Урок літературного читання у 3 класі
з використанням інтерактивних методів навчання
та мультимедійних засобів
Тема: Казки «Школи під голуби небом»
В.О. Сухомлинський «Дід Осінник»
Валентина Софроній
вчитель початкових класів,
спеціаліст вищої категорії
Чернівецької ЗОШ І-ІІІ ст. №27
вул.Воробкевича 19, м. Чернівці 58032
Чернівці
Урок літературного читання у 3 класі
Тема: Казки «Школи під голубим небом». В.О. Сухомлинський «Дід Осінник».
Мета: Розширити уяву учнів про творчість В.О. Сухомлинського. Навчати
визначати настрій, тему, основну думку казки. Удосконалювати
вміння розповідати казки. Розвивати творчу уяву, вміння створювати
власні казки. Самостійність у читанні і обговорення прочитаного.
Виховувати естетичні почуття, співпрацю,
Обладнання: презентація до теми, словникові слова, картки для роботи в парі, групі, малюнок до тексту, листочки дуба, клена, берези для кожного учня.
Хід уроку
І. Організація класу:
Хто багато читає, той багато знає.
Хто швидко читає, той багато встигає.
Щоб успіхи чудові, треба гарно вам читати.
ІІ. Перевірка домашнього завдання:
ІІІ. Мовна розминка (утворіть вірш):
Пригасло сонце у горі. – прочитати сумно
Вже тиха осінь на порі. – прочитати разом весело
І скоро на сухий листок
Впаде легесенький сніжок.
VI. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети.
1.Розвиток мовлення та уяви:
Краса цієї пори року надихала не тільки поетів та письменників, а й художників (показ на екрані репродукція Лєвітана «Золота осінь») та композиторів.
Заплющіть очі. - Яку осінь Ви уявили? (звучить музика Чайковського «Пори року»).
Із творами, які були складені у Школі під Голубим Небом ми сьогодні познайомимось.
V.Вивчення нового матеріалу.
а) Передбачення:
- Хто такий дід Осінник?
- Яким Ви його уявляєте?
б) Словникова робота:
Осінній вітерець приніс слова («Бліцкартки»):
Дід, осінь, пісня, Сторожко...
в) Самостійне читання:
Прочитайте уважно текст самостійно, щоб відповісти на тестові завдання.
г) Тестування з екрану.
1) Де живе дід Осінник?
а) у полі б) у саду в) у лісі
2)На чому спить дід ?
а) на сухому листі б) на м’якому мохові в) на сирій землі
3)До пісні яких птахів прислухається Осінник?
а) ластівок б) журавлів в) шпаків
4)У чому виходить дід з лісу?
а) у жовтому плащовику б) у сірому плащовику в) у сірому плащі
5)До якого дерева прихиляється Осінник?
а) до берези б) до дуба в) до сосни
6)Борода діда Осінника це…
а) осінній дощ б) осінній вітер в) осінній туман
Звіримо результати: 1 в, 2 а. 3 б, 4 б, 5 б, 6 в. (на екрані)
д) Повторне читання ланцюжком (до кого доторкнеться гілочка, починає читати.)
–Подумайте, до якого жанру відноситься цей текст? Доведіть. Яка тема казки?
Фізична хвилинка (музична з відео супроводом про осінь)
VІ.Закріплення вивченого матеріалу.
д) Робота в парі.
З’єднайте прикметники тексту з іменниками :
туман осінній
вітер пташиний
спів сумна
пісня журлива
дощовик сірий
ліс темний
- Які слова навівають настрій? Доберіть антоніми до виділених слів.
е) Вибіркове читання:
- Коли прокидається дідусь?
- Знайдіть опис діда.
- Знайдіть пояснення, як виникає туман.
- Чи є тут кінцівка?
є) Робота в групах:
І група – додумати кінцівку (листок дуба).
ІІ група – придумати інше ім’я- Дід Падолист, Дід Туманник (клен.листки).
ІІІ група – пронумерувати послідовність подій (листок берези).
VІІ. Підсумок.
1. - Чим Вам сподобався твір В.О. Сухомлинського?
- Чому казка не мала кінця?
- До чого автор спонукає дітей? Що цінує?
2. «Закінчить» речення:
- Сьогодні урок навчив мене…
- Прочитана казка спонукає мене…
- Найцікавіші завдання на уроці…
3. Домашнє завдання: Вчитись переказувати текст, додумати кінцівку.
Використані джерела:
1. Ефективний урок. Початкова школа/ Л.Кравчук, Київ: Редакція газет з дошкільної та початкової освіти, 2013
2. Критичне мислення. Початкова школа / І.Большакова, Київ : «Видавничий дім «Перше вересня», 2016
3. Сучасний урок у початковій школі: традиції та інновації / Г.О. Анісімова, О.В.Нікулочкіна, Тернопіль: Мандрівець, 2012
4. Інтерактивні технології навчання в початкових класах/ Авт-упор. І.І.Дівакова – Тернопіль: Мандрівець, 2012