Урок літературного читання. Міфи давньої греції. Метою даного уроку є ознайомити учнів із давньогрецьким міфом, сформувати уявлення про його витоки; формувати уявлення школярів про міфи як жанр усної народної творчості; вчити осмислювати їх зміст; поповнювати словниковий запас; формувати оцінні судження, вміння успішно застосовувати свої знання; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати зв'язне мовлення учнів; виховувати доброту, милосердя, справедливість та інші моральні чесноти; викликати в учнів інтерес до грецької міфології.
ТЕМА: МІФИ ДАВНЬОЇ ГРЕЦІЇ. ПАНДОРА - МІФИ - У КРАЇНІ ДАВНИНИ
Мета: ознайомити учнів із давньогрецьким міфом, сформувати уявлення про його витоки; формувати уявлення школярів про міфи як жанр усної народної творчості; вчити осмислювати їх зміст; поповнювати словниковий запас; формувати оцінні судження, вміння успішно застосовувати свої знання; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати зв'язне мовлення учнів; виховувати доброту, милосердя, справедливість та інші моральні чесноти; викликати в учнів інтерес до грецької міфології.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
А тепер за парти всі сідайте рівно.
І до роботи візьмемось сумлінно.
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над скоромовкою
З братом ми були у лісі,
Гриби збирали на узліссі,
Дві корзини чималі
Ми додому притягли!
2. Артикуляційна зарядка „Жабка“
Жабка їсти захотіла,
Враз взялась вона за діло —
Наловила аж сім мух,
Тому й рада: рот — до вух!
(Рот трохи відкрити. Посміхнутися, губи розтягнути так, щоб було видно верхні зуби. Утримувати таке положення під лічбу 10—15 секунд.)
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Робота в парах. Гра „Обличчям до обличчя“
Учні в парах повертаються одне до одного і близько до тексту переказують зміст тієї частини міфу, у якій розповідається про битву Ра з Апопом.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Сьогодні ми продовжимо подорожувати сторінками чудової країни — країни Міфологія. А чи полюбили ви цю країну?
— За що ви її полюбили?
— Країною Міфологія дуже цікаво подорожувати. Ми із захопленням учитуємося у фантастичні розповіді про надприродні сили, які начебто у сиву давнину втручалися в життя людей, мали вплив на їх долі.
Ми ніколи не повинні забувати, що на світі є чудова країна Міфів, така далека і, водночас, близька й рідна для всіх нас.
— Прочитайте закодовані слова — і ви дізнаєтеся до якої країни ми вирушимо.
нявДа ціГрея (Давня Греція)
— З новим міфом ми подумки полинемо аж у Стародавню Грецію, тому що одними із найцікавіших у світі є давньогрецькі міфи. Вони мали значний вплив на розвиток культури всього світу. Це перлини світової літератури. Імена богів, історії їхнього життя, дивовижні пригоди дійшли до нас крізь тисячоліття. Давні греки переносили на зоряне небо дійових осіб з міфології. Майже всі назви сузір'їв пов'язані з давньогрецькими міфами. На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося з давньогрецьким міфом „Пандора“.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Читання міфу комбінованим способом {учитель—учні)
— Чи сподобався вам міф?
— Що ви відчували, слухаючи його?
— Кому ви співчували? Чиї вчинки викликали у вас осуд?
2. Робота в парах
Учні читають текст в парах, олівцем позначають слова, значення яких не зрозуміли.
— Хто є головними героями міфу?
— Коли і де відбуваються події?
3. Словникова робота
Читання тлумачень слів каверзний, амфора, посаг у підручнику (с. 8-9).
— Серед слів правої колонки знайдіть тлумачення до слів лівої колонки.
Ущедрив — швидко.
Шати — хотів.
Прагнув — багате розкішне вбрання.
Кортіло — щедро наділив.
Мерщій — вишивати шовковими нитками, вкритими тонким шаром золота, срібла.
Гаптувати — дуже хотілося, тягло до чогось.
4. Фізкультхвилинка
5. Аналіз змісту міфу з елементами вибіркового читання
— За що розгніваний Зевс надумав покарати людей?
— Що він звелів зробити Гефестові?
— Як назвали дівчину?
— Знайдіть її опис. Зачитайте.
— Куди Гермес відвів Пандору?
— Про що Прометей попереджав свого рідного брата?
— Чому Епіметей забув усі застережливі слова свого мудрого брата?
— Ким стала Пандора за задумом Зевса?
— Як люди жили до її появи?
— Завдяки кому люди жили, не знаючи горя, заздрощів, злочинів, тяжких хвороб і турбот?
— Що Зевс подарував Пандорі в посаг?
— Що він їй звелів?
— Яким був задум Зевса?
— Чи послухалася Зевса Пандора?
— Що трапилося на землі, після того, як Пандора відкрила амфору?
6. Вправи на розвиток швидкості читання
7) Гра „Хто уважніший?“.
— Що означають імена?
Пандора — (та, що всім обдарована).
Епіметей — (той, хто думає потім).
— Які подарунки отримала Пандора від богів?
Мудра Афіна Паллада (навчила дівчину гаптувати і прясти).
Афродіта (надала їй звабних чар і дивовижної вроди).
Гермес (подарував лукавий розум, непереборну цікавість і каверзну вдачу).
2) Чи є у тексті такі речення?
• Гефест усе так і розумів. (Ні)
• Послухалася Пандора, та з кожним днем їй дедалі дужче хотілося зазирнути всередину. (Ні)
• Відтоді вони скрізь і завжди переслідують людство. (Так)
• Так покарав смертних людей всемогутній Зевс-Громовержець. (Так)
7. Гра „Розвідники“
Учні проглядають текст. Підраховують, скільки разів у ньому трапляються слова Зевс (б), Прометей (4), Пандора (б).
8. Фізкультхвилинка
9. Визначення складових частин тексту
— Пригадайте, з яких частин складається текст?
— Знайдіть у тексті зачин. Прочитайте його.
— Прочитайте кінцівку.
10. Робота за ілюстрацією
— Розгляньте малюнок.
— Кого зобразив художник?
— Доведіть, що це Пандора.
— Зверніть увагу на вираз обличчя Пандори. Чому в неї широко розплющені очі, а на обличчі — переляк?
— Як ви оцінюєте вчинок Пандори?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Що цікавого ви дізналися на уроці?
— До якої країни ми здійснили подорож?
— Якою зображена у міфі Пандора?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Стисло переказувати міф (с. 7-10).