Урок з літературного читання "Яке частування, таке й дякування. Творчість Івана Франка. Іван Франко «Лисичка і Журавель» "

Про матеріал

Предмет. Літературне читання

Тема. Яке частування, таке й дякування. Творчість Івана Франка. Іван Франко «Лисичка і Журавель»

Мета. Ознайомити учнів із терміном «літературна казка». Вчити дітей виділяти в тексті дійових осіб, давати їм елементарну характеристику, спостерігати за сюжетом казки. Розвивати у школярів навички правильного та свідомого читання мовчки та вголос, читання в особах. Розвивати зв'язне мовлення учнів, критичне мислення, збагачувати словниковий запас. Виховувати у другокласників гостинність, порядність, почуття дружби, доброзичливе ставлення до людей, любов до української казки

Тип уроку. Урок-подорож

Перегляд файлу

Предмет. Літературне читання

Тема. Яке частування, таке й дякування. Творчість Івана Франка. Іван Франко «Лисичка і Журавель»

Мета. Ознайомити учнів із терміном «літературна  казка». Вчити дітей виділяти в тексті дійових осіб, давати їм елементарну характеристику, спостерігати за сюжетом казки. Розвивати у школярів навички правильного та свідомого читання мовчки та вголос, читання в особах. Розвивати зв’язне мовлення учнів, критичне мислення, збагачувати словниковий запас. Виховувати у другокласників гостинність, порядність, почуття дружби, доброзичливе ставлення до людей, любов до української казки

Обладнання. Малюнки із зображенням Журавля та Лисиці, портрет І. Я. Франка, ілюстрації до казки, індивідуальні картки зі словами, картки для роботи у парі, в групі, глечик, тарілка

Тип уроку. Урок-подорож

 

Хід уроку

І. Організація класу до роботи

1. Привітання. Створення емоційного настрою

Пролунав уже дзвінок,

починається урок.

Він незвичний і цікавий,

до нас гості завітали.

Повернемось обличчям до гостей

І лагідно промовим: «Добрий день».

 

2. Вправа «Мікрофон»

А тепер поміркуйте, яким буде наш урок.    

 - Наш урок буде цікавим, змістовним, веселим, чарівним.       

А якими ми будемо на уроці?

- На уроці ми будемо: активними, дружними, слухняними, розумними.

 

3. Вправа «Очікування»

- Я очікую, що ви правильно, точно і красиво будете висловлювати свої думки,  фантазувати, уявляти; будете злагоджено працювати; гарно читати та давати відповіді на запитання.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Відгадування загадки                                                                                     

Сьогодні ми помандруємо у незвичайну країну, а що це за країна ви дізнаєтесь коли відгадаєте загадку.

Це дивна країна,

Довкола – чудеса.

І все там чарівне,

Скрізь – диво-краса.

Подумайте, друзі,

Промовте, будь ласка,

Яка це країна?

Згадали? Це ж ….  (казка). 

 

          Казок країна чарівна

          У гості нас чека вона,

          Отож, часу не гайте,

          У подорож рушайте!

 

Казкова скарбниця нашого народу невичерпна, мов криниця. Скільки казок  породила українська земля! Та яких. Їх так багато, як зірок на небі! І кожна казка  по-своєму гарна. Вирушаємо! (Звучить мелодія.)

 - Перша наша зупинка – це мовленнєва зарядка.

 

2. Мовленнєва зарядка. Гра «Слово навпаки». Розчитування

- Дівчата читатимуть слово зліва направо, а хлопці - справа наліво:

Куж – жук, жув – вуж, риж – жир, абаж – жаба, аксил – лиска, акзак – казка.

 

  • Наступна зупинка  - «Зупинка ерудитів».

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

1. Вправа для розвитку мовної інтуїції

Попрацюймо в парах. На ваших партах лежать картки із назвами казок, але деякі букви із слів зникли. Прочитайте слова, подумки вставляючи пропущені букви. (Діти працюють з індивідуальними картками).

Зразок картки: К.Л.Б.К, СОЛ.М.НИ. БИ.ОК, .ОТ.К І ПІ.НИК, РУ.АВ.ЧК. .

 

- Яка тварина зустрічається у кожній із цих казок? (Лисиця)

- Як іще називають лисицю? (Лиска, лисичка, лисонька)

- Хто автор цих казок? (Народ)

 

2. Оголошення теми і мети уроку

Казка народилась у сиву давнину. Вона виникла значно раніше, ніж люди  навчилися писати. Тому їх не могли записувати, а переказували один одному. Згодом ім’я автора забувалось. Казка ставала народною. На відміну від народних, є казки, автори яких відомі. Тому ці казки називають авторськими, або літературними. У новому розділі «Казки українських письменників» дібрано казки, які були написані у різні часи і різними авторами. Ми будемо ознайомлюватись з новими казками, читати їх в особах, а по закінченню розділу напишемо власну казку – казку 2-А класу.

 

- Ви вже побачили, що про лисичку написано дуже багато казок і наша казка  також про неї. А про кого ще, ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку.

Довгі ноги, довгий ніс.

По болоту ходить скрізь.  (Журавель.)

- Саме про цих звірів написав казку Іван Якович Франко. І написав він про те, чому ці звірі посварились. А причину сварки ми дізнаємось, коли прочитаємо цю цікаву, повчальну казку.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Ознайомлення з творчістю Івана Франка

  • Діти, чи відомий вам Іван Якович Франко?
  • Знайдіть, будь ласка, його портрет серед портретів інших письменників.
  • А яку казку Івана Франка ми читали в 1 класі? («Лисичка і рак»)

Іван Якович Франко народився в с. Нагуєвичі у Львівській області 27 серпня 1856р. в родині коваля.

Великою мрією неписьменних батьків було дати освіту своїй дитині. У 6 років майбутнього письменника віддають до школи у сусіднє село. Вчився хлопчик легко, оскільки від природи був здібним, мав надзвичайну пам’ять. Навчився читати українською мовою за 10 днів. Закінчив іще школу при монастирі, а згодом і гімназію. Після навчання в університеті здобув ступінь доктора філософії. В університеті почав писати і друкувати свої твори.

У літературній спадщині Франка помітне місце посідають казки для дітей. Деякі із них об’єднанні у збірці «Коли ще звірі говорили». Казка «Лисичка і Журавель» теж із цієї збірки.

 

2. Робота над казкою «Лисичка і Журавель»

2.1. Слухання казки

Наступна наша зупинка – «Нова казка». І ми  познайомимось із казкою  «Лисичка і Журавель».

Подивіться на ці предмети. Що це?

  • Послухайте казку і скажіть, які дійові особи у цій казці, та кому належать ці предмети.

2.2. Перевірка первинного сприймання змісту

- Чи сподобалась вам казка?

- Скільки дійових осіб у казці? Назвіть їх.

- Хто автор казки?

- Кому належать предмети?

 

2.3. Словникова робота. Гра «Журавлик»

- Які слова були для вам незрозумілими? Прочитайте, що вони означають.

Вгощупригощу, нагодую, почастую.

Призволяйся – пригощайся, їж.

Погордувати – поставитись до когось зверхньо, презирливо.

- Давайте прочитаємо слова з цієї казки. (Слова читає спочатку вчитель, тоді учні хором.)

вгощу                  запросини

гостину               призволяйся

зазирати              погордувати

навстоячки         випорожнити

розгнівалася       припрошує

 

  • Пограймо у гру «Журавлик». Коли журавлик буде летіти вгору – читаємо голосно, коли летить вниз – тихо.

 

2.4. Повторне читання казки учнями

2.5. Читання казки за сигналом

- Пограймо у гру. Читатиме речення той, у кого на парті буде лежати «чарівна тарілочка». Слідкуйте уважно.

 

3. Фізкультхвилинка (відео)

 

4. Аналіз казки з елементами вибіркового читання і бесіди

Перегляньте епізод із казки «Лисичка і Журавель» та знайдіть цей уривок у казці.

 

- Подумайте, на що сподівався кожен із гостей, прийшовши до приятеля.

- Чим закінчилась їхня дружба?

- Поміркуйте, як можна подружити Лисицю з Журавлем?

- Поясніть вислови: «Я для тебе - як для себе» (зроблю все, як собі); «узялась до страви» (почала їсти); «не гуляє: все дзьобом у глечик (не очікує, а їсть); «до смаку припала» (сподобалась).

   V. Читання казки в особах

1. Робота в парах. Вправа «Риси характеру»

Наступна зупинка – «Творча». Працюємо парами.                                                                              Підберіть риси характеру Лисичці та Журавлю.

 

 

       Лисичка                                                   Журавель

                               Винахідливість

                               Улесливість

                                Нещирість

                                Чемність

                                Доброта

                                Щирість

                                Довірливість

                                Ввічливість

                                Підступність

                                Хитрість              

 

2. Читання казки в особах

Перед тим як виступати, артисти обов’язково проводять репетиції, щоб знати,  коли, хто і як говорить. Подумайте, яким голосом говорить Лисичка. А яким — Журавель?

 

VІ. Підсумок уроку

1. Бесіда-гра «Зустріч з репортером»

- А зараз уявіть собі, що ви вийшли з театру і вас зустрів репортер. Він хоче дізнатись вашу думку про прочитане і побачене. Дайте відповіді на його запитання.

          - Як пригощала Лисичка Журавля?

          - Чи подумала вона про нього?

          - А чим віддячив їй Журавель?

          - Чи були Лисиця і Журавель справжніми друзями?

- Чи були герої казки гостинними?

- Що б ви порадили героям казки, щоб вони стали друзями?

 

2. Підведення підсумків уроку

- Отже, наш урок добіг кінця. Що ж нового на ньому ми дізналися? (Казки бувають не тільки народними, а й літературними, або авторськими.)

- З якою казкою ми ознайомилися?

- Як би ви вчинили на місці героїв казки?

- Чого вона нас навчила?

- Діти, які б поради ви дали своїм друзям, щоб вони не потрапили у такі неприємні ситуації, як герої казки «Лисичка та Журавель»?

- Чи сподобався вам урок?

- Поплескайте в долоні, якщо ви задоволені своєю роботою.

 

3. Домашнє завдання

Читати та переказувати казку від імені Лисички або Журавля.

1

 

docx
Додано
11 квітня 2018
Переглядів
1169
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку