УрокТарас Шевченко — гордість і слава України. Пейзаж у художньому творі. Тарас Шевченко « Зоре моя вечірняя...», «Сонце заходить, гори ч

Про матеріал

Тема. Тарас Шевченко — гордість і слава України. Пейзаж у художньому творі. Тарас Шевченко « Зоре моя вечірняя...», «Сонце заходить, гори чорніють...»

Мета. Ознайомити дітей з життям та творчістю українського поета Т. Г. Шевченка; показати , як поет оспівує красу рідного краю; удосконалювати навички швидкого та виразного читання, навички читання віршованих творів; збагачувати словниковий запас; розвивати зв'язне мовлення учнів; прищеплювати любов до рідного слова; сприяти національному вихованню учнів, формувати почуття гордості за Україну.

Обладнання. Портрет поета, презентація, виставка збірок віршів «Кобзар», складові таблиці для розчитування, таблиці, малюнки.

Тип уроку.

Хід уроку

І. Організація класу до уроку

Вчитель.

Тепло і затишно в класі у нас.

Доброго ранку, вітаю я вас!

Літературне читання почати вже час.

Учні.

Усіх гостей вітаємо,

Здоров'я та добра всім бажаємо!

ІІ. Мовленнєва розминка.

1.Дихальні вправи.

Вдих – носом, видих – ротом.

Вдих – носом, видих – ротом із промовлянням голосних звуків.

Вдих – носом. На видиху промовляти речення:

- Прийшла зима! (таблиця)

- Ми любимо читати.

2. Робота над чистомовкою.

Ло – ло – ло – снігом землю замело.

Ля – ля – ля - стала білою земля.

Лі – лі – лі – ось замети чималі.

Це – це – це – сипле сніг у лице.

Мі – мі – мі – ми радіємо зимі.

3. Робота над скоромовкою.

Прилетів мені до ніг,

Із небес пухнастий сніг.

  • -Прочитайте скоромовку пошепки, швидше пошепки, швидше вголос.
  • -Розкажіть її спокійно, радісно, здивовано.

4. Розчитування за складовою таблицею.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми і мети уроку.

1.Гра «Хто швидше?»

Вінок – нок + р + ші = ( Вірші)

Київ – їв – и + об + за + ря = ( Кобзаря )

- Діти, у нас з вами незвичайний урок, ми дізнаємося багато нового і цікавого про одну дуже талановиту, незвичайну людину, яка залишила незабутній слід в історії людства.

2. Робота з акровіршем.

- Послухайте акровірш, яке слово виділили?

Ти мусиш співця назвати,

Адже умів лиш він один

Рабів німих так захищати.

А хто так оспівав, як він,

Садок вишневий коло хати?

Дмитро Білоус

Дитина.

Благословен той день і час,

Коли прослалась килимами

Земля, яку сходив Тарас

Малими босими ногами.

3. Гра «Шифрувальник»

4. Робота з підручником (с. 55)

- Прочитайте назву розділу.

- Про кого ми читатимемо?

- Що вам відомо про Тараса Шевченка?

- Які його вірші ви знаєте?

- Чи є у нашому місті місця, пов'язані з його ім'ям?

Вчитель: - Сьогодні ми познайомимося з віршами великого українського поета Тараса Григоровича Шевченка. День народження і день смерті стоять поряд 9 - 10 березня. А між цими двома березневими днями – 47 років. Життя, 34 роки з якого Тарас Шевченко провів у неволі (кріпацтва і заслання, переслідування). Життя, яке стало і гордістю українського народу. Ми звертаємось до поета, який став для України заповітною думою, її безсмертною піснею. То ж нехай вогонь його душі запалить у наших серцях іскру віри, надії, любові до рідної землі, народу.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Короткий опис життєвого та творчого шляху поета.

Довідкове бюро

  • Тарас Григорович Шевченко народився 9 березня 1814 року в селі Моринці на Черкащині в родині селян – кріпаків.
  • Рано померла мати Тараса, батько залишився один з п'ятьма дітьми. Через два роки помер і батько. Тараса віддали в школу до сільського дяка, де він навчився читати й писати. Навчався він легко. Любив малювати .
  • Очі маленького Тараса звикали до розмаїття краєвидів. Уже тоді в майбутнього поета й художника зароджувалась любов до природи, до рідного краю. Пізніше він у своїх творах дав неповторні
  • художні образи української природи, в основі яких лежали враження дитячих і юнацьких літ.
  • Але йому доводилося й багато працювати. Тарас працював прислугою, пастухом, погоничем .
  • Він завжди мріяв писати, творити. От тільки життя в нього було тяжке: 24 роки прожив у кріпацтві, 10 років провів у солдатській неволі і лише 13 років він насолоджувався свободою, був вільною людиною.
  • В далекому краї Шевченко часто згадував милу українську землю, замріяні верби, тихі ставки. Але туга за Батьківщиною нерозривна зі згадкою про рідну природу. Вірші хвилюють нас силою почуттів, чарівністю.
  • Його перша збірка віршів «Кобзар» вийшла у 1840 році. Тому Тараса Шевченка ще називають Великим Кобзарем .

Вчитель: - Його життя було коротким, але яскравим. Він залишив нам великий спадок – прекрасні вірші та картини, силу думки, любов до рідного краю. 10 березня 1861 року на 47 році життя перестало битися серце Великого Кобзаря. За заповітом Шевченка поховано над Дніпром в Каневі на Чернечій горі. Нині – це Шевченкова гора.

2. Вправа «Мікрофон»

-Хто такий Тарас Шевченко? ( Великий поет та художник). -Як ви розумієте слова «народився в родині кріпака»? -Давайте звернемся до словника на сторінці 55 нашого підручника. -Зачитайте пояснення.

3. Ознайомлення з інформацією, поданою в підручнику.

- Самостійно прочитайте текст на с.55.

- Що нового ви дізналися?

- Зачитайте те, про що я ще вам не розповіла. ( Малий Тарас гарно співав, добре грав на кобзі та скрипці.)

- Діти, сяйво його творів наскільки яскраве, що палає і сьогодні.

Фізкультхвилинка

4. Опрацювання віршів Т.Г. Шевченка.

Опрацювання вірша « Зоре моя вечірняя »

1) Відгадування загадки

- А зараз відгадайте загадку.

В синім небі світлячки,

Не дістати до них рукою.

А найбільший світлячок

Вигнувся дугою. ( Місяць і зорі )

- Чи захоплювались ви красою неба вранці, вдень, увечері, вночі? - Що ви бачили у цей час на небі? ( Вдень – сонце, хмарки, ввечері - місяць, зорі). - Чим воно вас зачаровувало? ( Своєю неповторною красою та безмежним простором).

- Тарас Шевченко теж любив спостерігати за вечірнім небом. Образ вечірньої зорі – це улюблений образ поета. Він проходить через усю його творчість. Сьогодні ми будемо читати вірш « Зоре моя вечірняя

2) Читання вірша вчителем напам'ять.

- Яку картину створює вірш у вашій уяві? ( Вечірнє небо, зорі, Дніпро, верба над водою).

- В якому темпі я читала вірш? ( Повільно, помірно).

3) Словникова робота

Вечірняя позичає

тихесенько сокорина

веселочка розіслала

(Неволя - позбавлення свободи, невільництво.

Сокорина – дерево.

Розіслала – розстелила, розкинула.)

4) Гра «Бджілки»

Самостійне напівголосне читання вірша учнями.

- З якою інтонацією слід читати вірш? (притишено, зажурено)

- Чому автор використовує пестливу форму слів: сонечко, веселочка, тихесенько? (Передає любов до рідного краю).

- А зараз щоб краще читати, прочитаємо слова, що римуються.

( На дошці прикріплено слова)

Горою, сідає, самою, позичає, водою, тобою. ( Діти з'єднують слова)

5) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання

- До кого звертається поет?

- Що він просить у зорі?

- Яку річку згадує поет у вірші?

- За чим журиться поет?

- Знайдіть незвичайні слова і вирази у вірші.

- Як ви розумієте вислів «у Дніпра веселочка воду позичає ».

6) - Зверніть увагу на ілюстрацію до вірша.

- Чи відповідає ілюстрація змісту вірша? ( Так, відповідає).

- Які кольори використав художник? (Помаранчевий, синій, рожевий ).

- Чому? ( Зображено вечір)

- Які рядки відповідають малюнку?

( Розкажи, як за горою сонечко сідає,

Як у Дніпра веселочка воду позичає.)

7) Музична xвилинка.

- Численні музичні твори написані на слова письменника. Якщо уважно і з правильною інтонацією читати його вірші, то можна почути ніжну, сумну пісню. Всідайтеся тихенько і уважно послухайте пісню на слова Тараса Григоровича «Зоре моя вечірняя…»

- Діти, сумна чи весела ця пісня?

- Які почуття вас оxопили?

- «Зоре моя вечірняя…» - це уривок із великого твору «Княжна», написаного поетом в Орській фортеці, куди він був засланий царем. Це місце знаxодиться дуже далеко від України. Там Шевченко перебував 10 років за те, що писав вірші українською мовою. Туга за Україною, пов'язана зі згадкою про рідну землю, вилилась у чудові вірші. Дмитро Крижанівський написав музику на слова вірша « Зоре моя вечірняя», де створив образ вечора.

8) Робота в парах

- Виконання в зошиті завдання 3, с. 37.

Взаємоперевірка.

Опрацювання вірша «Сонце заxодить, гори чорніють».

1) Читання вірша вчителем.

- Який пейзаж уявляєте?

2) Гра «Рибки».

- Читання вірша учнями мовчки.

3) Словникова робота (таблиця)

тихне лину

німіє гадаю

одпочине думу

- Знайдіть відповідність

Гори чорніють – сутінки покрили гори.

Поле німіє –люди повернулись до своїх домівок після тяжкої праці на полі .

Серце одпочиває – радіє, насолоджується.

4) Порівняння прочитаних віршів.

- Чи подібні в них пейзажі? ( Так: вечір, захід сонця, виходить вечірняя зоря).

5) Гра «Читання вірша Незнайком».

(Читаю деякі рядки з вірша навмисне зробивши помилку, а учні відшукують і зачитують правильно)

«Сонце сідає, гори біліють»

« Сміються люди, що одпочинуть»

« Чорніє поле, і гай, і поле»

6) Конкурс «Кращий читач»

- Діти виразно та інтонаційно читають вірш.

V. Підсумок уроку.

- Кому був присвячений сьогоднішній урок?

- Що нового дізналися про життя і творчість Т.Г. Шевченка?

- Чи сподобались вам поезії, які ми сьогодні опрацювали?

- Чого вони нас навчають?

- Український народ свято шанує пам'ять Т.Г.Шевченка. Адже Шевченко для нас – це не тільки те, що вивчають, а й те, чим живуть у глибині душі. Нам, нащадкам, послав він свої заповіти, і серед них – найперший і найголовніший.

Свою Україну любіть,

Любіть її. Бо время люте.

В останню тяжкую минуту

За неї Господа моліть…

VІ. Домашнє завдання.

  • с. 55-56, виразно читати вірші Т.Г. Шевченка та виконати в зошиті завдання 1-2 на с.36;
  • скласти усну розповідь про життя Великого Кобзаря;
  • або
  • намалювати малюнок до одного з віршів.
Перегляд файлу

1

 

Навчально - виховне об’єднання «Олександрійська гімназія ім. Т.Г. Шевченка –

ЗНЗ І-ІІ ступенів – школа мистецтв»

 

 

 

 

 

 

Конспект відкритого уроку                                                                                                                      з літературного читання                                                                                                            в 2 – В класі                                                                                                                            на тему:

«Тарас Шевченко — гордість і слава України. Пейзаж у художньому творі.                                   Тарас Шевченко « Зоре моя вечірняя...», «Сонце заходить, гори чорніють...»

 

вчителя початкових класів                                                                           Бердавцевої Світлани Пегасіївни

 

 

G:\DCIM\Camera\IMG_20171109_080745.jpg

2017-2018 н.р.

Тема. Тарас Шевченко — гордість і слава України.                                           Пейзаж у художньому творі.  Тарас Шевченко « Зоре моя вечірняя...», «Сонце заходить, гори чорніють...»

Мета. Ознайомити дітей з життям та творчістю українського поета                             Т. Г. Шевченка; показати , як поет оспівує красу рідного краю;  удосконалювати навички швидкого та виразного читання, навички читання віршованих творів; збагачувати словниковий запас; розвивати зв'язне мовлення учнів; прищеплювати любов до рідного слова; сприяти національному вихованню учнів, формувати почуття гордості за Україну.

Обладнання. Портрет поета, презентація, виставка збірок віршів «Кобзар», складові таблиці для розчитування, таблиці, малюнки.

Тип уроку. 

Хід уроку

І. Організація класу до уроку

 Вчитель. 

  Тепло і затишно в класі у нас.

  Доброго ранку, вітаю я вас!

  Літературне читання почати вже час.

 Учні.

  Усіх гостей вітаємо,

  Здоров’я та добра всім бажаємо!

ІІ. Мовленнєва розминка.

1.Дихальні вправи.

Вдих – носом, видих – ротом.

Вдих – носом, видих – ротом із промовлянням голосних звуків.

Вдих – носом. На видиху промовляти речення:

- Прийшла зима!   (таблиця)

- Ми любимо читати.

 

 

 

2. Робота над чистомовкою.      

Ло – ло – ло – снігом землю замело.

Ля – ля – ля -  стала білою земля.

Лі – лі – лі – ось замети чималі.

Це – це – це – сипле сніг у лице.

Мі – мі – мі – ми радіємо зимі.

3. Робота над скоромовкою.       

Прилетів мені до ніг,

Із небес пухнастий сніг.

  • Прочитайте скоромовку пошепки, швидше пошепки, швидше вголос.
  • Розкажіть її спокійно, радісно, здивовано.

4. Розчитування за складовою таблицею.

ІІІ. Мотивація  навчальної  діяльності учнів. Оголошення теми і мети уроку.

1.Гра «Хто швидше?»

Вінок – нок + р + ші = ( Вірші)

Київ – їв – и + об + за + ря = ( Кобзаря ) 

- Діти, у нас з вами  незвичайний урок,  ми дізнаємося багато нового і цікавого про одну дуже талановиту,  незвичайну людину,  яка залишила незабутній слід в історії людства.

2. Робота з акровіршем.        

- Послухайте акровірш, яке слово виділили? 

Ти мусиш співця назвати,

Адже умів лиш він один

Рабів німих так захищати.

А хто так оспівав, як він,

Садок вишневий коло хати?

   Дмитро Білоус

 

Дитина.

Благословен  той  день  і  час,

Коли  прослалась  килимами

Земля, яку  сходив  Тарас

Малими  босими  ногами.

3. Гра «Шифрувальник»   

4. Робота з підручником (с. 55)

- Прочитайте назву розділу.

- Про кого ми читатимемо?

- Що вам відомо про Тараса Шевченка?

- Які його вірші ви знаєте?

- Чи є у нашому місті місця, пов’язані з його ім’ям?      

Вчитель: -  Сьогодні ми познайомимося з віршами великого українського поета Тараса Григоровича Шевченка. День народження і день смерті стоять поряд 9 - 10 березня. А між цими двома березневими днями – 47 років. Життя, 34 роки з якого Тарас Шевченко провів у неволі (кріпацтва і заслання, переслідування). Життя, яке стало і гордістю українського народу. Ми звертаємось до поета, який став для України заповітною думою, її безсмертною піснею. То ж нехай вогонь його душі запалить у наших серцях іскру віри, надії, любові до рідної землі, народу.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Короткий опис життєвого та творчого шляху поета.

Довідкове бюро

  • Тарас  Григорович  Шевченко  народився  9  березня  1814  року  в  селі  Моринці  на  Черкащині  в  родині  селян – кріпаків.                    
  • Рано  померла  мати  Тараса, батько  залишився  один  з  п’ятьма  дітьми. Через  два  роки  помер  і  батько. Тараса  віддали  в  школу  до  сільського  дяка, де  він  навчився  читати  й  писати. Навчався  він  легко. Любив  малювати .
  • Очі  маленького  Тараса  звикали  до  розмаїття  краєвидів.  Уже  тоді  в  майбутнього  поета  й  художника  зароджувалась  любов  до  природи, до  рідного  краю.  Пізніше  він  у  своїх  творах  дав  неповторні 

художні  образи  української  природи, в  основі  яких  лежали  враження  дитячих  і  юнацьких  літ.

  •   Але  йому  доводилося  й  багато  працювати. Тарас  працював  прислугою, пастухом, погоничем .
  • Він  завжди  мріяв  писати, творити. От  тільки  життя  в  нього  було  тяжке:  24  роки  прожив  у  кріпацтві, 10  років  провів  у  солдатській  неволі  і  лише  13  років  він  насолоджувався  свободою, був  вільною  людиною.
  • В далекому  краї  Шевченко  часто  згадував  милу  українську  землю, замріяні  верби,  тихі ставки.  Але  туга  за  Батьківщиною  нерозривна  зі  згадкою  про  рідну  природу. Вірші  хвилюють  нас  силою  почуттів, чарівністю.
  • Його  перша  збірка  віршів  «Кобзар»  вийшла  у  1840  році. Тому  Тараса  Шевченка  ще  називають  Великим  Кобзарем .                          

Вчитель: - Його  життя  було  коротким, але  яскравим. Він  залишив  нам  великий  спадок – прекрасні  вірші  та  картини, силу  думки, любов  до  рідного  краю. 10  березня  1861  року  на  47  році  життя  перестало  битися  серце  Великого  Кобзаря. За  заповітом  Шевченка  поховано  над  Дніпром  в  Каневі  на  Чернечій  горі. Нині – це  Шевченкова  гора.

2. Вправа «Мікрофон»

-Хто  такий  Тарас  Шевченко? ( Великий  поет  та  художник).                                         -Як  ви  розумієте  слова  «народився  в  родині  кріпака»?                                   -Давайте  звернемся  до  словника  на  сторінці  55 нашого  підручника.                           -Зачитайте  пояснення.

3. Ознайомлення з інформацією, поданою в підручнику.

- Самостійно прочитайте  текст на с.55.

- Що  нового  ви  дізналися?

-    Зачитайте те,  про  що  я  ще  вам  не  розповіла. ( Малий  Тарас  гарно  співав, добре  грав  на  кобзі  та  скрипці.) 

- Діти,  сяйво  його  творів  наскільки  яскраве, що  палає  і  сьогодні.

 

Фізкультхвилинка

 

4. Опрацювання  віршів  Т.Г. Шевченка.

Опрацювання вірша  « Зоре  моя  вечірняя »

1)   Відгадування загадки

-  А  зараз  відгадайте  загадку.

В  синім  небі  світлячки,

Не  дістати  до  них  рукою.

А  найбільший  світлячок

Вигнувся  дугою. ( Місяць і зорі )

- Чи  захоплювались  ви  красою  неба  вранці, вдень, увечері, вночі?                         -              Що  ви  бачили  у  цей  час  на  небі? ( Вдень – сонце, хмарки,                    ввечері - місяць, зорі).                                                                                                             -   Чим  воно  вас  зачаровувало? ( Своєю неповторною  красою  та  безмежним  простором).

- Тарас  Шевченко  теж  любив  спостерігати  за  вечірнім  небом. Образ  вечірньої  зорі – це  улюблений  образ  поета. Він  проходить  через  усю  його  творчість. Сьогодні  ми  будемо  читати  вірш  « Зоре  моя  вечірняя

2)   Читання  вірша  вчителем  напам’ять.  

- Яку картину створює вірш у вашій уяві? ( Вечірнє  небо, зорі, Дніпро, верба  над  водою).

- В  якому  темпі  я  читала  вірш? ( Повільно, помірно).

3) Словникова робота 

Вечірняя                                                позичає

тихесенько                                            сокорина

веселочка                                               розіслала

(Неволя - позбавлення  свободи, невільництво.

Сокорина – дерево.

Розіслала – розстелила, розкинула.)

 

 

 

 

4)   Гра «Бджілки»

Самостійне напівголосне читання вірша учнями.

- З якою інтонацією слід читати вірш? (притишено, зажурено)

- Чому  автор  використовує  пестливу  форму  слів: сонечко, веселочка, тихесенько?  (Передає  любов  до  рідного  краю).

- А  зараз  щоб  краще  читати,  прочитаємо  слова, що римуються.

( На  дошці  прикріплено  слова)

Горою,  сідає,   самою,  позичає,   водою,  тобою.  ( Діти  з’єднують  слова) 

5)  Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання

- До кого звертається  поет?

- Що він просить у зорі?

- Яку річку згадує поет у вірші?

- За чим журиться поет?

- Знайдіть незвичайні слова і вирази у вірші.

- Як ви розумієте вислів «у Дніпра веселочка воду позичає ».

6)  - Зверніть  увагу  на  ілюстрацію  до  вірша.

- Чи  відповідає  ілюстрація  змісту  вірша?  ( Так, відповідає).

- Які  кольори  використав  художник? (Помаранчевий, синій, рожевий ).

- Чому? ( Зображено  вечір)

- Які  рядки  відповідають  малюнку?

( Розкажи, як  за  горою  сонечко  сідає,

Як  у  Дніпра  веселочка  воду  позичає.) 

7)  Музична xвилинка.

- Численні музичні твори написані на слова  письменника. Якщо уважно і з правильною інтонацією читати його вірші, то можна почути ніжну, сумну пісню. Всідайтеся тихенько і уважно послухайте пісню на слова Тараса Григоровича «Зоре моя вечірняя…»

 

 

- Діти, сумна чи весела ця пісня?

- Які почуття вас оxопили?

- «Зоре моя вечірняя…» - це уривок із великого твору «Княжна», написаного поетом в Орській фортеці, куди він був засланий царем. Це місце знаxодиться дуже далеко від України. Там Шевченко перебував                  10 років за те, що писав вірші українською мовою. Туга за Україною, пов’язана зі згадкою про рідну землю, вилилась у чудові вірші.                    Дмитро  Крижанівський  написав  музику  на  слова  вірша  « Зоре моя  вечірняя», де  створив  образ  вечора.

8) Робота в парах

- Виконання  в зошиті  завдання 3, с. 37.

Взаємоперевірка.

Опрацювання вірша «Сонце заxодить, гори чорніють».

1)   Читання вірша вчителем.    

 - Який пейзаж уявляєте?

2)   Гра «Рибки».

 -  Читання вірша учнями мовчки.

3)  Словникова робота  (таблиця)  

тихне                                  лину

німіє                                   гадаю

одпочине                           думу

- Знайдіть відповідність  

Гори  чорніють – сутінки  покрили  гори.

Поле  німіє –люди  повернулись  до  своїх  домівок після  тяжкої  праці  на  полі .

Серце  одпочиває – радіє,  насолоджується.

4)   Порівняння прочитаних віршів.

 - Чи подібні в них пейзажі?                                                                                                    ( Так: вечір, захід  сонця, виходить  вечірняя  зоря).

 

 

5) Гра  «Читання вірша Незнайком».

(Читаю деякі рядки з вірша навмисне зробивши помилку, а учні відшукують і зачитують правильно)

«Сонце сідає, гори біліють»

« Сміються люди, що одпочинуть»

« Чорніє поле, і гай, і поле»

6)  Конкурс «Кращий читач»

- Діти виразно та інтонаційно читають вірш.

V. Підсумок уроку.

-  Кому був присвячений сьогоднішній урок?

-  Що нового дізналися про життя і творчість Т.Г. Шевченка?

-  Чи сподобались вам поезії, які ми сьогодні опрацювали?

-  Чого вони нас навчають?

- Український народ свято шанує пам'ять Т.Г.Шевченка. Адже Шевченко для нас – це не тільки те, що  вивчають, а й те, чим живуть у глибині душі. Нам, нащадкам, послав він свої заповіти, і серед них – найперший і найголовніший.                           

               Свою Україну любіть,

  Любіть її. Бо время люте.

  В останню тяжкую минуту

  За неї Господа моліть…

VІ.  Домашнє завдання.   

  • с. 55-56, виразно читати вірші Т.Г. Шевченка та виконати  в зошиті завдання 1-2 на с.36;
  • скласти усну розповідь про життя Великого Кобзаря;

                         або

  • намалювати малюнок до одного з віршів.
docx
Додано
12 квітня 2018
Переглядів
11599
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку