Урок "Моя сім'я, моя родина - це наша рідна Україна"

Про матеріал

Запропоновані матеріали уроку націлені на формування навичок читання, акцентування уваги учнів на значимості сім'ї у житті людини, формуванню уяви про свій рід, родину, родинне дерево, родовід, розширення уявлення про сім'ю, її склад. Виконання запропонованих завдань позитивно вплине на розвиток пізнавальних інтересів дітей, збагачення активного словникового запасу, виховання любові до своїх рідних, до Батьківщини.

Перегляд файлу

 

 

 

 

План – конспект

інтегрованого уроку  позакласного читання та розвитку мовлення,

проведеного 

 в 1 класі

вчителем Шаповаловою Тетяною Григорівною

 

C:\Users\Татьяна\Downloads\1а Родина сім я\Уроки про родину матеріали\images (12).jpg                                            

 

Тема уроку:  Моя сімя, моя родина – це наша рідна Україна!

Мета уроку:

  • сприяти формуванню  навичок плавного виразного осмисленого  читання, 
  • акцентувати увагу учнів на значимості сім'ї у житті людини; продовжувати формувати  уяву про рід, родину, родинне дерево, родовід; розширювати уявлення учнів про сім'ю, її склад;
  •  розвивати мислення, мовлення, увагу, пам’ять; збагачувати активний словниковий запас;
  • пробуджувати інтерес до читання і перегляду книжок, підтримувати бажання читати і пізнавати нове; сприяти розвитку пізнавальних інтересів;   
  • виховувати пошану до роду, сім’ї як складових суспільства, сприяти формуванню вміння піклуватися про членів сім'ї; виховувати любов і повагу до членів родини, внутрішню потребу у збереженні сім'ї; формувати бажання вивчати історію свого роду, його традиції, дбати про своє родинне дерево;
  •  виховувати почуття відповідальності за свої вчинки, чуйність, доброту, людяність, бажання наслідувати кращі зразки поведінки членів сім'ї.

Обладнання: вірші про сім'ю; малюнки дітей «Моя родина»; аркуші паперу з написом воском «іяльності учнів
ке слово зашифастрій.111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111Моя сім’я,  моя родина – це наша рідна Україна!»,  прислів'я про родину, «Родинний словничок», ребуси, мультимедіапрезентація, надруковані слова до «Асоціативного куща», фотовиставка « Я і моя сімеєчка», тексти оповідань В.О.Сухомлинського «Найгарніша мама», «Розділена радість», «Найласкавіші руки».

Перебіг уроку:

І. Організація класу.

1. Привітання.

Доброго ранку! – травам  росистим!

Доброго ранку! – квітам барвистим!

Доброго ранку! –сонечку ясному,

Людям усім і усьому прекрасному!

 

2. Створення емоційного настрою Гра «Клубочок».

Діти стають в коло, передають один одному клубочок, декламуючи:

В цьому колі друзі всі:

Я і ти, і ми, і ви.

Посміхнись тому, що зліва,

Посміхнись тому, хто справа.

Ми – одна сімя!

 

  • Я впевнена, що сьогодні у вас у всіх гарний настрій. Отже, всі завдання будуть виконані успішно!

 

 

3. Девіз уроку:

Слухати уважно,

Працювати плідно,

Завдання виконувати дружно.

Разом йти до успіху!

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

 

  1. Робота в парі.
  • Діти, працюючи в парі, визначте, яке слово зашифроване в ребусах.

 

C:\Users\Татьяна\Downloads\1а Родина сім я\Уроки про родину матеріали\img1.jpg         C:\Users\Татьяна\Downloads\1а Родина сім я\Уроки про родину матеріали\5332_html_m256adee8.png          C:\Users\Татьяна\Downloads\1а Родина сім я\Уроки про родину матеріали\9-2-638.jpg

 

  1. Індивідуальне завдання

Прочитати вірш, вставляючи пропущені слова

 

C:\Users\Татьяна\Downloads\1а Родина сім я\Уроки про родину матеріали\-11-638.jpg

  1. Загадка

                           Цифра ця усім говорить,

                           Скільки днів до тижня входить.

                           Поряд стане буква я,

                           То це буде вже ... (сімя).

  1. Бесіда
  •  Діти, коли ви чуєте це слово, кого ви уявляєте? (Тата, маму, братика,     сестричку.)

 

    Отже, сімя – це тато, мама, діти. Це дуже близькі люди.

   ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

 

 - Що ж означають слова родина, рід, родинне дерево? Сьогодні на уроці ми

навчимося розуміти значення даних слів та змоделюємо родинне дерево нашого класу.

А визначити тему уроку зможемо, попрацювавши пензлями.

 

Діти  пензлями розфарбовують листки, на яких воском написано тему уроку:

«іяльності учнів
ке слово зашифастрій.111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111Моя сімя,  моя родина – це наша рідна Україна!»

 

ІУ.  Вивчення нового матеріалу .

  • Що означають слова родина, рід? Кого ви називаєте родичами, родиною?

 

  1. Робота з «Родинним словничком»

Родовід – походження, послідовність поколінь певного роду.

Рід – ряд поколінь, що походять всі від одного предка: усі родичі, родина, сімя.

     Рід – це далека і близька родина.

     Сім’я – це група людей, яка складається з чоловіка, жінки, дітей та інших близьких  

     родичів, що живуть разом.

     Сімю ще називають родиною.

 

  1. Колективна робота. Складання асоціативного куща

(Діти із запропонованих надрукованих слів обирають потрібні, що мають відношення до слова «родина»)

                                                 прабабусі             прадідусі

                           бабусі                                                                                                                  

      родина

   двоюрідні брати,
                                дідусі                                                              сестри                                  

                                              дядьки                    тітки

  1. Поетична хвилинка. Вірші про родину.
  1. Оцей пальчик – мій дідусь.

Оцей пальчик – баба.

     Оцей пальчик – мій татусь.

     Оцей пальчик – мама.

     А цей пальчик – буду я.

              От і вся моя рідня.

 

ТАТО Й Я
2. Л. Рева
Ми - мужчини - тато й я!
І робота в нас своя:
Помагаєм мамі ми,
Посуд миємо самі.
От, от ми якіі
З татом вдвох помічники!


4. Тато сильний і завзятий —
Він господар в нашій хаті.
Все майструє, все ладнає,
Бо для всього хист він має.
Дід і бабця - у пошані,
Вони праці ветерани.
Всіх онуків міцно люблять.
І як пташенят голублять.
Є у мене ще й брати —
Кращих в світі не знайти.
Ось і вийшло всіх сім «я»
Знайте, це моя сім'я.

 

  1. Робота зі змістом творів В.О.Сухомлинського

а) Читання в особах.

Найласкавіші руки

Маленька дівчинка приїхала з мамою у велике місто. Пішли вони на базар. Дівчинка побачила щось цікаве. На радощах заплескала в долоні. І загубилась в юрбі. Загубилася і заплакала:

-          Мамо!..  Де моя мама?

Люди оточили дівчинку і питають:

-          Як тебе звуть, дівчинко?

-          Оля.

-          А маму як звуть? Скажи ми зараз її знайдемо.

-          Маму звуть … Мама … матуся.

-          Люди усміхнулись і знову питають:

-          Ну, скажи, які в твоєї мами очі: карі, сині, блакитні, сірі?

-          Очі в неї … найдобріші …

-           А коси? Які в мами коси – чорні, русі?

-          Коси … найкрасивіші …

Знов усміхнулися люди. Питають:

-          Ну, скажи, які в неї руки? Може, якась родимка у неї на руках є, згадай.

-          Руки у неї … найласкавіші.

Пішли люди  й оголосили по радіо: «Загубилася дівчинка. У її мами найдобріші очі, найкрасивіші коси, найласкавіші в світі руки».

І мама знайшлася.

В.Сухомлинський

Словникова робота: на радощах, в юрбі, оточили.

Робота в парі. Прийом «Запитання –відповідь». Діти в парі  задають питання за змістом твору і відповідають.

  • Чи сподобався вам твір?
  • Як дівчинка загубилася?
  • Як вона описала маму?
  • Якими є наші мами для нас?

«Чарівна торбинка» ( прочитати всі прислівя, визначити саме те, що  відповідає змістові твору).

Мати годує дітей, як земля людей.

На сонці тепло, а біля матері добре.

б)  «Інсценізація»

Словникова робота: далеко забилось, банькате.

 

Найгарніша мама

Випало Совеня із гнізда та й повзає. Далеко забилось, не може знайти рідного гнізда. Побачили птахи малого — некрасивого, з великою голівкою, вухатого, банькатого, жовторотого. Побачили та й питають, дивуючись:

— Хто ти такий, де ти взявся?

— Я Совеня, — відповідає мале. — Я випало з гнізда, не вмію ще літати і вдень дуже погано бачу. Я шукаю маму.

— Хто ж твоя мама? — питає Соловей.

— Моя мама Сова, — гордо відповідає Совеня.

— Яка ж вона? — питає Дятел.

— Моя мама найгарніша.

— Розкажи, яка ж вона, — питає Дрізд.

— У неї голова, вуха й очі такі, як у мене, — відповідає з гордістю Совеня.

— Ха-ха-ха! — зареготали. Соловей, Дятел і Дрізд. — Та ти ж потвора. Виходить, і мати твоя така сама потвора.

— Неправда! — закричало Совеня. — Мама в мене найгарніша.

        Почула його крик Сова, прилетіла потихеньку, взяла Совеня за лапку й повела до рідного гнізда. Совеня уважно подивилося на свою маму: вона була найгарніша.

Василь Сухомлинський

 Гра «Так чи ні?». (Тест)

  1. Совеня випало із гнізда?
  2. Побачили звірі мале пташеня?
  3. Совеня шукало татка?
  4. Мама совеня найгарніша для нього?
  5. Птахи співчували Совеняті?
  6. Мама знайшла Совеня?

У. Фізкультхвилинка. Танець «Там, де мама моя»

 

в) Читання вчителем  оповідання В.О.Сухомлинського.

А тепер я прочитаю вам оповідання В.О.Сухомлинського. Слухайте уважно.

Словникова робота: бадьорий, знизали плечима, видужав, до горла підкотився важкий клубок.

Розділена радість

У Катрусі сьогодні велика радість. Понад рік хворів її татко.   В лікарні лежав, три операції переніс. Мамі і Катрусі було тяжко. Не раз, бувало, прокинеться Катруся вночі й чує: мама тихо плаче.
        А сьогодні татко вже на роботі. Здоровий і бадьорий.
Радісно сяють Катрусині очі. Прийшовши до школи, зустріла дівчинка в дворі двох своїх однокласників, Петрика і Гришка. Зустріла й поділилась радістю:
- Наш татко видужав...
        Петрик і Гришко, глянувши на Катрусю, здивовано знизали плечима й, нічого не сказавши, побігли ганяти м'яча. Катруся пішла до дівчаток, що гралися в класи.
- Наш татко видужав, - сказала вона, і радість засяяла в її очах.
        Одна з дівчаток, Ніна, з подивом запитала:
- Видужав - ну й що з того?
         Катруся відчула, як із грудей до горла підкотився важкий клубок і дихати стало важко. Вона відійшла до тополі на кінці шкільного подвір'я і заплакала.
- Чому ти плачеш, Катрусю? - почула вона тихий, ласкавий голос Кості, мовчазного хлопчика, її однокласника.
         Катруся піднесла голову й, схлипуючи, відповіла:
- Наш татко видужав...
- Ой, як же це добре! - зрадів Костя. - Біля нашої хати в бору вже зацвіли проліски. Зайдемо після уроків до нас, нарвемо пролісків і понесемо твоєму таткові.
         Радість засяяла в Катрусиних очах.   

Василь Сухомлинський

Бесіда-ланцюжок за змістом твору (учні задають питання за змістом тексту).

Молодці! Виконаймо ще цікаве завдання. У вас на партах чотири ілюстрації до змісту цього оповідання. Розташуйте  ілюстрації на аркушах  в логічній послідовності відповідно до змісту.

 

  1. Розповіді учнів про свою родину з опорою на мультимедіапрезентацію.

Заплющить очі  і уявіть собі велетенське дерево – це дерево роду. Ви, діти, зелені листочки на цьому дереві, ваші батьки, їхні сестри і брати – гілки цього дерева. Стовбур – то ваші бабусі і дідусі, а коріння – це вже прадіди, ті, хто жив багато років тому. Що більший рід – то міцнішим росте дерево. Коріння кожного родовідного дерева – то пам'ять роду. Людина без роду, що листок, відірваний від дерева. Дерево бере сили через коріння, так людина міцна своїми рідними, близькими.

  • Хто зображений на найтонших гілочках?
  • Хто у родинному дереві корінь?

     У кожної гілочки або коріння є своє «імя». Якщо хтось із вас не знає імен членів своєї родини, то обовязково розпитайте у своїх близьких і запамятайте їх.

  1. Робота з виставкою малюнків «Моя родина». Діти розповідають, кого вони зобразили, презентують власне «Родинне дерево».

 

Розповідь вчителя

    Наші пращури вважали, що кожен повинен знати своє походження, своїх батьків, дідів – до сьомого коліна. Хто вони були, чим займалися? Людину, яка не знала дерева свого роду, вважали безрідною, їй забороняли одружуватися і мати своїх дітей – продовжувати рід.

  1. Виготовлення моделі родинного дерева 1  класу.

Учні прикріплюють  фотографії до листочків, а листки розташовують на макеті дерева.

 

  1. Обґрунтування нових знань.

 

- Що треба робити для того, щоб дерево жило довго, ставало ще пишнішим? (Дбати про нього.)

     Ось так треба дбати і про свою родину, любити і поважати своїх родичів, шанувати старших і піклуватися про найменших.

     Як дерево гине без коріння, так і людина не може жити без своєї родини.  Тому ще змалечку треба вивчати історію свого роду, його традиції.

 

  1. Конкурс «Інтелектуал» Прийом «Мікрофон»
  • Найбільше пестить і голубить дитину … мама.
  • Найліпше в хаті свято, коли приходить із роботи ... тато.
  • Своїх онуків розуму навчає ... дідусь.
  • Смачненьким завжди пригощає, та.бабусі - моя ... (ну ...а.) презентують власне "ію.о мають відношення до слова "1111111111111111111111111111111111111111111вою матусю донечкою кличе … бабуся.
  • Син мого дідуся – мій … татусь.
  • Дочка моєї бабусі – моя мама.
  • Дочка моєї мами – то … моя сестра.
  1. «Продовж речення»
  • Наша Батьківщина називається…(Україна).
  • Наша маленька батьківщина – (наше рідне село).
  • Моя родина – (мама, тато, брати, сестри).
  • Кожна родина – (частина українського народу).
  • Наша класна родина –частина України.
  1. Фізкультхвилинка «На нашій Україні».

 

VІ. Підсумки уроку. 

-Чому був присвячений урок?

- Які оповідання В.О.Сухомлинського ми опрацювали?

- Які види робіт виконували?

- Що найбільше сподобалося7

  1. Словесна рефлексія.

« Я дізнався, що…»

«Я зрозумів, що…»

«Я запам’ятав, що…»

  1.  Слово вчителя.

Так, сьогодні ми говорили про дуже важливі речі, найважливіші для кожної людини.

Дуже важливо, щоб родина була згуртованою, міцною. Бо сильна родина – то міцна держава. Наші сімї – це народ український, частина великої держави України.

Родина, родина – від батька до сина,

Від матері - доні добро передай.

Родина, родина – це вся Україна

З глибоким корінням, з високим гіллям.

Тож шануйте своє коріння. Любіть і бережіть свої родини!

 

 

C:\Users\Татьяна\Downloads\1а Родина сім я\Уроки про родину матеріали\-45-638.jpg

 

 

C:\Users\Татьяна\Downloads\1а Родина сім я\Уроки про родину матеріали\3397-10-638.jpg

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Жигайло Oлена Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 липня 2018
Переглядів
11279
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку