 

VІ.   Підсумок    

 

Учитель. Ми з вами не лише читали та аналізували твір, учні творчої групи пропонують вашій увазі свою роботу.

 

Учениця. Коли ми прочитали драму «Украдене щастя», вирішили своє бачення передати у міні-проекті «Наш улюблений твір І. Франка» у вигляді мультимедійної презентації.

 


Учитель. Сьогодні ми відповіли на велику кількість запитань,з’ясували, що таке щастя, чи можна його вкрасти, коли є місце зраді. Життя - то великий вир, і  в ньому треба орієнтуватися, знаходити виходи зі складних ситуацій. Ви правильно зрозуміли ті проблеми, які розкриває Франко, уміло пов’язали їх із сьогоднішнім днем. Я вірю, що ви будете щасливими й коханими, ніколи не украдете щастя  в іншої людини. Вірте в те, що любов ніколи не загине.


 

VІІ. Оцінювання.   Ви сьогодні працювали і результати показали, Ви не соромились творити,УВАЖНІ Й ТОЛЕРАНТНІ ДІТИ.

Ви брали участь у рольовій грі, демонстрували високу культуру спілкування, переконливо доводили свої думки з приводу проблемних запитань, творчо підходили до завдань, тому ви отримуєте оцінки високого рівня по 11 балів;

 

Усі інші учні оригінально формулювали свої думки, змогли зіставити різні погляди на проблемні запитання, навести аргументи «за» і «проти» в обговоренні, у тому числі і з власного досвіду, додержувалися правил поведінки і мовленнєвого етикету - по 10 б.

 

Учитель. Наш урок добігає кінця, але із творчістю І. Франка ви продовжите знайомство вдома. Свої емоції, почуття, переживання ви передасте

 

VІІІ. Домашнє завдання

 

  1. Написати твір – мініатюру  на тему «Любов то, люди, діло не підсудне».

 

На наступному уроці ми розглянемо публіцистичну діяльність Івана Франка

 

2. ** Підготувати повідомлення про Івана Франка – публіциста, користуючись засобами Internet, додатковою літературою нашої книжкової виставки.

3. Прочитати публіцистичну статтю письменника «Що таке поступ?»

 

Учитель.  Дякую за співпрацю, чуйність, доброту.

   Щасти вам!

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

doc
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
1 березня 2018
Переглядів
1839
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку