Урок містить цікаві завдання, інтерактивні форми роботи. Допоможе глибше вивчити творчість Лесі Українки і познайомитися більш детально з її біографією. Відповідає чинній програмі.
Відділ освіти Покровської міської ради
загальноосвітня школа I-III ступенів №12
Літературне читання 2 клас
Тема: «Леся Українка «Барвіночку мій хрещатий»
Підготувала вчитель I категорії
Алпатова Наталія Михайлівна
м. Покровськ 2017р.
Урок. Літературне читання.
Тема. Поезія Лесі Українки. «Барвіночку мій хрещатий»
Мета. Ознайомити учнів з творами великої української поетеси Лесі України. Удосконалювати навички виразного артистичного читання;
Навчити дітей помічати красу і неповторність природи, сприймати змальовані словами образи природи рідної землі у віршованих текстах. Передавати голосом настрій, яким пронизані описані картини.
Розвивати пам’ять, естетичний смак, вміння аналізувати прочитане , комунікативну компетентність.
Виховувати любов до рідного краю.
Обладнання: смужки зеленого, жовтого, синього кольорів, квіточки на парті в кожного учня, картки з клавіатурою, квіти для віночка: деревій, безсмертник, любисток, волошки, барвінок, ромашка, калина.
Хід уроку
Пролунав дзвінок.
Починається урок.
Будем працювать старанно,
Щоб почути у кінці.
Що у нашім другім класі
Дітки – просто молодці!
Сьогодні у нас незвичний урок. Ми продовжимо знайомство з творчістю видатної української поетеси Лесі Українки , навчимося виразно інтонувати її вірші, а також познайомимось із рослинними символами України, з яких сплетемо віночок.
Чи знаєте ви, що у давнину віночки виплітали з різного зілля від весни і до пізньої осені? Український віночок служив не тільки окрасою голови. Вважалося, що у ньому є чарівна сила, що і біль знімає, і волосся береже. До кінця уроку ми сплетемо вінок, який покладемо у наш класний куточок символів України.
Він нам приніс мовну розминку.
Мали - …(на) лимо - …(над)
Воро - …(на) бузи - …(на)
Воро - …(та) мор - …(ква)
Маши - …(на) лопа - …(та)
Сини - …(ця)
(слайд № 5)
Скоро сонечко пригріє,
Темний гай… (зазеленіє)
Підем ми тоді з тобою
І натішимся …(весною).
У лісі цілий день
Наслухаємось…(пісень).
(слайд № 6)
(слайд № 7)
(слайд №8)
Що виглядають з жита.
Мов веселі оченята
Як їх не любити! (волошки)
Давайте вплетемо їх у наш віночок і згадаємо дитячі роки Лесі Українки.
(слайд № 9)
Лариса Петрівна Косач народилася5 лютого 1871р. в м. Новограді-Волинському.
(слайд № 10)
В родині українських інтелігентів Петра Антоновича Косача та Ольги Петрівни ( уродженої Драгоманової, літературний псевдонім Олена Пчілка). Родина була багатодітна. В ній зростало 2 хлопчики і 4 дівчинки.
( слайд №11)
Леся Українка та її брат Михайло вчилися у приватних вчителів. Рано, в 4 роки, навчилася читати. Сердечна дружба єднає Ларису з її старшим братом Михайлом. За нерозлучність в сім’ї їх називали спільним ім’ям «Мишелосею». Пізніше Ларису в сім’ї перезвали Лесею.
( слайд №12)
До 10-ти років Леся росла і розвивалася, як і всі діти. Була радісна, весела, любила співати й дуже добре танцювала з братом «козака». Коли їй виповнилося 5 років, батьки купили їй фортепіано. Вона не тільки успішно училась грати, а й сама бралася складати музичні твори. Зовсім маленька, в 6 років, навчилася шити і вишивати. А згодом – навіть взялася мережити батькову сорочку.
( слайд№ 13)
Писати поезії Леся почала рано, 9-річною дівчинкою. ( вірш «Надія»)
( слайд№ 14)
6 січня 1881 р. в Луцьку Леся пішла на річку Стир подивитися, як святять воду, в неї дуже померзли ноги. Ця застуда призвела до тяжкої хвороби. Яка змінила все її життя. Спочатку в неї почала боліти нога, потім – рука. На 12-ому році життя Лесі в Києві прооперували ліву руку, що позбавила її можливості грати на фортепіано. Пізніше, у Берліні, Лесі прооперували ногу, але туберкульоз прокинувся у легенях, а потім уразив нирки. Через хворобу вона ніколи не вчилася у школі, однак зуміла стати високоосвіченою людиною. Самостійно вивчила французьку, англійську, німецьку, італійську, польську, болгарську, старогрецьку, латинську мови. В цьому їй допомогла її надзвичайна сила волі.
Зелене листя, зелений килим,
Зима сховала під снігом білим.
Весна настала і сонце гріє-
Зелений килим увесь синіє… (барвінок)
( слайд № 15)
Барвінку належить особливе місце у вінку. Він- символ життя і безсмертя людської душі. Кожна дівчина власноруч садила і вирощувала барвінок собі на віночок. Про барвінок складено багато легенд послухайте одну з них.
Жили колись давно чоловік з дружиною у любові і злагоді. А найбільшою потіхою для них був синочок на ім’я Бар. У скорому часі виріс він гарним парубком. Багато дівчат мали собі на думці віддатися за нього. Сохло серце за Баром в однієї дівчини, котра мала за маму відьму. Посватався Бар до іншої, котра називалася Вінка. Ніяка ворожба відьми не могла розбити того кохання.
І ось прийшов день весілля. Щасливі молодята стояли на воротах для батьківського благословення і чекали тієї хвилини, щоб піти до святої церкви до шлюбу.
Аж тут казна звідки ворожка зі своєю дочкою…
Гімнастика для очей.
( слайд № 16)
( слайд № 17)
А) довідкове бюро
Хрещатий – який має вигляд хреста або окремі елементи у формі хреста.
( слайд № 18)
Б) читання стовпчиків слів «луною» за вчителем або сильним учнем;
Зелений садила
Рясний викохала
Навесні здасися
Барвіночку хрещатий
( слайд № 19)
А) робота з картками
( слайд № 20)
Б) тестування
Познач правильне продовження кожного з поданих тверджень.
А) веселого звучання;
Б)сумного, журливого звучання;
В)ніжного, мелодійного звучання.
А) любила красиві квіти;
Б) дбайливо, з любов’ю доглядала за барвінком;
В) догляд за квіткою забирав дуже багато сил і часу.
А) ніжний, журливий;
Б) спокійний;
В) бадьорий.
( слайд №21)
Подивіться на наш віночок. Сюди можна вплести ще ромашку та калину. Цей оберіг ми покладемо у куточок національних символів.
Відповісти на запитання підручника «Повтори і пригадай» с. 59
Мали - … лимо - …
Воро - … бузи - …
Воро - … мор - …
Маши - … лопа - …
Сини - …
Мали - … лимо - …
Воро - … бузи - …
Воро - … мор - …
Маши - … лопа - …
Сини-…
Мали - … лимо - …
Воро - … бузи - …
Воро - … мор - …
Маши - … лопа - …
Сини-…
Скоро сонечко пригріє,
Темний гай…
Підем ми тоді з тобою
І натішимся ….
У лісі цілий день
Наслухаємось…
Скоро сонечко пригріє,
Темний гай…
Підем ми тоді з тобою
І натішимся ….
У лісі цілий день
Наслухаємось…
Скоро сонечко пригріє,
Темний гай…
Підем ми тоді з тобою
І натішимся ….
У лісі цілий день
Наслухаємось…
Зелене листя, зелений килим
Зима сховала під снігом білим.
Весна настала і сонце гріє-
Зелений килим увесь синіє…
Зелене листя, зелений килим
Зима сховала під снігом білим.
Весна настала і сонце гріє-
Зелений килим увесь синіє …
Зелене листя, зелений килим
Зима сховала під снігом білим.
Весна настала і сонце гріє-
Зелений килим увесь синіє…
Зелене листя, зелений килим
Зима сховала під снігом білим.
Весна настала і сонце гріє-
Зелений килим увесь синіє…
Зелене листя, зелений килим
Зима сховала під снігом білим.
Весна настала і сонце гріє-
Зелений килим увесь синіє…
Має сині зірочки пухнасті,
Що виглядають з жита.
Мов веселі оченята
Як їх не любити!
Має сині зірочки пухнасті,
Що виглядають з жита.
Мов веселі оченята
Як їх не любити!
Має сині зірочки пухнасті,
Що виглядають з жита.
Мов веселі оченята
Як їх не любити!
Має сині зірочки пухнасті,
Що виглядають з жита.
Мов веселі оченята
Як їх не любити!
Має сині зірочки пухнасті,
Що виглядають з жита.
Мов веселі оченята
Як їх не любити!
Леся Українка та її брат Михайло вчилися у приватних вчителів. Рано, в 4 роки, навчилася читати. Сердечна дружба єднає Ларису з її старшим братом Михайлом. За нерозлучність в сім’ї їх називали спільним ім’ям «Мишелосею». Пізніше Ларису в сім’ї перезвали Лесею.
До 10-ти років Леся росла і розвивалася, як і всі діти. Була радісна, весела, любила співати й дуже добре танцювала з братом «козака». Коли їй виповнилося 5 років, батьки купили їй фортепіано. Вона не тільки успішно училась грати, а й сама бралася складати музичні твори. Зовсім маленька, в 6 років, навчилася шити і вишивати. А згодом – навіть взялася мережити батькову сорочку.
Коли Лесі виповнилося 10 років, 6 січня , напередодні Різдва, в Луцьку вона пішла на річку Стир подивитися, як святять воду, в неї дуже померзли ноги. Ця застуда призвела до тяжкої хвороби. Яка змінила все її життя. Спочатку в неї почала боліти нога, потім – рука. На 12-ому році життя Лесі в Києві прооперували ліву руку, що позбавила її можливості грати на фортепіано. Пізніше, у Берліні, Лесі прооперували ногу, але туберкульоз прокинувся у легенях, а потім уразив нирки. Через хворобу вона ніколи не вчилася у школі, однак зуміла стати високоосвіченою людиною. Самостійно вивчила французьку, англійську, німецьку, італійську, польську, болгарську, старогрецьку, латинську мови. В цьому їй допомогла її надзвичайна сила волі.
Зелений садила
Рясний викохала
Навесні здасися
Барвіночку хрещатий
Зелений садила
Рясний викохала
Навесні здасися
Барвіночку хрещатий
Зелений садила
Рясний викохала
Навесні здасися
Барвіночку хрещатий
Зелений садила
Рясний викохала
Навесні здасися
Барвіночку хрещатий
Зелений садила
Рясний викохала
Навесні здасися
Барвіночку хрещатий
Зелений садила
Рясний викохала
Навесні здасися
Барвіночку хрещатий
Наберіть на клавіатурі: ( синій, зелений, дрібний, гарний, коханий, хрещатий, хороший, чудовий, рясний)
Наберіть на клавіатурі: ( синій, зелений, дрібний, гарний, коханий, хрещатий, хороший, чудовий, рясний)
Наберіть на клавіатурі: ( синій, зелений, дрібний, гарний, коханий, хрещатий, хороший, чудовий, рясний)
Наберіть на клавіатурі: ( синій, зелений, дрібний, гарний, коханий, хрещатий, хороший, чудовий, рясний)
Наберіть на клавіатурі: ( синій, зелений, дрібний, гарний, коханий, хрещатий, хороший, чудовий, рясний)
Наберіть на клавіатурі: ( синій, зелений, дрібний, гарний, коханий, хрещатий, хороший, чудовий, рясний)
Наберіть на клавіатурі: ( синій, зелений, дрібний, гарний, коханий, хрещатий, хороший, чудовий, рясний)
Наберіть на клавіатурі: ( синій, зелений, дрібний, гарний, коханий, хрещатий, хороший, чудовий, рясний).
Наберіть на клавіатурі: ( синій, зелений, дрібний, гарний, коханий, хрещатий, хороший, чудовий, рясний)
1.Слова барвіночок, віночок надають поезії…
А) веселого звучання;
Б)сумного, журливого звучання;
В)ніжного, мелодійного звучання.
2.Поетеса використала слово викохала замість виростила, бо…
А) любила красиві квіти;
Б) дбайливо, з любов’ю доглядала за барвінком;
В) догляд за квіткою забирав дуже багато сил і часу.
3.Загальний настрій поезії…
А) ніжний, журливий; Б) спокійний; В) бадьорий.
1.Слова барвіночок, віночок надають поезії…
А) веселого звучання;
Б)сумного, журливого звучання;
В)ніжного, мелодійного звучання.
2.Поетеса використала слово викохала замість виростила, бо…
А) любила красиві квіти;
Б) дбайливо, з любов’ю доглядала за барвінком;
В) догляд за квіткою забирав дуже багато сил і часу.
3.Загальний настрій поезії…
А) ніжний, журливий; Б) спокійний; В) бадьорий.
1.Слова барвіночок, віночок надають поезії…
А) веселого звучання;
Б)сумного, журливого звучання;
В)ніжного, мелодійного звучання.
2.Поетеса використала слово викохала замість виростила, бо…
А) любила красиві квіти;
Б) дбайливо, з любов’ю доглядала за барвінком;
В) догляд за квіткою забирав дуже багато сил і часу.
3.Загальний настрій поезії…
А) ніжний, журливий; Б) спокійний; В) бадьорий.