УЧИСЬ СЕБЕ ПЕРЕМАГАТИ.
УРОК – ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ.
Матеріал уроку:
Юрій Ярмиш “Паличка – рятівниця”.
МЕТА : продовжувати вдосконалювати вміння читати деформовані слова, речення; вдосконалювати техніку читання; формувати навички виразного читання; розвивати діалогічне мовлення; розвивати мислення, творчу уяву; вчити аналізувати і порівнювати; робити висновки , формувати вміння творчого переказу, збагачувати словниковий запас учнів; вміння добирати синоніми і антоніми; виховувати бажання вчитися; наполегливість, відповідальність, самостійність; формувати поняття “сила волі”, “совість”.
ОБЛАДНАННЯ: твори Ю. Ярмиша, портрет, таблиці Лезера, піраміда слів, пошукові таблиці слів, малюнки, картки – блискавки, магнітофонний запис уривку казки.
ХІД УРОКУ.
1.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
Сьогодні у нас незвичайний урок. Сьогодні ми зробимо ще один крок в країну відому, в країну чудову, що нас так чекає й збагачує.
2. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАННЯ УРОКУ.
А девізом і темою нашого уроку стане ось цей вірш. Але нам треба встановити порядок речень та рими.
1.Завдання “Відновіть вірш”(таблиця 1).
Прочитайте, спочатку мовчки.
2. Нам треба так багато знати,
1.Усе навчитися робить,
4. Учись себе перемагати!
3. Без праці в світі не прожить.
Прочитайте самостійно, подумайте. (Читання хором).
2. Інтонування останнього речення.
3. ОПРАЦЮВАННЯ ТЕМИ УРОКУ.
1.Скоромовка. (самостійна робота)
1в.
Росте липа біля Пилипа,
Пилип біля липи очима гліпа.
оРсте алип біял Пилапи
липПи біял пили маочи липаг
2в.
Пильно поле пильнували,
Перепелів уполювали.
ильПно олеп пильвалину ,
репепелів люповали.
3в.
Сміх розсипався на сніг.
сін смухінчик сміух хім. –
схім розписався ан гніс.
Дихальні вправи.
“Кулька”, “Водолаз”.
3. Повідомлення назви розділу.
Сьогодні ми розпочинаємо новий розділ нашого підручника.
Прочитайте його назву, встановивши необхідні голосні.
Пр..г..д.. ... з...х..пл...нн... тв...х р..в..сн..к..в.
(Пригоди і захоплення твоїх ровесників).
Виставка книжок.
4.Повідомлення автора тексту.
Отже, буква до букви – “будується слово”,
Слово до слова – звучить рідна мова.
Переходимо до вивчення нового твору. Прізвище та ім’я автора ви дізнаєтеся, якщо прочитаєте ланцюжок букв. (відкриваю на дошці)
Таблиця 2.
І Ю М Я
Ш
Р Й Р И
Хто автор? (Юрій Ярмиш , вивішую портрет).
5.”Довідкове бюро”.
1). Друзі жартома називали його “українським Андерсеном”. І це не випадково. Ім’я українського казкаря Ю. Ярмиша посіло одне з чинних місць серед письменників, які пишуть для дітей і про дітей. Народився Ю. Ярмиш у Дніпродзержинську, у 1935 році, у сім’ї учителів. Дитинство його пройшло на берегах Славути і на Уралі, а шкільні роки – серед розкішної природи Карпат. Міцно вкарбувалися в пам’яті хлопчика розповіді великого знавця старовини , академіка Дмитра Івановича Яворницького, який часто бував у Ярмишів.
2). Свій творчий шлях Ю. Ярмиш розпочав з віршів, хоча потім перейшов на прозу. Трапилося так, що перші поетичні спроби п’ятнадцятирічного школяра прослухали київські поети: Дмитро Білоус, Василь Швець, Борислав Степанюк і залишилися задоволені початківцем. Вони порадили юнакові продовжувати працювати над собою. Через деякий час вірші Юрія були надруковані у газеті. Саме ці події, мабуть, окрилили хлопця і зумовили вибір – стати журналістом.
3). Саме в цей час розпочинається літературна творчість письменника.
“ Перша казка “Вітрисько” – згадує автор, - мені наснилася. Я прокинувся серед ночі, схопив олівець і записав її. Це сталося ще в студентські роки. Під такою ж назвою згодом вийшла у світ і моя перша збірочка, опублікована в 1960 році, в Криму”. А потім ще були книжки: “Чудесні моря”, “Казка стукає у двері”, “Чарівні струмки”, “Цікавий промінець”. А всього Ю. Ярмиш видав більше п’ятдесяти книжок.
4). Юрію Яр мишу доводилося багато подорожувати. Він побував в Англії, Канаді, США, на Балканах, кілька разів відвідав Індію.
ВЧИТЕЛЬ.
Юрій Феодосійович – професор Інституту журналістики Київського Національного університету ім. Т. Шевченка, автор ряду публікацій з проблем дитячої літератури і літературної казки.
Як казкар Ю. Ярмиш відомий не лише в нашій країні. Недавно у м. Санки – Петербурзі видано антологію найкращих казок сучасних письменників країн Співдружності Незалежних Держав, у яких вміщено по одному – два твори кожного автора, а Ю. Ярмиша – аж шістнадцять казок.
6. Вікторина “ Вгадайте назву твору”.
“Зайчикова казочка”.
три дні й три ночі ти усе ллєш та ллєш на дахи, а вони лише блищать, посміхаються, і
3
зовсім не розмокають.”
“Дрібний дощик”.
3). “ У Соловейка з Солов’їхою народилося надзвичайно здібне пташеня! Така звістка рознеслася по всьому лісу.”
“ Як Солов’ятко вскочило в біду”.
7.Робота над заголовком твору.
- Сьогодні ми продовжуємо читати казки Ю. Ярмиша . це казка називається “ Паличка – рятівниця”.
(Демонстрація “чарівної палички”). Чи схожа вона на чарівну?
8. Словникова робота.
Таблиця 3.
Завдання біля дошки.
9. Гра “Знайди пару”. Фізкультхвилинка.
10. Прослуховування магнітного запису уривка казки.
(до слів “ І раптом сталося чудо.....”).
як ви думаєте, що могло статися далі? ( Міркування дітей).
11. Вибіркове читання опису чарівника.
Завдання. (на дошці малюнки трьох чарівників)
( Читання опису Чарівника).
12. Діалогічне мовлення. (ковпак Чарівника)
Пам’ятайте про інтонацію слів і розділові знаки.
13.Бесіда на усвідомлення змісту.
14. Прочитайте “Диктором”, як Миколка виконував хатню роботу.
15. Вибіркове читання.
16. Гра “Аукціон”.
( Вручення. –Але пам’ятайте, що не перо пише, а розум!)
17. Бесіда.
18. Гра “Розсипалось прислів’я”.
(завдання для груп в конвертах).
1). Сила та розум – краса людини.
2). Знання це найлегша ноша, але найцінніша.
19. Гра “Блискавка”.
Щирість, наполегливість, відповідальність, працьовитість.
20. Галявина “Мудрості”.
Тож давайте посадимо такі незвичайні квіти, і будемо вирощувати їх у собі, в своєму характері.
4.ПІДСУМОК УРОКУ.
1-учень..
Слід добре – добре пам’ятати,
І щоб не збитися в путі,
Навчись себе перемагати, а це найважче у житті!
2-учень.
Нелегко з сонечком вставати,
Коли зарошений весь світ,
Тоді, як хочеться поспати,
Ну а тобі так мало літ.
3-учень.
Нелегко й мило в руки брати,
Вода холодна – аж пече...
Так добре у садку лежати,
Коли на сонці гаряче.
4-учень.
Й науки нащо ті вивчати,
Все б грався, бігав і гуляв.
Учись себе перемагати,
Ще поки ледарем не став.
5-учень.
Тому, учися і працюй,
Людина вміти все повинна,
То ж силу й волю ти гартуй!
6-учень.
Бо треба так багато знати,
Щоб в світі цім розумним стать,
Учись себе перемагати,
Умій себе перемагать!
ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ.
1в. – скласти цитатний план;
2в. – характеристику героїв.
ДОДАТКОВЕ ЗАВДАННЯ.