Урок літератури рідного краю В.Сухомлинський "Несміливий хлопчик"

Про матеріал

Урок літератури рідног краю містить цікавий матеріал про видатного педагога В.Сухомлинського. Матеріали уроку можуть бути використані на урок позакласного читання

Перегляд файлу

 Сидоренко Н.В.,

вчитель української мови та літератури

Урок літератури рідного краю в 5 класі

В.Сухомлинський «Несміливий хлопчик»

ПОЄДНАННЯ НЕСМІЛИВОСТІ Й ВІДВАГИ В ОПОВІДАННІ (Образ Миколки – скромного, сором’язливого і відважного хлопчика)

Мета: ознайомити учнів зі змістом оповідання В.Сухомлинського «Несміливий хлопчик»; розвивати логічне та образне мислення, вміння давати власну оцінку прочитаному, пояснювати назву твору, вчити характеризувати образи художніх творів і вміти порівнювати їх із собою; формувати високі моральні цінності: скромність, порядність, чемність, відважність.

Цілі.       

Учні знають: окремі факти з життя  В.Сухомлинського, зміст оповідання «Несміливий хлопчик», тему та ідею твору.

Учні вміють: переказувати зміст оповідання В.Сухомлинського

«Несміливий хлопчик», визначати його жанрові ознаки, висловлювати власну думку до прочитаного; характеризувати образ головного героя,  добирати цитати до його характеристики.

Тип уроку:  урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: портрет В. Сухомлинського, книжкова виставка його творів.,  на дошці – проблемне питання: «Чи можуть несміливі люди бути відважними?», прислів’я: «Не одежа  красить людину, а добрі справи ». На робочій сторінці -  «Вузлик на пам’ять» - записані слова  «сміливий, подвиг, скромний» і їхнє тлумачення.. 

Форми роботи: передбачення, «Мікрофон», бесіда, незакінчене речення, прийом «ПРЕС», робота з асоціаціями, сенкан.

 

Хід уроку

І. МОТИВАЦІЙНИЙ ЕТАП

1.Забезпечення емоційної готовності до уроку

Учитель.

     У народі кажуть, що починати будь-яку нову справу треба з гарним настроєм, мені здається, що кожен новий урок – це, як нова справа, і починати його треба з гарним настроєм. То ж побажайте один одному гарного настрою і удачі на уроці

 Підніміть руки вгору,спіймайте уважність,наполегливість,творчість,доброту і притуліть їх до серця.Я подарую вам сьогодні на урок терпіння і любов.Да-     вайте з вами обміняємось подарунками – торкнемося долоньками один од-    ного.Нехай сьогодні з вами на уроці будуть три вітаміни :П-подив; Р- радість; Д-дерзання.Успіхів вам !

2. Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань.

(Робота з асоціаціями: ключове словосполучення - Василь Сухомлинський).

  •       Вам, напевне, знайоме ім’я - Василь Сухомлинський. Що ви знаєте про цю людину? (Відповіді учнів ).

Учитель.

       Великий педагог і великий письменник, наш земляк В.О.Сухомлинський подарував нам своєрідні, сильні і неповторні твори, які розкривають перед нами красу білого світу й рідного слова, навчають людяності й мудрості. Його твори – це мудрі й щирі уроки великого душею й талантом Учителя, залюбленого в дитину, в землю, в народ, у мову, у незнищенну спрагу духовного відродження.  Василь Сухомлинський – це та людина, про яку Дмитро Чередниченко сказав: «Якби він не написав жодного літературного твору, а тільки мудрі свої педагогічні праці, все одно залишився б письменником. Якби не написав жодної наукової праці, все одно залишився б великим педагогом. А він, на наше щастя, був і великим педагогом, і великим письменником».

І ось сьогодні на уроці, розглядаючи оповідання « Несміливий хлопчик»,  ми з вами маємо можливість ближче познайомитися з життям Василя Сухомлинського та його творчою спадщиною.  Запишіть тему уроку:

«Поєднання несміливості й відваги в оповіданні В.Сухомлинського  «Несміливий хлопчик». Образ Миколки – скромного, сором’язливого і відважного хлопчика».

ІІ. ЦІЛЕВИЗНАЧЕННЯ ТА ПЛАНУВАННЯ

  1. Визначення власних цілей уроку  (технологія «Незакінчене речення»).
  •  Діти, подивіться  уважно на тему уроку, обдумайте її і скажіть,  чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Пропоную відповідь розпочати словами: « Сьогодні на уроці я…» (Учні  виголошують власні цілі).
  •   Я ж сподіваюсь, що сьогодні на уроці ви будете активно працювати і  дізнаєтеся більше про В. Сухомлинського, познайомитеся з його оповіданням «Несміливий хлопчик». А також, що ви  будете  висловлювати власну думку щодо прочитаного, добирати цитати і  давати  характеристику головному героєві. А після уроку поділитеся своїми враженнями вдома з рідними, розкажете друзям.

ІІІ. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Повідомлення про В. Сухомлинського, демонстрація портрета. (Короткі біографічні відомості - на вибір учителя).
  •      Василь Олександрович Сухомлинський, діти, це людина, яка відома в усьому світі. Зверніть увагу на його портрет. Гарний, статечний чоловік дивиться на нас із портрета своїми добрими, сповненими тепла і любові очима.

 Мудрий учитель, інтелігент, великий працелюб, люблячий батько, Герой Соціалістичної праці, цікава людина.

Учень.

  •                   Василь Олександрович народився 28 вересня 1918 р. в с.Василівка Онуфріївського р-ну Кіровоградської області в бідній сім’ї. 

Ніколи доля не ходила

До нього з теплим рукавом.

У хаті, бідній колоском,

Його селянка народила.

  Навчався Василь Олександрович у Василівській школі, навчався добре, був одним із перших учнів, а коли йому виповнилося 16 років, пішов учитися на вчителя української мови та літератури. З початком Великої Вітчизняної війни відправився на фронт, де був тяжко поранений. Після війни Василь Сухомлинський був призначений директором сільської школи в Павлиші. Керував він цією школою до останніх днів свого життя.

 Учитель.

 Ось така нелегка доля була у Василя Олександровича. Як бачимо, майже два десятиліття працював він учителем, а потім і директором, написав п’ятдесят книг і безліч статей, оповідань та рукописів, розробив нову систему навчання – «Школу радості». За письмовим столом він зустрічав світанки, а тоді виходив на ґанок зустрічати учнів, без яких не уявляв свого життя.

У вільний час Василь Олександрович писав казки, оповідання, вірші саме для таких дітей, як ви. Свої твори він уміщував ось у цих книжках. Напевно, деякі з них вам знайомі. (Учитель звертається до виставки).

Його твори любить малеча. Можливо, серед вас є  ті, хто вже читав книжки Василя Сухомлинського.

– Хто читав? Молодці! Назвіть, будь ласка,  які твори ви вже прочитали? Чи сподобалися вони вам? (Відповіді учнів).

  •      А сьогодні ми познайомимося ще з одним твором видатного  земляка, з  оповіданням, яке має назву  «Несміливий хлопчик».
  1. Робота зі змістом оповідання « Несміливий хлопчик».

 а) Бесіда (  технологія передбачення).

  •                               Діти, зверніть увагу на назву твору - «Несміливий хлопчик». Чи можемо ми за назвою твору визначити зміст? Як ви думаєте, про що йтиметься в оповіданні?
  •                               Чи всі ви знаєте значення слова «сміливий»? Давайте звернемося до словника.

( Учитель звертається до запису на робочій сторінці.)

Словникова робота.

Сміливий – той, хто не знає страху; відважний, хоробрий. Той, хто не боїться труднощів; рішучий, небоязкий у поводженні з іншими.

  •                   Які люди, на вашу думку, вважаються несміливими?
  •                   Доберіть синоніми до слова «несміливий».

(Учні записують: Несміливий – боязкий, боягузливий, лякливий, полохливий,  діти можуть і не назвати слів - сором’язливий, стидливий, учитель не називає їх також).

  •                   Як ви думаєте, чому із цілого синонімічного ряду  автор вибрав саме слово «несміливий» для назви свого твору?
  •                   Яким вам уявляється головний герой?
  •                   Чи зустрічали ви  у своєму житті несміливих людей?
  •                   Як вам здається, може несмілива людина бути героєм і здійснити подвиг?

Чи можуть несміливі люди бути відважними?

  •                   А що таке подвиг? Як ви розумієте значення цього слова?

( Пояснення слова «подвиг», учитель звертається до запису на робочій сторінці

Словникова робота.

Подвиг – героїчний, самовідданий учинок, виконаний у важких небезпечних умовах.

 б)Читання вчителем оповідання  від початку до слів: «Одного разу…»

 в) Бесіда за прочитаним.

  • Чи збігаються ваші передбачення  зі змістом оповідання?
  • Яким змальовує Миколку автор? На що звертає увагу?
  • Знайдіть у тексті і випишіть у таблицю риси характеру Миколки.

(Учні зачитують цитати з тексту і заповнюють таблицю, залишаючи місце для нових записів, графу «власне» заповнюють у ході уроку).

Миколка

авторське

власне

 

Несміливий

сором’язливий

«Вчився Миколка  добре»

«Сумлінно виконував домашні завдання»

«від похвали хлопчик червонів» -

стидливий

вихований

чемний

відповідальний

тихий

славний учень

товариш добрий

 

 

скромний

рішучий

відчайдушний

 мужній

 відважний

готовий прийти на допомогу

герой

 

  • Чи збігається ваша думка про головного героя з авторським описом Миколки?
  • Чи називає автор його боягузом? Чи є він боязким, лякливим?
  • То чому ж він  - несміливий?

(Бо був сором’язливим, стидливим. Учні дописують ці слова -синоніми, якщо раніше не вписали).

  • Отже, як ставиться автор до хлопчика? А хлопці?
  • А вам подобається Миколка?

Учитель.

 Миколка  і гарно вчився, і був добрим товаришем, і хлопці до нього ставились добре, і вчителі, та він ніколи не хизувався своїми здібностями, ніколи не вихвалявся, навіть не хотів сідати за першу парту.

  • Як це його характеризує? Яким він був, на вашу думку?

(Скромним.)

  •                               Чи можемо ми дописати до  слова  «несміливий» синонім – скромний?

(Учні дописують синонім і доповнюють  таблицю).

  •                               Яку людину називають скромною?

( Пояснення слова «скромний», учитель  звертається до запису на робочій сторінці)

Словникова робота.

Скромний – який не має звички підкреслювати свої позитивні якості, хвалитися своїми заслугами; не пихатий, несміливий у поведінці; вихований.

  • Як ви думаєте, скромна людина здатна на  подвиг?
  • А Миколка, на вашу думку,  може здійснити подвиг?

г) Читання оповідання далі.

Учитель.

           Ваші думки ми почули, а тепер давайте послухаємо автора.

(Учень виразно читає оповідання до кінця).

Учитель.

  •                               Чи сподівались ви від Миколки такого вчинку? А хлопці?
  •                               Чи можна його вчинок назвати подвигом?
  •                            Чи довго думав  Миколка про те, що треба рятувати дівчинку? Чому? ( Миколка не довго думав, тому що був рішучим).
  •                          Що відчували хлопці – друзі Миколки, коли він рятував дівчинку? Зачитайте.
  •                          А ви хвилювалися за дітей?
  •                          Чи боявся Миколка, чи відчував  страх у воді? Чому?

 (Ні, бо він  був відчайдушним).

  •                          То чи був він несміливим? А яким же він був?

( Мужнім, відважним, завжди готовим прийти на допомогу).

  •                          Отже, який висновок можна зробити, чи може  несмілива людина бути відважною? Відповідь   на це питання оформіть у есе.

(Учні пишуть і виголошують есе «Чи може несмілива людина бути відважною?»)

Фізкультхвилинка

Всі підняли руки – раз!

Навшпиньках стоїть весь клас

Два! – присіли,руки вниз –на сусіда подивись.

Раз!- і вгору,два!-і вниз.

На сусіда подивись.

Будем дружно присідати,

Щоб ногам роботу дати.

Раз- піднялись,два- присіли.

Хай мужніє ваше тіло.

Спритно роблять діти вправи

Раз,два,три,чотири,п’ять!

Люблять діточки стрибать.

 

  •                          Як ви думаєте, врятувавши дівчину, Миколка буде хизуватися перед хлопцями? Чому? (Ще раз наголошуємо, що був скромним).
  •                          Чи хотіли б ви бути схожими на Миколку? А мати такого друга?
  •                   На початку уроку ми з вами, прочитавши назву оповідання, намагались уявити собі головного героя. Скажіть, чи таким ми уявляли Миколку?
  •                   Яким постає перед нами хлопець? Давайте всі разом складемо сенкан до характеристики Миколки.

Миколка

несміливий, скромний

вчиться, соромиться, рятує

Відважний і славний хлопець у школі

Герой

  •                          Чи хотіли б ви бути схожими на Миколку? А мати такого друга?
  •                   Ми з вами прийшли до висновку, що Миколка -  герой, а В.Сухомлинський називає його несміливим хлопцем, чому?
  •                   Яке із слів-синонімів мав на увазі автор, коли називав свій твір? (Скромний).
  •                   Що відображає назва твору – тему чи ідею?
  •                   Розкрийте тему твору.
  •                   Яка ж основна думка оповідання «Несміливий хлопчик»? У якій фразі твору вона найбільше виражена, на вашу думку? Зачитайте.
  •                   Доведіть, що твір «Несміливий хлопчик» є оповіданням? (Метод ПРЕС).

ІV. РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП

( «Мікрофон», «Незакінчене речення»).

  •                   Передаючи один одному мікрофон, поділіться враженнями від прочитаного твору та озвучте кінець речення: «Прочитавши оповідання В.Сухомлинського «Несміливий хлопчик», я зрозумів…»
  •                   Чи справдились ваші очікування щодо уроку?
  •                   А я, діти, хочу, щоб після сьогоднішнього уроку ви зрозуміли, що найголовніше у житті - міцне здоров’я і добре ім’я. Як би не склалося ваше життя, ким би  і якими б   ви не стали б у ньому, я хочу щоб ви завжди пам’ятали   народну мудрість: «Не одяг красить людину, а добрі справи». Тож  хочу, щоб ви задумалися над словами В.Крищенка:

Робіть добро

Відгукуйтесь участю своєю

на крик зазивний і безмовне SOS

людини, птаха, навіть деревця,

робіть добро.

Не ждіть від цього слави,

не ждіть багатства, знань чи похвали,

робіть добро

непоказно, буденно.

Це принесе найвищу з нагород,

ні з чим не порівнянне відчуття,

що ти живеш не марно на цім світі.

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Обов’язкове: прочитати  ще одне оповідання  В.Сухомлинського на свій вибір;

На вибір: а) написати відвертого листа Миколці;

                б) написати твір-мініатюру «Чи хотів би я бути схожим на Миколу?» (хлопці),  «Чи хотіла б я мати такого друга, як Микола?» (дівчата).       

Література:

1. Сухомлинський Василь . Казки школи під Голубим Небом:К азки, притчі, оповідання. - К.: «Освіта», 1991.

2. Сухомлинський В. О. Чиста криниця: Казки, оповідання, етюди: Для сімейного читання – К.: «Веселка», 1993.

 

 

 

 

Додаток

Несміливий хлопчик

 

   До п’ятого  класу прийшов серед року новий учень, Микола. З першого ж дня всі побачили, що він несміливий, аж  сором’ язливий якийсь. Хотіли його на першій парті посадити, та він не схотів. Попросився на останню. Вчився Микола добре, сумлінно виконував домашні завдання. Його відповіді були такі, що в класі ставало тихо, як він говорив. Кожному хотілося послухати. Вчителі хвалили Миколку:

     -  Ось так треба уроки готувати, так треба відповідати на уроках…

  Від похвали хлопчик червонів, йому хотілося швидше сісти за свою останню парту.

Хлопці говорили про Миколу:

     - Славний  учень. І товариш добрий. Попросиш – завжди пояснить, покаже. Але дуже несміливий…

     Одного разу Микола з хлопцями повертався додому. Було це в травні, перед завершенням навчального року. Ішли гуртом, про щось  сперечались.

      Як переходили міст. Почули крик. Хтось волав унизу, недалеко від мосту. Річка була невелика, та швидка й повновода. Невже хтось кличе на допомогу?

      Не встигли хлопці про те й подумати, як побачили: Микола плигнув з мосту у воду, туди, звідки долинав крик. Приголомшені, вони підійшли до перил, Микола вже був коло дівчинки. Не вміючи добре плавати, вона попала у вир.  Ще мить – і загинула б.

    -  Тримайся за мою сорочку! – крикнув Микола.

Дівчинка вхопилася за сорочку, і Микола з нею швидко підплив до берега.

     Такий у нас несміливий хлопчик Микола.

 

 

 

Робоча сторінка

В.Сухомлинський»Несміливий хлопчик»

 

 

1.Словникова робота.

 

Сміливий – той, хто не знає страху; відважний, хоробрий. Той, хто не боїться труднощів; рішучий, небоязкий у поводженні з іншими.

 

Подвиг – героїчний, самовідданий учинок, виконаний у важких небезпечних умовах.

 

Скромний – який не має звички підкреслювати свої позитивні якості, хвалитися своїми заслугами; не пихатий, несміливий у поведінці; вихований.

 

2.Знайдіть у тексті і випишіть у таблицю риси характеру Миколки

Миколка

авторське

власне

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
18 листопада 2018
Переглядів
2629
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку