Запропоновані матеріали уроку націлені на формування навичок читання, акцентування уваги учнів на значимості сім'ї у житті людини, формуванню уяви про свій рід, родину, родинне дерево, родовід, розширення уявлення про сім'ю, її склад. Виконання запропонованих завдань позитивно вплине на розвиток пізнавальних інтересів дітей, збагачення активного словникового запасу, виховання любові до своїх рідних, до Батьківщини.
План – конспект
інтегрованого уроку позакласного читання та розвитку мовлення,
проведеного
в 1 класі
вчителем Шаповаловою Тетяною Григорівною
Тема уроку: Моя сім’я, моя родина – це наша рідна Україна!
Мета уроку:
Обладнання: вірші про сім'ю; малюнки дітей «Моя родина»; аркуші паперу з написом воском «
Моя сім’я, моя родина – це наша рідна Україна!», прислів'я про родину, «Родинний словничок», ребуси, мультимедіапрезентація, надруковані слова до «Асоціативного куща», фотовиставка « Я і моя сімеєчка», тексти оповідань В.О.Сухомлинського «Найгарніша мама», «Розділена радість», «Найласкавіші руки».
Перебіг уроку:
І. Організація класу.
1. Привітання.
Доброго ранку! – травам росистим!
Доброго ранку! – квітам барвистим!
Доброго ранку! –сонечку ясному,
Людям усім і усьому прекрасному!
2. Створення емоційного настрою Гра «Клубочок».
Діти стають в коло, передають один одному клубочок, декламуючи:
В цьому колі друзі всі:
Я і ти, і ми, і ви.
Посміхнись тому, що зліва,
Посміхнись тому, хто справа.
Ми – одна сім’я!
3. Девіз уроку:
Слухати уважно,
Працювати плідно,
Завдання виконувати дружно.
Разом йти до успіху!
ІІ. Актуалізація опорних знань
Прочитати вірш, вставляючи пропущені слова
Цифра ця усім говорить,
Скільки днів до тижня входить.
Поряд стане буква я,
То це буде вже ... (сім’я).
Отже, сім’я – це тато, мама, діти. Це дуже близькі люди.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
- Що ж означають слова родина, рід, родинне дерево? Сьогодні на уроці ми
навчимося розуміти значення даних слів та змоделюємо родинне дерево нашого класу.
А визначити тему уроку зможемо, попрацювавши пензлями.
Діти пензлями розфарбовують листки, на яких воском написано тему уроку:
«
Моя сім’я, моя родина – це наша рідна Україна!»
ІУ. Вивчення нового матеріалу .
Родовід – походження, послідовність поколінь певного роду.
Рід – ряд поколінь, що походять всі від одного предка: усі родичі, родина, сім’я.
Рід – це далека і близька родина.
Сім’я – це група людей, яка складається з чоловіка, жінки, дітей та інших близьких
родичів, що живуть разом.
Сім’ю ще називають родиною.
(Діти із запропонованих надрукованих слів обирають потрібні, що мають відношення до слова «родина»)
прабабусі прадідусі
бабусі
родина |
двоюрідні брати,
дідусі сестри
дядьки тітки
Оцей пальчик – баба.
Оцей пальчик – мій татусь.
Оцей пальчик – мама.
А цей пальчик – буду я.
От і вся моя рідня.
ТАТО Й Я
2. Л. Рева
Ми - мужчини - тато й я!
І робота в нас своя:
Помагаєм мамі ми,
Посуд миємо самі.
От, от ми якіі
З татом вдвох помічники!
4. Тато сильний і завзятий —
Він господар в нашій хаті.
Все майструє, все ладнає,
Бо для всього хист він має.
Дід і бабця - у пошані,
Вони праці ветерани.
Всіх онуків міцно люблять.
І як пташенят голублять.
Є у мене ще й брати —
Кращих в світі не знайти.
Ось і вийшло всіх сім «я»
Знайте, це моя сім'я.
а) Читання в особах.
Маленька дівчинка приїхала з мамою у велике місто. Пішли вони на базар. Дівчинка побачила щось цікаве. На радощах заплескала в долоні. І загубилась в юрбі. Загубилася і заплакала:
- Мамо!.. Де моя мама?
Люди оточили дівчинку і питають:
- Як тебе звуть, дівчинко?
- Оля.
- А маму як звуть? Скажи ми зараз її знайдемо.
- Маму звуть … Мама … матуся.
- Люди усміхнулись і знову питають:
- Ну, скажи, які в твоєї мами очі: карі, сині, блакитні, сірі?
- Очі в неї … найдобріші …
- А коси? Які в мами коси – чорні, русі?
- Коси … найкрасивіші …
Знов усміхнулися люди. Питають:
- Ну, скажи, які в неї руки? Може, якась родимка у неї на руках є, згадай.
- Руки у неї … найласкавіші.
Пішли люди й оголосили по радіо: «Загубилася дівчинка. У її мами найдобріші очі, найкрасивіші коси, найласкавіші в світі руки».
І мама знайшлася.
В.Сухомлинський
Словникова робота: на радощах, в юрбі, оточили.
Робота в парі. Прийом «Запитання –відповідь». Діти в парі задають питання за змістом твору і відповідають.
«Чарівна торбинка» ( прочитати всі прислів’я, визначити саме те, що відповідає змістові твору).
Мати годує дітей, як земля людей.
На сонці тепло, а біля матері добре.
б) «Інсценізація»
Словникова робота: далеко забилось, банькате.
Найгарніша мама
Випало Совеня із гнізда та й повзає. Далеко забилось, не може знайти рідного гнізда. Побачили птахи малого — некрасивого, з великою голівкою, вухатого, банькатого, жовторотого. Побачили та й питають, дивуючись:
— Хто ти такий, де ти взявся?
— Я Совеня, — відповідає мале. — Я випало з гнізда, не вмію ще літати і вдень дуже погано бачу. Я шукаю маму.
— Хто ж твоя мама? — питає Соловей.
— Моя мама Сова, — гордо відповідає Совеня.
— Яка ж вона? — питає Дятел.
— Моя мама найгарніша.
— Розкажи, яка ж вона, — питає Дрізд.
— У неї голова, вуха й очі такі, як у мене, — відповідає з гордістю Совеня.
— Ха-ха-ха! — зареготали. Соловей, Дятел і Дрізд. — Та ти ж потвора. Виходить, і мати твоя така сама потвора.
— Неправда! — закричало Совеня. — Мама в мене найгарніша.
Почула його крик Сова, прилетіла потихеньку, взяла Совеня за лапку й повела до рідного гнізда. Совеня уважно подивилося на свою маму: вона була найгарніша.
Василь Сухомлинський
Гра «Так чи ні?». (Тест)
У. Фізкультхвилинка. Танець «Там, де мама моя»
в) Читання вчителем оповідання В.О.Сухомлинського.
А тепер я прочитаю вам оповідання В.О.Сухомлинського. Слухайте уважно.
Словникова робота: бадьорий, знизали плечима, видужав, до горла підкотився важкий клубок.
Розділена радість
У Катрусі сьогодні велика радість. Понад рік хворів її татко. В лікарні лежав, три операції переніс. Мамі і Катрусі було тяжко. Не раз, бувало, прокинеться Катруся вночі й чує: мама тихо плаче.
А сьогодні татко вже на роботі. Здоровий і бадьорий.
Радісно сяють Катрусині очі. Прийшовши до школи, зустріла дівчинка в дворі двох своїх однокласників, Петрика і Гришка. Зустріла й поділилась радістю:
- Наш татко видужав...
Петрик і Гришко, глянувши на Катрусю, здивовано знизали плечима й, нічого не сказавши, побігли ганяти м'яча. Катруся пішла до дівчаток, що гралися в класи.
- Наш татко видужав, - сказала вона, і радість засяяла в її очах.
Одна з дівчаток, Ніна, з подивом запитала:
- Видужав - ну й що з того?
Катруся відчула, як із грудей до горла підкотився важкий клубок і дихати стало важко. Вона відійшла до тополі на кінці шкільного подвір'я і заплакала.
- Чому ти плачеш, Катрусю? - почула вона тихий, ласкавий голос Кості, мовчазного хлопчика, її однокласника.
Катруся піднесла голову й, схлипуючи, відповіла:
- Наш татко видужав...
- Ой, як же це добре! - зрадів Костя. - Біля нашої хати в бору вже зацвіли проліски. Зайдемо після уроків до нас, нарвемо пролісків і понесемо твоєму таткові.
Радість засяяла в Катрусиних очах.
Василь Сухомлинський
Бесіда-ланцюжок за змістом твору (учні задають питання за змістом тексту).
Молодці! Виконаймо ще цікаве завдання. У вас на партах чотири ілюстрації до змісту цього оповідання. Розташуйте ілюстрації на аркушах в логічній послідовності відповідно до змісту.
Заплющить очі і уявіть собі велетенське дерево – це дерево роду. Ви, діти, зелені листочки на цьому дереві, ваші батьки, їхні сестри і брати – гілки цього дерева. Стовбур – то ваші бабусі і дідусі, а коріння – це вже прадіди, ті, хто жив багато років тому. Що більший рід – то міцнішим росте дерево. Коріння кожного родовідного дерева – то пам'ять роду. Людина без роду, що листок, відірваний від дерева. Дерево бере сили через коріння, так людина міцна своїми рідними, близькими.
У кожної гілочки або коріння є своє «ім’я». Якщо хтось із вас не знає імен членів своєї родини, то обов’язково розпитайте у своїх близьких і запам’ятайте їх.
Розповідь вчителя
Наші пращури вважали, що кожен повинен знати своє походження, своїх батьків, дідів – до сьомого коліна. Хто вони були, чим займалися? Людину, яка не знала дерева свого роду, вважали безрідною, їй забороняли одружуватися і мати своїх дітей – продовжувати рід.
Учні прикріплюють фотографії до листочків, а листки розташовують на макеті дерева.
- Що треба робити для того, щоб дерево жило довго, ставало ще пишнішим? (Дбати про нього.)
Ось так треба дбати і про свою родину, любити і поважати своїх родичів, шанувати старших і піклуватися про найменших.
Як дерево гине без коріння, так і людина не може жити без своєї родини. Тому ще змалечку треба вивчати історію свого роду, його традиції.
VІ. Підсумки уроку.
-Чому був присвячений урок?
- Які оповідання В.О.Сухомлинського ми опрацювали?
- Які види робіт виконували?
- Що найбільше сподобалося7
« Я дізнався, що…»
«Я зрозумів, що…»
«Я запам’ятав, що…»
Так, сьогодні ми говорили про дуже важливі речі, найважливіші для кожної людини.
Дуже важливо, щоб родина була згуртованою, міцною. Бо сильна родина – то міцна держава. Наші сім’ї – це народ український, частина великої держави України.
Родина, родина – від батька до сина,
Від матері - доні добро передай.
Родина, родина – це вся Україна
З глибоким корінням, з високим гіллям.
Тож шануйте своє коріння. Любіть і бережіть свої родини!
1