Урок літературного читання 2 клас "Дивовижний світ природи. Вадим Скомаровський "Щиглик". Настрій персонажа"

Про матеріал

Тема. Дивовижний світ природи. Вадим Скомаровський «Щиглик». Настрій персонажа.

Мета. Продовжити ознайомлення учнів із творчістю українського поета Вадима Скомаровського; удосконалювати навички виразного читання віршованих творів; навчати визначати настрій персонажа; розвивати творчу уяву; виховувати любов до природи; бажання допомагати птахам взимку.

Перегляд файлу

УРОК ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ В 2 КЛАСІ

Леськова Наталія Володимирівна,

вчитель початкових класів

Золотівської багатопрофільної гімназії

Попаснянської районної ради Луганської області

Тема. Дивовижний світ природи. Вадим Скомаровський «Щиглик». Настрій персонажа.

Мета. Продовжити ознайомлення учнів із творчістю українського поета Вадима Скомаровського; удосконалювати навички виразного читання віршованих творів; навчати визначати настрій персонажа; розвивати творчу уяву; виховувати любов до природи; бажання допомагати птахам взимку.

Обладнання : малюнок  із  зображенням  щиглика,  таблиці  із  записами  слів для словникової роботи,  скоромовка, відео та презентація у форматі Microsoft Office Power Point, підручник для 2 класу «Літературне читання» Віра Науменко .

                                                   Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Продзвенів уже дзвінок,

Починається урок.

Він зимовий та цікавий,

Тож гостей зібрав чимало.

Повернімося обличчям до гостей,

Усміхнімося й промовим : « Добрий день!»

 

За парти зручно сідайте!

Отож, часу не гаймо,  

Мовленнєву розминку починаймо!

II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

 1.Читання скоромовки «дощиком»

У діброві – дуби,
Під дубами – гриби,
Трава – між грибами,
Хмарки – над дубами.

2. Гра  «Не спіткнись»

       На одному диханні  прочитати слова  у стовпчику і не спіткнутись.  Хто помилився,  той  спіткнувся.  Спочатку  прочитайте  очима.  Побачили,  де можна  спіткнутись? А  тепер  читаємо  разом.  

                                                                                                                                                          сани           ліс            сніг           вітер                                                                                                                                                                сани           лис           сміх          вітер                                                                                                                                                                    сади           ліс            сніг           вітер        

сани           ліс            сніг           віник 

3. Гра «Хто більше?»

-  Доберіть слова — назви ознак до слів — назв предметів.

Зима — холодна,...

Сніг — білий,...

Ялинка — струнка,...

Синичка — жвава,...

Вітер — північний,...

Лисиця — хитра,...

ІІ. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ 

  1. Перевірка  домашнього  завдання

- Творчість  якого  поета  ми  зараз  вивчаємо?  Що  саме  у  своїх   творах  описував  поет?  Вадим  Скомаровський   у своїх  творах  закликає  любити  і  берегти  все  живе.    

а) Повідомлення дітей про Вадима Скомаровського

Народився Вадим Скомаровський 1 червня 1937 року. Його рідне село Балико-Щучинка  лежить на  правому березі Дніпра, довкола ліси, а в лісах — озера. А які  загадкові там назви місцевостей — Криничний яр, Воронів ліс, Боброве озеро, Чаїний острів. Ця багата природа розвивала творчу уяву майбутнього поета. На фронті загинув батько Вадима Скомаровського. Мати все життя працювала вчителькою. І Вадим після закінчення семирічки, а потім  педучилища працював учителем у Бородянській школі на Київщині.

 У дитинстві майбутній поет зачитувався чудовими книжками Аркадія Гайдара і Миколи Трублаїні. Більшість віршів В. Скомаровського — це невимушені оповідки про ту чи іншу пригоду і обов'язково з несподіваною розв'язкою.

Багато років писав вірші, поеми, казки для дітей Вадим Петрович Скомаровський. Присвячені вони рідному краю, природі, працьовитим людям і, звичайно, дівчаткам і хлопчикам — допитливим і непосидючим.

Твори В. П. Скомаровського перекладено російською, білоруською, молдавською, казахською, киргизькою, туркменською, башкирською мовами. Відомі вони читачам у Болгарії, Польщі, Чехії, Канаді. Поет також відомий як перекладач з російської, білоруської і туркменської мов.

 

б) Виразне читання вірша В. Скомаровського «Клени»

- Чому стривожились  клени?

- Як  минула тривожна ніч?

  1.  Актуалізація  опорних  знань

  Бесіда з учнями 

-   Яка  пора  року  триває зараз у природі?   Хоч  надворі  дуже  потепліло, але  ще триває зима.  Діти, а  чим  запам’яталася  вам  цьогорічна  зима? ( Чи було багато снігу?  Чи були сильні морози?  Завірюхи?)  А  я  пригадала  ось  які  рядочки  про  зиму.                                                                                                                                                                                                                                                   Завірюха  виє  в  полі,                                                                                                                 скрізь  стоять  дерева  голі,                                                                                                                                                                             все  пухнастий  сніг накрив,                                                                                                                               і  замовк  пташиний  спів.

         - Чому   взимку  ми  не чуємо співу пташок?  Чи  всі  пташки полетіли  у теплі  краї?   А  які  саме залишилися?  Чому    взимку  не  співали?   Так,  коли  холодно  і  треба шукати  поживу,  то пташкам не  до співу.  Треба  берегти  сили.

3. Гра «Так чи ні?»(створення проблемної ситуації)

Учитель читає речення, а учні хором дають відповідь:«Так» або «Ні».

а) Восени птахи повертаються з вирію. (Ні.)

б) Влітку з дерев облітає листя. (Ні.)

в) Деякі тварини восени готуються до сплячки. (Так.)

г) Восени часто йдуть дощі. (Так.)

г) Взимку день коротший, ніж ніч. (Так.)

д) Чи відлітають щиглики у вирій? (Ні.)

е) Чи легко їм відшукати їжу під снігом? (Важко.)                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

ІІІ.  Мотивація  навчальної  діяльності. Оголошення теми уроку

1. Гра «Відгадай, хто це?»

  Цвірінь-цвірінь — ... (горобчик).

  Кар-кар — ... (ворона).

  Тьох-тьох — ... (соловей).

  Тук-тук — ... (дятел).

  Ку-ку — ... (зозуля).

  Кря-кря — ... (качка).

Ціть-ціть — ... (щиглик).

- Чиї голоси ви відгадали швидко?

- Голос якої пташки вам було складно розпізнати?

2 .  Повідомлення теми і мети уроку

       - Я  хочу розказати  вам  ще  про  одну пташечку, яку ми  можемо зустріти взимку у нашому краї.  Це  щиглик.

       Сьогодні  на  уроці  ми  будемо  читати  вірш  Вадима  Скомаровського  «Щиглик», тому і познайомимось  ближче із  персонажем  цього  твору. А зараз уявіть себе маленькими пташенятами, які намагаються зігрітися на морозі.

Фізкультхвилинка

Раз, два, три, чотири — 
Наші руки, ніби крила.   (Діти змахують руками) 
Полетіли, полетіли, 
Раз — присіли, 
два — присіли.    (Присідають) 
На рахунок: раз, два, три 
Пострибаєм разом ми. 
А скажу: чотири, п'ять — 
Наші ніжки побіжать. 

ІV.   Вивчення нового матеріалу

1. Робота з наочністю

        - Ось  погляньте на малюнок. Щиглика легко впізнати по забарвленню. Лоб і частина голови навколо дзьоба у нього червоні. Спинка бура, тобто темно-коричнева.  Груди світло-коричневі, а підхвістя біле. Крила і хвіст чорні, з білими плямками. На крилах жовті смуги. Сам щиглик маленький, завбільшки  з горобця, але дуже гарний. Зараз  ви  почуєте, як  він  співає  і  побачите  багато  фото  із  цією  пташкою. ( Перегляд відео)

  1. Ознайомлення  з  легендою  про  щиглика

     -  Я  знайшла  одну  дуже  цікаву  легенду  про  цю  пташку.   Коли   ви  прослухаєте  цю  легенду,  то  дізнаєтеся,  чому  щиглик  такий   пістрявий, тобто  з  різнокольоровими  пасмами  та  смугами.

Легенда про щиглика

        Коли  Господь  творив  світ,  то   подбав  і  про  те,  щоб  у  ньому   були  пташки.  Кожній  пташці  дав  ніжки,  щоб  ходила,  крила,  щоб  літала,  дзьобика,  щоб  їла,  і  горло,  щоб  співала.   А   тоді  покликав  янгола,  дав  йому  кошик  з  порожніми  черепашками,  до кожної  налив   іншої  фарби  і  сказав:                                                                                                                             ― Помалюй  їм  пір’я !                                                                                                                                                                                                                           От  і  почав  янгол  малювати  пташок.                                                                                                                                      Першим  підійшов  до  нього  голуб.  Янгол  помалював  йому  шийку  білим,  а  крила  попелястим.   Горобчик  став  сірим  з  темними  смужками,  синиця ―  синьою  з  жовтим  фартухом  на  грудях.  І  так  янгол  розмалював  пташок,  усіх  по-різному.                                                                                                                             Ще  тільки  один  щиглик  залишився  не  помальований,  бо  стояв  позаду  інших  і  не  міг  протиснутися  вперед.  Коли  ж  і  він  нарешті  опинився  перед  янголом,  той  сказав  стурбовано:                                                            ― Ой,  у  мене  вже  не  стало  фарб!  Усі  черепашки  порожні…                                                                                                                                 Заплакав  сердешний  щиглик,  що  не  матиме  такої  гарної  кольорової  одежі,  як  його  побратими.  Але  дуже  добрий  янгол  заспокоїв  його :                                                                                                                                        ― Не  журись!  У  кожній  черепашці  ще  залишилася  дрібка  фарби.  Я  виберу  їх  дочиста  пензликом  і  помалюю  твоє  пір’ячко.                                                                                                                                                                       І  так  янгол  помалював  щиглика  трішки  в  червоний,  трішки  в  білий,  трішки  в  чорний,  трішки  в  жовтий,  трішки  в  коричневий,  узявши  з  кожної  черепашки  по  останній  краплині  фарби.    І  став  щиглик  найгарнішим  з  усіх  пташок.  Він  весело  защебетав  і  подякував  янголу  за  те,  що  зробив  його  таким  гарним.

       -  Отже,  ви  прослухали  легенду.  Що  ж ви  дізналися про  те,  чому щиглик  такий  пістрявий,  тобто  з різнокольоровими  пасмами  та  смугами.

V.   Сприймання та усвідомлення нового матеріалу

  1.  Робота  з  текстом  Віктора  Терена  ( с. 87)

      - А  попереду  у  нас  ще  одна  дуже  цікава  історія  про  щиглика.  На  с.87   у  підручнику  є  ось  таке  умовне  позначення  (показую  на  дошці)           ,  а  біля                                    нього невеличкий  текст.  Автор тексту  Віктор  Терен  пропонує нам  ще  одну версію  про те,  звідки  у  щиглика  таке  різнокольорове  вбрання.

       2. Самостійне читання тексту учнями

        -  Зараз  ви   самостійно  напівголосно  і  дуже  уважно   прочитаєте   текст.  Дізнаєтесь,  звідки  у  щиглика  різнокольорове  вбрання.

     -   Отже,  хто  уважно  читав,  той  зможе   сказати, звідки   взялося  у  щиглика  таке  різнокольорове  пір’ячко - вбрання?  Прочитайте  ту  частину  тексту,  яка  підтверджує,  що  щиглик   купив  своє  вбрання на  ярмарку.

- Які слова допомогли вам зрозуміти характер щиглика?

-  Якими словами можна продовжити останнє речення?

3. Робота  із  синонімами

      -  Умовне  позначення  означає,  що  у  тексті  є  незвичайні  слова  та вислови  і  вони  виділені  іншим  шрифтом.  Знайдемо  їх.

        ( Слова  записані  у  таблиці)

Гарненько  вбрався,  причепурився.

Щебече,  виспівує.

      -  Що  ви  можете  сказати  про  ці  групи  слів.

             Фізкультхвилинка


У  володарки  Зими                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       трішечки  замерзли  ми.                                                                                                                                                                 Грудень  каже:  « Пострибай!»                                                                                                                                                                  Січень  каже: « Присідай!»                                                                                                                                                              Встали,  сіли,  встали,  сіли,                                                                                                    розігріли  наше  тіло.                                                                                                                                   Лютий  місяць  нагадав:                                                                                                                                                                       «Час  нам  братися  до  справ!»                                                                                                        Сіли,  діти,  всі  гарненько,                                                                                                               спинки  держимо  рівненько.


VІ.   Робота  над  текстом  Вадима  Скомаровського  « Щиглик »                                                                                                                                        

  1.  Читання  тексту  вчителем

     -  Зараз  я  прочитаю  вірш,  а  ви,  слухаючи,  прослідкуйте  за  моїм  тоном читання.  Яким  він  буде  на  початку  твору,  а  яким  стане  у  кінці?

 

     -  Вдалось  мені  прочитати  вірш  різним  тоном?  Як  я  читала  вірш  спочатку,  а   як   у  кінці?

       2. Словникова робота

а) Довідкове бюро

Міх — тут: мішок.

Підбори — дерев’яна, шкіряна  та ін. набійка на підошві взуття.

б) Читання стовпчиків слів «луною» за вчителем

Міх    сядь

жменьку   зерняток

морозяні   розвішані

засніжено   горішині

вітрисько   підборами

-  Прочитайте слова:

-  здивовано;

- з питальною інтонацією.

    3. Гра «Бджілки»

Самостійне напівголосне читання вірша учнями, кожен у своєму темпі.

-  Яку пору року описує поет у вірші?

4. Читання  ланцюжком

             - Щоб  зрозуміти,  чому  я  читала вірш різним тоном,  пропоную  вам  прочитати  вірш  ланцюжком:   кожен  учень   читатиме   по  два   рядочки.  Читати,   не  поспішаючи,  щоб  уявити  всі  події,  описані  у  вірші,  ніби  ви  дивитесь  про  це  мультфільм.

       5. Аналіз змісту вірша

- Хто є персонажами цього вірша? ( Щиглик та Гриць)

- Яким був щиглик? (Сумний, засмучений, веселий, радісний)

- Яким був Гриць? (Щедрим, добрим, співчутливим, турботливим)

- Чи подобається вам поведінка Гриця? Чи хотіли б ви бути подібним на нього?

  6. Аналіз художніх виражальних засобів

а) Добери синоніми з тексту вірша (слова близькі за значенням):

Віт (віти)  -  гілки

Засніжено  -  занесено

б) Добери антоніми зі змусту вірша (слова протилежні за значенням):

Плач - співай

Жменьку  -  міх

в) Гра "Відшукай рими"

Під липою – порипує.

З осені  -  морозяні.

На горішині  -  розвішані.

Гай  -  співай.

Занесено  - весело.

На яворі  -  вгорі.

7.  Вибіркове  читання

Усі  старалися,  читали,

як  відбувалися  події  запам’ятали. 

Отже   зможете  швидко  відповісти  на  питання. 

Далі  у  нас  вибіркове  читання.

 

       * Прочитати  рядки  про  мороза - вусача.  

       * Прочитати,  як  почувався  щиглик  під  липою.

       * Прочитати  рядки,  з  яких  ми  розуміємо,  чому  щиглик  плаче?

       * Чим  займається  Гриць?

       * Де  розвішані  годівниці ?

       * Прочитати,  яким  став  щиглик  у  кінці  вірша.

VІІ.  Робота  над  виразністю  читання

  1. Бесіда  за  опорними  запитаннями

    -   У  темі  нашого  уроку  виділено  настрій  персонажа.  Я  думаю  саме  пора  про  це  і  поговорити. 

- Яким був настрій щиглика на початку вірша? Чому?

- Як його настрій змінився наприкінці твору? Чому настрій щиглика змінився?

- Хто прийшов на допомогу щигликові?

-  Нам  потрібно  читати  цей  вірш  різним  тоном,  щоб  передати  настрій  щиглика.

-  Як  ви  думаєте,  де  у  вірші  той  переломний  момент,  коли  щиглик  перестає  сумувати  і  журитися,  а  починає  радіти?   З  якого  рядка  ми  читаємо  вірш  радісно?

-  Отже,  до  слів  про  Гриця  потрібно  читати  так,  щоб  передати  сумний  настрій  щиглика,  а  другу  частину  вірша  уже  читаємо  радісним  тоном. 

  1. Виразне  читання  вірша  учнями  в  парах 

      - Зараз  ми  будемо  читати  вірш  в  парах.  Домовтеся  хто  читатиме  першу  частину  вірша,  а   хто  другу.   Завдання :   передати    читанням   настрій  персонажа.

VІІІ.  Робота  над  розвитком  зв’язного  мовлення . Стратегія « Інтерв’ю»

    -   Зима  ― надто  важкий  час  для  пташок ,  особливо,  якщо  вона  морозна,  з  хурделицями.  Перегляньте  ще  одне  відео  зі  щигликом. ( Перегляд  відео)                                                               Бачите,  як  важко  знайти  пташечці  щось  їстівне,  коли  все  навкруги  заметено  снігами.  Сухі  стебла  бур’янів  шукає  щиглик,  щоб  поживитися. 

       На  допомогу  усім  птахам  приходять  небайдужі  дорослі   та  діти.

       Згадайте,   як  ми  допомагали  птахам  взимку. 

 

 Вправа « Мікрофон»

     -   Хто  з вас може  розказати,  як  виготовляли  ваші   годівнички?

     -   Чим  ви  підгодовували  пташок?

C:\Users\1\Desktop\102_8474.JPGC:\Users\1\Desktop\102_8454.JPG

C:\Users\1\Desktop\102_8457.JPGC:\Users\1\Desktop\102_8449.JPGC:\Users\1\Desktop\102_8447.JPG

 

ІХ.  Підсумок  уроку

- Чи  було  на  уроці  цікаво?  Що  вам  сподобалось  на  уроці?  Що  нового дізналися  на  уроці?    Як  ми  вчилися  читати  вірш?  Навіщо  ми  це  робили?

Х.  Домашнє  завдання

         С.  86,  87   у  підручнику,  виразно  читати   вірш  Вадима  Скомаровського 

« Щиглик »  і  текст  Віктора  Терена.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              

docx
Додано
29 липня 2018
Переглядів
1948
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку