Урок літературного читання "Коли твір відкриває свої таємниці. Юрій Збанацький «Лелеки»"

Про матеріал

Метою уроку є ознайомлення учнів з творчістю Юрія Збанацького; розкриття краси і своєрідністі його оповідань; вміння удосконалювати навички свідомого виразного читання прозових творів, уявляти описані картини, розмірковувати над текстом; розвивати спостережливість, творчу уяву; виховувати любов до природи.

Перегляд файлу

Літературне читання

Тема. Коли твір відкриває свої таємниці. Юрій Збанацький «Лелеки»

Мета:

з літературного читання - ознайомити учнів з творчістю Юрія Збанацького; розкрити красу і своєрідність його оповідань; удосконалювати навички свідомого виразного читання прозових творів, уявляти описані картини, розмірковувати над текстом;                                                                                                                               розвивати спостережливість, творчу уяву;                                                         виховувати любов до природи;

з української мови – закріплювати, систематизувати і узагальнювати знання учнів про текст, виробляти вміння розрізняти та складати тексти;  удосконалювати навички літературної вимови слів; збагачувати словниковий запас учнів;                                                                                                                                            розвивати увагу, пам'ять;                                                                                                                              виховувати бережливе ставлення до тварин;

з природознавства - формувати поняття «птахи»;     розвивати вміння описувати птахів, визначати їх за істотними ознаками; розвивати спостережливість, мовлення, мислення, пам’ять учнів;                 виховувати дбайливе ставлення до тварин;

Обладнання: підручник «Літературне читання»,  картки, малюнок лелеки, мікрофон, відео, презентація

Тип уроку: інтегрований урок (літературне читання, українська мова, природознавство)

Хід уроку

I. Організаційний момент

1. Психологічна вправа

Знову день почався, діти,

Всі зібрались на урок.

Тож пора нам поспішити —

Кличе в подорож дзвінок.

Сьогодні в нас урок звичайний,

Та вчить багато нас чому.

Хай буде він для нас повчальний!

За це подякуємо йому!

2. Девіз уроку:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитись, а бачити.

Запам'ятовувати, відповідати. 

- Діти , нехай сьогоднішній день буде успішним та щедрим на гарні вчинки, мудрі думки, відмінні оцінки.

- А для того, щоб наш урок був цікавим, продуктивним, навчальним, якими ви повинні бути? (Дисциплінованими, уважними, зібраними, активними…)

- Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (Гарної оцінки,багато нової інформації,багато знань і сподівань..)

– Сподіваюсь, на уроці ви будете старанними, уважними, працьовитими і все у вас буде гаразд, і ми проведемо цікавий і творчий урок.

II. Актуалізація опорних знань та вмінь

1. Робота над чистомовкою

Би – би – би – природу люби.

Жи – жи – жи – ти її бережи.

Ми – ми – ми – будьте добрими людьми.

Та – та – та – від душі ця доброта. 

 2. Робота над скоромовкою

- Наступне наше завдання на розширення памяті. Читання скоромовки.

Ходять лелеки по лузі,

Ходять лелеки у тузі:

Завтра у вирій далекий,

Будуть летіти лелеки.

— Прочитайте скоромовку мовчки повільно; із захопленням; зі здивуванням, швидко.

 IІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 1. Відгадування загадки

Довгі ноги — довгий ніс.

Прилетів — обід приніс.

Смачних жабеняток

Для своїх маляток. (Лелека)

-Діти, скажіть, а лелека – це  перелітний птах чи зимуючий? (Перелітний)

 2.  Гра «Доберіть синоніми»

- Діти, пригадайте, як по-іншому називають лелеку? (Журавель, бузько, чорногуз, бушель, бусол, жабоїд, веселик, боцюн, гайстер) 

3. Гра «Продовж речення».

У світі все починається з …. (добра)                                                                 Любити природу означає …… (оберігати її, примножувати, підгодовувати птахів і звірів)

4. Гра «З'єднай прислів’я».

Де лелека водиться,      що літа далеко.

Видно птаха       чи до осені далеко.

Лелека,       там щастя родиться.

Лелеко, лелеко,       по польоту.

5. Гра «Вилучи зайве»

ЮсиницяріластівкайгоробецьЗбагракнацьворонакийсорока. (Юрій Збанацький)

6. Гра «Шифрувальник»

За допомогою гри «Шифрувальник», визначити назву твору, з яким ми ознайомимося на уроці.

ОООООООЛОО

ГГГГГГЕГГГГГГ

ККККККККЛКК

УУУУУУУУЕУУ

МММММКММ

ООООИООООО  (Лелеки)

V. Повідомлення теми і мети уроку

- Отже, тема уроку «Коли твір відкриває свої таємниці». Сьогодні ми будемо читати оповідання Юрія Збанацького «Лелеки».

VІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

1. Біографічна довідка. Повідомлення 1 групи учнів-інформаторів «Всезнайки» 

1.  Юрій Оліферович Збанацький народився в селі Борсуків на Чернігівщині. Зростав на берегах відомої «зачарованої Десни». 

2. Ріс Юрко здібним і цікавим хлопчиком, вирізнявся великою спостережливістю, надзвичайною пам’яттю та кмітливістю. З дитинства полюбив пресу. Запам’ятався йому той день, коли листоноша приніс до хати газету, на якій було написано: «Збанацькому Юрку». Це батько виконав обіцянку: передплатив для сина газету. Скільки-то було радості! До хати тепер часто сходилися сусіди, щоб послухати, про що читає малий Юрко.

3.  У роки Другої світової війни Юрій Оліферович організував партизанський загін, а потім командував великим партизанським з’єднанням імені Щорса. Виданий зрадником, Ю. Збанацький потрапляє до рук німців. Але йому вдалося втекти з-за колючого дроту.

4.  Восени 1942 р. німці схопили матір письменника Євгенію Вікторівну. Розшукуючи заарештованого сина-підпільника, вона потрапила в гітлерівську тюрму. Ні погрози, ні катування не змусили цю мужню жінку видати сина. Її було страчено. Згодом ці події ляжуть в основу повісті «Єдина». Від рук фашистів загинув також рідний брат Юрія Збанацького Василь, якому було лише чотирнадцять років.

5.   Та особисте горе не зламало письменника. Він пише нариси, оповідання, повісті, а між боями читає їх солдатам. Таких творів налічувалося вже до двадцяти, але в одному з боїв рукописи згоріли.

2. Опрацювання статті про Юрія Збанацького (с. 145)

2.1. Гра «Рибки». Самостійне мовчазне читання статті учнями

— Про яку «незриму ниточку» говорив письменник? (Про його любов до дітей)

— Які твори письменника для юних читачів здобули широку популярність? («Таємниця Соколиного бору», збірка оповідань «Крилатий гонець», казки)

— Діти, зверніть увагу, що у нас у класі  є  виставка книжок письменника, на перерві ви матимете можливість її переглянути.

2.2. Звіт групи «Природознавці». Повідомлення про лелеки. (Додаток 1)

2.3. Перегляд уривка відео «Науково-популярний фільм про лелек» 

3. Опрацювання оповідання Юрія Збанацького «Лелеки» (с. 146–147, до слів «... Ніяк не могло зважитися злетіти вгору...»)

3.1. Словникова робота

— Перед тим як  перейти до опрацювання оповідання, ми прочитаємо слова, які будуть зустрічатися у творі, можливо, для вас вони будуть незрозумілими, тобто проведемо словникову роботу.

Суховерхий в’яз – в’яз, яких сухий на верхівці.

Викручували живе коло – робили / створювали коло.

Снують у небі  літати поодиноко в небі

Розпростувати крила – розпускати крила

Плювати на все – відмовитися від продовження чого-небудь, від участі в чомусь.

Зелена отава – трава, що підростає на місці скошеної

— Знайдіть тлумачення слова отава у підручнику (с.147).

Стріпувати крильми – (показ учнями)

Притьмом – смерком

Не рушила навздогін – не полетіла доганяти

Настовбурчивши пір’я – піднявши пір’я

Знічене – пригнічене

3.2. Читання оповідання комбінованим способом (учитель, учні).

— Чи сподобалося вам оповідання?

— Хто є його головними персонажами? (Юрко, лелеки)

 3.3. Повторне читання тексту учнями різними видами:

- «ланцюжком»;

- «дощиком»;

- «пташиний базар»;

- «черепашками»;

- «читання в темпі скоромовки».

3.4. Аналіз змісту тексту з елементами вибіркового читання.

— Де жили лелеки? (На старезному в'язі)  

— Як автор спостерігав над їхнім кружлянням? (Задивлявся і співав, читання 2 абзацу)

— Яку пісню співав? (Колесом, колесом, чорногузе, колесом)

— Чому мусив її перервати? (Бо у лелек не виходило осіннє коло. Молоді розгублено снують у небі, а старі лелеки повертаються до гнізда)

— Що незвичного він помітив у гнізді? (Помітив, що не всі пташата покинули гніздо)

— Як пташеня дивилось у небо? Чого воно чекало? (Заздрісно дивилось у небо, чекало сніданку)

— Чому старі лелеки не принесли з собою сніданку? (Вони хотіли, щоб маля само злетіло з гнізда)

— Як вони почали виховувати дитя? (Витягували довгі шиї та клекотіли на все село)

— Хто приніс йому обід?  Лелечиха)

— Чи вдалося лелеченяті полетіти разом із сім’єю? (Ні)

Зачитайте уривок, що викликає сум. (Воно сиділо знічене, уже й їсти не просило в батьків. А ті, помахавши під носом у лелеченяти широкими крильми, знову знялися в повітря. Зажурене лелеченя сиділо в гнізді.)

Зачитайте уривок, де відчувається радість. (Аж затанцювало на гнізді, коли до нього повернулися батьки.)

Фізкультхвилинка

4. Визначення засобів художньої виразності твору

4.1. Знаходження епітетів в тексті.

Знайдіть і прочитайте епітети до слів:

лелеченя (зажурене, знічене),

в’яз (суховерхий),

лелечиха (сумовита, мовчазна, щаслива),

ніч (холодна),

тепло (материнське),

крильце (безсиле).

4.2. Ставлення автора до твору:

  • Як звали хлопчика, який врятував лелеченя? (Юрко)
  • Хто такий Юрко? (Це автор -  Юрій Збанацький)
  • Як ставився Збанацький до лелек? (З захопленням, любов’ю, добротою).

 4.3. Визначення теми і головної  думки твору.

- Що хотів сказати автор своїм твором (Розповісти про життя лелек.)

- Яка головна думка твору? (Бережно ставитися до птахів, вчитися бути добрими та турботливими.)

5. Робота в групах

2 група «Орнітологи» підготували розповіді про різні види лелек  (Додаток 2)

3 група «Мовознавці» підготували цікаві факти про лелек  (Додаток 3)

 -  З лелекою пов’язано безліч легенд та вірувань. Птаха здавна шанували різні народи світу та присвоювали йому магічні властивості.

4 група «Літературознавці» поділяться своїми знаннями стосовно даної теми (Додаток 4)

5 група «Юні актори»  покажуть свою майстерність (Додаток 5)

6. Асоціативний кущ  (Додаток 6)

 Які риси характеру притаманні матері-лельці

 VІ. Підсумок уроку

  1. Гра «Мікрофон»
  • Яке оповідання ми читали на уроці? («Лелеки»)
  • Хто автор? (Юрій Збанацький)
  • Про кого розповідається в оповіданні? (Про лелек)
  • Яке горе спіткало лелечу сім’ю? (Одне лелеченя було хворе)
  • Як батьки ставилися до свого дитинчати? (З любов’ю, добротою)            -  Чого вчить нас це оповідання? (Бережно ставитися до природи, до птахів, бути добрими)
  • Як ви гадаєте, за що люди шанують лелек?
  • Відповідь:
  • – За вірність і любов до людей.
  • – За вірність і любов до Батьківщини.
  • – За те,  що вони дарують щастя й достаток.
  • – За те, що лелеки – це оберіг нашого дому.
  • – За те, що лелеки – живий символ України.
  • Їх вважають священними птахами за те, що чорнокрилий красень ніколи не зробить людині кривди, не зрадить.
  • Чи сподобався вам урок? Що найбільше сподобалось?
  1. Хвилинка релаксації

-  Сьогодні на уроці кожен з нас отримав можливість стати ще добрішим, навчитись бути більш чуйним до чужої біди, потреби. І ми крокуватимемо життям, роблячи світ кращим. Чи ви згодні? (Так)

- Ви сьогодні всі молодці! Гарно попрацювали. Зараз я пропоную вам розслабитися, зняти напруження під прекрасну пісню  «Лелеченьки» Наталії Май.

VІІ. Домашнє завдання

Виразно читати оповідання (с.146–147, до слів «...Ніяк не могло зважиться злетіти вгору...»).

 

 

docx
Додано
15 липня 2018
Переглядів
8329
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку