Урок. Літературна гра. "Шевченкознавці".

Про матеріал

Літературна гра "Шевченкознавці". Мета заходу: показати учням багатогранність творчої особистості Т. Шевченка, конкретизувати його внесок у розвиток української мови та літератури. Гра передбачає загальну обізнаність із житттям і творчістю Т. Шевченка.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

І ТУР. «СТВОРЕННЯ КОМАНДАМИ ДЕРЕВА ЖИТТЯ І ТВОРЧОСТІ Т. Г. ШЕВЧЕНКА В ДАТАХ»

     ІІ ТУР. «ПІДКАЗКА ДОПОМОЖЕ»

     Правила

     Ведучий зачитує чотириступеневі завдання, почергово звертаючись до кожної команди. Завдання гравців – відіграти назву твору, скориставшись найменшою кількістю підказок. Якщо гравці відгадують назву за од- ним запитанням – команд отримує 4 бали, за двома – 3, за трьома – 2, за чотирма – 1 бал.

Катерина (картина Шевченка) — Вікіпедія 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • «Катерина»

                «КАТЕРИНА»

1. Твір присвячений російському поетові Жуковському.

 

 

 

 

 

  

 

2. Цю поему названо за ім’ям головної героїні.

3. Афористичні вислови з твору

            Світ, бачся, широкий,

             Та нема де прихилитись

             В світі одинокім…

             Єсть на світі доля,

             А хто її знає?

             Єсть на світі воля,

             А хто її має?

4. Рядки з твору

       Де ж ті люде, де ж ті добрі,

       Що серце збиралось

       З ними жити, їх любити?

       Пропали, пропали!

 

               «ДО ОСНОВ’ЯНЕНКА»

1. Цей твір присвячено видатному   українському письменникові, якого Шевченко називає «другом», «батьком».

2. Поезію написано в ранній – романтичний – період творчості Шевченка.

3. Образи твору: «чайка», «синє море», «воля», «червоні жупани», «слава козацька», «дівчина під вербою»

4. Рядки з твору

 

Смійся, лютий враже!

Та не дуже, бо все гине —

Слава не поляже;

Не поляже, а розкаже,

Що діялось в світі,

Чия правда, чия кривда

І чиї ми діти.

Наша дума, наша пісня

Не вмре, не загине...

От де, люде, наша слава,

Слава України!

                         «ГОГОЛЮ»

1. Твір Шевченко присвятив відомому письмен-никові-співвітчизнику.


 

2. Поезію написано в період «Трьох літ», остан-

ню – 1844 року.

3. Образи твору: «велике слово», «вольнії гармати», «лепта удовищі».

4. Рядки твору

 

Всі оглухли — похилились

В кайданах... байдуже...

Ти смієшся, а я плачу,

Великий мій друже.

 

         «І МЕРТВИМ, І ЖИВИМ, І НЕНАРОДЖЕНИМ…»

 

1. За епіграф до цього твору взято слово із Біблії.

2. Твір звернено до української еліти.

3. Афористичні вислови з твору

 

  В своїй хаті своя й правда,

І сила, і воля…

Умийтеся! образ Божий

Багном не скверніте…

Якби ви вчились так, як треба,

То й мудрость би була своя…

Бо хто матір забуває,

Того Бог карає…

 

4. Рядки твору

 

І забудеться срамотня

Давняя година,

І оживе добра слава,

Слава України,

І світ ясний, невечерній

Тихо засіяє...

Обніміться ж, брати мої.

Молю вас, благаю!

 

        «ІСАІЯ. ГЛАВА 35»

1. Цей твір написано за мотивами одного з розділів Біблії.

2. Образи твору: «дива Господнії», «дебрь-пустиня», «веселії села», «люди темнії».

3. Ця поезія – пророче видіння, візія майбутніх перетворень, коли «святая на землю правда прилетить».

4. Рядки з твору

І спочинуть невольничі

Утомлені руки,

І коліна одпочинуть,

Кайданами куті!

     

          

                      «КАВКАЗ»

1. Епіграф до твору взято з біблійної Книги пророка Єремії.

2. За жанром цей твір – інвектива, яка викриває хи-

жість і облудність колоніальної політики Росії.

3. У творі використано образ Прометея як символ нескореності, боротьби, протистояння злу.

4. Афористичні вислови з твору

Не вмирає душа наша,

Не вмирає воля…

Кати знущаються над нами,

А правда наша п’яна спить…

Ви любите на братові

Шкуру, а не душу!

 

  ІІІ ТУР. «ЖАНРОВИЙ КАЛЕЙДОСКОП»

Завдання

1. Назвіть балади, які написав Т. Шевченко. («При-

чинна», «Тополя», «Утоплена», «Русалка», «Лілея»)

2. Назвіть поеми Шевченка. («Гайдамаки», «Ка-

терина», «Наймичка», «Неофіти», «Єретик»,

«Кавказ», «Сон», «Гамалія»…)

3. Назвіть Шевченкові повісті. («Капитанша», «Му-

зикант», «Близнецы», «Прогулка с удовольст-

вием и не без морали»).

4.Укажіть жанр та назву творів, у яких головною героїнею виступає жінка. («Наймичка», «Катерина», «Марія»)

 

VІ ТУР. «КРИЛАТЕ СЛОВО КОБЗАРЯ»

Завдання для першої команди

Вгадайте за підказкою

1. Не дуріте самі себе,

    Учітесь, читайте,

     І чужому научайтесь,

    Й свого не цурайтесь.

(«І мертвим, і живим, і ненародженим…»)

2. І на оновленій землі

    Врага не буде, супостата,

    А буде син, і буде мати,

    І будуть люде на землі.

(І Архімед, і Галілей…»)

3. Люде, люде!

    За шмат гнилої ковбаси

    У вас хоч матір попроси,

    То оддасте.

(«П. С.»)


 

4. Наша дума, наша пісня

    Не вмре, не загине...

    От де, люде, наша слава,

    Слава України!

(«До Основ’яненка»)

5. Не вмирає душа наша,

    Не вмирає воля.

    І неситий не виоре

    На дні моря поле.

(«Кавказ»)

Завдання для другої команди

Вгадайте за підказкою

1. Од молдованина до фіна

    На всіх язиках все мовчить,

    Бо благоденствує!

(«Кавказ»)

2. На нашій славній Україні,
         На нашій — не своїй землі.

(«Мені однаково, чи буду…»)

3. Свою Україну любіть,
        Любіть її… Бо время люте,
        В остатню тяжкую минуту
        За неї господа моліть.

(«Чи ми ще зійдемося знову…»)

4. Бо хто матір забуває,

    Того Бог карає,

    Того діти цураються,

    В хату не пускають.

Первый памятник Шевченко в США имел высоту 7 метров | Новости на Gazeta.ua(«І мертвим, і живим, і ненародженим…»)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Пам’ятник Шевченкові й стела у Вашингтоні

 

 

5. Усі на сім світі —

    І царята, і старчата —

    Адамові діти.

(«Сон» («У всякого своя доля»))

 

V ТУР. «БЛІЦ»

Запитання

1. Зображення якого героя античної міфології ви-

карбовано на стелі біля пам’ятника Шевченкові

у Вашингтоні? (Прометея)

2. Хто з художників, товаришів Шевченка, проілюс-

трував перше видання Кобзаря? (В. Штенберг)

3. Хто з відомих українських письменників пере-

клав твори Шевченка німецькою мовою? (Іван Франко)

4. Чому Шевченко свій щоденник назвав «Жур-

нал»? (Журнал у перекладі з французької мови означає «щоденник»).

5. Який твір Шевченко написав у жанрі байки? («Сичі»)

6. Яким було дівоче прізвище матері Шевченка? (Бойко)

7. Як звучить повна назва послання «І мертвим, і живим…»? («І мертвим, і неживим, і ненарод-

женим землякам моїм в Украйні і в Украйні моє дружнеє посланіє.»)

8. Скільки переписів Шевченка ввійшло до циклу

«Псалмів Давидових»? (10)

9. Скільки дітей було в родині Шевченків? (6)

10. З якого Шевченкового твору взято рядки:

Мов на небі висить

Святий Київ наш великий.

Святим дивом сяють

Храми Божі, ніби з самим

Богом розмовляють? (Поема «Варнак»)

11. Кого з біблійних пророків переспівував Шев-

ченко? (Ісаю, Єзекіїля, Осію)

12. До кого звертається Шевченко, пишучи в поемі «Царі»: «Старенька сестро Аполлона»? (До музи)

13. Якого року Шевченко одержав відпускну? (1838)

14. Хто є головним персонажем поеми Шевченка «Чернець»? (Семен Палій)

15. На які роки припадає такий період творчості Шевченка як «три літа»? (1843-1845рр.)

16. Кому присвячений вірш «Заворожи мені, волхве…»? (Михайлові Щепкіну)

17. Скільки років провів Шевченко в солдатській неволі? (10 років)

 

 

18. Хто з українських літераторів помер, як і Шевченко, у віці 47 років? (Борис Грінченко, Василь Стус)

19. чиї твори переписував малий тарас у само-

робні книжечки? (Григорія Сковороди)

20. Хто виконав перший портрет Тараса Шев-

ченка? (К. Брюллов – шарж, 1837, Василь

Штенберг  – портрет, 1840)

 

Поетична пауза. Усмішки

 

            1. «ФЕДОТ В ЕКІПАЖІ»

Запросив багач Шевченка
До свого маєтку
Змалювать жону-блондинку
І дочку-брюнетку.
Шле за ним свою карету,
Найбаскіші коні,
Щоб портрети швидше мати
І дружини, й доні…
Ось Тарас в кареті їде,
Аж тут по дорозі
Бачить – воли круторогі
І кріпак на возі.
Та що з хлопцем? Лежить навзнак.
Чи забракло сили?
Помогти бідасі треба!
Вороних спинили.
З'ясувалось – панське збіжжя
Він возив до млину
Й несподівано гарячка
Підтягла хлопчину.
Кинув Тарас візникові:
– Заждуть панські дами!
Кладіть парубка в карету,
Ну, а я … волами…
Ось карета прибуває
Під вітальні крики.
Туш ударили врочисто
Панськії музики.
Пан виходить – хоче першим
Екіпаж зустріти.
Спішать донька і дружина,
Щоб піднести квіти.
– Прибув маляр петербурзький! –
Біжать за ворота
Й зустрічають в екіпажі

Возія Федота…
Того ж дня Шевченка люди

Привітати вийшов.
– От пани Федота, – кажуть, –
Зустрічали пишно!
Знайшов Тарас невблаганний
Влітку в цім єдину:

– Що ж, хоч раз зустріли гідно
Трудову людину!

 

2. «БА БАЛУ»

Усе в цім домі не буденне –

Блищить, мигтить святковий зал.

Пахтить печене і варене.

Панота сходиться на бал.

Ось і Тарас серед загалу.

З дороги, всім панам на злість,

Пройшов собі в куточок залу,

Присів край столика і їсть.

Аж ось і пан собі заходить,

Скривив лице своє бліде,

Єхидними очима водить

І прямо на Тараса йде.

Став перед ним, немов жердина:

– Чи не сказали б ви мені,

Чим відрізняється людина,

Звиніть на слові, від свині?

А наш Тарас: – Скажу охоче,

Дивитись, пане, треба в суть:

Людина їсть, коли захоче,

Свиня ж – коли їй подадуть!

 

ФІНАЛ. ФИЗНАЧЕННЯ ПЕРЕМОЖЦІВ. НАГОРОДЖЕННЯ

  •              

Тарас Шевченко 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета:

  • Поглибити знання учнів про частини мови, їхнє значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль;
  • Учити розрізняти частини мови, удосконалю-

вати навички використання самостійних і служ-

бових частин мови;

  • Розвивати вміння аналізувати мовний мате-

ріал, розвивати усне і писемне мовлення, ви-

ховувати любов до рідної мови.

 

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, таблиця, медіапрезентація.

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

 

ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

 

 

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

 

Бліцопитування

1. Які частини мови ви вже вивчали?

2. Що вам відомо про них з уроків англійської,
шведської та німецької мови?

3. Що треба враховувати, щоб визначити ту чи іншу частину мови?

4. Скільки частин мови є в українській мові?

5. Які частини мови є самостійними?

6. Які є службовими?

7. У чому полягає відмінність між самостійними й
службовими частинами мови? Яка частина мо-
ви не належить ні до самостійних, ні до служ-
бових?

 

ІV. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Дати визначення терміну «морфологія» (лат.
морфе – форма, логос – наука, слово, вчення) – це розділ науки про мову, який вивчає частини мови, їхні граматичні особливості.

2. Дати визначення терміну «орфографія» (лат.
орфо – правильно, графо – пишу).

 

 

 

 

 

 

 

 

Орфографія – розділ науки про мову, у якому вивчають правопис слів.

 

3. Робота з теоретичним матеріалом

Презентація на мультимедійному екрані.

 

Самостійні (повнозначні) частини мови – це слова, які можуть виконувати синтаксичні ролі членів речення (підмет, присудок, додаток, означення та обставини).

  • Іменник – Хто? Що?
  • Прикметник – Який? Чий?
  • Числівник – Скільки? Котрий?
  • Займенник – Хто? Що? Який? Чий? Котрий? Скільки?
  • Дієслово – Що робити? Що зробити? Особ-
    ливі форми дієслова: дієприкметник, дієпри-
    слівник.
  • Прислівник –Де? Коли? Чому? Як? Куди? Звідки?
    Службові (допоміжні) частини мови: слова,

що не виконують синтаксичних ролей у реченні, до них не можна поставити питань, вони є незамінюваними:

  • прийменник;
  • сполучник;
  • частка;
  • вигук.

 

4. Робота з підручником.

Виконання вправи з підручника

 

V. ВИКОНАННЯ ЗАВДАНЬ НА ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ З ВИКОРИСТАННЯМ ПРОБЛЕМНО-ПОШУКОВОГО МЕТОДУ

 

Вправа 1

Розподільний диктант (записати слова в шість колонок: іменники, прикметники, дієслова, прис-
лівники, займенники, числівники).

Веселий, смачно, наша, черешня, білий, весе-
лого, гарний, дивиться, десятий, сміється, ліворуч, мільйонний, ввічливий, працювати, якийсь, ку-
медно, легко, чудовий, сто, радість, його.
 

Вправа 2

Переписати речення з мультимедійного екрану, визначити частини мови, підкреслити члени речення.

Щастя мужніх знаходить.

Дереву ціну складають плоди.

«Встань» людину годує, а «лінь» - марнує.

Вправа 3

Творча робота

Скласти невелике висловлювання (4-5 речень) на тему «Рідненька моя ненька». У тексті творчої роботи надписати самостійні та службові частини мови.

Вправа 4. Робота біля дошки

Записати речення. З’ясувати, до яких частин мови належать вжиті в реченнях слова.

Радій успіхові товариша. Будь правдивим, май мужність щиро визнавати свою провину, не пере-
кладай своєї провини на інших. Кажи завжди тіль-
ки правду. Дорожи довірою батьків і товаришів.
(П. Щербань)

Вправа 5

Інтелектуальна гра «Утвори слово»

Утворити від поданих слів радість, добрий, веселий, щастя, смак, друг інші частини мови. Зразок: друг – дружній (прикм.), дружно (присл.), дружити (дієсл.). Увести 4-5 слів у речення на тему гарних стосунків.

 

VІ. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Презентація самостійних та службових частин мови (шведська, англійська, німецька).

 

Тестування

1. Скільки в українській мові частин мови?

А Чотири;

Б десять;

В дванадцять.

2. Який розділ науки про мову визначає частини мови?

А Орфографія;

Б синтаксис;

В морфологія.

3. Яка з наведених частин мови належить до самостійних?

А Частка;

Б іменник;

В вигук.

 

4. Яка з наведених частин мови належить до службових?

А Прийменник;

Б прикметник;

В прислівник.

5. У якому рядку всі слова – іменники?

А Рух, писати, бігати;

Б дія, молодий, життя;

В читання, сміливість.

6. Яка частина мови вказує на ознаку предмета?

А Іменник;

Б прикметник;

В прислівник.

7. На які питання відповідають числівники?

А Чий? Котрий?

Б Хто? Що?

В Скільки? Котрий?

8. замість якої частини мови вживають особові займенники?

А Іменників;

Б дієслів;

В сполучників.

9. Закінчіть речення: Дієслово – самостійна частина мови, яка…

А Означає дію або стан предмета;

Б називає предмет;

В; виражає ознаку предмета.

10. У якому рядку всі частини мови службові?

А Іменник, сполучник, прикметник;

Б сполучник, прийменник, частка;

В займенник, частка, сполучник.

11. у якому рядку всі слова – дієслова?

А Бігти, читанка, малювати;

Б знайти, написати, прочитати;

В красивий, гарний, танцювати.

12. У якому рядку всі слова прислівники?

А Тиша, тихий, каша;

Б оголосити, весело, смішний;

В тихо, смачно, гарно

 

VІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

 

VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  • Використовуючи різні частини мови, написати твір-мініатюру в художньому стилі за висловом «Праця людей годує, а лінь – марнує».
  • Виконати синтаксичний розбір одного з речень, указати на частини мови.
  •              
docx
Додано
13 листопада 2021
Переглядів
530
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку