УРОК ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ " ПРИСЛІВ'Я. ВИКОРИСТАННЯ В ПРИСЛІВ'ЯХ ЧИСЛІВНИКІВ

Про матеріал
Тема дня. Прислів’я. Використання в прислів’ях числівників Мета: вчити вдумливо, виразно читати твори малих жанрів фольклору, використовуючи паузи та логічні наголоси; вдосконалювати вміння виділяти та тлумачити пряме й переносне значення прислів’їв і приказок; розвивати мовлення, вміння влучно та образно висловлювати власні думки; виховувати інтерес до фольклору.
Перегляд файлу

Дата __________      Номер  уроку ___________                              Читання 3 клас

 

Тема місяця.

Тема дня. Прислів’я. Використання в прислів’ях числівників

Мета: вчити вдумливо, виразно читати твори малих жанрів фольклору,

використовуючи паузи та логічні наголоси; вдосконалювати вміння виділяти та тлумачити пряме й переносне значення прислів’їв і приказок; розвивати мовлення, вміння влучно та образно висловлювати власні думки; виховувати інтерес до фольклору.

Формувати групу компетентностей:

-Компетентність спілкування державною мовою для прагнення відроджувати й вивчати оригінальну творчість народу, розуміння україномовних текстів різних жанрів;

- Ціннісно-смислову компетентність шляхом аналізу сюжету прослуханих творів засвоювати правила поведінки в суспільстві;

-Здоровязбережувальну компетентність шляхом гармонійного існування в суспільстві.

Очікувані результати:

З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників (вітання, знайомство, запитання, прохання, прощання) й доречно реагує на усну інформацію в діалозі

Сприймає монологічне висловлення (казку, вірш, розповідь про події з життя або про спостереження за чимось /кимось/ ) для відповіді на запропоновані запитання

Користується прийомами уточнення значення окремих слів, виразів у сприйнятих на слух текстах

Ставить запитання за змістом прослуханого фрагменту казки чи оповідання для отримання додаткової інформації (наприклад, стосовно того, що передувало подіям або чим все закінчилося)

Обирає тему з декількох запропонованих і формулює 3 – 4 питання до свого потенційного співбесідника

Обговорює в групі проблемне питання за темою тижня

Уживає форму кличного відмінка іменника для звертання по імені до іншої особи, уживає ввічливі слова

Вибирає з-поміж 4-5 слів те, якому відповідає тлумачення, пропоноване вчителем

Зв’язно переказує події прочитаної казки чи оповідання

Вибирає з декількох запропонованих книжок ту, яка викликала цікавість, розглядає і розповідає про неї (чи є ілюстрації, як називається, прізвище автора)

Висловлює припущення на основі ілюстрацій та заголовку, про що може розповісти ця книжка

Читає виразно вголос тексти (логічний наголос, інтонація).

Читає виразно репліки в діалозі (читання по ролях)

Створює в групі прості медіапродукти (стіннівка, колаж тощо) з допомогою вчителя/ вчительки, враховує мету й аудиторію

Пояснює вибір букв на позначення голосних та приголосних звуків (позиція голосного звука після твердого приголосного; позиція голосного звука після м’якого приголосного; позиція приголосного перед голосним;

Створює, розгадує (з допомогою вчителя) анаграми

Бере на себе роль у рухливих іграх або сюжетно-рольових іграх; використовує специфічні для ролі жести, рухи

Обладнання: підручники, зошити, ілюстративний та роздатковий матеріал,

відеоматеріали,  кольорові олівці та фломастери.

Тип уроку: урок формування компетентностей.

 

Зміст заняття:

І. Етап орієнтації. Мотивації діяльності

Доброго ранку, травам росистим!

Доброго ранку, квітам барвистим!

Доброго ранку, сонечку ясному!

Людям усім і усьому прекрасному!

- Друзі, посміхніться один одному, побажайте успіхів

 

ІІ. Етап цілепокладання

Літературний диктант.

  •    Усна народна творчість – це…
  •    «Фольклор» у перекладі з англійської означає - …
  •    Художня усна розповідь фантастичного характеру - …
  •    Короткий влучний вислів, який уміщує в собі оцінку події, - …
  •    Поширений образний вислів, що не виражає  закінченої  думки,-…
  •    Невеликий твір, у якому прихованій формі описується предмет, котрий слід назвати,-…
  •    Невеликий ліричний твір, що поєднує поетичний текст і мелодію,-…

Оголошення теми та мети уроку

Сьогодні ми з вами будемо знайомитися з прислів’ями та приказками, навчимося їх пояснювати і влучно використовувати у своєму мовленні.

 

ІІІ. Етап цілереалізації

Щоденні 5. Робота зі словами

http://biog.in.ua/anatolij-kostecekij-tululu-orga8928/img2.jpg

Словникова робота

Прислів'я – це короткий влучний вислів,який уміщує в собі оцінку події.

Приказка – це поширений образний вислів,що не виражає закінченої думки.

Щоденні 5. Читання для себе

Щоденні 5. Читання разом з другом

Фізкультхвилинка

Серед найдавніших жанрів усної народної творчості найбільш уживаними є прислів’я та приказки. Ці короткі влучні вислови творилися народом у продовж багатьох століть. У них – мудрість віків:життєвий досвід попередніх поколінь,сконденсована думка про явища природи, про працю і побут, про взаємини людей між собою, морально-етичні закони, які формувалися віками і передавалися у спадок наступним поколінням…

     Прислів'я  та приказки називають ще приповідками, примовками. Краса і сила примовок – у закладеній в них споконвічній мудрості народу. Вони становлять своєрідний неписаний звіт етичних законів, яких потрібно дотримуватися у житті. Для кращого запам'ятовування прислів’я та приказки складалися у римованій формі…

    Зміст примовок рідше констатує якийсь  факт  здебільшого ж він схвалює чи засуджує, або застерігає від нерозумних вчинків: примовки завжди повчають,причому їхній виховний сенс не підлягає сумніву, бо велика наука цих повчань підтверджена досвідом віків, авторитетом минулих поколінь.

    Поміркуймо над висловом дослідника В.П.Анікіна, який влучно передав тематичну змістовність і широту цього стислого жанру « Прислів'я гніваються, печаляться, сміються, беруть на кпини,веселяться, плачуть,зітхають, стогнуть, кричать, жартують, дотинають, лякають, остерігають,вчать, обурюються – словом,відображають стільки ж почуттів,скільки їх у народу – творця прислів’їв»

Бесіда

  1. Наведіть приклади прислів’їв та приказок.
  2. Як ви вважаєте,чому виникали прислів’я та приказки? Навіщо вони потрібні людям? Чому ми вживаємо прислів’я та приказки?
  3. Чого навчають нас прислів’я та приказки?
  4. Як ви гадаєте,чому прислів’я називають народною мудрістю?
  5. Чому, на вашу думку,народна індійська мудрість стала епіграфом до нашого уроку? Як ви її зрозуміли?
  •    Вирізнити прислів’я від приказок не легко: їх розглядають як один жанр. Різниця між ними в тому, що прислів’я значно ширші від приказок, бо містять певні висновки і є в основному двочленними реченнями.

  За двома зайцями поженешся – жодного не впіймаєш.

За двома зайцями не ганяйся.

Тематика прислів’їв та приказок різноманітна. Вона охоплює всі сфери життєдіяльності народу:природа, наука, розум,праця, досвід, знання, мораль,вдача, особливості характеру.

  Прислів'я та приказки – окраса мови, її багатство. Вони мають найширшу аудиторію – весь народ – і вживаються там, де треба використати «красне слівце» - вихопити найсуттєвіше, коли нічим не заміниш ці крилаті вислови.

Робота з підручником

Виразне читання вчителем

Самостійне читання учнями

Щоденні 5. Слухання

https://www.youtube.com/watch?v=h977YniadSo

Прослухайте прислів’я, що в них спільного?

Запишіть два , які запам’ятали.

Метод «Критичне мислення»

Давайте замислимось над висловом: « Прислів'я – це практична,життєва філософія народу».

Слово «філософія» у перек. з грец. означає  «любити мудрість».

Філософія намагається осмислити закономірності дійсності, життя.

Як ви гадаєте, чому Белінський сказав,що прислів’я – це філософія народу?

Літературне лото «коштовні перлини»

Завдання: скласти прислів’я з окремих частин

Сокіл шанує свої крила…

…Хто зазнав зла

Добро…-

Добра справа…-

…зло твориш -  себе принижуєш.

Будеш книги читати…-

Розум без книги,…

…дорожче від найбільшого багатства.

Краще працювати,… Як працюватимеш,…   …той вішає на шию торбу. Діло тоді лише,…

Яка робота - …

…душі – свято.

Хмара пройшла, а …

Щастя саме не приходить,…   …завжди нещастя.

Щастя у повітрі не в'ється, а …

Хто живе на Батьківщині,…

...а людина як ім'я.

Краще від усіх знає, що таке добро…

…зворотній бік зла.

…сама себе хвалить

Добро твориш – себе звеличуєш,…

…будеш усе знати. …що птах без крил. Одна мудра книга…

…ніж голодувати.

…так і житимеш.

Хто нехтує ремеслом…

…коли воно зроблене.

…такий заробіток.

Рукам робота…

…дощу ні краплі.

…за нього треба боротись.

Мандри на чужинні – це …

…руками дістається.

…той не знає смаку життя

Щоденні 5. Письмо для себе

Учні виконують записи в Щоденниках вражень

Напиши 4 речення використовуючи приказки.

  •    Дослідницька робота: до приказок і прислів’їв народів світу знайти відповідні українські

1.Неродися красивий, а родися щасливий (Білорус.)

2.Від глупоти ліків не знайти (Індійське)

3.Гілка завжди схожа на дерево з якого виросла ( Іспанське)

4.Без труда немає плода (Російське)

5.Хто не пітніє в літку, той мерзне в літку (Турецьке)

6. Зароблений хліб смачний (Фінське)

Приказках та прислів’ях широко відбивається національний характер. Разом з тим, більшість прислів’їв є загально народними у всесвітньому значенні. Майже для кожного прислів’я якогось народу можна знайти подібні серед прислів’їв багатьох інших народів. І.Франко писав, що «…порівнявши відповідні прислів’я різних народів,легко приходими до переконання, що майже всі вони є спільними для майже всіх культурних народів і немають нічого характерного для певного народу. Якщо вони є мудрістю, то, очевидно, мудрістю міжнародно…»   

Творча хвилинка з лего

Діти працюють у групах.

Завдання групи підібрати цікаве прислів’я. Порахувати кількість слів і відібрати стільки ж лего-цеглинок одного кольору кожне слово маркером записати на окремій цеглинці. Запропонувати іншій групі скласти правильну послідовність прислів’я та пояснити його.

C:\Users\777\Pictures\0100ar5s-4562.jpg

 

ІV. Етап рефлексійно-оцінюючий

  • Чи сподобався сьогоднішній урок?
  • Чого ви навчилися?
  • З чим виникли проблеми?

 

1

 

docx
Додано
27 жовтня 2020
Переглядів
1904
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку