12 липня о 18:00Вебінар: Формування історичних уявлень учнів: практичні поради вчителю

Урок з літературного читання для учнів 2 класів на тему: «Леся Українка. Л. Українка «Красо України, Подолля!»

Про матеріал

Мета: ввести учнів у світ поезії відомої української поетеси Лесі Українки, вчити виразно читати вірші, розвивати пам'ять, зв'язне мовлення, виховувати любов до України, рідної мови, природи.

Перегляд файлу

Тема:  Леся Українка. Л. Українка «Красо України, Подолля!» 

Матеріал до уроку: Леся Українка «Красо України, Подолля!» 

Мета: ввести учнів у світ поезії відомої української поетеси

Лесі Українки, вчити виразно читати вірші, розвивати пам’ять, зв’язне мовлення, виховувати любов до України, рідної мови, природи.

Обладнання: мультимедійна презентація (Портрети Лесі Українки, зображення краси куточків Поділля, словникова робота – зображення

незрозумілих слів).

Тип уроку: урок читання вірша.

ХІД УРОКУ

І. Організація класу

Пролунав дзвінок,

Починається урок.

Працюватиме старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім другім класі

Діти – просто молодці!

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  • Пригадайте, будь ласка,  з якою літературною постаттю ми ознайомились на минулому уроці? Спробуємо перевірити? наскільки ви добре знайомі з його життєвим та творчим шляхом.  
  • Ким були батьки Максима Рильського?
  • У скільки років він написав свій перший вірш? Яку назву він дав цьому віршу?
  • З яким віршем ми ознайомились на попередньому уроці?
  • А зараз дізнаємось, хто найвиразніше прочитає вірш М. Рильського «Зима».

 

ІІІ. Мовна розминка.

1. Читання чистомовки. (Слайд 1.) 

Ку-ку-ку — чути пісню у ліску.

 Ців-ців-ців — і до вас я прилетів.

Тьох-тьох-тьох — ми співаємо удвох.

Кра-кра-кра —ох весела ця пора! 

Хто так весело для нас співав? (Птахи)

2. Читання скоромовки. (Слайд 2.)

Летів горобець, сів на хлівець.

А як вийшов стрілець, утік горобець!

3. Вправа на інтонування. Прочитайте слова з інтонацією, якої вимагає розділовий знак, що над колонкою. (Слайд 3.)

!

?

.

Балочка

Садками

Вітер

Вкриті

Маревом

Поле

Села

Стоять

Стежечки

Красні

Стрічечки

Річечка

Повиті

Розмовляють

Перевиті

Круча

Плине

Зелененькі

Україна

Поетеса

Подолля

 

IV. Ознайомлення із життєвим і творчим шляхом Леся Українки.

1. Хвилинка  поезії.

            Йти на зустріч бурям і зливам,

            Буть одній – як великая рать.

            Жить в  нещасті життям щасливим

            Муку творчістю перемагать,

            Хвора  дівчинка, бідна Леся

            Де ще хворі такі були,

            Щоб літали у піднебесся,

            Що його не сягнуть і орли!

            Ти себе українкою звала

            І чи краще знайти ім’я

           Тій, що радістю в муках сіяла,

           Як Вітчизна велика твоя.

  •            Що вказує на те, що вірш, присвячений Лесі Українці?
  •            Саме вірній дочці України, всесвітньо відомій поетесі присвячений цей вірш і його назва – «Леся Українка». (Слайд 4.)

2. Розповідь учителя про Лесю Українку.

  • Народилася Леся Українка (Лариса Петрівна Косач) 25 лютого 1871 року на Волині, в м. Новоград-Волинському. В 10 років на святі Водохреща Леся сильно застудилася. З цього часу й починається її тяжка, виснажлива боротьба з хворобою. І хоча Леся жодного дня не сиділа за шкільною партою, не відповідала біля дошки, не бігала з ровесниками гучними коридорами, та уже в 4 роки уміла читати, в 9 – написала свій перший вірш «Надія», і згодом оволоділа 10 мовами. І все це завдяки чудовим учителям, якими були її мати – письменниця Олена Пчілка, батько – Петро Антонович, книги і життя. (Слайд 5.)

3. Опрацювання статті «Леся Українка» (с. 97)

  • Прочитайте статтю про поетесу, що у підручнику.
  • Що нового ви дізналися? Де народилася поетеса? Яке її справжнє ім’я?
  • Хто порадив взяти псевдонім? У скільки років поетеса видала першу збірку?

 

 

 

V. Опрацювання вірша Лесі Українки «Красо України, Подолля!»

  • Сьогодні ми з вами познайомимось з одним із віршів Лесі Українки «Красо України, Подолля!»

1. Розповідь учителя.

  • Як називається місцевість, в якій ми проживаємо? (Так, це Дніпропетровщина)
  • А чи знаєте ви, що таке Поділля?  (Це також регіон України, що знаходиться у західній частині.) (Слайд 6. – карта України )
  • Відому українську поетесу Лесю Українку доля теж пов’язувала із Поділлям. І своє змилування природою цього краю вона передала у вірші «Красо України, Подолля!»
  • А я  хочу, щоб ви дещо дізналися про цей чарівний край. (Слайд 7.)

Чарівне Поділля…Це дуже багатий і розкішний край, його ще називають «цукровий краєм», «хлібною коморою», краєм «чорного золота». Саме тут добувають  вугілля, а ще вирощують цукровий буряк, з якого виготовляють цукор. Навесні рожевим цвітом покриваються сади, а наприкінці літа поля щедро дарують золоту пшеницю. Про Поділля написано багато легенд, пісень, створено багато картин, статей, поетичних творів. (читає один із учнів)

  • А як ви гадаєте, про що буде розповідатися у вірші?

2. Виразне читання вірша вчителем.

  • Послухайте вірш і скажіть, які пейзажі постають перед вашими очима.
  • Чи сподобався вам вірш?
  •  Які пейзажі ви собі уявили?

3. Словникова робота.

  • Але перш ніж ми перейдемо до читання, вияснимо значення деяких слів, щоб не виникло проблем з розумінням змісту вірша.

Ярочки – яр з пологими схилами. (Слайд 8.)

Балка – глибокі западани в землі, що виникли внаслідок вимивання ґрунту під час дощів. (Слайд 9. )

Круча – урвище, крутий схил гори чи горба. (Слайд 10. )

Маревотуман, легка, прозора пелена. (Слайд 11.)

Красні – гарні, красиві. (Слайд 12.)

Фізкультхвилинка


Щось не хочеться сидіти

Треба трохи відпочити.

Руки вгору, руки вниз,

На сусіда подивись.

Руки вгору, руки в боки,

Всі зробіть чотири кроки.

Руки вгору підніміть, а тепер їх опустіть.

Так повторим кілька раз.

За роботу – все гаразд.


4. Повторне читання вірша. (с. 96)

  • У вірші дуже багато слів зменшувально-пестливого значення. Читаючи, зверніть увагу ці слова. (Учні читають вірш ланцюжком по рядку, по строфі, цілий вірш.)

5. Аналіз змісту прочитаного.

  • Від чийого імені розповідається вірш?
  • З яким почуттям поетеса розповідає про красу рідної природи?
  • Прочитайте тільки зменшувально-пестливі слова. Яке значення вони відіграють у вірші? (учні знаходять і зачитують.)
  • Які почуття хотіла передати поетеса, використовуючи ці вислови?
  • Поясніть, як «тополі розмовляють з вітром в полі».
  • Із чим порівнюються стежечки? Як ви гадаєте, чому саме із стрічечками? (учні знаходять і зачитують.)
  • Яка головна думка цього вірша? (навчити цінувати красу свого краю.)
  • З якою інтонацією треба читати вірш? (Ніжно, з любов’ю.)

6. Вправа на уміння швидко орієнтуватись у тексті.

  • Я називаю слово, а ви знайдіть і прочитайте ознаку цього слова (балочка, села, маревом, ярочки, стежечки).
  • Доберіть з вірша дії предметів, які я назву (тополі, ярочки, річка).

7. Гра «Небо і земля»

Читання мовчки, пальчик тримає губки. За командою учителя «Небо» діти припиняють читати, піднімають очі вгору. За командою «Земля» знаходять місце, де закінчили, і читають далі.

8.Розмітка вірша для виразного читання.


Онде балочка весела,

В ній хороші, красні села,

Там хати садками вкриті,

Срібним маревом повиті,

Коло сел стоять тополі,

Розмовляють з вітром в полі.

Он ярочки зелененькі,

Стежечки по них маленькі,

Перевиті, мов стрічечки,

Збігаються до річечки,

Річка плине, берег рвучи,

Далі, далі попід кручі...


9. Виразне читання вірша

10. Творча робота на основі прочитаного.

  • Уявіть себе художником. Розкажіть, яку картину можна намалювати за віршем Лесі  Українки. Що ви там зобразите? Які фарби використаєте?

VІ. Підсумок уроку.

  • З творчістю якої поетеси ознайомилися?
  • Що з біографії Лесі Українки вам здалося цікавим?
  • Який вірш Лесі Українки ми сьогодні з вами опрацювали?
  • Про що в ньому розповідається?

VIІ. Домашнє завдання.

Вивчити вірш напам’ять.

Намалювати малюнок до вірша (за бажанням).


С. 1.

С. 2.

С.3.

С. 4.

С. 5.

С. 6 .

С. 7.

С. 8.

С. 9.

С. 10.

С. 11.

С. 12


 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Карпенко Валентина Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
29 липня 2018
Переглядів
4473
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку