Підготувала
Одімова Інна Володимирівна,
учитель початкових класів
СЗШ № 134
Печерського району м. Києва
Урок літературного читання 3 клас
Тема: Не роби іншому того, чого сам не любиш. Іван Франко «Лисичка і Журавель»
Мета: Познайомити дітей з українською народною казкою Івана Франка «Лисичка та Журавель». Вчити виразно інтонувати казку, правильно читати в особах, аналізувати казкові сюжети, розкривати мотиви вчинків дійових осіб, риси їх характерів. Розвивати зв’язне мовлення учнів, критичне мислення, збагачувати словниковий запас. Виховувати почуття дружби, доброзичливого ставлення до людей.
Обладнання: підручник, презентація «Іван Франко «Лисичка і Журавель»», картки для самостійної роботи.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку
1. Ранкова зустріч
(Діти стають у коло, беруться за руки).
- Подивіться мені в очі. Погляньте один на одного, посміхніться. Для того, щоб справитися із завданнями цього уроку, будемо працювати старанно, слухати уважно.
Тож завдання нині на уроці такі:
Не просто слухати, а чути .
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати .
Дружно й плідно працювати .
Будемо гарно читати.
2. Настрій.
- На партах у вас є смайлики із різним настроєм ( веселий та сумний ), виберіть той смайлик, який у вас тепер настрій і покладіть його зверху. А також ми перевіримо чи змінився ваш настрій у кінці уроку.
3. Мовна розминка
1.Вправи для дихання
‘’ Задми свічку ‘’, ‘’ Понюхай квіточку ‘’, ‘’ Пий чай із блюдця ‘’.
2. Вправи для мовленнєвого апарату.
- А зараз пропоную розбудити ваші язички, щоб вони правильно, чітко, із дотриманням усіх норм читали протягом уроку. Для цього давайте попрацюємо зі скоромовками. Погляньте на екран. Спочатку прочитайте скоромовку у повільному темпі разом зі мною. А тепер давайте прочитаємо її швидше.
Лис малий і більший лис
По гриби ходили в ліс.
Заздрить білка в лісі лису –
Лис лисички ніс із лісу.
Чистомовка від журавля
Жа-жа-жа – широка межа
Жу-жу-жу – я туди біжу.
Жі-жі-жі – журавель на межі.
Же-же-же – журавель жабу стереже.
Жи-жи-жи – журавлю допоможи.
Жи-жи-жи – жабку подержи.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Перевірка домашнього завдання.
… справжній веселий Казкар.
… і дуже бояться сердитого гамору.
…. і під вікном казкаря збиралися діти.
… і впускає до хати тишу.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
- Сьогодні до нас на урок завітала чудова гостя. А ім’я її ви дізнаєтеся, коли складете слово з цих букв: К К З А А
Бесіда вчителя
еЦ векийли нийраг тпах. Він ганадує лекуле. В гоньо гідов яши і дзьоб. р'яПі у ражувля ірес
3. Робота над загадками
- Про іншого героя казки давайте відгадаємо загадку:
Прийшла кума із довгим віником
На бесіду із нашим півником,
Схопила півня на обід
Та й замела мітлою слід (Лисиця).
4. Бесіда
VI. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу
с. 68)
а) Словникова робота. Тлумачення незрозумілих слів і виразів
Призволяйся — пригощайся;
облизня спіймавши — залишитися ні з чим;
подружилися — можна сказати так: потоваришували, заприятелювали;
почастую- нагодую;
не погордуй - спробуй;
пісним голосом – тоненьким, сумним.
б) читання казки вчителем ;
Тест - гра «Чи уважно ти читав»
1. Цей твір є ... (оповіданням; казкою. )
2. Хто перший запросив приятеля у гості? (Лисичка; Журавель.)
3. На що сподівався кожен із гостей?
4. Чи підійде до казки такий заголовок: "Яке частування, таке й дякування"?
5. Від чого народ застерігає у цій казці? ( Від скупості; від лінощів.)
6. Яка головна думка твору? ( Роби комусь так, як хочеш, щоб робили тобі;
б) комусь можеш робити як-небудь, аби тобі робили добре.)
г) читання казки «ланцюжком»;
- Якими по відношенню один до одного були Лисиця та Журавель? (Негостинними).
— Чому Лисичка зареклася дружити з Журавлем? (Тому що Журавель до неї був не гостинним).
Фізкультхвилинка
Учні виконують танок під пісню «Я лисичка, я сестричка»
4. Характеристика дійових осіб.
Робота в групах.
Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ».
- Діти, об’єднайтеся у дві групи
нещирість, підступність, винахідливість, доброта, довірливість, щирість, хитрість, улесливість, чемність, ввічливість.
«Асоціативний кущ» до образу лисички.
нещирість підступність
хитрість Л И С И Ч К А
улесливість
«Асоціативний кущ» до образу журавля.
винахідливість доброта
довірливість Ж У Р А В Е Л Ь щирість
чемність ввічливість
• А лисичка наварила кашки з маслом, розмастила по тарілці та й припрошує. (Тупотить ногами ліва шеренга. Діти зачитують правильне речення.)
• Журавель до кашки – стукав, стукав дзьобом по тарілці – нічого не вхопить.
• Помаленьку – помаленьку – тай помив посуд.
• Ох і розгнівалася ж лисичка!
• Так-то їй журавлева гостинність сподобалась.
- Розгляньте малюнки на дошці. Виберіть ті речення з тексту, які відповідають малюнкам.
Завдання 2 групі.
- Складіть прислів’я і подумайте, яке з них може бути заголовком до нашої казки.
а) зіДру напізються в дібі. ( Друзі пізнаються в біді.)
б) труПодись, габіпой а діто жев діайбо. (Потрудись, побігай, а тоді вже обідай.)
в) кЯ сополиш, кат і тиїсмеш. (Як посолиш, так і їстимеш.)
7. Виразне читання казки учнями в особах.
- Діти, спробуйте за допомогою інтонації передати характери героїв казки «Лисичка та Журавель».
VІІІ. Підсумок уроку.
Остання сторінка « Поради на згадку»
Діти, які б поради ви дали своїм друзям, щоб вони не потрапили у такі неприємні ситуації, як герої казки «Лисичка та Журавель»?
Інтерактивна вправа. Рольова гра «Репортер»
Можливі поради: Коли гарно другові, то гарно й тобі.
Як почастуєш друга, так він і подякує.
На добро відповідати добром, а зло вміти прощати.
Пам’ятати народний вислів: «Як посолиш,так і їстимеш»
-Я дуже захоплююсь вашими порадами. Сподіваюся, що ви всі їх взяли до уваги.
Гра « Відкритий мікрофон»
ОЦІНЮВАННЯ
ІХ. Домашнє завдання.
Переказувати казку від імені журавля чи лисички.