Урок "Літературний процес ХХ століття (1960- 1990 роки). Вступ. Поглиблення та урізноманітнення художнього відтворення світу"

Про матеріал

Мета : ознайомити учнів з літературним процесом 1960 – 1990 років;

поглиблювати та урізноманітнювати художні відтворення світу

засобами слова; показати жанровий і стильовий арсенал засобів типізації і розвивати вміння пов'язувати літературний процес з

історичними умовами; виховувати в учнів любов до рідного слова, почуття власної гідності, патріотизм.

Тип уроку : формування вмінь і застосувань знань; урок – усний журнал.

Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

Тур’я – Реметівська  ЗОШ І-ІІІ ступенів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Літературний процес ХХ століття (1960- 1990 роки).

            Вступ.  Поглиблення  та урізноманітнення

                       художнього відтворення світу

(урок – усний журнал)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель  української мови

 та літератури

Мегела Антонівна Іванівна

 

 

 

 

 

 

 Тема:                 Літературний процес ХХ століття (1960- 1990 роки). Вступ.

                                Поглиблення  та урізноманітнення художнього відтворення світу.

                                   Оновлення жанрового і стильового арсеналу засобів типізації.

  Мета :                      ознайомити учнів з літературним процесом 1960 – 1990 років;

                                         поглиблювати та урізноманітнювати художні відтворення світу        

                                         засобами слова; показати жанровий і стильовий арсенал засобів    типізації і розвивати вміння повязувати  літературний процес з

                                         історичними умовами; виховувати в учнів любов до рідного слова, почуття власної гідності, патріотизм.

Тип  уроку :                  формування вмінь і застосувань знань; урок – усний журнал.

Обладнання:               портрети письменників , збірки їхніх творів, магнітофонні записи

                                        пісень на слова поетів – шістдесятників.

 

                                                                           Коли в нації вождя немає,

                                                                 Тоді вожді її – поети.

                                                                                              Є. Маланюк   

Хід   уроку

           І. Мотиваційний модуль.

            Сьогодні на уроці ми розглянемо життя і діяльність тих митців, які творили літературний процес ХХ століття (1960 – 1990 рр.).  Спробуємо визначити жанрову і стильову різноманітність засобів типізації; будемо слухати живе українське слово, виховувати в собі любов до рідної мови, Батьківщини, патріотизм, почуття власної гідності.

         У епіграфі – основна ідея уроку.

          Проблемне питання:  чи можуть митці впливати на долю країни, змінювати її?

 ( напередодні уроку вчитель ділить клас на творчі групи, які складаються із істориків,

бібліографів,  літературознавців, читців).

        Учитель .   Зверніть увагу на портрети. Ви бачите людей, які творили літературний процес ХХ століття  1960 – 1990 –их років. Це далеко не всі постаті. За браком часу ми не можемо познайомитися із усіма, але низько схиліть голови, будьте вдячні , бо саме завдяки їм ми можемо розмовляти українською мовою.

      Ліна Костенко, Василь Симоненко, Іван Драч, Григір Тютюнник, Василь Стус, Алла Горська, Іван Світличний, Сергій Параджанов, Володимир Івасюк та ін.

ІІ. Операційно-пізнавальний модуль.

І розділ літературного журналу

Сторінка 1 (учнівське дослідження історика). Історичний процес на Україні в ХХ

                      столітті (1960-1990 роки).

Сторінка 2 (учнівське дослідження літератора). Загальний огляд літературного

                     процесу ХХ століття (1960-1990 роки).

Сторінка 3  Ліна Костенко – берегиня української літератури. (Читання поезій

                      письменниці).

Сторінка 4  В. Симоненко – князь духу. (Читання поезій автора).

Сторінка 5  Іван Драч. Яскравість поетичного таланту. (Читання поезій).

Сторінка 6  «І я гукну, і край мене почує…» (В.Стус). (Читання поезій поета).

 

Сторінка 7  Алла Горська – художник широких творчих обріїв. Живописець, монументаліст, театральний художник, графік. Написала чудові портрети О.Довженка, В.Симоненка, І.Драча, В.Стуса. У своїй творчості не визнавала ідеологічного замовлення, офіціозу. Її цікавила тільки Людина. Вона була душею шістдесятництва, рушійною силою, надихала митців на боротьбу проти сваволі і тотального залякування. У грудні 1970 р. художниця загинула за нез’ясованих обставин. Це вбивство так і не було розкрито. «Її постать яскравіша від легенди, - пишуть про неї товариші, - сяйво її зірки не погасне на нашому небосхилі».

Василь Стус відгукнувся на смерть Алли Горської поезією, сповненою болю та відчайдушної рішучості не звертати з обраного шляху.

Ярій, душе! Ярій, а не ридай.

У білій стужі серце України.

А ти шукай – червону тінь калини,

На чорних водах – тінь її шукай.

Бо – горстка нас. Малесенька шопта.

Лише для молитов і сподівання.

Застерігає доля нас зарання,

Що калинова кров – густа,

Така крута, як кров у наших жилах.

У білій стужі білих голосінь.

Це гроно болю, що паде в глибінь,

На нас своїм безсмертям окошилось.

Сторінка 8  Сергій Параджанов – «божевільний геній» в українській пустелі.

У 1965 р. в кінотеатрі «Україна» відбулася прем’єра фільму «Тіні забутих предків» за повістю М.Коцюбинського. Саме на цій прем’єрі Іван Дзюба виголосив промову на захист безневинно засуджених, а Василь Стус запропонував вставанням продемонструвати свій протест проти сваволі влади.

Керівництво кінематографа намагалось «спрямувати» творчі зусилля Параджанова «в русло соцреалізму». Але це виявилось неможливим, і всесвітньо відомий майстер, талант якого був на злеті і прагнув реалізації, залишився без роботи. Натомість – судові процеси і принизливі звинувачення. У 1991 р. С. Параджанов  помер.

Сторінка 9  Хто сьогодні не знає пісні «Червона рута»? Людям різного віку близька її мелодія, так само як і  імя  автора – Володимира Івасюка. Життя композитора – мов натягнута струна. «Івасюківський вибух» - Софія Ротару, Назарій Яремчук, Василь Зінкевич, так зворушив душі, що українці, які вже «перекували» свої голоси на чужу мову, заспівали українською. Пісні Івасюка перемагали на конкурсах, ставали популярними, нагадували чиїх батьків ми діти. І це в той час, коли офіційна влада зустрічала в штики будь-який свіжий струмінь у нашій культурі.

В. Івасюк зник 24 квітня 1979 року, а 18 травня знайшли його тіло.

ВИСНОВОК.  Учні, ви представляєте зараз покоління, яке стає свідком нової політики, нової держави. Саме ви творитимете нове життя. У літературу, культуру приходять нові митці. Але треба пам’ятати тих, хто наближав сьогоднішній день. Сподіваюсь, що цей урок змусить вас задуматись, збагнути таємниці слова Ліни Костенко, мислі В.Симоненка, В.Стуса та багатьох інших.

 

ІІ розділ журналу

У 60-90 рр. ХХ століття помітно ускладнюються відносини громадянина і суспільства. У літературі піднімаються проблеми формування особистості людини, розкриваються загальнолюдській цінності.  Оновлюється жанровий і стильовий арсенал засобів типізації (зокрема казково-фантастичних та алегоричних).

У творі переборюється стереотипність, різне розмежування характерів на позитивні і негативні.

  Проблематика:  суперечність між містом і селом; прогрес духовного і технічного, непошана до минулого, споживацькі тенденції; у творах використана символіка, гіперболізм.

Поезія шістдесятників характеризується новаторським духом; розглядається їх творчість в контексті таких понять як «метафоричність», «космізм», «асоціативність», «незрозумілість», «відрив від традицій».

Кредо поетів – виступ проти кон’юктурщини, інерції, віра в справедливість, усвідомлення цінності кожної людини і невичерпних багатств народної душі.

На ІІ половину 60-их років українська поезія являла собою яскраве багатоголосся, впливове і авторитетне. Представники поезії: І.Драч, Л.Костенко, Симоненко, В.Стус (традиції П.Тичина, М.Рильський, В.Сосюра).

Проза – О.Гончар, М.Стельмах, П. Загребельний, Ю. Мушкетик, Г.Тютюнник.

  • Жанр:  розвивалася новелістика, яка почала помітно  впливати на інші жанри. Риси: психологізм, вияв глибинних сфер внутрішнього світу людини.
  • Жанр повісті в 60 роки стає виразним, проблемним.
  • Зявляється проблемний роман про сучасність («Тронка» О.Гончара, «Птахи полишають гнізда» І.Чендея та ін.).

Основна тематика – спрямованість проти негативних суспільних явищ: людської байдужості, пристосовництва, душевного зчерствіння, психології механічного виконання.

Проза:

70 рр. роман характеризується багатогранністю. Розвивається історичний роман («Маруся Чурай» Ліни Костенко, «Первоміст» Загребельного).

80 рр. Цей жанр продовжить своє життя і в 80 рр. Відкрилися нові історичні умови для розвитку літератури після ухвалення Верховною Радою України «Декларації про державний суверенітет України» (16 липня 1990р.).

90 рр. початок 90-х – це час появи чи «повернення» з літературного вигнання дуже помітної когорти митців: поетів і прозаїків. У цей період всіляко розширюється загально художній, жанровий і стильовий спектр української поезії і прози, в яких є традиція, є модерн, є постмодерністські віяння.

Модерн – (від гр. modern) – новітній, сучасний.

Тематично-змістові домінанти шістдесятників

Висновок. Шістдесятники:

  1. Створили образ культурної епохи як чергової хвилі національного відродження;
  2. Рух шістдесятників – це духовний подвиг у тоталітарних умовах, яскравий спалах молодіжного інтелекту, творчості, національної свідомості;
  3. Заставили повернутися до народних святинь: мови, історії, культури, сенсу життя;
  4. Утверджували неповторність кожної особистості;
  5. Викривали сваволю чиновників, бюрократизм;
  6. переосмислювали роль митця в суспільстві;
  7. творчо використовували найповніші досягнення світової літератури.

 

Домашнє завдання. Вивчити конспект. Підібрати матеріали до характеристики творчості поетів – шістдесятників.

 

 

 

 

 

 

                                                               

doc
Додано
30 липня 2018
Переглядів
4171
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку