Урок літературного читання на тему:«Все навколо зеленіє…»
Мета: викликати в дітей захоплення красою весни, літа; розвивати мовне дихання, артикуляційний апарат; спонукати дітей берегти і примножувати багатства природи; розвивати зв’язне мовлення, збагачувати словниковий запас; вчити інтонувати вірші за розділовими знаками.
Зміст уроку
Доброго ранку-квітам барвистим,
Доброго ранку - сонечку ясному,
Людям усім і усьому прекрасному.
А щоб нам не сумувати
Потрібно загадку відгадати…
Де вона проходить -
Там травиця родить,
Квіти розцвітають,
Солов’ї співають. (весна)
- Так, вірно, весна. Сьогодні, діти, ми будемо читати вірші про весну відомого українського поета Олександра Олеся, який написав для дітей збірки віршів «Ялинка», «Рак - рибалка», «Грицеві курчата», «Іменини», «Поєдинок», «Вовченя» ( виставка книг).
А щоб урок пройшов не марно
Треба сісти рівно, гарно.
І виконувати тільки те,
Про що мова на уроці йде.
1. Читання вірша з «Хрестоматії» (3хв.)
2. Гра «Загублений рядок».
На дошці записаний вірш(1строфа), але пропущений рядок. Треба сказати з якого вірша рядок і хто автор.
«Як не любити зими сніжно – білої
Саду старого в пухнастому інеї,
Сивих, веселих завій!»
- Так, діти, пропущений рядок: «На Україні моїй», адже автор М.Рильський оспівував у вірші зиму на своїй рідній Батьківщині – Україні.
3. Розгляд картин у картинній галереї.
- Діти, ви всі молодці, що виконали домашнє завдання і намалювали малюнок до вірша «На зеленому горбочку». Давайте визначимо найкращі малюнки. (визначають оплесками).
4. Перевірка вірша напам’ять Л.Українки «На зеленому горбочку».
2. Підготовчі вправи до читання:
1. Гімнастика для очей:
«Окотренінг». Вихідне положення – сидячи прямо, голова нерухома, працюють тільки очі:
а) вгору – вниз;
б) із сторони в сторону;
в) по діагоналі з лівого верхнього кутика у правий і назад;
г) обвести очима сторони прямокутник;
д) розглянемо велику веселку зліва направо;
ж) покліпайте очима.
2. Дихальні вправи:
- Як дме весняний вітерець?(Діти дують-розвивають легені).
- Як пахнуть перші весняні квіти?(Діти нюхають).
- Бджілки вилетіли з вуликів і до квітів (Дзу-дзу дзу).
- Джмелик прилетів до квітки – самоцвіти (Джу-джу-джу).
3. Артикуляційна вправа.
а) - Як повітря виходить із кульки?
- Як цокає годинник?
- Як ми сміємось?
б) Чистомовка: Ець-ець-ець – подув сильний вітерець.
Ок- ок –ок- білий падає сніжок.
Ки-ки-ки- замітає всі стежки.
Ать- ать –ать –вийшов зайчик погулять.
3. Підготовка до читання тексту:
1. Робота зі складовою таблицею.
2. Читання слів на дошці: поплив, весельцем, ранішній, сріблився, щебечуть, верхів’ях, зграями, спинився, хлопчик.
ПОПЛИВ
ХЛОПЧИК ВЕРХІВ’ЯХ |
Спочатку читає учитель, потім разом з учителем читають діти, потім діти читають повільно, потім діти читають швидше, потім діти читають чітко і швидко. |
4. Олександр Олесь «Серед краси».
1. Читання вірша вчителем. Розуміння тексту.
- Чи приємно тобі слухати мову птахів? Чому?
- Яка була пора дня?
2. Голосне читання вірша ланцюжком.
3. Вибіркове читання.
- Хто ховався?
- Що сріблилось?
- Чому спинився хлопчик?
- Чий чути плач?
4. Колективне читання «буксиром».(Діти з низькою технікою читання «тягнуться « за сильнішими).
5. Читання «хвостиком». Учитель ( а краще учень, який гарно читає) починає читати речення, а учні закінчують).
6. Визначення головної думки твору. –До чого закликає автор?
7. Гра «День і ніч». «День» - діти читають. «Ніч» - діти заплющують очі і відпочивають.
5. Фізкульхвилинка.
6. Олександр Олесь «Білі гуси летять над лугами».
1. Загадка:Біле, як сніг, надуте як міх,
Лопатами ходить, а рогом їсть. (Гуска).
До відгадки придумати прикметники і споріднені слова:
(біла, велика, сіра, криклива, плаваюча і т.д.)
(гусак, гусочка. Гусенятко, гусята і т. д.)
2. Читання з олівцем в руках, для відзначення незрозумілих слів.
3. Словникова робота:полинули, знялись.
Придумати синоніми: полинули – полетіли, знялись – полетіли.
4. Артикуляційна вправа. Читає вчитель, діти повторюють. Потім читають голосно, швидко, виразно:
СПО ГАД
ЗНЯ ЛИСЬ
КУПА ВИ
ЗНИКА ЮТЬ
ХМАР КАМИ
ПОЛИ НУЛИ
РОЗГОЙ ДАЛИ
5. Виразне читання підготовленими учнями.
6. Бесіда – міркування про прочитане.
- З чим порівнює О. Олесь гусей?
- Що розгойдали гуси?
- Назвіть рими у вірші.
- Який це вірш – сумний чи веселий?
- Чому сумний? – Так, птах покидає рідні краї, відлітаючи у вирій. Дорога далека і важка. – То яка головна думка твору?(відповіді дітей)
- Так, діти, це туга за Батьківщиною. Багато років тому Олександрові Олесю довелося жити далеко від рідної України, від рідної домівки, тому цей вірш, як туга за батьківським краєм.
7. Розвиток техніки читання:
а) Хорове читання.
б) Читання «зупинка» (читає вчитель, на будь якому слові зупиняється, діти швидко дочитують).
в) Читання у віконцях (Перші і останні склади закриті).
г) Читання «Дощик»(Кожен учень стукає олівцем по парті, задає собі швидкий темп читання).
д) Читання «Кидок – засічка».
ж) «Блискавка» (читають 1хв. Рахують кількість слів).
з) Робота над виразністю читання. Виразне читання ланцюжком.
7. Фізкультхвилинка.
Мовно – логічне завдання: «Який склад загубився?»
Навмива ся, наку лися, нагой лися, закри ли, поли ли.
Швидко слово називай.
Йому риму підбирай:
1. Затремтіла гілка,
Бо на неї сіла (білка).
2. Грає весело сопілка:
Джу – джу – джу скрипіла (бджілка).
3. На малесенький пеньок,
Сів спочити (Колобок).
4. На травиці є роса,
А у дівчини (коса).
5. За котом побігла мишка,
Ой, яка чудова (книжка).
8. Олександр Олесь «Все навколо зеленіє».
1. Вправи на постановку дихання:- Давайте почуємо запах весни і виявимо свої почуття:- Здивування – о!
- Захоплення – а!
- Тепло -у!
2. Гра «Розвідка». На дошці записані слова:ллється, гомонить, всидіти, дзвенять.
а) прочитай слова напівголосно, повільно.
б) значення якого слова ви не можете пояснити? Гомонить – розмовляє.
в) прочитай ці слова швидко, дуже швидко!
3.Читання вчителем.
4. Бесіда на осмислення прочитаного:
- Хто розповів нам про свої бажання?
- Що навколо зеленіє?
- Як і хто дає оцінку?
5. Мовчазне читання: ланцюжкове читання по 1 стрічці: 1,3,5,7стр. – І рядок,
2,4,6,8стр. – ІІ рядок.
6. Вибіркове читання. Прочитати рядки, де говориться про:
- З чим гомонить вітер?
- Хто дзвенить?
- Про що попросив хлопчик?
- Що він обіцяє матері?
7. Робота над виробленням виразності читання:
а) комбіноване читання:(учитель учні хором). Гра « Відлуння».
б) Читання – гра «Рибалочка». Обирається учень рибалочка. Він ловить неправильно прочитані слова. Діти читають ланцюжком.
в) Короткий словесний малюнок до вірша.
г) Гра «Конкурс на кращого читця».
д) Дібрати римовані слова: зеленіє – віє, шумить – гомонить, цвіте – золоте.
8. Гра «Плутанка». Вчитель читає вірш допускаючи помилку, а діти аплодують на помилку і читають правильно:
В полі комашки білі – біленькі,
Над ними літають ромашки дрібненькі.
З комашок плету я матусі віночок,
Ромашки танцюють свій дивний таночок.
Квітують на городі раки,
Живуть у нашій річці маки.
Зроблю букет я гарний з раків,
І наловлю відерце маків.
10. Підсумок уроку.
- Що спільного у всіх прочитаних сьогодні віршах?
- Які почуття виникли під час читання?
- Який вірш сподобався вам найбільше?