Продовжити ознайомлення учнів з творчістю В.Сухомлинського; вдосконалювати навички правильного, свідомого читання; збагачувати активний словник учнів; розвивати вміння робити висновки та узагальнення, висловлювати свої думки в логічній послідовності; розвивати творчу уяву молодших школярів, їхню фантазію; виховувати любов до художнього слова.
УРОК З ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ 3 клас
УЧІТЬСЯ ФАНТАЗУВАТИ. ВАСИЛЬ СУХОМЛИНСЬКИЙ «ДІД ОСІННИК»
Мета: продовжити ознайомлення учнів з творчістю В.Сухомлинського; вдосконалювати навички правильного, свідомого читання; збагачувати активний словник учнів; розвивати вміння робити висновки та узагальнення, висловлювати свої думки в логічній послідовності; розвивати творчу уяву молодших школярів, їхню фантазію; виховувати любов до художнього слова.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над скоромовкою
Прилітала на Почайну
Чайка — пташка незвичайна.
Чайка — пташка невеличка,
А Почайна — гарна річка.
Цілий день охота чайці
Серед річки на байдарці
Порибалити на славу,
Щоб вечеря була славна.
2. Гра «Плутанка»
— Зберіть прислів'я.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
1. Гра «У художньому музеї»
Виставка дитячих малюнків головного персонажа казки Лесі Українки — Оxa.
2. Гра «Хто краще?»
Конкурс на краще власне продовження «Казки про Оха-чудодія».
ІV . МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
V. СПРИЙМАННЯ І УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
1.Біографічна довідка
— Народився Василь Сухомлинський 28 вересня 1918 р. в селі Василівці Василівської волості Олександрійського повіту Херсонської губернії (тепер Онуфріївський район Кіровоградської області) в бідній селянській сім"і. Тут минули його дитинство й юність. Як і решта селянських дітей, він учився в рідному селі у школі і в 1933 р. закінчив семирічку. Улітку 1933 р. мати провела молодшого сина Василя до Кременчука.
Спочатку Василь Сухомлинський подався в медичний технікум, але незабаром пішов звідти, поступив на робочий факультет, достроково закінчив його і був прийнятий до педагогічного інституту. З 1935 р. починається педагогічний шлях В. О. Сухомлинського.
У 1941 р., під час Другої світової війни, добровольцем йде на фронт. У січні 1942 р. молодший політрук Сухомлинський був важко поранений, захищаючи Москву в битві під Ржевом. Осколок снаряду залишився в його грудях назавжди. Після довгого лікування у шпиталі селища Ува, що в Удмуртії, він просився на фронт, проте комісія не могла визнати його навіть умовно здоровим для військової служби.
У 1948 р. Василь Олександрович стає директором Павлиської середньої школи і беззмінно працює протягом 23 років до кінця своїх днів. В 1948 р. це була звичайна, пересічна школа, до того ж ще і майже зруйнована за роки війни,
відомою її зробив Сухомлинський. Звичайну сільську школу він перетворив на справжню педагогічну лабораторію, де видобував скарби педагогічної мудрості.
2. Опрацювання статті в підручнику про життя і творчість письменника (с. 74-75)
3. Опрацювання казки Василя Сухомлинського «Дід Осінник» (с. 75)
1) Гра «Передбачення».
Учні об'єднуються в групи (попарне інтерв'ю).
— Прочитайте уважно заголовок казки.
— Яким ви уявляєте діда Осінника?
Фізкультхвилинка
Станем струнко! Руки в боки!
Пострибаєм, як сороки,
Як сороки білобокі,
Стрибу-стрибу! Скоки-скоки!
А тепер, як жабенята,
Хочем трохи пострибати.
Ква-ква-ква! Ква-ква-ква! -
Щоб спочила голова.
Л.Кондрацька
Тестування
1. Де живе дід Осінник?
а) У полі;
б) у саду;
в) у лісі.
2. На чому спить дід?
а) На сухому листі;
б) на м'якому мохові;
в) на сирій землі.
3. До пісні яких птахів прислухається дід Осінник?
а) Ластівок;
б) журавлів;
в) шпаків.
4. У чому виходить дід Осінник з лісу?
а) У жовтому дощовику;
б) у сірому дощовику;
в) у сірому плащі.
5. До якого дерева прихиляється дід?
а) До берези;
б) до дуба;
в) до сосни.
6. Борода діда Осінника це:
a) Осінній дощ;
б) осінній вітер;
в) осінній туман.
— Чи сподобалася вам казка? Чим саме?
Учитель демонструє початок речення, написаний на смужці паперу. Учні мають за незначний проміжок часу прочитати те, що на смужці, «сфотографувати» очима, знайти кінцівку речення у підручнику і прочитати.
6) Творча робота в групах.
Завдання: придумати інше ім'я для діда Осінника й скласти про нього власну казку.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Гра «Закінчи речення»
VIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Намалювати діда Осінника та розповісти, яким ви уявляєте цього героя.