7 клас
Тема. Літературна балада та її ознаки. Й. К. Ф. Шиллер «Рукавичка» Образ справжнього лицаря, оспівування мужності, відваги, людської гідності.
Мета – формувати компетентності: предметні (поглиблювати навички аналізу тексту, розвивати навички виразного читання, вміння працювати з текстом; вмінні аналізувати текст); ключові (інформаційну: уміння систематизувати здобуті знання та критичної їх осмислювати; загальнокультурну: творчі здібності, прагнення досягати високого результату, виховувати доброту, прагнення допомогти ближньому; комунікативну: вміння знаходити спільну мову, працюючи колективно).
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Хід уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Оголошення теми уроку.
-
Слово вчителя (матеріал взятий із збірки Л. А. Чередника «Зарубіжна література. Авторські уроки . 7 клас»).
ХVІІІ століття – дуже цікавий період в історії людства. Ця епоха має назву Просвітництво. У цей час формуються нові знання про світ, суспільство, про зміст і сенс життя. Найвищими в житті стають закони розуму. Письменники, філософи, науковці вважають, що несуть людям світло нової істини. Саме тому їх називали просвітителями.
ХVІІІ століття – епоха моралі, доба книг. Активно розвивалося книгодрукування, мистецтва перекладу, журналістика. Головною розвагою стає читання. Письменники і поети навіть впливали на політичне життя країни.
Найвідомішими представниками цієї доби є Д. Дефо, Дж. Свіфт, Вольтер, Й. В. Гете та інші митці.
Сьогодні на уроці ми дізнаємося про життя та творчість одного із просвітителів – Й. К. Ф. Шиллера.
ІІІ. Мотивація мети.
-
Подивіться на тему уроку. Давайте спробуємо спрогнозувати, навіщо сучасна людина має володіти інформацією з даної теми
ІV. Організація сприйняття й осмислення нової інформації.
-
Робота з портретом Ф. Шиллера пензля А. Граффа.
-
Робота з цитатою.
-
Німецький поет Й. В. Гете створив такий словесний портрет свого найкращого друга : «Статура його, постава, хода, навіть кожен його рух були сповнені гордості. І лише очі в нього були ніжними. І талант його був таким же, як його зовнішність. Він сміливо брався за великий сюжет, досліджував його звідусіль, розглядав з усіх боків».
-
Які деталі з опису вам є цікаві? Чи співпадає словесний опис із портетом художника?
-
Перегляд відеоролика «Біографія Шиллера» (з інтернету).
-
Ваше завдання: скласти 2 запитання своїм однокласникам?
-
Слово вчителя (розповідь про літературну баладу)
-
Що таке фольклорна балада?
-
Самостійно складіть визначення «літературна балада».
-
Запишемо визначення «літературна балада» у словник (зошит).
Балада літературна — авторський віршований ліро-епічний твір фантастичного, історико-
героїчного чи соціально-побутового змісту, в якому напруженість
сюжету зумовлена внутрішнім конфліктом героя.
-
Робота з підручником. С. 32 «Історія створення балади «Рукавичка»
(автор: О. Ніколенко та ін.).
-
При правлінні якого французького короля відбулася подія, описана в творі?
-
Хто став прототипом головного героя?
-
Виразне читання балади.
-
Бесіда за змістом прочитаного.
-
Яке ваше враження від балади?
-
Хто з героїв привернув вашу увага? Чому?
-
На скільки частин можна поділити твір?
-
Евристична бесіда.
-
Яким зображено короля Франциска І?
-
Які звірі виходили на арену?
-
Подумайте, чи такий вибір випадковий?
-
Які відносини між звірами?
-
Свідком якої події стали король і придворні?
-
Хто такі Делорж і Куніґунда?
-
Чий вчинок вам сподобався? Чому7
-
Чию поведінку ви засуджуєте? Чому?
-
Чи погоджуєтеся ви із фіналом балади? Чому ви саме так думаєте?
-
Проблемне питання.
-
Чого досягає автор, зображуючи ці моменти?
-
Чому Делорж переміг?
V. Перевірка розуміння.
Учитель пропонує учням інтерактивну гру (за власним вибором).
VІ. Підсумок уроку.
-
Бесіда.
-
Які ідеали доби Просвітництва відображені у творі?
-
Які загальнолюдські цінності відображені у творі?
-
Рефлексія.
-
Самооцінювання.
VІІ. Домашнє завдання.
-
Опрацювати матеріал підручника на с. 31-35. Запитання 1- 9 на с. 36 (усно).
-
Вивчити ТЛ: «літературна балада».
-
Творче завдання: створити портрет сучасного лицаря.
-
* Написати мінітвір «Що таке справжнє кохання?».