|
Конспект відкритого уроку української літератури у 5 класі на тему «Література рідного краю. Світ природи у творчості Рівненських письменників (проза). Подорож у чарівний світ природи рідного Полісся» (технологія ОЗОН) |
|
Вчителя української мови та літератури вищої категорії Морозівської ЗШ І – ІІІ ступенів Макарчук Лариси Федорівни |
Тема. Література рідного краю. Світ природи у творчості Рівненських письменників
Є. Шморгуна, Є. Цимбалюка (проза). Подорож у чарівний світ природи рідного Полісся.
Ім’я уроку. «Де вчитель і школа, там знання і світло довкола»
Мета: ознайомити учнів із письменниками Рівненщини Є. Шморгуном , Є. Цимбалюком та змістом їх творів для дітей про природу; вчити переказувати оповідання і визначати головну думку в них; розвивати вміння виразно читати, працювати з текстом, висловлювати власну думку щодо прочитаного; виховувати шанобливе ставлення до митців свого краю як до особливо обдарованих людей, співців рідної землі, бережливе ставлення до природи.
Цілі.
Учні знатимуть: відомості про письменників
Є. Шморгуна, Є. Цимбалюка, зміст оповідання та казки «У зеленому класі», «Невигриний приз»; тему та основну думку творів.
Учні вмітимуть: виразно читати й переказувати прозові твори; аналізувати окремі фрагменти на основі запитань і завдань; висловлювати своє ставлення до прочитаного; давати власну оцінку подіям та вчинкам персонажів; визначати тему та ідею твору; визначати цілі уроку; проводити рефлексію в кінці уроку; працювати у групі.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань (урок літератури рідного краю).
Обладнання: портрети Є. Шморгуна, Є. Цимбалюка; тексти творів; «картка-путівник»; роздавальний матеріал – папка «Особистісно зорієнтований урок», фотоілюстрації птахів, тварин, природи; картки із завданнями для груп; аудіо запис звуків природи; картки само оцінювання та оцінювання роботи однокласників.
Методи, прийоми і форми роботи: виразне читання, переказування, розповідь вчителя, «ПРЕС», робота в групах, бесіда, робота з текстом за картками, «незакінчене речення», сенкан.
Хід уроку
І. Мотиваційний етап.
1. З'ясування емоційної готовності до уроку. «Словесний настрій» і обмін побажаннями.
2. Актуалізація суб'єктного досвіду й опорних знань.
А) Прослуховування аудіозапису.
- Яких птахів ви почули? Де вони мешкають? (у нас на Рівненщині) Як ще називають нашу область? (Полісся)
Б) Огляд оформлення кімнати.
- Яких звірів ви тут бачите? (теж ті, що живуть на Поліссі)
Сподіваюсь почуте й побачене поліпшило вам настрій, але й разом з тим натякнуло, що ми робитимемо сьогодні на уроці та про що говоритимемо. Так, мабуть, ви вже здогадались, що це урок присвячений нашому рідному краю, його літературі.
ІІ. Цілевизначення й планування.
Запрошую вас у подорож до чарівного світу природи рідного Полісся. Але перш ніж вирушити нам необхідно визначитися із цілями мандрівки. Звернімося до картки за допомогою.
Як і в кожній казковій подорожі, на нас чекають три дороги. З якої ж почати, як вважаєте? (Учні вибирають одну з трьох «доріг»). Отож, вирушаємо.
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
Гр.1. – дятел-жовна, долото, капіє, порохня, лобуряка, втокмачиш …
Гр.2. – одвіт, второпати, пик-мик …
Читаючи оповідання (казку), я
Відчував …
Захоплювався ..
Дивувався… тому що…
Думав …
Не розумів …
Запитував …
Робота в групах. Опрацювання запропонованих запитань та завдань.
Характерні риси учнів |
Характерні риси вчителів |
Ліниві, неуважні, непрацьовиті, хитрі, нечесні … |
Наполегливі, терплячі, добрі, уважні, працьовиті… |
Бесіда
ІУ. Рефлексивно – оцінювальний етап.
Домашнє завдання.
Обов'язкове. Виконати завдання з підручника «Перевір себе» на ст..190, щоб підготуватися до контрольної роботи.
Обов’язкове на вибір.
За бажанням. Намалювати ілюстрації до прочитаних творів.
Картка оцінювання
Картка оцінювання (від 1 до 12 балів) |
||||||
Прізвище, ім'я учня _________________ Дата __________ |
Оцінка моїх одногрупників |
|||||
Критерії |
Самооцінка |
Софія |
Діана |
Іван |
Стас |
Олексій |
Брав активну участь у роботі на уроці, подавав ідеї |
|
|
|
|
|
|
Вносив вдалі пропозиції, які враховувала група |
|
|
|
|
|
|
Надавав підтримку однокласникам або заохочував їх до роботи |
|
|
|
|
|
|
Сумлінно виконував свої обов’язки |
|
|
|
|
|
|
Уважно вислуховував інших |
|
|
|
|
|
|
Давав повні (вичерпні) відповіді на запитання |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Загальна кількість балів |
|
|
|
|
|
|
Додатки: картка-путівник; картки із завданнями для груп; картки оцінювання
Картка-путівник 1
Євген Шморгун «У зеленому класі»
Подорож у чарівний світ природи рідного Полісся
І. Цілі.
Знати:
Вміти:
ІІ. Карта «Обери дорогу»
Євген Шморгун – сучасний український письменник-прозаїк, поет, охоронець і примножувач культурної спадщини нашого народу родом із села Новожуків (нині Іскра) Рівненського району. Навчався у школі, медичному училищі, педагогічному інституті. Працював: їздовим у колгоспі, фельдшером, співробітничав у газетах. Три роки служив в армії, керував обласним літературним об’єднанням та довгий час очолював обласну організацію Спілки письменників України. Автор близько 20 книжок. Його твори перекладалися білоруською, болгарською, киргизькою, російською, тувинською та іншими мовами. Володар чотирьох літературних премій.
Картка-путівник 2
Євген Цимбалюк «Невиграний приз»
Подорож у чарівний світ природи рідного Полісся
І. Цілі.
Знати:
Вміти:
ІІ. Карта «Обери дорогу»
Євген Цимбалюк – сучасний український письменник-прозаїк, поет, літературознавець, охоронець і примножувач культурної спадщини нашого народу родом із села Вовковиї Демидівського району. Навчався у школі, педагогічному інституті. Працює журналістом. Служив в армії, керував вузівською літературною студією. Автор збірок поезій та книжок для дітей. Володар премії імені Валер’яна Поліщука.
3. Словникова робота
4. З'ясування емоційного враження від прочитаного (із застосуванням елементів методу «Прес»):
Читаючи оповідання (казку), я
Відчував …
Захоплювався ..
Дивувався… тому що…
Думав …
Не розумів …
Запитував …
5. Перехресне переказування
6. Робота в групах
- таблиця «Характеристика образів»;
- відповіді на запитання.
7. Сенкан на тему «Навчання в природі»
ІУ. Рефлексивно – оцінювальний етап.
Вправа «Незакінчене речення»
Продовжте речення: «Прочитані твори Євгена Шморгуна та Євгена Цимбалюка допомогли мені зрозуміти, що …» (варто вчитися і не лінуватися …)
Оцінювання (одногрупників), самооцінювання – на картках.
Домашнє завдання.
Обов'язкове. Виконати завдання з підручника «Перевір себе» на ст..190 щоб підготуватися до контрольної роботи.
Обов’язкове на вибір.
Є. Цимбалюка на вибір.
За бажанням. Намалювати ілюстрації до прочитаних творів.
3. Словникова робота
4. З'ясування емоційного враження від прочитаного (із застосуванням елементів методу «Прес»):
Читаючи оповідання (казку), я
Відчував …
Захоплювався ..
Дивувався… тому що…
Думав …
Не розумів …
Запитував …
5. Перехресне переказування
6. Робота в групах
- таблиця «Характеристика образів»;
- відповіді на запитання.
7. Сенкан на тему «Навчання в природі»
ІУ. Рефлексивно – оцінювальний етап.
Вправа «Незакінчене речення»
Продовжте речення: «Прочитані твори Євгена Шморгуна та Євгена Цимбалюка допомогли мені зрозуміти, що …» (варто вчитися і не лінуватися …)
Оцінювання (одногрупників), самооцінювання – на картках.
Домашнє завдання.
Обов'язкове. Виконати завдання з підручника «Перевір себе» на ст..190 щоб підготуватися до контрольної роботи.
Обов’язкове на вибір.
Є. Цимбалюка на вибір.
За бажанням. Намалювати ілюстрації до прочитаних творів.
Додатки
до конспекту уроку