Тема: Вірші Л. Костенко та М. Підгірянки про природу
Мета: розширити уявлення про красу природи восени, формувати правила поведінки перебування на природі; розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення, уяву, фантазію, спостережливість; прищеплювати любов до природи, почуття прекрасного.
Очікувані результати:
Взаємодіємо усно
- з увагою сприймає усні репліки й доречно реагує на усну інформацію в діалозі (погоджується або не погоджується, виконує певні дії у відповідь на прохання чи відповідно до інструкції) [2 МОВ 1-1.1-1];
- перепитує співрозмовника для уточнення почутої інформації [2 МОВ 1-1.1-2];
- сприймає монологічне висловлення (казки, розповіді, вірші, інструкції до виконання завдань тощо) з конкретною метою [2 МОВ 1-1.1-3];
- розповідає про те, що зацікавило в усному повідомленні [2 МОВ 1-1.3-1];
- ставить запитання до усного повідомлення для отримання додаткової інформації [2 МОВ 1-1.3-2];
- обговорює з іншими інформацію, яка зацікавила [2 МОВ 1- 1.3-3]
- обирає, до кого з дорослих можна звернутися за підтвердженням правдивості почутої інформації [2 МОВ 1-1.5-3];
-підтримує й ініціює діалог на теми, які викликають зацікавлення [2 МОВ 1-1.6-1];
- спостерігає за діалогом, де висловлюються різні погляди на предмет обговорення, підтримує одну з точок зору [2 МОВ 1-1.6-2];
- розпізнає емоції співрозмовника і пояснює власну реакцію на них [2 МОВ 1-1.7-1];
- уживає відповідну до ситуації спілкування лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо) [2 МОВ 1-1.7-2]
Театралізуємо
- використовує голос і мову тіла (міміку, жести, рухи) для відтворення емоцій персонажів казок, байок тощо [2 МОВ 6- 2.3-3]:
-імпровізує з інтонацією, тембром та силою голосу, відтворюючи репліки персонажів казок, віршів, народних пісень тощо [2 МОВ 6-2.7-3]:
- описує власні почуття від виконання ролі з позиції учасника драматизації, зосереджуючи увагу на тому, наскільки обрані інтонації допомагали створити образ [2 МОВ 6-4.2-4]
Тип уроку: Урок позакласного читання.
Форма проведення: урок-екскурсія
Інтеграція знань: природознавство – українська мова, природознавство – основи здоров’я.
ОРІЄНТОВНІ МАТЕРІАЛИ ДО УРОКУ
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Загадка-активізація:
Прийшла дівчина до хати,
Узялась хазяйнувати:
Вправно скриню відімкнула,
в жовту свитку ліс вдягнула
(Осінь)
Вступне слово вчителя:
Ми дістали з вами запрошення на карнавал осінніх барв.
Де він відбудеться? Всюди: в лісі, парку, садку. Звичайно, ми не можемо відмовитися від гостинного запрошення і негайно вирушимо на чудове свято.
Але перш, ніж вирушати,
Слід погоду нам узнати.
Шапочку, а чи хустину
Одягнути у цю днину?
Парасольку, плащ чи куртку
Схопимо сьогодні хутко.
Хто з нас має рацію?
Хоч біжи на метеостанцію.
Проте, бігти нам нікуди не потрібно. Адже, сьогодні до нас завітала мама Артема. А вона у нас метеоролог, працює на Білопільській метеостанції, розкаже чого нам чекати від погоди, і як слід одягнутися. Виступ мами – метеоролога.
Слово вчителя. Як ми зрозуміли у природи немає поганої погоди. Можемо спокійно вирушати на гостину.
Давайте пригадаємо:
Отже, ми сьогодні відвідаємо нашу «Школу під голубим небом».
ІІІ. Проведення екскурсії.
а) Розповідь вчителя з елементами бесіди.
Помилуйтеся краєвидом. Осінь – красуня, наче талановита художниця, розмалювала кущі, дерева, квіти. Назвіть барви осінньої палітри. (Відповіді дітей)
Який колір осені подобається вам найбільше? Чому? Які відтінки надають осінній порі святковості, урочистості? Чому осінь часто називають золотою? Відповісти на це запитання допоможуть поети.
Жовтогарячим,
Червоним вогнем
Дерева палають
Під буйним дощем.
Пожежа в діброві
Аж неба сягла.
А дощик не відав:
То ж осінь прийшла!
А тепер пошукаймо «золото» осені. Знайдіть жовто-зелені, руді, мідні, лимонні, жовтогарячі, бронзові, коричневі листочки. Скомпонуйте осінній букет.
Ось і настав час віддячити осені за її чудеса. Для цього виберіть самий красивий куточок, схожий на картину. Саме тут ми будемо читати вірші, які ви підготували.
б) Слухання підготовлених дітьми творів про природу.
в) Давайте разом придумаємо казку «Як осінь золото розсипала». (Розповіді дітей).
г)Гра «З якого дерева листок».
Розглянемо листочки і спробуємо відшукати дерево, з якого вони злетіли. (Листя берези, дуба, осики, черешні, яблунь, клена, акації і ін.)
Ми гуляємо садом, дихаємо чудовим повітрям, радіємо його прозорості й чистоті. Не можемо намилуватися тим, що бачимо навколо. Як на вашу думку, що ми можемо зробити, щоб повітря залишалося чистим? (Відповіді учнів)
Помилуймося разом граційними рухами осені – ось вона неквапно лине по землі, обтрушуючи дерева та кущі… Як краще сказати: осінь ходить по гаях? Осінь блукає, біжить, скаче…. (Думки дітей)
д) Спостереження і фантазування.
Чи спостерігали ви колись, як падає листя? Придивіться до листопаду: якого настрою надає?(Сумного, журливого, задумливого, замріяного, сонного). Простежте за польотом осіннього листя, доберіть слова, що влучно передають характер руху листків під час листопаду (летить, падає, кружляє, танцює, пурхає, лине і ін.).
Вітер
Якось вітер ніс листок,
І прикульгував щокрок,
І щокрок відпочивав,
І листок на землю клав.
Так сердешний занеміг,
Ніби ніс він збіжжя міх,
Важко дихав і сопів,
Аж упав, нарешті, в рів,
Я тоді листок підніс,
Але вітер, наче біс,
Хап мені його з руки
Тай й у поле— навпрошки.
І високо понад лан
Зринув хитрий вітрюган,
Свиснув, крикнув з-під небес,-
I листок у хмарі щез.
Коли ж політ осіннього листя стає схожим на танок? Придивіться, як легко злітає з дерева листок, плавно погойдуючись у повітрі від найменшого подуву вітру. Спробуйте повторити його рух, придумайте танок осіннього листя.
е) Хвилина мистецтва.
Осінь справді влаштувала карнавал своїх барв.
А тепер уявіть себе композиторами і спробуйте почути музику листопаду. Давайте разом створимо мелодію до слів «Жовте листячко летить, під ногами шелестить».
ІV. Підсумок екскурсії.
Де б ми не були: в парку, садку, лісі, всюди вбирає погляд барвисту красу. Звичайно, нею не можна не замилуватися, вона чарує зір. Спробуємо послухати осінь. Зупиніться, замріть, заплющте очі. Що ви чуєте? (Шарудіння листя під ногами).
Дуже часто опале листя порівнюють з барвистим килимом. Які порівняння вам ще спадають на думку? (Золоті монетки; різноколірні клаптики; яскраві цукеркові обгортки тощо.) Як ви думаєте, про що шепочуться листочки під нашими ногами? (Думки дітей).
Давайте тихесенько повернемось до класу, щоб не порушити замріяність, чистоту осінньої природи.
V. Домашнє завдання.
Ми з вами бачили усміхнене сонечко, високе голубе небо, барвистий, святковий одяг дерев. Також, побували хореографами, композиторами, а вдома спробуйте стати поетами чи письменниками і описати все, що ми бачили, про що говорили.
Додаток 1
Вирушаючи на гостину до природи пам’ятай!
Тільки спостережливому й терплячому природа відкриває свої таємниці.
Умій слухати тишу.
Будь мудрим дослідником: учися вдивлятися, прислухатися, думати.
Вмій дивуватися.
Будь великодушним, добрим до природи: ти сильніший за кожну стеблинку та комаху!