Урок "О.Копиленко Розбишака Чив"

Про матеріал
Розширювати знання про літературний жанр – оповідання; розкрити красу і своєрідність творчості українського письменника Олександра Копиленка
Перегляд файлу

Домаський навчально – виховний комплекс

" загальноосвітній навчальний заклад – дошкільний навчальний заклад"

Лозівської міської ради Харківської області

 

 

 

Конспект уроку літературного читання

3 клас

Тема:

Людина і природа. Олександр Копиленко

" Розбишака Чив"

 

 

 

                                          Підготувала і провела:

                                                     вчитель початкових класів

                                    спеціаліст вищої

                                                  кваліфікаційної категорії

                                                          Даниленко Тетяна Миколаївна

 

 

 

 

 

 

 

 

 Лозова – 2018 р.

Тема. Світ прози. Оповідання. Олександр Копиленко «Розбишака Чив»(скорочено).

 

Мета:

розширювати знання про літературний жанр – оповідання; розкрити красу і своєрідність творчості українського письменника Олександра Копиленка; вдосконалювати  навички свідомого виразного читання прозових творів; навчати учнів помічати красу і неповторність природи;

розвивати спостережливість, творчу уяву, здатність співпереживати,                                              уявляти описані картини;

виховувати любов до природи, до братів наших менших.

Обладнання: презентація до уроку, підручники «Літературнечитання», телевізор, ноутбук, малюнки горобчика, портрет письменника, картки із загадками для груп, пісня – караоке, відео сюжет про горобчика..

Хід уроку

І. Організаційний момент

- Діти, сьогодні до нас на урок завітали гості, а гості в домі – це свято. Тож і наш урок сьогодні проведемо святково.

- Привітайтеся з гостями.

- Девіз уроку:

Міркуємо – швидко

Відповідаємо – точно.

Читаємо – правильно.

Навчаємося – гарно.                                Слайд № 1

 

ІІ. Мовленнєва розминка

                                                                   Слайд № 2

  1.  СКОРОМОВКА 
  • Навіщо промовляємо скоромовки?
  • Читаємо ДОЩИК, ДОЩ, ЗЛИВА

На сосні сидить сорока 

сіроока, сіроока.

І співає, і скрекоче :

« Сич солістом стати хоче»

                                                                   Слайд №  3,  № 4,   № 5

 

  1. Інтонаційне читання речень.   ( прочитати речення,  зясувати тип,дібрати розділовий знак в кінці речення, інтонаційно правильно прочитати  )
  • Бережімо і захищаймо наших пернатих друзів і помічників ( !)
  • Ми піклуємося про пташок  (.)
  • Чи можна уявити природу без птахів ( ?)   
  • Доведіть!

 

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

  • Який розділ почали читати на минулому уроці?
  • Що таке оповідання?
  • Хто пише оповідання?
  • З яким письменником познайомилися?                                                                       Слайд №  6
  1. Тест
  1. Де народився О. Копиленко?

а) В Києві

б) в Краснограді

2. Як називалася його перша книжка?

А) « Сенчини пригоди»

Б) « Іванкові клопоти»

3. У творах, присвячених дітям Копиленко пише про :

А) природу, тварин

Б) розваги подорожі.

4. Видав О. Копиленко понад:

А) 50 книжок.

Б) 100 книжок.

5. Найголовніша збірка оповідань про природу називається:

А) « Життя тварин»

Б) « Як вони поживають».

6. Імя Олександра Копиленка завжди серед нас, так як :

А) ним названі вулиці, школи, бібліотеки

Б) на Дніпрі плаває пароплав з іменем О. Копиленка.

                                                                   Слайд № 7

( самоперевірка :  1) б;    2) а;    3) а;    4) б;    5) б;    6) а,б

  •                 З яким оповіданням познайомилися на минулому уроці?  ( « Ластівки)
  •                 Чого навчило нас це оповідання?

ІV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку

  •                 Сьогодні ми продовжимо розпочату тему «Людина і природа»  . Хто до нас в гості завітає, який гість ми дізнаємося попрацювавши над загадками.
  1. Віднови загадку.

(Дописати пропущені прикметники, прочитати і відгадати загадку)

І група.

Що за   ( сіренька )   пташка?

Ловить гусінь і комашок.

Цвірінчить вона , стрибає,

В ( теплий  ) край не відлітає,

Цей  (  маленький, жвавий  ) хлопчик

Називається ?  …………….   ( горобчик)

 

( маленький, сіренька, жвавий, теплий)

ІІ група

По дворах стрибає,

Крихти збирає.

Ростом він  (  маленький  )

(  сірий, чепурненький  )

Справжній молодець.

Хто це?    ……………..( горобець)

 

( сірий, маленький, чепурненький)

                                                                   Слайд    8,    № 9

 

Сьогодні на уроці ми ознайомимося з оповіданням із збірки Олександра Копиленка

« Як вони поживають» в якому він описав поведінку одного з братів наших менших, називається це оповідання  « Розбишака Чив».

V. Сприймання нового матеріалу

1. Гра «Передбачення»

Про кого може йтися в цьому оповіданні?

  Як ви розумієте слово розбишака? (Той, хто любить бешкетувати, пустувати. Той, що б’ється (про птахів).)

-  Кого автор міг назвати Чивом?

2. Словничок.                                              Слайд №  10

     Кортить                       Зухвалий

     Оселився  Статечний

( 2 – 4 – всі разом)

3.Опрацювання оповідання О.І.Копиленка «Розбишака Чив» (ст. 130-131)

Виразне читання оповідання учнями із зупинками..

І зупинка

  • Хто дав імя горобчику? Чому саме таке?
  • Якої пори відбувалася описана подія?
  • Як Чив знайшов собі житло?
  • Що любив робити Чив?
  • Як автор відноситься до горобчика?
  • ВІДЕО  « Концерт горобчика»

ІІ зупинка

  • Яким був Чив?
  • Що часто затіював?
  • Із ким затіяв бійку?
  • На чиєму боці були троє сусідів горобців?
  • Чим закінчилася бійка?
  • На чиєму боці Автор? Чи засуджує він поведінку Чива?
  • Як ви відноситися до горобчика?

Фізкультхвилинка

3) Гра  «Телевізор»  – Довідкове бюро                                                                                  Слайд    11

 Ведучі програми « В світі цікавого» розповідають  факти про  горобчиків.

  Слово студії. ( діти доповнюють факти)  Гра « Язнаю, що…»

Вічно спритні і пухнасті грудочки. Постійно цвірінькають і носяться зграйками у дворах.

Чи знаєте ви, що в народі горобців називають «домушками»? А все тому, що горобці мешкають поблизу людського житла.

Горобці — однолюби. Вони створюють сім’ю раз і на все життя.

Проте, життя їх не надто довговічне. Так, в середньому, живуть 9-21 місяць. Деякі горобці — довгожителі, їх цикл може бути від 11 до 13 років. І все ж, це велика рідкість.

Горобці — дуже родючі пташки. Так, всього лише за кілька літніх місяців, вони можуть дати по 2-3 приплоду.

Горобці приймають пісочні ванни. Вони повністю занурюються в  пісок і чистять там своє пір’я від всіляких паразитів.

Люди в почесному віці завжди трактували горобців в піску — на дощ. Однак, це всього лише міф, який ніколи і ніким не був підтверджений.

Чи знаєте ви, що з пір’я цих пташок було навіть виткано ковдру? У 1992 році, готуючись до Дня Народження, син одного правителя вирішив піднести своєму батькові незвичайний подарунок — велику ковдру з зшитого горобиниого пір’я.

Виявляється, горобці зовсім не трудоголіки. Так, будучи в повітрі, вони не можуть літати більше 15 хв, їм обов’язково потрібен відпочинок для відновлення сил.

Чи знаєте ви, що ці пернаті встигли побувати в одній з найголовніших книг світу — Біблії?

При підрахунку всіх горобців на планеті було виявлено, що їх цифра більш ніж 1 млрд

Чи знаєте ви, що до 60-х років у США не було жодного горобця? Туди їх переправили для благих цілей з Англії — полювати на гусениць. Ну а пернаті, судячи з усього, зовсім не противилися, тому що саме цими ласощами вони годують зі свого дзьоба новонароджених пташенят.

Існує і невеликий пам’ятник горобцям. Облаштувався такий в Бостоні ще в XIX століття. Люди власними руками встановили статую цим пташкам за їх плідне полювання на шкідників природи.

                                            Слайд №  12,    13, № 14    ( пам’ятники)

 

4) Чи знаєш ти? Юрій Старостенко. ( с. 131)

Порівняння творів : В якому тексті розкрито характер пташки? В якому розкрито наукові відомості?

5) Робота за ілюстрацією.

- Розгляньте ілюстрацію.

- Кого зобразив художник? (Горобців.)

- До всього тексту малюнок , чи до фрагменту. Зачитайте.

6) Караоке. « Пісенька про горобчика»

– Про цих простих пташок, іноді зухвалих складено не тільки загадки, приказки, скоромовки, а й пісеньки .

– Прізвища у людей ( Саша Горобець) наша однокласниця.

VІ.  Підсумок уроку

                                              Слайд №  15

« Незакінчене речення»

Для мене сьогодні було цікаво….

Я з задоволенням…

Мене здивувало…

Урок завершую з……………….     настроєм.

Мені сподобалося…………..

Я б ще хотів ( ла)…………………….

 

VІІ.  Домашнє завдання

                                              Слайд №  16

* с. 130 – 131 читати, переказувати
* с. 131 “ Чи знаєш ти?”
* Малюнок

 


І група.

Що за ………………….  пташка?

Ловить гусінь і комашок.

Цвірінчить вона , стрибає,

В …………….. край не відлітає,

Цей …………. , …………… хлопчик

Називається ?  …………….  

 

( маленький, сіренька, жвавий, теплий)

ІІ група

По дворах стрибає,

Крихти збирає.

Ростом він  …………………………..

…………   ,  …………………….

Справжній молодець.

Хто це?    ……………..

 

( сірий, маленький, чепурненький)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

docx
Додано
29 січня 2019
Переглядів
4681
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку