Урок літературного читання "Учись себе перемагати"

Про матеріал
Урок літературного читання "Учись себе перемагати" за твором Юрія Ярмиша "Паличка-рятівниця" для 3 класу
Перегляд файлу

УЧИСЬ СЕБЕ ПЕРЕМАГАТИ.

 

УРОК – ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ.

 

Матеріал уроку:

                       Юрій Ярмиш “Паличка – рятівниця”.

 

МЕТА : продовжувати вдосконалювати вміння читати деформовані слова, речення;       вдосконалювати техніку читання; формувати навички виразного читання; розвивати діалогічне мовлення; розвивати мислення, творчу уяву; вчити аналізувати і порівнювати; робити висновки , формувати вміння творчого переказу, збагачувати словниковий запас учнів; вміння добирати синоніми і антоніми; виховувати бажання вчитися; наполегливість, відповідальність, самостійність; формувати поняття “сила волі”, “совість”.

 

ОБЛАДНАННЯ: твори Ю. Ярмиша, портрет, таблиці Лезера, піраміда слів, пошукові таблиці слів, малюнки, картки – блискавки, магнітофонний запис уривку казки.

 

ХІД УРОКУ.

 

1.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

Сьогодні у нас незвичайний урок. Сьогодні ми зробимо ще один крок в країну відому, в країну чудову, що нас так чекає й збагачує.

 

2. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАННЯ УРОКУ.

А девізом і темою нашого уроку стане ось цей вірш. Але нам треба встановити порядок речень та рими.

1.Завдання “Відновіть вірш”(таблиця 1).

Прочитайте, спочатку мовчки.

2. Нам треба так багато знати,

1.Усе навчитися робить,

4. Учись себе перемагати!

3. Без праці в світі не прожить.

Прочитайте самостійно, подумайте. (Читання хором).

 

2. Інтонування останнього речення.

  • питальна інтонація;
  •        оклична.

 

3. ОПРАЦЮВАННЯ ТЕМИ УРОКУ.

1.Скоромовка. (самостійна робота)

  • У кожного з вас лежить записана скоромовка. Але я так поспішала її друкувати, що букви у словах переплутались місцями.
  • Тому вам треба прочитати скоромовку правильно, відновлюючи її зміст. Візьміть олівці і запишіть її.

 

1в.

Росте липа біля Пилипа,

Пилип біля липи очима гліпа.

оРсте алип біял Пилапи

липПи біял пили маочи липаг

 

2в.

Пильно поле пильнували,

Перепелів уполювали.

ильПно олеп пильвалину ,

репепелів люповали.

 

3в.

Ніс сміхунчик сміху міх –

Сміх розсипався на сніг.

сін смухінчик сміух хім. –

схім розписався ан гніс.

 

       

Дихальні вправи.

“Кулька”,  “Водолаз”.

 

  1. Прочитайте правильно. (по варіантах).
  2. Прочитати у швидкому темпі.
  3. У темпі скоромовки.
  4. Змагання.

 

3. Повідомлення назви розділу.

Сьогодні  ми розпочинаємо новий розділ нашого підручника.

   Прочитайте його назву, встановивши необхідні голосні.

Пр..г..д..  ...  з...х..пл...нн...  тв...х  р..в..сн..к..в.

(Пригоди і захоплення твоїх ровесників).

  • Як ви розумієте значення слова “захоплення”? (улюблена справа, цікава справа, хобі).
  • Які ваші захоплення?  (розповіді дітей).

Виставка книжок.

 

4.Повідомлення автора тексту.

Отже, буква до букви – “будується слово”,

Слово до слова – звучить рідна мова.

Переходимо до вивчення нового твору. Прізвище та ім’я автора ви дізнаєтеся, якщо прочитаєте ланцюжок букв. (відкриваю на дошці)

Таблиця 2.

 

І             Ю                               М            Я

                                                         Ш

Р            Й                                Р               И

 

 

Хто автор? (Юрій Ярмиш ,  вивішую портрет).

 

5.”Довідкове бюро”.

  • А у нас на уроці сьогодні працює довідкове бюро. Дітям було індивідуальне завдання: дізнатися про життєвий і творчий шлях Ю. Ярмиша.
  •        Послухаймо їх.

1). Друзі жартома називали його “українським Андерсеном”. І це не випадково. Ім’я українського казкаря Ю. Ярмиша посіло одне з чинних місць серед письменників, які пишуть для дітей і про дітей. Народився Ю. Ярмиш у Дніпродзержинську, у 1935 році, у сім’ї учителів. Дитинство його пройшло на берегах Славути і на Уралі, а шкільні роки – серед розкішної природи Карпат. Міцно вкарбувалися в пам’яті  хлопчика розповіді великого знавця старовини , академіка Дмитра Івановича Яворницького, який часто бував у Ярмишів.

2). Свій творчий шлях Ю. Ярмиш розпочав з віршів, хоча потім перейшов на прозу. Трапилося так, що перші поетичні спроби  п’ятнадцятирічного  школяра прослухали київські поети: Дмитро Білоус, Василь Швець, Борислав Степанюк і залишилися задоволені початківцем. Вони порадили юнакові продовжувати працювати над собою. Через деякий час вірші Юрія були надруковані у газеті. Саме ці події, мабуть, окрилили хлопця і зумовили вибір – стати журналістом.

3). Саме в цей час розпочинається літературна творчість письменника.

   “ Перша казка “Вітрисько” – згадує автор, - мені наснилася. Я прокинувся серед ночі, схопив олівець і записав її. Це сталося ще в студентські роки. Під такою ж назвою згодом вийшла у світ і моя перша збірочка, опублікована в 1960 році, в Криму”. А потім ще були книжки: “Чудесні моря”, “Казка стукає у двері”, “Чарівні струмки”, “Цікавий промінець”. А всього Ю. Ярмиш видав більше п’ятдесяти книжок.

4). Юрію Яр мишу доводилося багато подорожувати. Він побував в Англії, Канаді, США, на Балканах, кілька разів відвідав Індію.

ВЧИТЕЛЬ.

Юрій Феодосійович – професор Інституту журналістики Київського Національного університету ім. Т. Шевченка, автор ряду публікацій з проблем дитячої літератури і літературної казки.

Як казкар Ю. Ярмиш відомий не лише в нашій країні. Недавно у м. Санки – Петербурзі видано антологію найкращих казок сучасних письменників країн Співдружності Незалежних  Держав, у яких вміщено по одному – два твори кожного автора, а Ю.  Ярмиша – аж шістнадцять казок.

  • Спасибі нашим виступаючим. Сідайте. А ми подовжуємо...

 

6. Вікторина  “ Вгадайте назву твору”.

                     

  • Отже, пригадаємо твори, автором яких є Ю. Ярмиш. Послухайте уривки і скажіть назву.
  1. “ Бігло лісом сіреньке Зайчатко. Стриб – скік! Стриб – скік! Гульк, а на стежці лежить ...  казочка. Перегорнуло Зайчатко сторінку. Ой. Як сподобалися йому малюнки! І написана казочка була великими літерами. Тільки Зайчатко все одно читати не вміло.”

                                                                  “Зайчикова казочка”.

  1. “Дрібний Дощику” чому ти такий дурненький”

три дні й три ночі ти усе ллєш та ллєш на дахи, а вони лише блищать, посміхаються, і

3

 зовсім не розмокають.”

                                         “Дрібний дощик”.

3). “ У Соловейка з Солов’їхою народилося надзвичайно здібне пташеня! Така звістка рознеслася по всьому лісу.”

                                        “ Як Солов’ятко вскочило в біду”.

 

7.Робота над заголовком твору.

 - Сьогодні ми продовжуємо читати казки Ю. Ярмиша . це казка називається “ Паличка – рятівниця”.

  • Поміркуйте, про що може йти мова в цьому творі, судячи з його назви.
  • Яке б бажання загадали б ви, якби мали чарівну паличку?
  • Але це диво, чудо! І цього не буває!

(Демонстрація “чарівної палички”). Чи схожа вона на чарівну?

 

8. Словникова робота.

  • То ж давайте ми уявимо, що ці слова з’явилися за допомогою “чарівної палички”, а ми спробуємо їх прочитати.

Таблиця 3.

  • прочитати буксиром у парах;
  • знайдіть найкоротше слово; ( звелів)
  • а найдовше? ( звичайнісінький)

 

Завдання біля дошки.

  1. Прочитай прикметники.(оцінка).
  2. Прочитай дієслова. (оцінка).
  3. Прочитайте слова останнього стовпчика. Знайдіть пояснення цих слів на с. 128 підручника.
  4. Якого слова не має? (боронив).
  5. Доберіть синоніми . (захищав, піклувався).
  6. Яке слово утворилося з двох слів? ( червонозоряний)

 

9. Гра “Знайди пару”. Фізкультхвилинка.

 

10. Прослуховування магнітного запису уривка казки.

(до слів “ І раптом сталося чудо.....”).

як ви думаєте, що могло статися далі? ( Міркування дітей).

 

11. Вибіркове читання опису чарівника.

Завдання. (на дошці малюнки трьох чарівників)

  • Отже, до Миколки з’явився Чарівник. Виберіть із цих малюнків саме того чарівника, про якого йде мова і тексті.

( Читання опису Чарівника).

 

12. Діалогічне мовлення. (ковпак Чарівника)

  • Діти, вам відомий зміст цього твору. Вашим домашнім завданням було знайомство з цим твором. Тому прочитайте розмову Миколки із Чарівником, без слів автора.

 

Пам’ятайте про інтонацію слів і розділові знаки.

 

13.Бесіда на усвідомлення змісту.

  • Скільки завдань задав Миколі Чарівник?
  • Яким було перше завдання? (усна відповідь).

 

14. Прочитайте “Диктором”, як Миколка виконував хатню роботу.

  • Яку негативну рису він перемагав у собі? (лінь, неорганізованість, безвідповідальність).
  • Поміркуйте, яку негативну рису характеру перемагав у собі хлопчик, виконуючи друге завдання? (жорстокість, байдужість).

 

15. Вибіркове читання.

  • Як змінився Миколка, виконуючи завдання Чарівника? Чому?
  • Коли відчув задоволення від своєї праці?( Він помітив, що йому хочеться працювати не тільки заради чудесної палички...).

 

16. Гра “Аукціон”.

  • Чи отримав Микола паличку?
  • Доберіть якомога більше ознак і в подарунок ви отримаєте ось цю ручку – рятівницю.

( Вручення. –Але пам’ятайте, що не перо пише, а розум!)

 

 

17. Бесіда.

  • Чи скористався чарівною паличкою Миколка? Чому?
  • Як вирішив вчинити з паличкою хлопчик? Прочитайте.
  • Яка головна думка? Прочитайте. (Самому цікавіше робити).
  • Чи зміг Миколка себе перемогти?

 

18. Гра “Розсипалось прислів’я”.

(завдання для груп  в конвертах).

  • Складіть прислів’я.

1). Сила та розум – краса людини.

2). Знання це найлегша ноша, але найцінніша.

  1. Дав слово – тримай.
  2. Мудрим ніхто не вродився. А навчився.
  3. Маленька праця краща за велике безділля.
  4. Хочеш їсти калачі – не сиди на печі
  5. Наука та труд гарні плоди дають.

 

19. Гра “Блискавка”.

  • Діти. А зараз читаємо швидко слова які я покажу.

 

Щирість, наполегливість, відповідальність, працьовитість.

 

  • Скільки слів ви запам’ятали?

 

  • Що означають ці слова? (Риси характеру).

 

20. Галявина “Мудрості”.

Тож давайте посадимо  такі незвичайні квіти, і будемо вирощувати їх у собі, в своєму характері.

 

4.ПІДСУМОК УРОКУ.

 

1-учень..

Слід добре – добре пам’ятати,

І щоб не збитися в путі,

Навчись себе перемагати, а це найважче у житті!

 

2-учень.

Нелегко з сонечком вставати,

Коли зарошений весь світ,

Тоді, як хочеться поспати,

Ну а тобі так мало літ.

 

3-учень.

Нелегко й мило в руки брати,

Вода холодна – аж пече...

Так добре у садку лежати,

Коли на сонці гаряче.

 

4-учень.

Й науки нащо ті вивчати,

Все б грався,  бігав і гуляв.

Учись себе перемагати,

Ще поки ледарем не став.

 

5-учень.

Бо ти на цій Землі – Людина!

Тому, учися і працюй,

Людина вміти все повинна,

То ж силу й волю ти гартуй!

 

6-учень.

Бо треба так багато знати,

Щоб в світі цім розумним стать,

Учись себе перемагати,

Умій себе перемагать!

 

ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ.

 

  1. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

 

1в. – скласти цитатний план;

2в. – характеристику героїв.

 

ДОДАТКОВЕ ЗАВДАННЯ.

  1. Читання “насічка – кидок” ( по півхвилини) .
  2. Читання “небо – земля”.
  3. Вітер – ураган”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завантаження...
doc
Додано
16 червня 2021
Переглядів
558
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку