Тема. Діду мій, дударику. Леонтіна Бас «Видатний музикант».
Очікувані результати
Учень/учениця:
Матеріали та обладнання: підручник «Я люблю читати. 3 клас» (авт.О.Я.Савченко), мультимедійний комплект, аудіозаписи пісень «Дударик» та «Щедрик», портрет М.Д.Леонтовича.
Хід уроку
І Організаційний момент.
1 Вітання. Звукова руханка
Дброго ранку, дім мій, і школа!
(Розводять руки в сторони, а потім зводять, опускаючи вниз).
Доброго ранку людям навколо!
(Повторюють попередні рухи).
Хай сяють очі, мов чисте озерце,
(Долоньками торкаються очей, потім показують руками велике озерце).
Миру і радості кожному серцю!
(Посміхаються, малюючи витягнутими руками серце).
2 Вправа Мудра «Знання»
- Діти, глибоко вдихніть і, виконуючи цю вправу, заспокоюйтеся, налаштовуйтеся на цікаву навчальну працю на сьогоднішньому уроці.
(З`єднані подушечки великого і вказівного пальців. Решта пальців випрямлені та розслаблені. Ця мудра знімає внутрішню напругу, тривожність, страх. Вона активує мислення, покращує пам`ять.)
ІІ Перевірка домашнього завдання
1Експрес-опитування
2 Переповідання тексту за опорними словосполученнями
3 Вибіркове читання оповідання «Мамин дарунок»
ІІІ Актуалізація опорних знань учнів
1 Бесіда
-Нещодавно завершилися канікули , веселі новорічні свята. Ви часто згадуєте про цікаво проведений час, про ігри, у які грали із друзями, фільми, які дивилися. Скажіть, чи бачили ви фільм, у якому хлопчик Кевін, залишившись сам удома, бореться із злочинцями?
-Бачу, що всі добре знають цей фільм. А чи знаєте ви, як цей фільм, американська музика пов'язані із історією та музикою України?
ІV Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку
-Далеко за межами України відомі обробки народних пісень українським композитором і диригентом Миколою Дмитровичем Леонтовичем. Сьогодні ви ще раз почуєте його прекрасні твори, дізнаєтеся про його життєвий і творчий шлях. Матимете ще один привід пишатися нашим земляком та його музикою.
V Сприймання і усвідомлення нового матеріалу
-Уявити дитинство композитора, його оточення та життя більшості українців того часу вам допоможе давня пісня. Послухайте її, намагайтеся відчути і зрозуміти все те, що хотів передати народ та композитор. Адже М.Леонтович здійснив обробку української народної пісні і тепер вона загальновідома саме в такому звучанні.
Учні висловлюють свої враження від прослуханої пісні. Далі характеризують мелодію пісні, вибравши із запропонованих слів ті, що, на їх думку підходять.
Орієнтовний перелік слів для характеристики
танцювальна радісна весела
маршова тривожна хвилююча
стримана грайлива енергійна
журлива поетична таємнича
Геніальний ювелір української пісні, славетний композитор Микола Леонтович народився 13 грудня 1877 р. на Поділлі у родині священика. Продовжуючи сімейну традицію, мав стати духовною особою: закінчив семінарію у Кам’янці-Подільському, одержав звання регента Петербурзької придворної співацької капели. Та не став Леонтович священиком, працював учителем у Вінниці, на Донеччині, у наших степових селах тоді ще Катеринославської губернії. І не міг козак не побувати на Хортиці. Ця подорож надихнула маестро на обробку козацьких пісень. Микола Дмитрович керував учнівськими колективами і творив власні обробки народних пісень. Опублікував він понад 200 таких творів, як "Щедрик", "Козака несуть", "Мак". Нелегким і коротким видалося життя митця. Він прожив лише 43 роки. На світанку 23 січня 1921 р. у рамках акцій червоного терору було убито композитора. Через багато років у Київському театрі опери та балету буде поставлено оперу М. Леонтовича. Ще через деякий час відкрито музей. Проте всі ці роки композитор поміж нас у своїй музиці, яку знають у всьому світі. Обробка «Щедрика» відома у всьому світі як різдвяна колядка «Carol of the Bells», яка звучить у американському фільмі «Сам удома» та інших фільмах.
Текс почитає читати вчитель, продовжують учні.
Прихожани – ті, хто відвідують церкву.
Духовна бурса – церковне училище.
Регент – диригент хору, переважно церковного.
-У якій сім'ї зростав майбутній композитор?
-Що найбільше приваблювало хлопчика?
-Чому музика відкрила йому новий світ?
-Якими були роздуми малого Миколки про майбутнє?
6 Вибіркове читання
-Прочитайте, як Микола сприймав музику.
- Про мрії батька композитора.
-Про мрії самого хлопчика.
Фізкультхвилинка
7Робота в парах. «Ти мені, я тобі»
Читання на швидкість (1 хв). Питання по тексту учні ставлять один одному.
8 Слухання аудіозапису пісні «Щедрик». Характеристика твору
-Що ви уявляєте або пригадуєте, слухаючи цю пісню?
-Яким настроєм сповнена музика?
-Який настрій вона викликає у вас?
9Хмара слів
Офтальмологічна пауза
10 Пазл «Микола Леонтович» https://learningapps.org/display?v=pezym8prn19
1 група Пісня «Дударик»
Натиснути на пазли які, на вашу думку, відповідають дитячому періоду життя композитора.
2 група «Щедрик»
Натиснути на пазли які, на вашу думку, характеризують дорослий період життя Миколи Леонтовича. Якщо завдання виконано правильно перед вами з'явиться портрет видатного українця.
VІ Підсумок уроку
1 Гра «Запитання по колу»
Діти ставлять запитання стосовно матеріалу уроку. Кожен може обирати до кого він звертається. Важливо, щоб запитати чи відповісти могли усі учні.
2 Рефлексія. Інтерактивна вправа «Мікрофон»
3 Заключне слово вчителя
VІІ Домашнє завдання
Виразно читати текст «Видатний музикант» (с.92-94), за бажанням намалювати малюнок до пісні «Щедрик».