Урок літературного читання 2 клас з теми "Барвіночку мій хрещатий"

Про матеріал

Урок містить цікаві завдання, інтерактивні форми роботи. Допоможе глибше вивчити творчість Лесі Українки і познайомитися більш детально з її біографією. Відповідає чинній програмі.

Зміст архіву
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Літературне читання 2 клас. Тема:«Леся Українка «Барвіночку мій хрещатий» Відділ освіти Покровської міської ради загальноосвітня школа I-III ступенів №12 Підготувала вчитель I категорії Алпатова Наталія Михайлівнам. Покровськ 2017р.

Номер слайду 2

ЗАВДАННЯознайомити учнів з творами великої української поетеси Лесі Українки; удосконалювати навички виразного, артистичного читання; навчати дітей помічати красу і неповторність природи, сприймати змальовані словами образи природи рідної землі у віршованих текстах; зацікавлювати до вивчення і читання віршів з пам'яті, вчити передавати голосом настрій, яким пронизані описані картини. розвивати пам'ять, естетичний смак; виховувати любов до рідного краю, до художнього слова.

Номер слайду 3

Читайте, додаючи склади мали -…(на) лимо - …(над) воро - …(на) бузи - …(на) воро - …(та) мор - …(ква) маши - …(на) лопа - …(та) лиси -…(ця)

Номер слайду 4

Гра «Знайди рими»Скоро сонечко пригріє,Темний гай … (зазеленіє). Підем ми тоді з тобоюІ натішимся…(весною)У лісі цілий день. Наслухаємось… (пісень)

Номер слайду 5

Нескорена Нестримна. Грайлива Грізна. Шалена Ніжна. Весела Тривожна. Бурхлива. Яка, на твою думку, весняна вода?

Номер слайду 6

Лариса Петрівна Косач народилася 25 лютого 1871 року в містіНовограді-Волинському.

Номер слайду 7

Леся Українка та її брат Михайло вчилися у приватних учителів. Рано (у 4 роки) навчилася читати. Сердечна дружба єднає Ларису з її старшим братом Михайлом. Леся Українка з братом Михайлом. Фото початку 1890-х років. Леся Українка з братом Михайлом в 1880(81) г. За нерозлучність в сім'ї їх називали спільним ім'ям «Мишелосею», пізніше Ларису перезвали в сім'ї на Лесю.

Номер слайду 8

До десяти років Леся росла і розвивалася, як і всі діти. Була радісна, весела, любила співати й дуже добре танцювала із братом "козака". Коли їй виповнилося 5 років, батьки купили їй фортепіано. Вона не тільки успішно вчилась грати, а й самабралася складати музичні твори.   Зовсім маленькою – в 6 років – навчилася шити і вишивати, а згодом навіть взялася мережити батькові сорочку.

Номер слайду 9

6 січня 1881 року в Луцьку Леся пішла на річку Стир подивитисяяк святять воду, і в неї дуже померзли ноги. Ця застуда призвела до тяжкої хвороби, яка змінила все її життя.

Номер слайду 10

Загадка. Зелене листя, зелений килим,Зима сховала під снігом білим. Весна настала і сонце гріє –Зелений килим увесь синіє. (барвінок)

Номер слайду 11

ку. Барвіночщатиймійхре

Номер слайду 12

Довідкове бюро. Хрещатий – який має вигляд хреста або окремі елементи у формі хреста

Номер слайду 13

Читання «луною»Зелений рясний. Навесні барвіночку. Садила викохала. Здасися хрещатий. Прочитайте слова, що називають ознаку предмета, дію предмета.

Номер слайду 14

Підкресли слова, якими поетеса називає барвінок. набери їх на клавіатурі.синій, зелений, дрібний, Гарний, коханий, хрещатий, хороший, чудовий, рясний.

Номер слайду 15

Познач правильне продовження кожного з поданих тверджень:1. слова барвіночок, віночок надають поезії:а) веселого звучання;б)сумного, журливого звучання;в)ніжного, мелодійного звучання.2. поетеса використала слово викохала замість виростила, бо…а)любила красиві квіти;б)дбайливо, з любов’ю доглядала за барвінком;в)догляд за квіткою забирав дуже багато сил і часу.3. загальний настрій поезії:а)ніжний, журливий;б)спокійний;в)бадьорий.

Перегляд файлу

Відділ освіти Покровської міської ради

загальноосвітня школа I-III ступенів №12

 

 

 

 

 

Літературне читання 2 клас

Тема: «Леся Українка «Барвіночку мій хрещатий»

 

 

 

 

 

 

Підготувала вчитель I категорії

Алпатова Наталія Михайлівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

м. Покровськ 2017р.


Урок. Літературне читання.

Тема. Поезія Лесі Українки. «Барвіночку мій хрещатий»

Мета. Ознайомити учнів з творами великої української поетеси Лесі України. Удосконалювати навички виразного артистичного читання;

Навчити дітей помічати красу і неповторність природи, сприймати змальовані словами образи природи рідної землі у віршованих текстах. Передавати голосом настрій, яким пронизані описані картини.

Розвивати пам’ять, естетичний смак, вміння аналізувати прочитане , комунікативну компетентність.

Виховувати любов до рідного краю.

Обладнання: смужки зеленого, жовтого, синього кольорів, квіточки на парті в кожного учня, картки з клавіатурою, квіти для віночка: деревій, безсмертник, любисток, волошки, барвінок, ромашка, калина.

                                          Хід уроку

  1. Організаційний момент.

Пролунав дзвінок.

Починається урок.

Будем працювать старанно,

Щоб почути у кінці.

Що у нашім другім класі

Дітки – просто молодці!

  1. Мотивація навчальної діяльності.
  • Доторкніться один до одного долоньками і подаруйте почуття впевненості в тому, що у нас все вийде. Підтримайте один одного перед нашою сьогоднішньою роботою.
  • Що ви подарували сусідові? (радість, успіх, впевненість, вдачу)
  • Який у вас сьогодні настрій? Я дуже хотіла б, аби у нас у всіх такий настрій був до кінця уроку.
  1. Вправа «Очікування»
  • Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
  1. Повідомлення теми і мети уроку.

Сьогодні  у нас незвичний урок. Ми  продовжимо знайомство з творчістю видатної української поетеси Лесі Українки , навчимося виразно інтонувати її вірші, а також познайомимось із рослинними символами України, з яких сплетемо віночок.

Чи знаєте ви, що у давнину віночки  виплітали з різного зілля від весни і до пізньої осені? Український віночок служив не тільки окрасою голови. Вважалося, що у ньому є чарівна сила, що і біль знімає, і волосся береже. До кінця уроку ми сплетемо вінок, який покладемо у наш класний куточок символів України.

  1. Мовленнєва розминка.
  • Найпочесніше місце у вінку здана займає деревій. Про нього в народі кажуть, що він є символом нескореності, тому що він дуже невибагливий до природних умов. Його називають кривавником, бо він зупиняє кров. Чай з деревію п’ють при розладах шлунка.

Він нам приніс мовну розминку.

  1. Читайте, додаючи склади.

Мали - …(на)                             лимо - …(над)

Воро - …(на)                              бузи - …(на)

Воро - …(та)                               мор - …(ква)

Маши - …(на)                            лопа - …(та)

Сини - …(ця) 

(слайд № 5)

  1. Гра «Знайди рими»
  • Наступна квітка у віночку – безсмертник. Вона цікава тим, що в засушеному вигляді довго зберігає свій колір і вигляд, немов жива. Безсмертник дарує людині здоров’я, гоїть виразки, печінку, знімає головний біль. Він нам приніс гру «Знайди рими».

Скоро сонечко пригріє,

Темний гай… (зазеленіє)

Підем ми тоді з тобою

І натішимся …(весною).

У лісі цілий день

Наслухаємось…(пісень).

(слайд № 6)

  1. Перевірка домашнього завдання.
  1. Гра «Кращий читець»
  • Ми вплітаємо у вінок наступну квітку – любисток, що є символом відданості. Любисток дуже пахучий. Ним освіжають хату, в ньому купають дітей, його додають до страв.
  • Любисток приніс гру-конкурс на краще читання з пам’яті уривка з вірша Лесі Українки «З гір на долину»

(слайд № 7)

  1. Робота з картками
  • Яка, на твою думку, весняна вода? Познач відповіді, з якими ти погоджуєшся.
  • Нестримна                                                 весела
  • Грайлива                                                     тривожна
  • Грізна                                                           бурхлива
  • Шалена                                                        нескорена
  • ніжна

(слайд №8)

  1. Мотивація навчальної діяльності.
  1. Біографічна довідка про Лесю Українку.
  • Ще одна квітка, яка впліталась у віночок…
  • Має сині зірочки пухнасті,

Що виглядають з жита.

Мов веселі оченята

Як їх не любити!  (волошки)

Давайте вплетемо їх у наш віночок і згадаємо дитячі роки Лесі Українки.

(слайд № 9)

Лариса Петрівна Косач народилася5 лютого 1871р. в м. Новограді-Волинському.

(слайд № 10)

В родині українських інтелігентів Петра Антоновича Косача та Ольги Петрівни ( уродженої Драгоманової, літературний псевдонім Олена Пчілка). Родина  була багатодітна. В ній зростало 2 хлопчики і 4 дівчинки.

( слайд №11)

Леся Українка та її брат Михайло вчилися у приватних вчителів. Рано, в 4 роки, навчилася читати. Сердечна дружба єднає Ларису з її старшим братом Михайлом. За нерозлучність в сім’ї їх називали спільним ім’ям «Мишелосею». Пізніше Ларису в сім’ї перезвали Лесею.

( слайд №12)

До 10-ти років Леся росла і розвивалася, як і всі діти. Була радісна, весела, любила співати й дуже добре танцювала з братом «козака».  Коли їй виповнилося 5 років, батьки купили їй фортепіано. Вона не тільки успішно училась грати, а й сама бралася складати музичні твори. Зовсім маленька, в 6 років, навчилася шити і вишивати. А згодом – навіть взялася мережити батькову сорочку.

( слайд№ 13)

Писати поезії Леся почала рано, 9-річною дівчинкою. ( вірш «Надія»)

( слайд№ 14)

6 січня 1881 р. в Луцьку Леся пішла на річку Стир подивитися, як святять воду, в неї дуже померзли ноги. Ця застуда призвела до тяжкої хвороби. Яка змінила все її життя. Спочатку в неї почала боліти нога, потім – рука. На 12-ому році життя Лесі в Києві прооперували ліву руку, що позбавила її можливості грати на фортепіано. Пізніше, у Берліні, Лесі прооперували ногу, але туберкульоз прокинувся у легенях, а потім уразив нирки. Через хворобу вона ніколи не вчилася у школі, однак зуміла стати високоосвіченою людиною. Самостійно вивчила французьку, англійську, німецьку, італійську, польську, болгарську, старогрецьку, латинську мови. В цьому їй допомогла її надзвичайна сила волі.

  1. Відгадайте загадку.

Зелене листя, зелений килим,

Зима сховала під снігом білим.

Весна настала і сонце гріє-

Зелений килим увесь синіє…  (барвінок)

( слайд № 15)

Барвінку належить особливе місце у вінку. Він- символ життя і безсмертя людської душі. Кожна дівчина власноруч садила і вирощувала барвінок собі на віночок. Про барвінок складено багато легенд послухайте одну з них.

  1. Легенда про барвінок.

Жили колись давно чоловік з дружиною у любові і злагоді. А найбільшою потіхою для них був синочок на ім’я Бар. У скорому часі виріс він гарним парубком. Багато дівчат мали собі на думці віддатися за нього. Сохло серце за Баром в однієї дівчини, котра мала за маму відьму. Посватався Бар до іншої, котра називалася Вінка. Ніяка ворожба відьми не могла розбити того кохання.

І ось прийшов день весілля. Щасливі молодята стояли на воротах для батьківського благословення і чекали тієї хвилини, щоб піти до святої церкви до шлюбу.

Аж тут казна звідки ворожка зі своєю дочкою…

  1. Гра «Передбачення»
  • Як ви гадаєте, що далі сталося? (робота в групах)
  • Виступи кожної групи.
  1. Продовження казки.
  • Ворожка стала перед молодими, проголосила своє прокляття і окропила їх чорним смердючим настоєм якогось зілля. За хвилину на місці, д стояли Бар і Вінка, вже нікого не було. Кинулися люди до ворожки, а вона махнула руками і злетіла до хмар сірою галкою. Упала матінка Барова на те місце, де стояв її син, і окропила землю слізьми. І сталося диво: на очах у всіх із землі проросло зелене зілля, уквітчане дрібненьким блакитним цвітом…
  • А назвали його барвінок. І тягнеться він до хат, до батьківських могил. Кожна дівчина вплітає його у свій весільний віночок.

Гімнастика для очей.

( слайд № 16)

  1. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу. Опрацювання вірша Лесі Українки «Барвіночку мій хрещатий».
  1. Виразне читання вірша вчителем.
  • Послухайте, з якою любов’ю описує барвінок Леся Українка. Але спочатку прочитайте назву вірша.

( слайд № 17)

  • Як поетеса звертається до барвінка?
  1. Словникова робота

А) довідкове бюро

Хрещатий – який має вигляд хреста або окремі елементи у формі хреста.

( слайд № 18)

Б) читання  стовпчиків слів «луною» за вчителем або сильним учнем;

Зелений                                                садила

Рясний                                                  викохала

Навесні                                                 здасися

Барвіночку                                           хрещатий

  • Прочитайте слова, що називають ознаку предмета, дію предмета.

( слайд № 19)

  1. Виразне читання вірша учнями
  2. Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання

А) робота з картками

  • Знайдіть у прочитаному уривку з твору Лесі Українки слова, якими поетеса описує барвінок. Підкресліть їх у своїй картці. Наберіть  на клавіатурі. ( синій, зелений, дрібний, гарний, коханий, хрещатий, хороший, чудовий, рясний)

 ( слайд № 20) 

Б) тестування

Познач правильне продовження кожного з поданих тверджень.

  1. Слова барвіночок, віночок надають поезії…

А) веселого звучання;

Б)сумного, журливого звучання;

В)ніжного, мелодійного звучання.

  1. Поетеса використала слово викохала замість виростила, бо…

А) любила красиві квіти;

Б) дбайливо, з любов’ю доглядала за барвінком;

В) догляд за квіткою забирав дуже багато сил і часу.

  1. Загальний настрій поезії…

А) ніжний, журливий;

Б) спокійний;

В) бадьорий.

( слайд №21)

  1. Підсумок уроку. Рефлексія.
  • З яким твором ознайомилися на уроці?
  • Хто його автор?
  • Що нового дізналися про барвінок?
  • Чи справдилися ваші очікування від сьогоднішнього уроку?
  • Чи зберігся гарний настрій до кінця уроку?

Подивіться на наш віночок. Сюди можна вплести ще ромашку та калину. Цей оберіг ми покладемо у куточок національних символів.

  1. Домашнє завдання.

Відповісти на запитання підручника «Повтори і пригадай» с. 59

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мали - …                             лимо - …

Воро - …                              бузи - …

Воро - …                               мор - …

Маши - …                            лопа - …

Сини - … 

 

Мали - …                             лимо - …

Воро - …                              бузи - …

Воро - …                               мор - …

Маши - …                            лопа - …

Сини-…

 

Мали - …                             лимо - …

Воро - …                              бузи - …

Воро - …                               мор - …

Маши - …                            лопа - …

Сини-…

 

Скоро сонечко пригріє,

Темний гай…

Підем ми тоді з тобою

І натішимся ….

У лісі цілий день

Наслухаємось

 

Скоро сонечко пригріє,

Темний гай…

Підем ми тоді з тобою

І натішимся ….

У лісі цілий день

Наслухаємось

Скоро сонечко пригріє,

Темний гай…

Підем ми тоді з тобою

І натішимся ….

У лісі цілий день

Наслухаємось

  • нестримна                                               -  весела
  • грайлива                                                  -   тривожна
  • грізна                                                        -   бурхлива
  • шалена                                                     -   нескорена
  • ніжна

 

  • нестримна                                               -  весела
  • грайлива                                                  -   тривожна
  • грізна                                                        -   бурхлива
  • шалена                                                     -   нескорена
  • ніжна

 

  • нестримна                                               -  весела
  • грайлива                                                  -   тривожна
  • грізна                                                        -   бурхлива
  • шалена                                                     -   нескорена
  • ніжна

 

  • нестримна                                               -  весела
  • грайлива                                                  -   тривожна
  • грізна                                                        -   бурхлива
  • шалена                                                     -   нескорена
  • ніжна

 

  • нестримна                                               -  весела
  • грайлива                                                  -   тривожна
  • грізна                                                        -   бурхлива
  • шалена                                                     -   нескорена
  • ніжна

 

Зелене листя, зелений килим

Зима сховала під снігом білим.

Весна настала і сонце гріє-

Зелений килим увесь синіє

 Зелене листя, зелений килим

Зима сховала під снігом білим.

Весна настала і сонце гріє-

Зелений килим увесь синіє 

Зелене листя, зелений килим

Зима сховала під снігом білим.

Весна настала і сонце гріє-

Зелений килим увесь синіє…

Зелене листя, зелений килим

Зима сховала під снігом білим.

Весна настала і сонце гріє-

Зелений килим увесь синіє…

Зелене листя, зелений килим

Зима сховала під снігом білим.

Весна настала і сонце гріє-

Зелений килим увесь синіє…

 

 

 

Має сині зірочки пухнасті,

Що виглядають з жита.

Мов веселі оченята

Як їх не любити!

Має сині зірочки пухнасті,

Що виглядають з жита.

Мов веселі оченята

Як їх не любити!

Має сині зірочки пухнасті,

Що виглядають з жита.

Мов веселі оченята

Як їх не любити!

Має сині зірочки пухнасті,

Що виглядають з жита.

Мов веселі оченята

Як їх не любити!

Має сині зірочки пухнасті,

Що виглядають з жита.

Мов веселі оченята

Як їх не любити!

 

Леся Українка та її брат Михайло вчилися у приватних вчителів. Рано, в 4 роки, навчилася читати. Сердечна дружба єднає Ларису з її старшим братом Михайлом. За нерозлучність в сім’ї їх називали спільним ім’ям «Мишелосею». Пізніше Ларису в сім’ї перезвали Лесею.

 

До 10-ти років Леся росла і розвивалася, як і всі діти. Була радісна, весела, любила співати й дуже добре танцювала з братом «козака».  Коли їй виповнилося 5 років, батьки купили їй фортепіано. Вона не тільки успішно училась грати, а й сама бралася складати музичні твори. Зовсім маленька, в 6 років, навчилася шити і вишивати. А згодом – навіть взялася мережити батькову сорочку.

 

Коли Лесі виповнилося 10 років, 6 січня , напередодні Різдва, в Луцьку вона пішла на річку Стир подивитися, як святять воду, в неї дуже померзли ноги. Ця застуда призвела до тяжкої хвороби. Яка змінила все її життя. Спочатку в неї почала боліти нога, потім – рука. На 12-ому році життя Лесі в Києві прооперували ліву руку, що позбавила її можливості грати на фортепіано. Пізніше, у Берліні, Лесі прооперували ногу, але туберкульоз прокинувся у легенях, а потім уразив нирки. Через хворобу вона ніколи не вчилася у школі, однак зуміла стати високоосвіченою людиною. Самостійно вивчила французьку, англійську, німецьку, італійську, польську, болгарську, старогрецьку, латинську мови. В цьому їй допомогла її надзвичайна сила волі.

 

 

 

Зелений                                                садила

Рясний                                                  викохала

Навесні                                                 здасися

Барвіночку                                           хрещатий

 

Зелений                                                садила

Рясний                                                  викохала

Навесні                                                 здасися

Барвіночку                                           хрещатий

 

Зелений                                                садила

Рясний                                                  викохала

Навесні                                                 здасися

Барвіночку                                           хрещатий

 

Зелений                                                садила

Рясний                                                  викохала

Навесні                                                 здасися

Барвіночку                                           хрещатий

 

Зелений                                                садила

Рясний                                                  викохала

Навесні                                                 здасися

Барвіночку                                           хрещатий

 

Зелений                                                садила

Рясний                                                  викохала

Навесні                                                 здасися

Барвіночку                                           хрещатий

Наберіть  на клавіатурі: ( синій, зелений, дрібний, гарний, коханий, хрещатий, хороший, чудовий, рясний)

Наберіть  на клавіатурі: ( синій, зелений, дрібний, гарний, коханий, хрещатий, хороший, чудовий, рясний)

Наберіть  на клавіатурі: ( синій, зелений, дрібний, гарний, коханий, хрещатий, хороший, чудовий, рясний)

Наберіть  на клавіатурі: ( синій, зелений, дрібний, гарний, коханий, хрещатий, хороший, чудовий, рясний)

Наберіть  на клавіатурі: ( синій, зелений, дрібний, гарний, коханий, хрещатий, хороший, чудовий, рясний)

Наберіть  на клавіатурі: ( синій, зелений, дрібний, гарний, коханий, хрещатий, хороший, чудовий, рясний)

Наберіть  на клавіатурі: ( синій, зелений, дрібний, гарний, коханий, хрещатий, хороший, чудовий, рясний)

Наберіть  на клавіатурі: ( синій, зелений, дрібний, гарний, коханий, хрещатий, хороший, чудовий, рясний).

 Наберіть  на клавіатурі: ( синій, зелений, дрібний, гарний, коханий, хрещатий, хороший, чудовий, рясний)

1.Слова барвіночок, віночок надають поезії…

А) веселого звучання;

Б)сумного, журливого звучання;

В)ніжного, мелодійного звучання.

2.Поетеса використала слово викохала замість виростила, бо…

А) любила красиві квіти;

Б) дбайливо, з любов’ю доглядала за барвінком;

В) догляд за квіткою забирав дуже багато сил і часу.

3.Загальний настрій поезії…

А) ніжний, журливий;         Б) спокійний;                                В) бадьорий.

1.Слова барвіночок, віночок надають поезії…

А) веселого звучання;

Б)сумного, журливого звучання;

В)ніжного, мелодійного звучання.

2.Поетеса використала слово викохала замість виростила, бо…

А) любила красиві квіти;

Б) дбайливо, з любов’ю доглядала за барвінком;

В) догляд за квіткою забирав дуже багато сил і часу.

3.Загальний настрій поезії…

А) ніжний, журливий;             Б) спокійний;                       В) бадьорий.

1.Слова барвіночок, віночок надають поезії…

А) веселого звучання;

Б)сумного, журливого звучання;

В)ніжного, мелодійного звучання.

2.Поетеса використала слово викохала замість виростила, бо…

А) любила красиві квіти;

Б) дбайливо, з любов’ю доглядала за барвінком;

В) догляд за квіткою забирав дуже багато сил і часу.

3.Загальний настрій поезії…

А) ніжний, журливий;            Б) спокійний;                  В) бадьорий.

 

 

 

 

zip
Додано
11 квітня 2018
Переглядів
1466
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку