Урок літератури рідног краю містить цікавий матеріал про видатного педагога В.Сухомлинського. Матеріали уроку можуть бути використані на урок позакласного читання
Сидоренко Н.В.,
вчитель української мови та літератури
Урок літератури рідного краю в 5 класі
В.Сухомлинський «Несміливий хлопчик»
ПОЄДНАННЯ НЕСМІЛИВОСТІ Й ВІДВАГИ В ОПОВІДАННІ (Образ Миколки – скромного, сором’язливого і відважного хлопчика)
Мета: ознайомити учнів зі змістом оповідання В.Сухомлинського «Несміливий хлопчик»; розвивати логічне та образне мислення, вміння давати власну оцінку прочитаному, пояснювати назву твору, вчити характеризувати образи художніх творів і вміти порівнювати їх із собою; формувати високі моральні цінності: скромність, порядність, чемність, відважність.
Цілі.
Учні знають: окремі факти з життя В.Сухомлинського, зміст оповідання «Несміливий хлопчик», тему та ідею твору.
Учні вміють: переказувати зміст оповідання В.Сухомлинського
«Несміливий хлопчик», визначати його жанрові ознаки, висловлювати власну думку до прочитаного; характеризувати образ головного героя, добирати цитати до його характеристики.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: портрет В. Сухомлинського, книжкова виставка його творів., на дошці – проблемне питання: «Чи можуть несміливі люди бути відважними?», прислів’я: «Не одежа красить людину, а добрі справи ». На робочій сторінці - «Вузлик на пам’ять» - записані слова «сміливий, подвиг, скромний» і їхнє тлумачення..
Форми роботи: передбачення, «Мікрофон», бесіда, незакінчене речення, прийом «ПРЕС», робота з асоціаціями, сенкан.
Хід уроку
І. МОТИВАЦІЙНИЙ ЕТАП
1.Забезпечення емоційної готовності до уроку
Учитель.
У народі кажуть, що починати будь-яку нову справу треба з гарним настроєм, мені здається, що кожен новий урок – це, як нова справа, і починати його треба з гарним настроєм. То ж побажайте один одному гарного настрою і удачі на уроці
Підніміть руки вгору,спіймайте уважність,наполегливість,творчість,доброту і притуліть їх до серця.Я подарую вам сьогодні на урок терпіння і любов.Да- вайте з вами обміняємось подарунками – торкнемося долоньками один од- ного.Нехай сьогодні з вами на уроці будуть три вітаміни :П-подив; Р- радість; Д-дерзання.Успіхів вам !
2. Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань.
(Робота з асоціаціями: ключове словосполучення - Василь Сухомлинський).
Учитель.
Великий педагог і великий письменник, наш земляк В.О.Сухомлинський подарував нам своєрідні, сильні і неповторні твори, які розкривають перед нами красу білого світу й рідного слова, навчають людяності й мудрості. Його твори – це мудрі й щирі уроки великого душею й талантом Учителя, залюбленого в дитину, в землю, в народ, у мову, у незнищенну спрагу духовного відродження. Василь Сухомлинський – це та людина, про яку Дмитро Чередниченко сказав: «Якби він не написав жодного літературного твору, а тільки мудрі свої педагогічні праці, все одно залишився б письменником. Якби не написав жодної наукової праці, все одно залишився б великим педагогом. А він, на наше щастя, був і великим педагогом, і великим письменником».
І ось сьогодні на уроці, розглядаючи оповідання « Несміливий хлопчик», ми з вами маємо можливість ближче познайомитися з життям Василя Сухомлинського та його творчою спадщиною. Запишіть тему уроку:
«Поєднання несміливості й відваги в оповіданні В.Сухомлинського «Несміливий хлопчик». Образ Миколки – скромного, сором’язливого і відважного хлопчика».
ІІ. ЦІЛЕВИЗНАЧЕННЯ ТА ПЛАНУВАННЯ
ІІІ. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Мудрий учитель, інтелігент, великий працелюб, люблячий батько, Герой Соціалістичної праці, цікава людина.
Учень.
Ніколи доля не ходила
До нього з теплим рукавом.
У хаті, бідній колоском,
Його селянка народила.
Навчався Василь Олександрович у Василівській школі, навчався добре, був одним із перших учнів, а коли йому виповнилося 16 років, пішов учитися на вчителя української мови та літератури. З початком Великої Вітчизняної війни відправився на фронт, де був тяжко поранений. Після війни Василь Сухомлинський був призначений директором сільської школи в Павлиші. Керував він цією школою до останніх днів свого життя.
Учитель.
Ось така нелегка доля була у Василя Олександровича. Як бачимо, майже два десятиліття працював він учителем, а потім і директором, написав п’ятдесят книг і безліч статей, оповідань та рукописів, розробив нову систему навчання – «Школу радості». За письмовим столом він зустрічав світанки, а тоді виходив на ґанок зустрічати учнів, без яких не уявляв свого життя.
У вільний час Василь Олександрович писав казки, оповідання, вірші саме для таких дітей, як ви. Свої твори він уміщував ось у цих книжках. Напевно, деякі з них вам знайомі. (Учитель звертається до виставки).
Його твори любить малеча. Можливо, серед вас є ті, хто вже читав книжки Василя Сухомлинського.
– Хто читав? Молодці! Назвіть, будь ласка, які твори ви вже прочитали? Чи сподобалися вони вам? (Відповіді учнів).
а) Бесіда ( технологія передбачення).
( Учитель звертається до запису на робочій сторінці.)
Словникова робота.
Сміливий – той, хто не знає страху; відважний, хоробрий. Той, хто не боїться труднощів; рішучий, небоязкий у поводженні з іншими.
(Учні записують: Несміливий – боязкий, боягузливий, лякливий, полохливий, діти можуть і не назвати слів - сором’язливий, стидливий, учитель не називає їх також).
Чи можуть несміливі люди бути відважними?
( Пояснення слова «подвиг», учитель звертається до запису на робочій сторінці
Словникова робота.
Подвиг – героїчний, самовідданий учинок, виконаний у важких небезпечних умовах.
б)Читання вчителем оповідання від початку до слів: «Одного разу…»
в) Бесіда за прочитаним.
(Учні зачитують цитати з тексту і заповнюють таблицю, залишаючи місце для нових записів, графу «власне» заповнюють у ході уроку).
Миколка |
|
авторське |
власне |
Несміливий сором’язливий «Вчився Миколка добре» «Сумлінно виконував домашні завдання» «від похвали хлопчик червонів» - стидливий вихований чемний відповідальний тихий славний учень товариш добрий
|
скромний рішучий відчайдушний мужній відважний готовий прийти на допомогу герой
|
(Бо був сором’язливим, стидливим. Учні дописують ці слова -синоніми, якщо раніше не вписали).
Учитель.
Миколка і гарно вчився, і був добрим товаришем, і хлопці до нього ставились добре, і вчителі, та він ніколи не хизувався своїми здібностями, ніколи не вихвалявся, навіть не хотів сідати за першу парту.
(Скромним.)
(Учні дописують синонім і доповнюють таблицю).
( Пояснення слова «скромний», учитель звертається до запису на робочій сторінці)
Словникова робота.
Скромний – який не має звички підкреслювати свої позитивні якості, хвалитися своїми заслугами; не пихатий, несміливий у поведінці; вихований.
г) Читання оповідання далі.
Учитель.
Ваші думки ми почули, а тепер давайте послухаємо автора.
(Учень виразно читає оповідання до кінця).
Учитель.
(Ні, бо він був відчайдушним).
( Мужнім, відважним, завжди готовим прийти на допомогу).
(Учні пишуть і виголошують есе «Чи може несмілива людина бути відважною?»)
Фізкультхвилинка
Всі підняли руки – раз!
Навшпиньках стоїть весь клас
Два! – присіли,руки вниз –на сусіда подивись.
Раз!- і вгору,два!-і вниз.
На сусіда подивись.
Будем дружно присідати,
Щоб ногам роботу дати.
Раз- піднялись,два- присіли.
Хай мужніє ваше тіло.
Спритно роблять діти вправи
Раз,два,три,чотири,п’ять!
Люблять діточки стрибать.
Миколка
несміливий, скромний
вчиться, соромиться, рятує
Відважний і славний хлопець у школі
Герой
ІV. РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП
( «Мікрофон», «Незакінчене речення»).
Робіть добро
Відгукуйтесь участю своєю
на крик зазивний і безмовне SOS
людини, птаха, навіть деревця,
робіть добро.
Не ждіть від цього слави,
не ждіть багатства, знань чи похвали,
робіть добро
непоказно, буденно.
Це принесе найвищу з нагород,
ні з чим не порівнянне відчуття,
що ти живеш не марно на цім світі.
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Обов’язкове: прочитати ще одне оповідання В.Сухомлинського на свій вибір;
На вибір: а) написати відвертого листа Миколці;
б) написати твір-мініатюру «Чи хотів би я бути схожим на Миколу?» (хлопці), «Чи хотіла б я мати такого друга, як Микола?» (дівчата).
Література:
1. Сухомлинський Василь . Казки школи під Голубим Небом:К азки, притчі, оповідання. - К.: «Освіта», 1991.
2. Сухомлинський В. О. Чиста криниця: Казки, оповідання, етюди: Для сімейного читання – К.: «Веселка», 1993.
Додаток
Несміливий хлопчик
До п’ятого класу прийшов серед року новий учень, Микола. З першого ж дня всі побачили, що він несміливий, аж сором’ язливий якийсь. Хотіли його на першій парті посадити, та він не схотів. Попросився на останню. Вчився Микола добре, сумлінно виконував домашні завдання. Його відповіді були такі, що в класі ставало тихо, як він говорив. Кожному хотілося послухати. Вчителі хвалили Миколку:
- Ось так треба уроки готувати, так треба відповідати на уроках…
Від похвали хлопчик червонів, йому хотілося швидше сісти за свою останню парту.
Хлопці говорили про Миколу:
- Славний учень. І товариш добрий. Попросиш – завжди пояснить, покаже. Але дуже несміливий…
Одного разу Микола з хлопцями повертався додому. Було це в травні, перед завершенням навчального року. Ішли гуртом, про щось сперечались.
Як переходили міст. Почули крик. Хтось волав унизу, недалеко від мосту. Річка була невелика, та швидка й повновода. Невже хтось кличе на допомогу?
Не встигли хлопці про те й подумати, як побачили: Микола плигнув з мосту у воду, туди, звідки долинав крик. Приголомшені, вони підійшли до перил, Микола вже був коло дівчинки. Не вміючи добре плавати, вона попала у вир. Ще мить – і загинула б.
- Тримайся за мою сорочку! – крикнув Микола.
Дівчинка вхопилася за сорочку, і Микола з нею швидко підплив до берега.
Такий у нас несміливий хлопчик Микола.
Робоча сторінка
В.Сухомлинський»Несміливий хлопчик»
1.Словникова робота.
Сміливий – той, хто не знає страху; відважний, хоробрий. Той, хто не боїться труднощів; рішучий, небоязкий у поводженні з іншими.
Подвиг – героїчний, самовідданий учинок, виконаний у важких небезпечних умовах.
Скромний – який не має звички підкреслювати свої позитивні якості, хвалитися своїми заслугами; не пихатий, несміливий у поведінці; вихований.
2.Знайдіть у тексті і випишіть у таблицю риси характеру Миколки
Миколка |
|
авторське |
власне |
|
|