Мета: ввести учнів у світ поезії відомої української поетеси Лесі Українки, вчити виразно читати вірші, розвивати пам'ять, зв'язне мовлення, виховувати любов до України, рідної мови, природи.
Матеріал до уроку: Леся Українка «Красо України, Подолля!»
Мета: ввести учнів у світ поезії відомої української поетеси
Лесі Українки, вчити виразно читати вірші, розвивати пам’ять, зв’язне мовлення, виховувати любов до України, рідної мови, природи.
Обладнання: мультимедійна презентація (Портрети Лесі Українки, зображення краси куточків Поділля, словникова робота – зображення
незрозумілих слів).
Тип уроку: урок читання вірша.
Пролунав дзвінок,
Починається урок.
Працюватиме старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім другім класі
Діти – просто молодці!
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
ІІІ. Мовна розминка.
1. Читання чистомовки. (Слайд 1.)
Ку-ку-ку — чути пісню у ліску.
Ців-ців-ців — і до вас я прилетів.
Тьох-тьох-тьох — ми співаємо удвох.
Кра-кра-кра —ох весела ця пора!
Хто так весело для нас співав? (Птахи)
2. Читання скоромовки. (Слайд 2.)
Летів горобець, сів на хлівець.
А як вийшов стрілець, утік горобець!
3. Вправа на інтонування. Прочитайте слова з інтонацією, якої вимагає розділовий знак, що над колонкою. (Слайд 3.)
! |
? |
. |
Балочка |
Садками |
Вітер |
Вкриті |
Маревом |
Поле |
Села |
Стоять |
Стежечки |
Красні |
Стрічечки |
Річечка |
Повиті |
Розмовляють |
Перевиті |
Круча |
Плине |
Зелененькі |
Україна |
Поетеса |
Подолля |
IV. Ознайомлення із життєвим і творчим шляхом Леся Українки.
1. Хвилинка поезії.
Йти на зустріч бурям і зливам,
Буть одній – як великая рать.
Жить в нещасті життям щасливим
Муку творчістю перемагать,
Хвора дівчинка, бідна Леся
Де ще хворі такі були,
Щоб літали у піднебесся,
Що його не сягнуть і орли!
Ти себе українкою звала
І чи краще знайти ім’я
Тій, що радістю в муках сіяла,
Як Вітчизна велика твоя.
2. Розповідь учителя про Лесю Українку.
3. Опрацювання статті «Леся Українка» (с. 97)
V. Опрацювання вірша Лесі Українки «Красо України, Подолля!»
1. Розповідь учителя.
Чарівне Поділля…Це дуже багатий і розкішний край, його ще називають «цукровий краєм», «хлібною коморою», краєм «чорного золота». Саме тут добувають вугілля, а ще вирощують цукровий буряк, з якого виготовляють цукор. Навесні рожевим цвітом покриваються сади, а наприкінці літа поля щедро дарують золоту пшеницю. Про Поділля написано багато легенд, пісень, створено багато картин, статей, поетичних творів. (читає один із учнів)
2. Виразне читання вірша вчителем.
3. Словникова робота.
Ярочки – яр з пологими схилами. (Слайд 8.)
Балка – глибокі западани в землі, що виникли внаслідок вимивання ґрунту під час дощів. (Слайд 9. )
Круча – урвище, крутий схил гори чи горба. (Слайд 10. )
Марево – туман, легка, прозора пелена. (Слайд 11.)
Красні – гарні, красиві. (Слайд 12.)
Фізкультхвилинка
Щось не хочеться сидіти
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки,
Всі зробіть чотири кроки.
Руки вгору підніміть, а тепер їх опустіть.
Так повторим кілька раз.
За роботу – все гаразд.
4. Повторне читання вірша. (с. 96)
5. Аналіз змісту прочитаного.
6. Вправа на уміння швидко орієнтуватись у тексті.
7. Гра «Небо і земля»
Читання мовчки, пальчик тримає губки. За командою учителя «Небо» діти припиняють читати, піднімають очі вгору. За командою «Земля» знаходять місце, де закінчили, і читають далі.
8.Розмітка вірша для виразного читання.
Онде балочка весела,
В ній хороші, красні села,
Там хати садками вкриті,
Срібним маревом повиті,
Коло сел стоять тополі,
Розмовляють з вітром в полі.
Он ярочки зелененькі,
Стежечки по них маленькі,
Перевиті, мов стрічечки,
Збігаються до річечки,
Річка плине, берег рвучи,
Далі, далі попід кручі...
9. Виразне читання вірша
10. Творча робота на основі прочитаного.
VІ. Підсумок уроку.
VIІ. Домашнє завдання.
Вивчити вірш напам’ять.
Намалювати малюнок до вірша (за бажанням).
С. 1.
С. 2.
С.3.
С. 4.
С. 5.
С. 6 .
С. 7.
С. 8.
С. 9.
С. 10.
С. 11.
С. 12