Домаський навчально – виховний комплекс
" загальноосвітній навчальний заклад – дошкільний навчальний заклад"
Лозівської міської ради Харківської області
Конспект уроку літературного читання
3 клас
Тема:
Людина і природа. Олександр Копиленко
" Розбишака Чив"
Підготувала і провела: вчитель початкових класів спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії Даниленко Тетяна Миколаївна |
Лозова – 2018 р.
Тема. Світ прози. Оповідання. Олександр Копиленко «Розбишака Чив»(скорочено).
Мета:
розширювати знання про літературний жанр – оповідання; розкрити красу і своєрідність творчості українського письменника Олександра Копиленка; вдосконалювати навички свідомого виразного читання прозових творів; навчати учнів помічати красу і неповторність природи;
розвивати спостережливість, творчу уяву, здатність співпереживати, уявляти описані картини;
виховувати любов до природи, до братів наших менших.
Обладнання: презентація до уроку, підручники «Літературнечитання», телевізор, ноутбук, малюнки горобчика, портрет письменника, картки із загадками для груп, пісня – караоке, відео сюжет про горобчика..
Хід уроку
І. Організаційний момент
- Діти, сьогодні до нас на урок завітали гості, а гості в домі – це свято. Тож і наш урок сьогодні проведемо святково.
- Привітайтеся з гостями.
- Девіз уроку:
Міркуємо – швидко
Відповідаємо – точно.
Читаємо – правильно.
Навчаємося – гарно. Слайд № 1
ІІ. Мовленнєва розминка
Слайд № 2
На сосні сидить сорока
сіроока, сіроока.
І співає, і скрекоче :
« Сич солістом стати хоче»
Слайд № 3, № 4, № 5
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
а) В Києві
б) в Краснограді
2. Як називалася його перша книжка?
А) « Сенчини пригоди»
Б) « Іванкові клопоти»
3. У творах, присвячених дітям Копиленко пише про :
А) природу, тварин
Б) розваги подорожі.
4. Видав О. Копиленко понад:
А) 50 книжок.
Б) 100 книжок.
5. Найголовніша збірка оповідань про природу називається:
А) « Життя тварин»
Б) « Як вони поживають».
6. Ім’я Олександра Копиленка завжди серед нас, так як :
А) ним названі вулиці, школи, бібліотеки
Б) на Дніпрі плаває пароплав з іменем О. Копиленка.
Слайд № 7
( самоперевірка : 1) б; 2) а; 3) а; 4) б; 5) б; 6) а,б
ІV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку
(Дописати пропущені прикметники, прочитати і відгадати загадку)
І група. Що за ( сіренька ) пташка? Ловить гусінь і комашок. Цвірінчить вона , стрибає, В ( теплий ) край не відлітає, Цей ( маленький, жвавий ) хлопчик Називається ? ……………. ( горобчик)
( маленький, сіренька, жвавий, теплий) |
ІІ група По дворах стрибає, Крихти збирає. Ростом він ( маленький ) ( сірий, чепурненький ) Справжній молодець. Хто це? ……………..( горобець)
( сірий, маленький, чепурненький) |
Слайд № 8, № 9
Сьогодні на уроці ми ознайомимося з оповіданням із збірки Олександра Копиленка
« Як вони поживають» в якому він описав поведінку одного з братів наших менших, називається це оповідання « Розбишака Чив».
V. Сприймання нового матеріалу
1. Гра «Передбачення»
– Про кого може йтися в цьому оповіданні?
– Як ви розумієте слово розбишака? (Той, хто любить бешкетувати, пустувати. Той, що б’ється (про птахів).)
- Кого автор міг назвати Чивом?
2. Словничок. Слайд № 10
Кортить Зухвалий
Оселився Статечний
( 2 – 4 – всі разом)
3.Опрацювання оповідання О.І.Копиленка «Розбишака Чив» (ст. 130-131)
Виразне читання оповідання учнями із зупинками..
І зупинка
ІІ зупинка
Фізкультхвилинка
3) Гра «Телевізор» – Довідкове бюро Слайд № 11
Ведучі програми « В світі цікавого» розповідають факти про горобчиків.
– Слово студії. ( діти доповнюють факти) Гра « Язнаю, що…»
Вічно спритні і пухнасті грудочки. Постійно цвірінькають і носяться зграйками у дворах.
Чи знаєте ви, що в народі горобців називають «домушками»? А все тому, що горобці мешкають поблизу людського житла.
Горобці — однолюби. Вони створюють сім’ю раз і на все життя.
Проте, життя їх не надто довговічне. Так, в середньому, живуть 9-21 місяць. Деякі горобці — довгожителі, їх цикл може бути від 11 до 13 років. І все ж, це велика рідкість.
Горобці — дуже родючі пташки. Так, всього лише за кілька літніх місяців, вони можуть дати по 2-3 приплоду.
Горобці приймають пісочні ванни. Вони повністю занурюються в пісок і чистять там своє пір’я від всіляких паразитів.
Люди в почесному віці завжди трактували горобців в піску — на дощ. Однак, це всього лише міф, який ніколи і ніким не був підтверджений.
Чи знаєте ви, що з пір’я цих пташок було навіть виткано ковдру? У 1992 році, готуючись до Дня Народження, син одного правителя вирішив піднести своєму батькові незвичайний подарунок — велику ковдру з зшитого горобиниого пір’я.
Виявляється, горобці зовсім не трудоголіки. Так, будучи в повітрі, вони не можуть літати більше 15 хв, їм обов’язково потрібен відпочинок для відновлення сил.
Чи знаєте ви, що ці пернаті встигли побувати в одній з найголовніших книг світу — Біблії?
При підрахунку всіх горобців на планеті було виявлено, що їх цифра більш ніж 1 млрд
Чи знаєте ви, що до 60-х років у США не було жодного горобця? Туди їх переправили для благих цілей з Англії — полювати на гусениць. Ну а пернаті, судячи з усього, зовсім не противилися, тому що саме цими ласощами вони годують зі свого дзьоба новонароджених пташенят.
Існує і невеликий пам’ятник горобцям. Облаштувався такий в Бостоні ще в XIX століття. Люди власними руками встановили статую цим пташкам за їх плідне полювання на шкідників природи.
Слайд № 12, № 13, № 14 ( пам’ятники)
4) Чи знаєш ти? Юрій Старостенко. ( с. 131)
Порівняння творів : В якому тексті розкрито характер пташки? В якому розкрито наукові відомості?
5) Робота за ілюстрацією.
- Розгляньте ілюстрацію.
- Кого зобразив художник? (Горобців.)
- До всього тексту малюнок , чи до фрагменту. Зачитайте.
6) Караоке. « Пісенька про горобчика»
– Про цих простих пташок, іноді зухвалих складено не тільки загадки, приказки, скоромовки, а й пісеньки .
– Прізвища у людей ( Саша Горобець) наша однокласниця.
VІ. Підсумок уроку
Слайд № 15
« Незакінчене речення»
Для мене сьогодні було цікаво….
Я з задоволенням…
Мене здивувало…
Урок завершую з………………. настроєм.
Мені сподобалося…………..
Я б ще хотів ( ла)…………………….
VІІ. Домашнє завдання
Слайд № 16
* с. 130 – 131 читати, переказувати
* с. 131 “ Чи знаєш ти?”
* Малюнок
І група. Що за …………………. пташка? Ловить гусінь і комашок. Цвірінчить вона , стрибає, В …………….. край не відлітає, Цей …………. , …………… хлопчик Називається ? …………….
( маленький, сіренька, жвавий, теплий) |
ІІ група По дворах стрибає, Крихти збирає. Ростом він ………………………….. ………… , ……………………. Справжній молодець. Хто це? ……………..
( сірий, маленький, чепурненький) |