Тема: Олександр Донченко «Лісовою стежкою»
Мета: вчити учнів знаходити в текстах описи, роздуми; формувати уміння аналізувати, узагальнювати, робити висновки з прочитаного, побаченого; удосконалювати уміння складати план і стисло переказувати прочитане; розвивати зв’язне мовлення учнів, фантазію дітей, творчу уяву, вміння бачити і чути навколишній світ; виховувати почуття прекрасного, любов до природи, бажання робити добро.
Очікувані результати
Досліджуємо мовлення
Читаємо
- читає правильно та виразно вголос різні тексти (вірші, народні і літературні казки, оповідання, графічні та інформаційні тексти) залежно від мети читання [2 МОВ 2- 2.1- 2];
- знаходить у тексті незнайомі слова, робить спроби пояснити їхнє значення, виходячи з контексту [2 МОВ 2- 2.1-5];
- добирає потрібну інформацію із графічного тексту (таблиці, графіки, схеми) [2 МОВ 2-2.1-6];
- розповідає про вчинки улюблених персонажів [2 МОВ 2- 2.3- 2];
- пояснює вчинки персонажів на основі змісту тексту та власного досвіду [2 МОВ 2-2.2-4];
-розрізняє головне і другорядне в тексті [2 МОВ 2-2.2-5];
- пояснює зв’язок між окремими повідомленнями в тексті [2 МОВ 2-2.2-6];
- визначає графічні елементи тексту, досліджує зв’язок між ними [2 МОВ 2-2.2-7];
- визначає тему і головну думку в тексті [2 МОВ 2-2.2-8];
- пояснює зв’язок тексту із власним досвідом, навколишнім світом та раніше прочитаними текстами [2 МОВ 2-2.4-2];
- пояснює роль ілюстрацій, таблиць, графіків, схем для глибшого розуміння змісту тексту [2 МОВ 2-2.4-3];
- представляє інформацію графічно (схеми, таблиці, діаграми) [2 МОВ 2-2.6-2];
Взаємодіємо усно
- використовує фактичний зміст (Хто? Що? Де? Коли?) для перетворення усної інформації [2 МОВ 1-1.2-1];
- малює або добирає ілюстрації, створює мапу думок до почутого [2 МОВ 1-1.2-2];
- передає інформацію в таблицях, схемах із допомогою вчителя / вчительки [2 МОВ 1-1.2-3]:
- розповідає про те, що зацікавило в усному повідомленні [2 МОВ 1-1.3-1];
- ставить запитання до усного повідомлення для отримання додаткової інформації [2 МОВ 1-1.3-2];
- обговорює з іншими інформацію, яка зацікавила [2 МОВ 1- 1.3-3]
Обладнання: маршрутний лист, запис співу птахів, малюнки грибів.
Тип уроку:урок формування та вдосконалення вмінь і навичок.
Форма проведення: урок – подорож.
Інтеграція знань: читання – природознавство, читання – основи здоров’я.
ОРІЄНТОВНІ МАТЕРІАЛИ ДО УРОКУ
Хід уроку
І. Організація класу.
Дзвоник всім нам дав наказ:
До роботи взятись враз!
Розпочнемо свій урок,
Тож назад не зробиш крок.
Будем ми трудитись гарно,
Не мине й хвилини марно.
Лунає чарівна спокійна музика зі співом птахів і природних звуків.
Слово вчителя: Де ми можемо почути такі звуки. Звичайно, у лісі. Сьогодні ми проведемо не просто урок, а урок – подорож до лісу.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Повідомлення теми уроку.
а) Ознайомлення з маршрутним листом (Додаток 1): Ми з вами побуваємо на Мовній стежині, відвідаємо будиночок Лісника, завітаємо на галявину Читачів, відпочинемо на лісовому пеньочку та завершимо свою мандрівку біля дерева висновків. Отож, вирушаємо.
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
І зупинка – Мовна стежина.
Читання прислів’їв на одному видиху.
- Ліс – природне багатство.
- Ліс і вода – брат і сестра.
- Ліс чарує, та не кожен його шанує.
Літом зелений, квітучий, співучий.
Іноді він загадковий і дивний,
Стане у пору осінню чарівний.
(Ліс)
V. Вступні вправи.
ІІ зупинка - будиночок Лісника.
Ось ми з вами і в лісі. А ген попереду видніється хатинка Лісника. Завітаємо до нього. Адже, саме він знає як потрібно поводити себе в лісі, що можна збирати, а до чого не слід і торкатися.
Ми знаємо, що Дашин татусь у нас лісник. І ми його запросили на наш урок.
Виступ татуся
Всі ви знаєте, що гриби бувають їстівні і отруйні. Коли ви збираєте гриби пам’ятайте:
Опеньки Печериці Білий гриб
Увага! Нас не зачіпай!
Мухомор Бліда поганка Несправжні опеньки
ІІІ зупинка – галявина Читачів.
Слово вчителя: Ось ми і вийшли з вами на галявину читачів. Тут ми з вами прочитаємо оповідання «Лісовою стежкою», яке написав Олесь Донченко.
а) Розповідь учителя про письменника. У мальовничому селі Великі Сорочинці, що на Полтавщині народився хлопчик Сашко. Це був майбутній письменник Олесь Донченко. Олесь дуже любив природу і завжди повчав: «Хоч би ким ти не був, а мусиш обов’язково хоч одне дерево за своє життя посадити і виростити». Цю любов прививав йому батько, з яким Олесь любив мандрувати будь – якої пори року. Мама знала і розповідала безліч народних прикмет, обрядів, звичаїв, пісень. Багато оповідань написав письменник для дітей. Це і «Голубий гвинтик», «Кулемет», «Лісовою стежкою» та інші оповідання.
б) Опрацювання оповідання О. Донченка «Лісовою стежкою»:
картата світяться
засмагле тріщати
блимають з малюнком у клітинку
хрускала загоріле
VI. Фізкультхвилинка. Час відпочити на лісовому пеньочку.
В казковому лісі розминка.
Настала фізична хвилинка.
Втому проженем руками
Вгору їх піднімем з вами.
Потім присядемо дружно,
Ноги згинаємо пружно.
Руки, мов крила, розправим
І до плечей їх поставим.
Коло вперед покрутили
Потім назад повторили. І стали.
Рівно і струнко.
Швидко скінчилась хвилинка
Нас збадьорила розминка.
VI. Тренувальні вправи.
а) Вибіркове читання:
-Прочитати опис зовнішності Улянки.
-У що була одягнена дівчинка?
- Прочитай, з чим автор порівнює стовбур, перекинутий через струмок.
- Якими словами можна підписати малюнок.
б) Робота над третьою частиною оповідання.
VII. Творчі вправи.
IV зупинка – дерево висновків.
а) Гра «Утвори порівняння»
Ми разом з Улянкою зачаровано милувалися красою осіннього лісу. Які ж порівняння ви запам’ятали?
б) Групова робота. Завдання від Улянки.
Спробуйте самостійно скласти порівняння, користуючись схемою-підказкою.
Наприклад:
берізки золотокосі, як дівчатка
І група – слово – вітерець
ІІ група –слово– ліс.
V. Підсумок уроку. Продовжити речення: Мені подобається ліс, тому що…
VІ. Домашнє завдання:
Додаток 2
Правила поведінки в лісі
Не ламайте гілки дерев та кущів.
Не зривайте лісових квітів, Хай гарні рослини залишаються в природі!
Не виривайте рослини з корінням.
Їстівні гриби зрізуйте обережно, щоб не пошкодити грибницю
Не знищуйте неїстівних грибів! Для лісових мешканців – це ліки і джерела харчування.
Не руйнуйте мурашників – вони лісові «санітари».
Не руйнуйте пташиних гнізд.
Бережіть ліс!