Урок. Літературне читання. "Пейзажна лірика Любові Забашти"

Про матеріал

Конспект уроку з використанням інтерактивних технологій. Розширити знання учнів про життя і творчість Л. Забашти. Розвивати вміння учнів відчувати образність і милозвуч­ність поетичного слова; збагачувати мовлення образними словами і висловами. Виховувати дбайливе ставлення до природи.

Перегляд файлу

 

 Літературне читання

Тема. Пейзажна лірика Любові Забашти. Берізонька.

Мета: формувати ключові компетентності:

вміння вчитися (організовувати своє робоче місце; орієнтуватися у часі та берегти його; планувати свої дії; доводити роботу до кінця));

інформаційну (здатність учня орієнтуватися в інформаційному просторі, володіти і оперувати інформацією; вміння добувати, осмислювати, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел,  користуватися різноманітною довідковою літературою);

читацьку компетентність (розвиток якостей дитини-читача, здатність до самостійної читацької, творчої діяльності; мовленнєвий, літературний, інтелектуальний розвиток);

 формувати предметні компетентності:

розвивати вміння учнів відчувати образність і милозвуч­ність поетичного слова; збагачувати мовлення образними словами і висловами; розширити знання про творчість поетеси; виховувати дбайливе ставлення до природи.

Обладнання: малюнки; ілюстрації; слайди (береза, березовий гай); малюнок із зображенням берези; підручник (Науменко В. О. Літературне читання.—К. : Генеза, 2012).

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Емоційне налаштування

Промінь сонця візьми у долоньку маленьку
Й до грудей своїх ніжно його притули.
Хай любов з добротою цвітуть у серденьку,
А тоді їх до іншого серця пошли.

2. Вправа «Очікування»

- Що очікуєте від уроку?

3. Мовленнєва розминка

Дихальні вправи

  •       Подуй на свічку.
  •       Здмухни пірїнку.
  •       Понюхай квітку.

4. Скоромовка  

В нашоï берiзки 
Вичесанi кiски. 

Бiлая кориця, 
Любо подивиться. 

5. Робота над прислів’ям.

Буду я природі другом.  

- Промовимо речення так, щоб логічний наголос падав на перший склад.

- Промовимо речення так, щоб логічний наголос падав на другий склад.

- Промовимо речення так, щоб логічний наголос падав на третій склад.

- Промовимо речення так, щоб логічний наголос падав на четвертий склад.

- Прочитайте це речення, поставивши в кінці запитання.

Буду я природі другом?

- Як ви його розумієте?

 

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку

- Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомитися із творчістю української письменниці Любові Забашти.

Цей урок навчить нас виразно читати поезію, порівню­вати, узагальнювати, робити висновки, висловлювати свої думки.

 

Розповідь про автора вірша.

Розповідають двоє учнів, підготовлених заздалегідь. Розглядання пор­трета письменниці (слайди).

- Народилася Любов Забашта у місті Прилуки на Чернігівщи­ні. Вірші почала писати в 4-му класі. Після закінчення школи навчалася  в Одеському водному інституті. Під час війни працювала інженером на будівництві кораблів.

- Перша збірка для дітей мала назву «Паляниця-білолиця». Згодом вийшли друком ще її збірки «Коли я виросту», «По гриби», «Пісня зеленого лісу».

- Любов Забашта не створювала поезій спеціально для дітей, та все ж вони є в її творчому доробку.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

1. Загадка про берізку.

Білокора і вродлива,

Віти – коси до землі,

Де  вона й земля щаслива,

Вся в святковому вбранні. (Берізка)

- Які слова допомогли вам відгадати загадку?

- Погляньте на екран! Зверніть увагу на те, які листочки у берізки, який стовбур.

- А коли багато берізок росте в одному місці, що це?

- Звернемося до словничка (Гай — ліс, який складається частіше з одного виду дерев; наприклад, Березовий гай)

- Чи бували ви у березовому гаю?

- Погляньте на ілюстрацію. Чому так світло у березовому гаю?

2. Стратегія «Асоціативний кущ».

 Берізка. Що ви уявляєте, коли чуєте слово берізка?

 Що нам відомо про цю рослину?

 

ІV. Усвідомлення нового матеріалу

  1.   Читання вірша вчителем.

- Чому поетеса назвала вірш «Берізонька»?

2. Словникова робота.

 Мавка  — казкова лісова істота в образі гарної дівчини із довгим розпущеним волоссям. Традиційно вважають, що мавки живуть у лісах. Вони часто постають у вигляді молодих красивих дівчат, що танцями і співом заманюють хлопців у ліс.

3. Читання стовпчиків слів «луною» за вчителем.

Попрацюємо зі словами, що зустрічаються у вірші.

- Прочитайте 1стовпчик слів на одному  диханні;

2 стовпчик - скоромовкою.

Фізкультхвилинка

4.  Читання вірша учнями (напівголосне).

- Прочитайте вірш пошепки напівголосно.

- Подумайте з яким проханням звертається до нас поетеса?

(Щоб діти не точили соку, а посадили берізці сестричку, щоб поставили шпаківню на гілках.)

5. Вправа «Так чи ні».

- Як на вашу думку «Можна точити сік із берези?.»

Якщо ви вважаєте так, оберіть цю позицію.

 (Діти обирають позицію і доводять свою думку)

- Науковці підготували цікаві відомості про берізку із енцикло­педії. Послухайте їх.

Одна береза за день може дати понад відро соку. Береза щедро да­ру людям свої багатства. Люди часто не бережуть берізок, особливо навесні, коли точать з неї сік, залишаючи глибокі рани у стовбурі. Через них у рану потрапляють спори гриба-трутовика. Берізка починає хворіти, адже гриб руйнує її деревину, тому вона гине.

Сік можна брати до появи листочків, надріз робити неглибокий - до 5 см, деревце повинне мати діаметр стовбура більше ніж 20 см. Це мають бути дерева, що через 2-3 роки вирубуватимуть. Отвір слід забити дерев'яним кілочком і замастити садовим варом.

6. Робота в парі. Створення «павутинки».

- З чим порівнює автор берізку? Користуючись текстом складіть «павутинку». Які порівняння є у вірші? Продовжіть самостійно.

- Чому автор обрала такі порівняння?

7. Робота над виразністю читання.

- Зверніть увагу на звертання.

- Як ми прочитаємо звертання письменниці до берізки?

8. Вибіркове читання.

- Знайдіть слова, які підкреслюють, що поетеса любить це дерево.

- Якою описано берізку: веселою, радісною чи сумною та одинокою?

Фізкультхвилинка

9. Робота в групах.

 Об’єднаємося у групи, попрацюйте разом.

1-ша група. Скласти загадку-вірш із розсипаних рядків.

Дві подружки білокорі. (2)

Цих подружок звуть... (4)

Стрімко вибігли на гору, (1)

Дощик їм полоще кіски. (3)

2-га група. Дібрати слова, якими можна описати берізку.

Берізка (яка?)... (струнка, пишна, кучерява, зелена, білокора, висока, весела, красива, ніжна, лікувальна).

3-та група. Розшифрувати текст:

Із деревини берези виготовляють пірпа, руфане, лібме, жіли, музичні інментистру, судпо.

Групи звітують про свою роботу.

10. Гра «Фантазери».

- Уявіть себе берізкою. Що ви бачите довкола?

- З ким товаришуватимете?

- Кого боятиметеся?

- Про що мрієте?

Підсумок

- Чи сподобався урок?

- Чи справдилися ваші очікування?

- Що найбільше сподобалося?

11. Конкурс читців

- Прочитайте вірш, передаючи голосом ніжність, прохання і застереження.

VІ. Домашнє завдання

Вірш (с. 70-71), навчитися виразно читати; намалювати ілю­страцію; скласти свою загадку.

 

 

 

 

 

Завантаження...
doc
Додано
28 березня 2018
Переглядів
936
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку