Урок. Українська народна казка з чарівним перетворенням «Кривенька качечка»
Матеріал до уроку: українська народна казка «Кривенька качечка» Мета: познайомити учнів з українською народною казкою «Кривенька качечка»; вчити усвідомлювати основні ознаки чарівної казки та познайомити з особливістю чарівної казки (співпадання назви казки і імені головного героя); формувати вміння визначати і називати героя чарівної казки, складати його характеристику, висловлювати свою оцінку щодо вчинків персонажів; вчити аналізувати казку, роботи висновки про настрій героїв, співвідносити події з твору з подіями в особистому житті; розвивати навички читання вголос і мовчки, уміння усного мовлення учнів, висловлювати і доводити свою думку, вислуховувати думку товариша; поповнювати словниковий запас учнів; виховувати почуття доброти, співчуття, поваги до людей похилого віку. Обладнання: сигнальні картки «а» - «б», мікрофон, аудіо казка «Кривенька качечка», презентація до уроку, таблиці «Риси характеру», «Характеристика героїні», магнітофон, ноутбук. Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу Форма проведення: урок - гра Хід уроку
І. Організаційний етап.
Нумо, дітки підведіться !
( Відкриваю дівчинку з кужілочкою та веретенцем) ,(слайд 6).
дівчини?(Із почуттям образи, із запевненням). Гра «Мікрофон» - Прочитайте прислів’я. Як ви його розумієте? На дошці (екрані) написане прислів’я: Казка вигадка, та в ній щось повчальне зрозумій. - Мета нашого уроку, аналізуючи казку, зрозуміти її повчальний зміст; вчитись працювати дружно, слухати один одного. V. Перевірка домашнього завдання. 1. Бесіда. - Діти, яку українську народну казку читали на попередньому уроці ? («Кирило Кожум’яка») - До якого виду казок вона відноситься? (чарівна) - Згадаймо особливості казок і зокрема чарівних. В цьому нам допоможе тест. Тест (Перевірка володіння теоретичними поняттями та особливостями чарівної казки). На екрані висвічується запитання з варіантами відповідей. Учні відповідають за допомогою сигнальних карток «а» - «б». 2. Казка - це а) фольклорний, розповідний твір про вигадані, а часто й фантастичні події; б) народний переказ про життя якоїсь особи. 3.Які ви знаєте види казок? а) про тварин, чарівні, побутові; б) народні, авторські, чарівні. 4.Особливістю чарівної казки є: а) наявність тварин, що розмовляють людською мовою; б) перетворення за допомогою чарів або наявність чарівних предметів. 5. Конфлікт – це а) зіткнення протилежних інтересів і поглядів, що призводить до активних дій; б) співпадання інтересів і поглядів, що призводить до активних дій. Правильні відповіді: а,а,б,а. Підсумок етапу. Молодці! Правильно відповідали. Ми згадали особливості чарівної казки, це знадобиться під час знайомства з новою казкою «Кривенька качечка». VI. Підготовка до вивчення теми. 1. Словникова робота. - Під час читання казки нам зустрінуться незнайомі або малознайомі слова. (На екрані висвічуються слова, пізніше їх пояснення). Починочок – пряжа, намотана на веретено. Кужілочка - частина прядки у вигляді кілка, на який намотують пряжу. Веретенце - дерев’яний пристрій для ручного прядіння. Галочко - звертання до дівчини Іва-діва - звертання до дівчини Жалувати – жаліти Полинули - полетіли. Хто може пояснити значення слів? Пояснення вчителем. VII. Сприйняття й первинне усвідомлення учнів навчального матеріалу. Прослуховування аудіозапису казки «Кривенька качечка». - Хто герої казки? - Кому з героїв співчуваємо? Чому? - Кожен по-своєму співчуває різним героям. - Давайте перечитаємо казку і з’ясуємо чи правильно вчинила головна героїня, покинувши діда і бабу. 1. Перечитайте (читання «гудіння») першу частину казки (с.70 до слів «… а самі знов пішли по гриби»). - Який настрій був у діда й баби спочатку? Чому? - Прочитайте, як дід і баба знайшли качечку і взяли собі. (Діти читають вголос). - Чи змінився настрій у діда з бабою? Чому?. 2. Прочитайте мовчки другу частину казки (с. 71 до слів «Так і зробили»). - Який настрій переважає в діда і баби? (зацікавленність, хочуть розгадати таємницю). В житті у вас так було, що ви за кимось піддивлялися? Чому ви так робили? Які почуття це у вас викликало? 3. Перечитайте читанням-гудінням третю частину казки (с.71 до слів «… вона не схотіла.») Між ким відбувається конфлікт? (між дідом з бабою з одного боку і дівчиною з іншого). - Наявність конфлікту – одна з особливостей чарівної казки. - Який настрій у діда з бабою? (плачуть, переживають). - Який настрій у дівчини? (гнівається, плаче, образилась, що підглядали) - Перечитайте вголос уривок казки, в якому зображено конфлікт. Інтонаційно намагайтесь передати почуття героїв. - Що ви відчуваєте в повсякденному житті, коли за вами піддивляються? - Чому дід з бабою спалили гніздечко? (боялися, що покине їх дівчина, не хотіли розлучатися з нею, були егоїстичні). - Як ви думаєте, чому дівчина не простила стареньких, не схотіла в них залишатись? Як це характеризує дівчину? (не вміє прощати образу, не великодушна) 4. Прочитайте мовчки четверту частину казки. – Скільки разів пролетіли табуночки каченят? (3) – Чи полетіла дівчина перший раз? – Чи полетіла дівчина другий раз? –Чи полетіла дівчина третій раз? –Чому в казці тричі звертаються каченята до дівчини і на третій раз вона зробилась качечкою і полетіла з табуночком? Число 3 вважається магічним, чарівним . Тому й на третій раз все у казці збувається. Триразовий повтор якоїсь дії є характерним для чарівних казок. 5. Фізкультхвилинка. А зараз ми самі побудемо трошки каченятами , спробуємо скинути качечці по
пір`ячку, підбадьорити себе та її. Відпочинемо. Танець маленьких каченят. 1. Складання характеристики головної героїні. Робота в парах. - Хто головна героїня казки? Складемо характеристику головної героїні. Допоможуть це зробити таблиці.
- Відповіді дітей. Головна героїня казки - Кривенька качечка, а як називається казка? (Кривенька качечка). Співпадання назви і імені головного героя часто зустрічається в чарівних народних казках. Яку ще особливість чарівної казки знаєте? (перетворення за допомогою чарів або наявність чарівних предметів) - Яке чарівне перетворення відбувається у казці?
2. Гра «Крісло автора» .
- Уявіть собі, що ви потрапили у казку і можете її змінити. Напишіть ХІ. Рефлексія. - Сьогодні на уроці я навчився… -Було важко… -Мені здалося важливим… -Я зрозумів, що… -Я відчув,що … . |