популяризація серед учнів пленерних уроків з використанням наскрізної лінії “ Екологія здоров'я та розвитку", які допомагають розвивати креативне, асоціативне та критичне мислення пам'ять й увагу школярів на уроках мови та літератури, а також дозволяють зробити процес навчання цікавим і результативним.
Практичні вправи для занять на природі.
Мета: популяризація серед учнів пленерних уроків з використанням наскрізної лінії “ Екологія здоров’я та розвитку”, які допомагають розвивати креативне, асоціативне та критичне мислення пам’ять й увагу школярів на уроках мови та літератури, а також дозволяють зробити процес навчання цікавим і результативним.
Завдання:
План роботи
І. Вступна частина.
Оголошення теми і мети уроку.
ІІ. Теоретично-демонстраційний блок.
Лекція з елементами презентації.
ІІІ. Практичний блок.
Практичні вправи на пленерних уроках для учнів 5-х класів
IV. Рефлексія учасників майстер-класу.
Хід уроку
Шановні учні ! Я рада вітати вас на уроці “ Практичні вправи для занять на природі”
Бажаю нам з вами плідної роботи!
Пленерний урок – це урок на відкритому повітрі, просто неба, на природі. На таких уроках учні на власні очі можуть побачити те, що вчать.
Назва такого типу уроків походить від практики художників-пленеристів. Пленер (від франц. en plein air «на відкритому повітрі») – термін, що означає правдиву передачу кольору на картині в природних умовах, за активної ролі сонячного світла і повітря.
Головна особливість пленерного уроку: підключення всіх каналів сприйняття: зір, слух, смак, нюх, дотик, інтуїція. Вони націлені на цілісне, двопівкульне сприйняття інформації – логічне й образне; на розуміння багатств навколишнього світу в усіх його проявах.
Поради, як організувати уроки на свіжому повітрі ( матеріал для вчителя)
Уроки на свіжому повітрі більш безпечні, адже надворі значно простіше дотримуватися фізичної дистанції між дітьми. Та й взагалі, навчання не обов’язково означає сидіння за партою кілька годин поспіль. Саме тому Міністерство освіти і науки України радить вчителям використовувати шкільні подвір’я, стадіони та парки неподалік як альтернативу класній кімнаті.
Лафхаки з підготовки пленерних уроків( матеріал для вчителя)
Цікаві вправи для занять на природі
Етюд «Я— сонечко»
Ви читаєте текст, а діти відтворюють пантомімою текст і повторюють разом: «Я — маленьке сонечко. Я подібне до жовтої кулі. В мені багато тепла і світла. Я дарую своє тепло всім на землі: лісам, полям, річкам, людям. Я перетворююсь на маленький сонячний промінчик і весело стрибаю, як сонячний зайчик».
Етюд «Я—хмарка»
Ви читаєте текст, а діти повторюють його вголос і супроводжують пантомімою: «Я — велика, темна, пухнаста, легка. Мені радісно бути хмаркою я вільно пливу у синьому небі. Мої руки легкі, вони допомагають мені летіти. Я піднімаю вгору очі і наповнююся світлом. Я стаю добрішою,
красивішою. Я відчуваю в собі дощ. Я можу подарувати свій дощ землі. Я видихаю дощ і прозорими крапельками падаю на землю».
Етюд «Я— листочок»
«Я — маленький листочок, позолочений осінню. Мене весело гойдає вітерець і ніби кличе за собою. І ось я відриваюся від гілочки, злітаю. Як хорошее кружляти над землею! А коли я втомлююся — спущуся на неї відпочити...»
Арт - терапевтична техніка «Земля — вода»
Підготуйте аркуш паперу (A4). Поділіть простір паперу на 2 ділянки за допомогою дуги. Особливістю завдання «Земля — вода» є те, що розміщення екосфер відносно дуги залишається на вибір кожної дитини, тобто «Земля» може бути і у верхній частині паперу, і у нижній.
Підготуйте 8 кольорів фарб або 8 фломастерів: сірий, темно-синій, зелений, жовтогарячий, жовтий, фіолетовий, коричневий, чорний. Виберіть спочатку ті кольори, якими ви замалюєте екосферу «Земля», а потім з решти виберіть кольори для екосфери «Вода». Замалюйте екосфери.
По закінченні малювання спробуйте пояснити, що для вас означає кожен колір і чому ви обрали таке розміщення екосфер.
Завдання «Я—рослина»
Заплющте очі і уявіть себе рослиною. Намалюйте цю рослину. А тепер розкажіть, що спільного у вас і цієї рослини. Опишіть цю рослину. Кожна дитина розповідає про себе. Цю техніку можна застосувати вивчаючи програмовані твори з української літератури, замість себе діти підставляють головних та другорядних героїв.
Завдання «Я— тварина»
Заплющте очі і уявіть себе твариною. Намалюйте цю тварину. А тепер розкажіть, що спільного у вас і цієї твариною. Опишіть цю тварину. Кожна дитина розповідає про себе. Цю техніку можна застосувати вивчаючи програмовані твори з української літератури, замість себе діти підставляють головних та другорядних героїв.
Завдання для учнів 5 класу під час пленерних уроків.
Екологічна гра «Павутинка»
Інструкція: дітям прикріплюють малюнки з назвами: липа, сонце, повітря, білочка, горішки ліщини, комаха, лелека, людина. Діти стають у коло, 1 (липа) — тримає клубок ниток та каже:
— «Я липа, мені потрібне сонце» (передає сонцю клубок).
— «Я сонце, сонце нагріває повітря» (передає повітрю)...
— «Повітрям дихає білочка».
— «Білочка їсть горішки ліщини».
— «На ліщині живуть комахи».
— «Комах поїдають лелеки».
— «Лелеки приносять весняне сонечко людині».
— «Людям потрібне сонце».
(Так зав'язується павутинка.)
Вправа «Мозковий штурм»
— Що трапиться, якщо:
... менше тепла і світла надходитиме від сонця;
... всіх комах знищать за допомогою отрутохімікатів;
... знищать жаб.
Обговорення:
— Чи сподобалось вам, як вас з'єднувала павутинка?
- Ви відчули потребу один в одному?
Розминка-гра «30 секунд»
Кожному учню дається 30 секунд, протягом яких вона може сказати все, що захоче. Основне завдання вправи: навчити уважно слухати один одного, не перебиваючи того, хто говорить.
Гра «Асоціації»
Ви пропонуєте слово - стимул і демонструєте його наочний зразок.
”
Етюд «Квітка»
Всі діти присідають на носочки, опускають голови і уявляють себе насінинкою, з якої може вирости квітка. Отож, дітки уважно слухають та імітують пантомімою всі слова.
«Теплий промінчик упав на землю й зігрів у ній зернятко. З насіннячка виріс паросток. А з паростка виросла чудова квітка. Ніжиться квітка на сонці, підставляє теплу і світлу кожну свою пелюстку, повертаючи свою голівку слідом за сонцем».
Гра «4 стихії»
Чотири стихії — це земля, вода, повітря, вогонь. Землю ми будемопоказувати так: присідаємо, опускаємо руки вниз і торкаємося підлоги(землі). Воду ми будемо показувати так: простягаємо руки вперед і плавно їх опускаємо і піднімаємо перед собою. Повітря ми будемо показувати так: виконуємо кругові рухи руками перед собою.
Хід гри:
Ви називаєте одну із стихій, а всі інші показують цю стихію руками.
Кожен з дітей може бути в ролі ведучого.
Перегляд фільму про живу природу (10 хв). Обговорення того, що найбільше сподобалося.
Арт - терапевтична техніка «Фарби природи»
На аркуші паперу дітям пропонується відтворити всі кольори, які вони бачили в природі, і розмістити їх в будь-якому порядку (використовувати бажано не олівці і фломастери, а фарби і пензлик).
Після малювання кожна дитина розповідає про свій малюнок. Так техніку можна використовувати також при вивченні програмованих поезій.
Рефлексія учасників уроку