Метою уроку є ознайомлення учнів з творчістю Юрія Збанацького; розкриття краси і своєрідністі його оповідань; вміння удосконалювати навички свідомого виразного читання прозових творів, уявляти описані картини, розмірковувати над текстом; розвивати спостережливість, творчу уяву; виховувати любов до природи.
Літературне читання
Тема. Коли твір відкриває свої таємниці. Юрій Збанацький «Лелеки»
Мета:
з літературного читання - ознайомити учнів з творчістю Юрія Збанацького; розкрити красу і своєрідність його оповідань; удосконалювати навички свідомого виразного читання прозових творів, уявляти описані картини, розмірковувати над текстом; розвивати спостережливість, творчу уяву; виховувати любов до природи;
з української мови – закріплювати, систематизувати і узагальнювати знання учнів про текст, виробляти вміння розрізняти та складати тексти; удосконалювати навички літературної вимови слів; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати увагу, пам'ять; виховувати бережливе ставлення до тварин;
з природознавства - формувати поняття «птахи»; розвивати вміння описувати птахів, визначати їх за істотними ознаками; розвивати спостережливість, мовлення, мислення, пам’ять учнів; виховувати дбайливе ставлення до тварин;
Обладнання: підручник «Літературне читання», картки, малюнок лелеки, мікрофон, відео, презентація
Тип уроку: інтегрований урок (літературне читання, українська мова, природознавство)
Хід уроку
I. Організаційний момент
1. Психологічна вправа
Знову день почався, діти,
Всі зібрались на урок.
Тож пора нам поспішити —
Кличе в подорож дзвінок.
Сьогодні в нас урок звичайний,
Та вчить багато нас чому.
Хай буде він для нас повчальний!
За це подякуємо йому!
2. Девіз уроку:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а бачити.
Запам'ятовувати, відповідати.
- Діти , нехай сьогоднішній день буде успішним та щедрим на гарні вчинки, мудрі думки, відмінні оцінки.
- А для того, щоб наш урок був цікавим, продуктивним, навчальним, якими ви повинні бути? (Дисциплінованими, уважними, зібраними, активними…)
- Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (Гарної оцінки,багато нової інформації,багато знань і сподівань..)
– Сподіваюсь, на уроці ви будете старанними, уважними, працьовитими і все у вас буде гаразд, і ми проведемо цікавий і творчий урок.
II. Актуалізація опорних знань та вмінь
1. Робота над чистомовкою
Би – би – би – природу люби.
Жи – жи – жи – ти її бережи.
Ми – ми – ми – будьте добрими людьми.
Та – та – та – від душі ця доброта.
2. Робота над скоромовкою
- Наступне наше завдання на розширення памяті. Читання скоромовки.
Ходять лелеки по лузі,
Ходять лелеки у тузі:
Завтра у вирій далекий,
Будуть летіти лелеки.
— Прочитайте скоромовку мовчки повільно; із захопленням; зі здивуванням, швидко.
IІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Відгадування загадки
Довгі ноги — довгий ніс.
Прилетів — обід приніс.
Смачних жабеняток
Для своїх маляток. (Лелека)
-Діти, скажіть, а лелека – це перелітний птах чи зимуючий? (Перелітний)
2. Гра «Доберіть синоніми»
- Діти, пригадайте, як по-іншому називають лелеку? (Журавель, бузько, чорногуз, бушель, бусол, жабоїд, веселик, боцюн, гайстер)
3. Гра «Продовж речення».
У світі все починається з …. (добра) Любити природу означає …… (оберігати її, примножувати, підгодовувати птахів і звірів)
4. Гра «З'єднай прислів’я».
Де лелека водиться, що літа далеко.
Видно птаха чи до осені далеко.
Лелека, там щастя родиться.
Лелеко, лелеко, по польоту.
5. Гра «Вилучи зайве»
ЮсиницяріластівкайгоробецьЗбагракнацьворонакийсорока. (Юрій Збанацький)
6. Гра «Шифрувальник»
За допомогою гри «Шифрувальник», визначити назву твору, з яким ми ознайомимося на уроці.
ОООООООЛОО
ГГГГГГЕГГГГГГ
ККККККККЛКК
УУУУУУУУЕУУ
МММММКММ
ООООИООООО (Лелеки)
V. Повідомлення теми і мети уроку
- Отже, тема уроку «Коли твір відкриває свої таємниці». Сьогодні ми будемо читати оповідання Юрія Збанацького «Лелеки».
VІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Біографічна довідка. Повідомлення 1 групи учнів-інформаторів «Всезнайки»
1. Юрій Оліферович Збанацький народився в селі Борсуків на Чернігівщині. Зростав на берегах відомої «зачарованої Десни».
2. Ріс Юрко здібним і цікавим хлопчиком, вирізнявся великою спостережливістю, надзвичайною пам’яттю та кмітливістю. З дитинства полюбив пресу. Запам’ятався йому той день, коли листоноша приніс до хати газету, на якій було написано: «Збанацькому Юрку». Це батько виконав обіцянку: передплатив для сина газету. Скільки-то було радості! До хати тепер часто сходилися сусіди, щоб послухати, про що читає малий Юрко.
3. У роки Другої світової війни Юрій Оліферович організував партизанський загін, а потім командував великим партизанським з’єднанням імені Щорса. Виданий зрадником, Ю. Збанацький потрапляє до рук німців. Але йому вдалося втекти з-за колючого дроту.
4. Восени 1942 р. німці схопили матір письменника Євгенію Вікторівну. Розшукуючи заарештованого сина-підпільника, вона потрапила в гітлерівську тюрму. Ні погрози, ні катування не змусили цю мужню жінку видати сина. Її було страчено. Згодом ці події ляжуть в основу повісті «Єдина». Від рук фашистів загинув також рідний брат Юрія Збанацького Василь, якому було лише чотирнадцять років.
5. Та особисте горе не зламало письменника. Він пише нариси, оповідання, повісті, а між боями читає їх солдатам. Таких творів налічувалося вже до двадцяти, але в одному з боїв рукописи згоріли.
2. Опрацювання статті про Юрія Збанацького (с. 145)
2.1. Гра «Рибки». Самостійне мовчазне читання статті учнями
— Про яку «незриму ниточку» говорив письменник? (Про його любов до дітей)
— Які твори письменника для юних читачів здобули широку популярність? («Таємниця Соколиного бору», збірка оповідань «Крилатий гонець», казки)
— Діти, зверніть увагу, що у нас у класі є виставка книжок письменника, на перерві ви матимете можливість її переглянути.
2.2. Звіт групи «Природознавці». Повідомлення про лелеки. (Додаток 1)
2.3. Перегляд уривка відео «Науково-популярний фільм про лелек»
3. Опрацювання оповідання Юрія Збанацького «Лелеки» (с. 146–147, до слів «... Ніяк не могло зважитися злетіти вгору...»)
3.1. Словникова робота
— Перед тим як перейти до опрацювання оповідання, ми прочитаємо слова, які будуть зустрічатися у творі, можливо, для вас вони будуть незрозумілими, тобто проведемо словникову роботу.
Суховерхий в’яз – в’яз, яких сухий на верхівці.
Викручували живе коло – робили / створювали коло.
Снують у небі – літати поодиноко в небі
Розпростувати крила – розпускати крила
Плювати на все – відмовитися від продовження чого-небудь, від участі в чомусь.
Зелена отава – трава, що підростає на місці скошеної
— Знайдіть тлумачення слова отава у підручнику (с.147).
Стріпувати крильми – (показ учнями)
Притьмом – смерком
Не рушила навздогін – не полетіла доганяти
Настовбурчивши пір’я – піднявши пір’я
Знічене – пригнічене
3.2. Читання оповідання комбінованим способом (учитель, учні).
— Чи сподобалося вам оповідання?
— Хто є його головними персонажами? (Юрко, лелеки)
3.3. Повторне читання тексту учнями різними видами:
- «ланцюжком»;
- «дощиком»;
- «пташиний базар»;
- «черепашками»;
- «читання в темпі скоромовки».
3.4. Аналіз змісту тексту з елементами вибіркового читання.
— Де жили лелеки? (На старезному в'язі)
— Як автор спостерігав над їхнім кружлянням? (Задивлявся і співав, читання 2 абзацу)
— Яку пісню співав? (Колесом, колесом, чорногузе, колесом)
— Чому мусив її перервати? (Бо у лелек не виходило осіннє коло. Молоді розгублено снують у небі, а старі лелеки повертаються до гнізда)
— Що незвичного він помітив у гнізді? (Помітив, що не всі пташата покинули гніздо)
— Як пташеня дивилось у небо? Чого воно чекало? (Заздрісно дивилось у небо, чекало сніданку)
— Чому старі лелеки не принесли з собою сніданку? (Вони хотіли, щоб маля само злетіло з гнізда)
— Як вони почали виховувати дитя? (Витягували довгі шиї та клекотіли на все село)
— Хто приніс йому обід? Лелечиха)
— Чи вдалося лелеченяті полетіти разом із сім’єю? (Ні)
— Зачитайте уривок, що викликає сум. (Воно сиділо знічене, уже й їсти не просило в батьків. А ті, помахавши під носом у лелеченяти широкими крильми, знову знялися в повітря. Зажурене лелеченя сиділо в гнізді.)
— Зачитайте уривок, де відчувається радість. (Аж затанцювало на гнізді, коли до нього повернулися батьки.)
Фізкультхвилинка
4. Визначення засобів художньої виразності твору
4.1. Знаходження епітетів в тексті.
Знайдіть і прочитайте епітети до слів:
лелеченя (зажурене, знічене),
в’яз (суховерхий),
лелечиха (сумовита, мовчазна, щаслива),
ніч (холодна),
тепло (материнське),
крильце (безсиле).
4.2. Ставлення автора до твору:
4.3. Визначення теми і головної думки твору.
- Що хотів сказати автор своїм твором (Розповісти про життя лелек.)
- Яка головна думка твору? (Бережно ставитися до птахів, вчитися бути добрими та турботливими.)
5. Робота в групах
2 група «Орнітологи» підготували розповіді про різні види лелек (Додаток 2)
3 група «Мовознавці» підготували цікаві факти про лелек (Додаток 3)
- З лелекою пов’язано безліч легенд та вірувань. Птаха здавна шанували різні народи світу та присвоювали йому магічні властивості.
4 група «Літературознавці» поділяться своїми знаннями стосовно даної теми (Додаток 4)
5 група «Юні актори» покажуть свою майстерність (Додаток 5)
6. Асоціативний кущ (Додаток 6)
Які риси характеру притаманні матері-лельці
VІ. Підсумок уроку
- Сьогодні на уроці кожен з нас отримав можливість стати ще добрішим, навчитись бути більш чуйним до чужої біди, потреби. І ми крокуватимемо життям, роблячи світ кращим. Чи ви згодні? (Так)
- Ви сьогодні всі молодці! Гарно попрацювали. Зараз я пропоную вам розслабитися, зняти напруження під прекрасну пісню «Лелеченьки» Наталії Май.
VІІ. Домашнє завдання
Виразно читати оповідання (с.146–147, до слів «...Ніяк не могло зважиться злетіти вгору...»).