Мета даного уроку дати дітям поняття авторські казки, вчити аналізувати зміст твору, давати характеристику героям, розвивати техніку читання, виховувати гостинність.
Тема: Іван Якович Франко «Лисичка і Журавель»
Мета: дати дітям поняття авторські казки; вчити аналізувати зміст твору; давати характеристику героям; розвивати техніку читання; виховувати гостинність.
Обладнання: ілюстрації до народних казок «Рукавичка», «Колобок», «Солом’яний бичок», «Колосок», казкові герої лисичка і журавель, портрет
І.Я. Франка.
Хід уроку
Нумо, діти, всі сідаймо тихо,
Домовляймось не шуміти,
Руку гарно піднімати,
На уроці не дрімати,
Знання нові здобувати.
Тож, гаразд, часу не гаймо Наш урок розпочинаймо.
Де ж наш пустун-язичок?
Ліг на бочок і мовчок.
А ми зараз його розбудимо.
1. Що за хатка на узліссі?
Вся ворушиться, дрижить Де не взявсь кабан біжить Тут і вовк іде й ведмідь Ще й кожен хоче в хатці жить.
Так вже тісно їм усім - Ось-ось-ось порветься дім.
Що за дім такий лежить –
І ворушиться й дрижить?
Не всиділо на вікні,
А зустрілось з зайченятком Й ну співать йому пісні?
І від рання до смеркання Працювати він любив Ще жили з ним мишенята,
Круть і Верть їх звали Цілий день ледачі
У полі стрибали До роботи не охочі,
А як їсти тут як тут.
Пригадайте, милі діти!
Як цю казочку зовуть?
Казка народилась у сиву давнину. Вона виникла значно раніше, ніж люди навчились писати. Тому їх не могли записувати, а переказували один одному. Згодом ім’я автора забувалось, казка ставала народною. Але є казки, автори яких відомі. Тому ці казки називають авторськими або літературними.
Ми всі це знаєм,
Всі Франка ми величаєм Він великий наш казкар, поет,
Гляньте - ось його портрет.
Іван Франко писав не тільки казки, а й вірші та оповідання. Він написав дуже багато творів для дітей. Народився Франко в селі Нагуєвичі Дрогобицького повіту 27 серпня 1856 року. Батьки не могли натішитися сином. Хлопчик зростав розумною та допитливою дитиною. Його цікавило все: чому сонце маленьке, коли казали, що воно велике? Над усім задумувався хлопчик. На ці всі питання він міг отримати відповідь у батьківській кузні, що стояла на околиці села понад шляхом. Проте, що його цікавило в дитинстві та про інше згадує Франко у своїх творах.
В казці цій рудий хтось, хитрий кашки наварив і в миску Він налив її для гостя Скуштувать не довелося...
Та не чемною була Лисичка-сестричка,
Тому казочка про них Зовсім невеличка.
Та мораль там велика І для всіх дається.
Хто ж герої ці згадай,
Назву казки відгадай.
Читання способом «буксир» слів записаних на дошці
Тлумачення значень слів, які є не зрозумілі
4. Опрацювання казки І.Я. Франка «Лисичка і Журавель»
а) Читання казки вчителем
б) Бесіда по первинному сприйманню
Фізкультхвилинка
Все у Лиски вже в порядку
Вийшла Лиска на зарядку.
Лапки - вгору, лапки - вниз
Й роззиралася геть скрізь
І на місці поскакала,
І присіла і вставала.
Толовою покрутила
Вітрячка вона зробила,
Потім лапки опустила
І взялась собі до діла.
в) Читання способом «бджілки»
г) Читання «ланцюжком»
(характеристика Лисички)
д) аналіз змісту прочитаного з елементами вибіркового читання
VI. Закріплення та усвідомлення нового матеріалу.
1. Театралізація казки «Лисичка і Журавель»
-1 в себе вдома?
Читати та переказувати казку. За бажанням намалювати малюнок.
а) на прогулянку; б) до театру; в) у гості.
а) насипала у казанок; б) склала у глечик; в) розмазала
по тарілці.
а) з'їв Журавель;б) з'їла Лисичка; в) з'їли удвох.
подав свою страву:
А) у тарілці; б) у глечику; в) у казанку.