Урок " Практичні вправи для занять на природі"

Про матеріал

популяризація серед учнів пленерних уроків з використанням наскрізної лінії “ Екологія здоров'я та розвитку", які допомагають розвивати креативне, асоціативне та критичне мислення пам'ять й увагу школярів на уроках мови та літератури, а також дозволяють зробити процес навчання цікавим і результативним.

Перегляд файлу

C:\Users\Master\Downloads\f11cd8726261f9410fe49e35209548e0.jpg

Практичні вправи для занять на природі.

Мета:  популяризація серед учнів пленерних уроків з використанням наскрізної лінії “ Екологія здоров’я та розвитку”, які допомагають розвивати креативне, асоціативне та критичне мислення пам’ять й увагу школярів на уроках мови та літератури, а також дозволяють зробити процес навчання цікавим і результативним.

Завдання:

  • ознайомити  учнів з теоретичною основою пленерних уроків  як одного із засобів підвищення якості мовної та літературної освіти;
  • показати на практиці, яким чином впровадження пленерних уроків сприяє підвищенню якості мовної та літературної освіти;
  • активізувати творчий потенціал вчителя для  виявлення кращих якостей його особистості та професіоналізму;
  • допомогти учасникам майстер – класу засвоїти практичні навички  роботи із засобами та методами, що можна використати на пленерних уроках;
  • створити умови для результативного  спілкування учасників майстер-класу з метою розвитку їх  творчого потенціалу.

 

 

План роботи

І. Вступна частина.

   Оголошення теми і мети уроку.

ІІ. Теоретично-демонстраційний блок.

   Лекція з елементами презентації.

ІІІ. Практичний блок.

    Практичні вправи  на пленерних уроках для учнів 5-х класів

IV. Рефлексія учасників майстер-класу.

                          

 

                Хід  уроку

 

Шановні учні ! Я рада вітати вас  на уроці “ Практичні вправи для занять на природі”

 

Бажаю нам з вами плідної роботи!

 

Пленерний урок – це урок на відкритому повітрі, просто неба, на природі. На таких уроках учні на власні очі можуть побачити те, що вчать.

Назва такого типу уроків походить від практики художників-пленеристів. Пленер (від франц. en plein air «на відкритому повітрі») – термін, що означає правдиву передачу кольору на картині в природних умовах, за активної ролі сонячного світла і повітря.

Головна особливість пленерного уроку: підключення всіх каналів сприйняття: зір, слух, смак, нюх, дотик, інтуїція. Вони націлені на цілісне, двопівкульне сприйняття інформації – логічне й образне; на розуміння багатств навколишнього світу в усіх його проявах.

 

Поради, як організувати уроки на свіжому повітрі ( матеріал для вчителя)

  1. Вчителям не варто боятися, про що проводити перший урок на вулиці. Діти самі одразу дадуть підказки, у них 100 запитань наперед.
  2. Починати проводити уроки на свіжому повітрі варто з 5-го класу.
  3. Спочатку слід провести роз’яснювальну роботу з батьками і учнями – навіщо уроки на вулиці, яка мета, переваги, завдання.
  4. Діти повинні розуміти чіткі правила і завдання, які вони виконуватимуть на вулиці.
  5. Для виконання певних завдань доцільно ділити клас на групи по 5 дітей.
  6. На рівні школи повинен бути графік проведення уроків на вулиці.

                      

Уроки на свіжому повітрі більш безпечні, адже надворі значно простіше дотримуватися фізичної дистанції між дітьми. Та й взагалі, навчання не обов’язково означає сидіння за партою кілька годин поспіль. Саме тому Міністерство освіти і науки України радить вчителям використовувати шкільні подвір’я, стадіони та парки неподалік як альтернативу класній кімнаті.

          Лафхаки з підготовки пленерних уроків( матеріал для вчителя)

 

           

  •   Вивчіть околиці школи. Якщо школа має власне просторе подвір’я — це ідеальні передумови для навчання просто неба: складіть з колегами розклад, хто і коли використовуватиме різні куточки пришкільної території для уроків. Якщо ваша школа  в сільській місцевості і поруч є ліс, ставок, річка — тоді місця вистачить усім класам. Вчителям міських шкіл варто взяти до уваги парки, сквери чи ботанічні сади в пішій доступності від школи.

 

  •   Повідомте батьків ваших учнів про рекомендації МОН щодо уроків на свіжому повітрі та ваші конкретні плани на тиждень: родини мають подбати про відповідний одяг для занять просто неба, додатковий перекус та воду для дітей, а також маленький санітайзер для рук у кишені кожного учня. Будьте готові заспокоїти батьків щодо погоди: у школах Європи діти виходять на прогулянки та заняття на дворі навіть у дощ. Загалом «погодне правило» там дозволяє open air уроки будь-коли, за винятком трьох випадків: гроза, торнадо і температура повітря, нижча за -20. Усе решта — питання відповідного одягу.

 

  •   Підготуйте урок просто неба, тримаючи у фокусі своєї уваги не конкретну тему з підручника, а навички, які діти зможуть опанувати завдяки цьому заняттю: що вони повинні знати та вміти після такого уроку?
  •   Попередьте дітей про те, що наступного разу ви будете навчатися надворі — вони мають знати, де відбуватиметься урок, скільки часу він триватиме та які матеріали знадобляться.

 

 

       

 

 

 

 

 

 

 

                 Цікаві вправи для занять на природі

Етюд «Я— сонечко»

 

C:\Users\Master\Downloads\68434547_1127617727625775_6127679400830828544_n.jpg

      Ви читаєте текст, а діти відтворюють пантомімою текст і повторюють разом: «Я — маленьке сонечко. Я подібне до жовтої кулі. В мені багато тепла і світла. Я дарую своє тепло всім на землі: лісам, полям, річкам, людям. Я перетворююсь на маленький сонячний промінчик і весело стрибаю, як сонячний зайчик».

 

 

Етюд «Я—хмарка»

 

C:\Users\Master\Downloads\Тучка-картинки-для-детей-прикольные-красивые-и-интересные-8.jpg

 

      Ви читаєте текст, а діти повторюють його вголос і супроводжують пантомімою: «Я — велика, темна, пухнаста, легка. Мені радісно бути хмаркою я вільно пливу у синьому небі. Мої руки легкі, вони допомагають мені летіти. Я піднімаю вгору очі і наповнююся світлом. Я стаю добрішою,

красивішою. Я відчуваю в собі дощ. Я можу подарувати свій дощ землі. Я видихаю дощ і прозорими крапельками падаю на землю».

 

Етюд «Я— листочок»

 

C:\Users\Master\Downloads\c6c57370919e68906acc0841c3162866.jpg

 

       «Я — маленький листочок, позолочений осінню. Мене весело гойдає вітерець і ніби кличе за собою. І ось я відриваюся від гілочки, злітаю. Як хорошее кружляти над землею! А коли я втомлююся — спущуся на неї відпочити...»

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Арт - терапевтична техніка «Земля вода»

C:\Users\Master\Downloads\f11cd8726261f9410fe49e35209548e0.jpg

 

     Підготуйте аркуш паперу (A4). Поділіть простір паперу на 2 ділянки за допомогою дуги. Особливістю завдання «Земля — вода» є те, що розміщення екосфер відносно дуги залишається на вибір кожної дитини, тобто «Земля» може бути і у верхній частині паперу, і у нижній.

       Підготуйте 8 кольорів фарб або 8 фломастерів: сірий, темно-синій, зелений, жовтогарячий, жовтий, фіолетовий, коричневий, чорний. Виберіть спочатку ті кольори, якими ви замалюєте екосферу «Земля», а потім з решти виберіть кольори для екосфери «Вода». Замалюйте екосфери.

      По закінченні малювання спробуйте пояснити, що для вас означає кожен колір і чому ви обрали таке розміщення екосфер.

 

 

Завдання «Я—рослина»

 

C:\Users\Master\Downloads\Без названия (14).jfif

 

      Заплющте очі і уявіть себе рослиною. Намалюйте цю рослину. А тепер розкажіть, що спільного у вас і цієї рослини. Опишіть цю рослину. Кожна дитина розповідає про себе. Цю техніку можна застосувати вивчаючи програмовані твори з української літератури, замість себе діти підставляють головних та другорядних героїв.

 

Завдання «Я— тварина»

     Заплющте очі і уявіть себе твариною. Намалюйте цю тварину. А тепер розкажіть, що спільного у вас і цієї твариною. Опишіть цю тварину. Кожна дитина розповідає про себе. Цю техніку можна застосувати вивчаючи програмовані твори з української літератури, замість себе діти підставляють головних та другорядних героїв.

 

Завдання для учнів 5 класу під час пленерних уроків.

C:\Users\Master\Downloads\55-e4ea.jpg

 

 

 

 

Екологічна гра «Павутинка»

 

C:\Users\Master\Downloads\Без названия (15).jfif

      Інструкція: дітям прикріплюють малюнки з назвами: липа, сонце, повітря, білочка, горішки ліщини, комаха, лелека, людина. Діти стають у коло, 1 (липа) — тримає клубок ниток та каже:

 

  «Я липа, мені потрібне сонце» (передає сонцю клубок).

 

— «Я сонце, сонце нагріває повітря» (передає повітрю)...

 

— «Повітрям дихає білочка».

 

— «Білочка їсть горішки ліщини».

 

— «На ліщині живуть комахи».

 

— «Комах поїдають лелеки».

 

— «Лелеки приносять весняне сонечко людині».

 

— «Людям потрібне сонце».

 

(Так зав'язується павутинка.)

 

Вправа «Мозковий штурм»

 

— Що трапиться, якщо:

 

... менше тепла і світла надходитиме від сонця;

 

... всіх комах знищать за допомогою отрутохімікатів;

 

... знищать жаб.

 

Обговорення:

 

— Чи сподобалось вам, як вас з'єднувала павутинка?

 

-    Ви відчули потребу один в одному?

 

Розминка-гра «30 секунд»

     Кожному  учню дається 30 секунд, протягом яких вона може сказати все, що захоче. Основне завдання вправи: навчити уважно слухати один одного, не перебиваючи того, хто говорить.

 

 

 

 

 

 

 

Гра «Асоціації»

      Ви пропонуєте слово - стимул і демонструєте його наочний зразок.

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Етюд «Квітка»

Всі діти присідають на носочки, опускають голови і уявляють себе насінинкою, з якої може вирости квітка. Отож, дітки уважно слухають та імітують пантомімою всі слова.

«Теплий промінчик упав на землю й зігрів у ній зернятко. З насіннячка виріс паросток. А з паростка виросла чудова квітка. Ніжиться квітка на сонці, підставляє теплу і світлу кожну свою пелюстку, повертаючи свою голівку слідом за сонцем».

 

Гра «4 стихії»

Чотири стихії — це земля, вода, повітря, вогонь. Землю ми будемопоказувати так: присідаємо, опускаємо руки вниз і торкаємося підлоги(землі). Воду ми будемо показувати так: простягаємо руки вперед і плавно їх опускаємо і піднімаємо перед собою. Повітря ми будемо показувати так: виконуємо кругові рухи руками перед собою.

Хід гри:

Ви називаєте одну із стихій, а всі інші показують цю стихію руками.

Кожен з дітей може бути в ролі ведучого.

Перегляд фільму про живу природу (10 хв). Обговорення того, що найбільше сподобалося.

 

 

 

Арт - терапевтична техніка «Фарби природи»

      На аркуші паперу дітям пропонується відтворити всі кольори, які вони бачили в природі, і розмістити їх в будь-якому порядку (використовувати бажано не олівці і фломастери, а фарби і пензлик).

Після малювання кожна дитина розповідає про свій малюнок. Так техніку можна використовувати також при вивченні програмованих поезій.

 

 

                       Рефлексія учасників уроку

C:\Users\Master\Downloads\d092d0b5d181d0b5d0bbd0bad0b02.png

 

 

 

 

C:\Users\Master\Downloads\d4282d5efa36a6a84991eafc80134d80.jpg

 

 

C:\Users\Master\Downloads\00d-0x0.jpg

 

doc
Додано
10 грудня 2021
Переглядів
936
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку