Масловської Ірини, 305-ФУА
Урок літератури рідного краю для 10 класу
Мета: поглибити знання учнів про літературу рідного краю, ознайомити з постаттю поета-земляка Віктора Лясковського; допомогти схарактеризувати лірику поета-сучасника, підвести учнів до усвідомлення громадянської позиції митця; сприяти розвитку виразного читання та коментування прочитаного, естетичних і художніх смаків учнів; створити умови для виховання в учнів уміння тонко сприймати поезію, плекати патріотичні почуття.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (В. Онищук).
Методи і прийоми: метод організації та здійснення навчально-пізнавальної діяльності (бесіда), метод стимулювання та мотивації навчальної діяльності (робота з епіграфом), самостійний аналіз твору, використання ІКТ (мультимедійна презентація).
Обладнання: збірка творів автора, мультимедійна презентація, аудіозаписи голосу письменника.
Випереджувальні завдання: «біографам» - зібрати матеріал про життєвий шлях письменника;
«декламаторам» - підготуватися до виразного читання та декламування поезій; «художникам» - намалювати ілюстрації до поетичних творів.
План уроку:
1. Мотивація навчальної діяльності
2. Повідомлення теми і мети уроку
3. Розповідь біографії автора
4. Проведення лінгвістичного експерименту
5. Виразне читання віршів
6. Бесіда за змістом прочитаного
7. Письмовий аналіз поезій
8. Декламування поезій
9. Прослухати поезію, яку декламує сам автор
10.Бесіда на основі прослуханого
11.Підсумок уроку
12.Домашнє завдання, інструкції до його виконання
Перебіг уроку:
Діти, сьогоднішній урок у нас незвичайний. А незвичайність полягає в тому, що ми перегорнемо сторінки журналу «Література рідного краю. Поезія Віктора Лясковського»; доторкнемося душею і серцем струн поезії, навчимося розуміти її, автора, вміти насолоджуватися поетичним словом. А ще розмова наша піде про любов до рідного краю. Тож прилучімося й ми до високої поезії, почуттів, що дають і нам наснагу до життя, приносять радість.
Діти, зверніть вашу увагу на дошку та прочитайте епіграф уроку:
Моє Поділля – стежко руса До богоокої ріки.
Від Коцюбинського до Стуса
Стоять у слові земляки.
М. Каменюк
- Яких ви знаєте поетів-земляків? Які твори вони написали? (Михайло
Коцюбинський, Степан Руданський, Михайло Стельмах, Микола Трублаїні, Євген Гуцало, Ганна Чубач).
Вінниччина – щедра, багата літературними талантами земля. Вона завжди вабила до себе чарівною природою і щирими людьми геніальних письменників, видатних митців, а також виплекала та подарувала світові цілу плеяду творців художнього слова.
Сьогодні на уроці ми поговоримо про молодого поета Віктора Лясковського, а саме про його збірку «На струнах юності моєї». Проаналізуємо поезії із творчого доробку митця, визначимо провідні мотиви лірики та будемо намагатися усвідомити громадянську позицію автора, виразно читатимемо та декламуватимемо його вірші.
Учитель: Перегорнімо першу сторінку нашого журналу «Література рідного краю. Поезія Віктора Лясковського».
Презентація випереджувальних завдань («біографи» розповідають біографію письменника, паралельно йде мультимедійна презентація з фотографіями).
Послухайте повідомлення однокласників про життя і творчість В. Лясковського. Стисло законспектуйте основні біографічні відомості про митця.
Лясковський Віктор Павлович народився 6 лютого 1994 року у місті Бар, Барського району, Вінницької області, у сім’ї Лясковських Павла та Станіслави. Живе та творить у Затоках – мальовничому селі, що на Вінничині.
У 2000 році вперше переступив поріг Войнашівської ЗОШ І-ІІІ ступенів, де і розпочав свій творчий шлях. Під час навчання у початковій школі його перші твори помітила Місюрко Валентина Денисівна.
2004 року перейшов у середню школу, де навчався під егідою класного керівника Скальської Оксани Володимирівни. З переходом до 10 класу естафету прийняла Лакомська Тетяна Мирославівна, яка і випустила поета зі стін рідної школи у 2011 році.
Письменник дуже поважає та багато чим завдячує своїм вчителькам, наставницям та берегиням, які прищеплювали йому любов до слова та сприяли розвитку його літературного таланту.
По закінченню школи Віктор вступив до вищого навчального закладу – Вінницького національного технічного університету за фахом «Радіотехніка», де навчався на засадах державного фінансування.
У справах «чорнила і пера найбільше захоплюється творами Тараса Шевченка та Джека Лондона.
Сферами його зацікавлення є астрономія, написання електронної музики, фотографія, і, звичайно ж, поезія… Як пише про себе сам автор «Чому ж поезія? – Тому що це мій спосіб висловити себе, передати свої переживання, емоції, почуття. Це шанс більш досконало пізнати світ і відкрити себе світу, це спосіб для самовдосконалення і спроба змінити якщо не весь світ, то хоча б його частину».
Творить під псевдонімами Otiose (вірші у соцмережах) та Belter (електронна музика).
Його основним гаслом у житті є: «Немає нічого неможливого».
- Як ви розумієте життєве гасло письменника? Поміркуйте, чи є щось неможливе для вас?
Ми з вами знайомилися з біографічними даними Віктора Лясковського. А зараз наступна сторінка нашого журналу. Перевіримо ваші знання та проведемо лінгвістичний експеримент «Незакінчене речення».
1) Віктор Лясковський народився … (6 лютого 1994 року)
2) Народився в місті …. (Бар, Вінницька область)
3) Проживає в селі … (Затоки, Вінницька область)
4) Інтересом до слова завдячує … (вчителькам)
5) Після школи навчався в … (Вінницькому національному технічному університету)
6) Сферами його зацікавлення, крім поезії є … (астрономія, музика, фотографія)
7) Захоплюється творами … (Тараса Шевченка та Джека Лондона)
8) Творить під псевдонімами … (Otiose та Belter)
Що ж, діти, з автором ми познайомилися, побачили як він виглядає на фото. Наступною сторінкою нашого журналу є «Поезії зі збірки «На струнах юності моєї».
Виразне читання поезій.
Починаємо з вступної поезії до збірки «Дорогий сучаснику!»
Відкриваючи для себе мої вірші, Не очікуй прочитати щось барвисте,
Розкладаючи усе на свої ніші,
Не розумієш суть мою іскристу.
Тут ти поринеш в темні коридори,
В яких лиш миттю пробиває світло,
І обійдеш усі оті простори,
На яких моє життя розквітло.
Переживеш усі переживання,
Які я розкриваю у цій книзі,
Побачиш ти усі мої зізнання,
Що прилетять із теплим морським бризом.
Під впливом неописаних емоцій,
Я вилив на папір всю свою душу,
Можливо я в тобі щось розтривожу, Як ні, то спокій все ж таки порушив.
Якщо сподобалось, я вдячний і вклоняюсь,
Як ні – то вибачте, як чимось не вгодив,
Та перед труднощами рідко вже спиняюсь,
Хоч ще багато чого не зробив…
А що поет хотів сказати про людство? Читаємо поезію «Людина»
«Людина»
Як тебе зрозуміти, людино,
Що розкажеш про життя своє? Чи можеш ти наївно і дитинно,
Вірити у кохання своє?
Для чого на світі живеш?
Чи знаєш, що вище за тіло? Чи тайну ти цю осягнеш, І віднесешся зрозуміло?
Скажи, що взагалі ти знаєш? Та що ти можеш розказати?
Чи ти, як квіточка, буяєш,
Чи ладен кожен день ридати?
Тепер прочитаємо досить патріотичну та оптимістичну поезію «Щоб не плакать, ти сміялась…»
«Щоб не плакать, ти сміялась…»
Твої вірші, що чув я зроду,
Навіюють мені любов,
Любов до рідного народу, До України знов і знов.
Ти – України рідна дочка,
Твій образ завжди пам’ятають,
На тобі вишита сорочка,
Їх матері всім вишивають.
Ти – соловей моєї мови,
Ти – діамант мого народу, Ти ніжні тихі колискові,
Звела пісні, що чув я зроду.
І не важливо, де ти є, Ти пишеш, пишеш безустанно,
Зозуля лиш тобі кує
Твої літа, літа останні…
Таких, як ти – лиш одиниці,
Що здатні голосно кричати, Серед кривавої темниці Країну рідну величати.
Хоч болісно жилось на світі,
Та ти не впала, а боролась,
Судилось важко захворіти,
І щоб не плакать, ти сміялась.
І доки Україна-Мати
У нашім серці розквітає,
Тебе ми будем шанувати,
Твоє ім’я ми пам’ятаєм.
- Поміркуйте, що хотів сказати автор рядками вступної поезії «Дорогий сучаснику»?
- Які художні засоби використано в поезії «Людина»? (порівняння, риторичні запитання, звертання);
- Подивіться на назву поезії «Щоб не плакать, ти сміялась». Де ви раніше зустрічали схожі рядки? (Леся Українка, «Contra spem spero»);
- Як автор ставиться до Лесі Українки? Знайдіть у тексті рядки, які підтверджують вашу думку.
- Як автор називає Лесю Українку? («ти – соловей моєї мови», «ти –
України рідна донька»)
Давайте впорядкуємо деякі сторінки нашого журналу та відчуємо себе дослідниками. Зробіть ідейно-художній аналіз поезії.
Учнів поділено на групи. Кожна група аналізує певний вірш.
Перша група: «Для чого Бог створив мене?
Для чого Бог створив мене?
Для чого дав мені життя?
Цікаво: як буття мине,
Чи я прийду до каяття?
Чи зможу я перепросити,
За те, що так в житті грішив? Чи зможе Бог мене простити, За те, що я вже натворив?
Моїх гріхів вже не злічити,
І не згадати їх усіх,
Та зміг Господь благословити, Щоб я покаявся за них.
Напевно, Батько мій пробачить,
І я побачу небеса,
Молюся. Щоб я все ж побачив,
Яка то неземна краса.
Так добре там: немає крику,
І сліз, і болю там нема,
Нема поганого приріку,
І літо там є, і зима.
Друга група: «Для чого я живу на світі?»
Для чого я живу на світі?
Якою є моя мета? Чи може я, як вільний вітер, У цім житті буду блукать. Пристанище моє де буде?
Чи можу я десь заблукати,
Чи знатимуть про мене люди, Та що їм зможу розказати?
Кому добро зробити зможу,
Бо ще «ніхто» я на цім світі? Лиш сам собі я допоможу
Не бути вільним як той вітер.
Як вітер, добре бути вільним,
Але не віять без мети,
Це краще, ніж буттям невільним,
Собі життя занапастить.
Схема аналізу поетичного твору (зображено на презентації):
- Короткі відомості про автора (насамперед ті, що допомагають краще зрозуміти специфіку даного твору).
- Жанр твору (громадянська, інтимна, релігійна, пейзажна, філософська лірика тощо).
- Провідний мотив вірша, його зв’язок з іншими поезіями у збірці й у всій творчості митця.
- Композиція твору.
- Ключові образи твору.
- Які мовні засоби сприяють емоційному наснаженню твору (лексика, тропи, фігури, фоніка), як саме?
- Віршування (види рим, спосіб римування, віршовий розмір, вид строфи), його роль у розкритті провідного мотиву твору. - Підсумок (почуття і роздуми, викликані твором).
Учні, сподіваюся цей аналіз вам дався легко, бо поезії надихають та спонукають до роздумів. Зараз послухаємо поезії «Славетна доля України…» та «Вік сучасних технологій».
«Декламатори» читають напам’ять поезії
«Славетна доля України…»
Славетна доля України Хоч і підтверджена сльозами, І від старого до дитини Передають її віками.
Обмита матері сльозою,
Обмита кров’ю її сина,
Для ворога звелась стіною Країни рідная дитина.
І славний українець-воїн,
Життя не боячись віддати,
Він не втікав від грізних воєн, Ставав державу захищати.
Хоч як боролись за свободу,
Та ворог вирватись не дав,
Хоч не зламав мого народу, І волі він не зруйнував.
Та більшість, боячись, змирилась, І проти злого не повстала,
А хто повстав – того кров лилась, І землю рідну обмивала.
Не суджено було програти
Народ бо сильний і міцний,
Зумів він ворога прогнати, Бо ж рідний край нам дорогий.
«Вік сучасних технологій» Стираються кордони, Змиваються границі, online прожиті роки,
запилені полиці.
Закохані без тями,
Ховаються від світу, Бо долі урагани, Їм не приносять втіхи.
Кохаються в онлайні,
Забувши про реальність,
Зрослися із диваном
У дивну небувалість.
Зустрінуться тихенько,
Щоби ніхто не бачив,
Прошепчуть щось швиденько, І спробують удачу.
Так швидко те кохання
Забудеться, зів’яне, Як випитій троянді, Світанок не настане.
За що ж таке нещастя, Не бачити світанку,
Одягнуть вже по масці, І брешуть до безтями.
Ми виразно прочитали вже декілька поезій зі збірки Віктора Лясковського, ви почули як декламують вірші ваші колеги. Але ж цікаво було б почути голос самого автора та як він читає вірш? Давайте прослухаємо шматок вірша «Робимо боляче», покладений на музику (див. доданий файл).
І не слухай голосу гордості, і не слухай свого егоїзму,
через них своє щастя утратиш ти, ну а як далі жити без смислу.
І безцільно блукати у вічності, сам собі вже давно непотрібний, все шукати теплої ніжності, навмання, серед ночі, без світла.
Маєш бути підтримкою, захистом, маєш бути з граніту стіною,
віддавай себе всього, без залишку, ти без неї не будеш собою.
Називай її рідною, сонечком, називай повітрям і долею,
та яким не був би ти стомленим, маєш бути для неї опорою. 10. Бесіда на основі прослуханого
- Як ставиться до України поет (поезія «Славетна доля України»)?
Підтвердіть свою думку рядками з тексту.
- Чи схвалює автор інформатизацію суспільства (поезія «Вік сучасних технологій»)?
- Які негативні наслідки сучасних технологій автор виокремлює (поезія «Вік сучасних технологій»)?
- Що радить поет у вірші «Робимо боляче»? (Підтвердити прикладами з тексту)
- Чи так ви уявляли собі голос Віктора Лясковського?
- На вашу думку, чому збірка називається «На струнах юності моєї»?
Гортаючи сторінки усного журналу «Література рідного краю. Поезія Віктора Лясковського» можна побачити любов поета до своєї країни, філософські роздуми про кохання, буття, покликання, дружбу. Цей молодий поет надихає, наштовхує думати про вічне. Хочеться закінчити наш урок оптимістичними словами із поезії «Подаруй» Віктора Лясковського:
«Подаруй те, що любиш, Подаруй і побачиш,
Якщо щастя даруєш, Ти нічого не втратиш…»
- Цей урок наштовхнув мене на роздуми про…
- Найбільше з усіх поезій мені сподобалася …
Вивчити одну із поезій Віктора Лясковського на вибір.
Написати твір-мініатюру «Філософські роздуми в поезіях Віктора Лясковського».