Конспект уроку з використанням інтерактивних технологій. Розширити знання учнів про життя і творчість Л. Забашти. Розвивати вміння учнів відчувати образність і милозвучність поетичного слова; збагачувати мовлення образними словами і висловами. Виховувати дбайливе ставлення до природи.
Літературне читання
Тема. Пейзажна лірика Любові Забашти. Берізонька.
Мета: формувати ключові компетентності:
вміння вчитися (організовувати своє робоче місце; орієнтуватися у часі та берегти його; планувати свої дії; доводити роботу до кінця));
інформаційну (здатність учня орієнтуватися в інформаційному просторі, володіти і оперувати інформацією; вміння добувати, осмислювати, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел, користуватися різноманітною довідковою літературою);
читацьку компетентність (розвиток якостей дитини-читача, здатність до самостійної читацької, творчої діяльності; мовленнєвий, літературний, інтелектуальний розвиток);
формувати предметні компетентності:
розвивати вміння учнів відчувати образність і милозвучність поетичного слова; збагачувати мовлення образними словами і висловами; розширити знання про творчість поетеси; виховувати дбайливе ставлення до природи.
Обладнання: малюнки; ілюстрації; слайди (береза, березовий гай); малюнок із зображенням берези; підручник (Науменко В. О. Літературне читання.—К. : Генеза, 2012).
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Емоційне налаштування
Промінь сонця візьми у долоньку маленьку
Й до грудей своїх ніжно його притули.
Хай любов з добротою цвітуть у серденьку,
А тоді їх до іншого серця пошли.
2. Вправа «Очікування»
- Що очікуєте від уроку?
3. Мовленнєва розминка
Дихальні вправи
4. Скоромовка
В нашоï берiзки
Вичесанi кiски.
Бiлая кориця,
Любо подивиться.
5. Робота над прислів’ям.
Буду я природі другом.
- Промовимо речення так, щоб логічний наголос падав на перший склад.
- Промовимо речення так, щоб логічний наголос падав на другий склад.
- Промовимо речення так, щоб логічний наголос падав на третій склад.
- Промовимо речення так, щоб логічний наголос падав на четвертий склад.
- Прочитайте це речення, поставивши в кінці запитання.
Буду я природі другом?
- Як ви його розумієте?
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку
- Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомитися із творчістю української письменниці Любові Забашти.
Цей урок навчить нас виразно читати поезію, порівнювати, узагальнювати, робити висновки, висловлювати свої думки.
Розповідь про автора вірша.
Розповідають двоє учнів, підготовлених заздалегідь. Розглядання портрета письменниці (слайди).
- Народилася Любов Забашта у місті Прилуки на Чернігівщині. Вірші почала писати в 4-му класі. Після закінчення школи навчалася в Одеському водному інституті. Під час війни працювала інженером на будівництві кораблів.
- Перша збірка для дітей мала назву «Паляниця-білолиця». Згодом вийшли друком ще її збірки «Коли я виросту», «По гриби», «Пісня зеленого лісу».
- Любов Забашта не створювала поезій спеціально для дітей, та все ж вони є в її творчому доробку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Загадка про берізку.
Білокора і вродлива,
Віти – коси до землі,
Де вона й земля щаслива,
Вся в святковому вбранні. (Берізка)
- Які слова допомогли вам відгадати загадку?
- Погляньте на екран! Зверніть увагу на те, які листочки у берізки, який стовбур.
- А коли багато берізок росте в одному місці, що це?
- Звернемося до словничка (Гай — ліс, який складається частіше з одного виду дерев; наприклад, Березовий гай)
- Чи бували ви у березовому гаю?
- Погляньте на ілюстрацію. Чому так світло у березовому гаю?
2. Стратегія «Асоціативний кущ».
— Берізка. Що ви уявляєте, коли чуєте слово берізка?
— Що нам відомо про цю рослину?
ІV. Усвідомлення нового матеріалу
- Чому поетеса назвала вірш «Берізонька»?
2. Словникова робота.
Мавка — казкова лісова істота в образі гарної дівчини із довгим розпущеним волоссям. Традиційно вважають, що мавки живуть у лісах. Вони часто постають у вигляді молодих красивих дівчат, що танцями і співом заманюють хлопців у ліс.
3. Читання стовпчиків слів «луною» за вчителем.
Попрацюємо зі словами, що зустрічаються у вірші.
- Прочитайте 1стовпчик слів на одному диханні;
2 стовпчик - скоромовкою.
Фізкультхвилинка
4. Читання вірша учнями (напівголосне).
- Прочитайте вірш пошепки напівголосно.
- Подумайте з яким проханням звертається до нас поетеса?
(Щоб діти не точили соку, а посадили берізці сестричку, щоб поставили шпаківню на гілках.)
5. Вправа «Так чи ні».
- Як на вашу думку «Можна точити сік із берези?.»
Якщо ви вважаєте так, оберіть цю позицію.
(Діти обирають позицію і доводять свою думку)
- Науковці підготували цікаві відомості про берізку із енциклопедії. Послухайте їх.
Одна береза за день може дати понад відро соку. Береза щедро дару людям свої багатства. Люди часто не бережуть берізок, особливо навесні, коли точать з неї сік, залишаючи глибокі рани у стовбурі. Через них у рану потрапляють спори гриба-трутовика. Берізка починає хворіти, адже гриб руйнує її деревину, тому вона гине.
Сік можна брати до появи листочків, надріз робити неглибокий - до 5 см, деревце повинне мати діаметр стовбура більше ніж 20 см. Це мають бути дерева, що через 2-3 роки вирубуватимуть. Отвір слід забити дерев'яним кілочком і замастити садовим варом.
6. Робота в парі. Створення «павутинки».
- З чим порівнює автор берізку? Користуючись текстом складіть «павутинку». Які порівняння є у вірші? Продовжіть самостійно.
- Чому автор обрала такі порівняння?
7. Робота над виразністю читання.
- Зверніть увагу на звертання.
- Як ми прочитаємо звертання письменниці до берізки?
8. Вибіркове читання.
- Знайдіть слова, які підкреслюють, що поетеса любить це дерево.
- Якою описано берізку: веселою, радісною чи сумною та одинокою?
Фізкультхвилинка
9. Робота в групах.
Об’єднаємося у групи, попрацюйте разом.
1-ша група. Скласти загадку-вірш із розсипаних рядків.
Дві подружки білокорі. (2)
Цих подружок звуть... (4)
Стрімко вибігли на гору, (1)
Дощик їм полоще кіски. (3)
2-га група. Дібрати слова, якими можна описати берізку.
Берізка (яка?)... (струнка, пишна, кучерява, зелена, білокора, висока, весела, красива, ніжна, лікувальна).
3-та група. Розшифрувати текст:
Із деревини берези виготовляють пірпа, руфане, лібме, жіли, музичні інментистру, судпо.
Групи звітують про свою роботу.
10. Гра «Фантазери».
- Уявіть себе берізкою. Що ви бачите довкола?
- З ким товаришуватимете?
- Кого боятиметеся?
- Про що мрієте?
Підсумок
- Чи сподобався урок?
- Чи справдилися ваші очікування?
- Що найбільше сподобалося?
11. Конкурс читців
- Прочитайте вірш, передаючи голосом ніжність, прохання і застереження.
VІ. Домашнє завдання
Вірш (с. 70-71), навчитися виразно читати; намалювати ілюстрацію; скласти свою загадку.