Тема. Вступ до розділу. В. Сухомлинський «Сонячний день узимку». Л.Костенко «Синички на снігу» (напам’ять).
Мета: формувати уявлення в дітей про характерні ознаки зими; продовжу-вати знайомити учнів з творами українських письменників; розвивати мис-лення, кмітливість, зв’язне мовлення, спостережливість; виховувати в уч-нів любов до птахів та краси зимового світу.
Обладнання: ілюстрації зими, картки, сніжинки, кубик, 6 капелюхів, портрети В.Сухомлинського, Л.Костенко.
Хід уроку
І. Організація класу
Пролунав дзвінок,
Починаємо урок.
Працюватимем старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім третім класі,
Діти просто молодці!
ІІ. Вправи для розвитку артикуляційного апарату
1.Читання чистомовки – добавлянки. (Тихо,а потім голосно). (Додаток 1).
2. Вивчення скоромовки (із витиранням слів).
Їхав грудень возом,
Віз мішок морозу,
До морозу криги,
А до криги снігу.
3. Читання анаграм. Гра « Переплутанка». ( Додаток 2).
Знайдіть «зайве» слово.
4. Гра «Блискавка» (Додаток 3).
На які питання відповідають ці слова?
(Всі ці слова є іменниками).
- Назвіть слово в якому є префікс. (Заметіль).
- В яких словах може відбуватися чергування приголосних в корені? (Пушинки).
5. Відгадування загадки
Чудо сани прилетіли
Скакуни в тих санях білі.
В санях тих сидить цариця –
Білокоса, білолиця.
Рукавом махає,
Сріблом все вкриває. (Зима).
- Які зимові місяці ви знаєте?
- Назвіть ознаки зими.
6. Гра «Доповни речення» (Додаток 4).
7. Слово вчителя
І справді зима-красуня. Як гарно навкруги. Блискучі бурульки, ажурні сніжинки! Казкова краса притягує, хвилює, бентежить. Обмерзлі дерева і кучугури перетворюються на чудернацькі скульптурні композиції. Мороз-ні малюнки вражають своєю красою. А скільки чарівних свят несе зима!
-Отже, вирушаємо у світ зимової краси і зимових див.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
В. Сухомлинський був не тільки талановитим письменником, а всесвіт-ньовідомим вчителем. Це людина великої душі. Яка понад усе любила дітей. В. Сухомлинський намагався прищепити своїм дітям любов до природи, до рідного краю.
3. Читання тексту вчителем.
Подивіться на картину в підручнику. Про кого буде цей твір?
4. Читання «ланцюжком».
5. Словникова робота.
6. Аналіз твору. Вибіркове читання.
- Назвіть дійових осіб твору?
Цей твір – казка чи оповідання.(Авторська казка). Доведіть свою думку.
Яку дивовижну картину побачила дівчинка?
Як вона розповіла про свої враження? Прочитайте.
Знайдіть речення в якому висловлено головну думку .
Як ви це розумієте?
7. Фізкультхвилинка.
8.Робота в групах . Вправа « 6 капелюхів». ( Кожній групі роздаю кольорові капелюхи).
Білий капелюх.
Білий дає нам інформацію. А наша казка –це і є інформація.. Отже, давайте розкажемо ,як починається казка спочатку. Що було далі.
1 група. Жовтий капелюх. Жовтий колір – оптимістичний. З якими словами асоціюється поняття краса?. Напишіть або намалюйте про це.
2 група. Чорний колір –критичний. Що сподобалось в тексті? Що вразило? Оберіть головну думку тексту?
3 група – червоний капелюх. Червоний колір – колір емоцій.
Які саме емоції і почуття викликав у вас текст «Сонячний день узим-ку». Запишіть «ланцюжок» почуттів. Відповідь обгрунтуйте.
4 група – синій капелюх. Що з описаного в творі може бути насправді?
(Прилетіла синичка, сіла на гілку, торкнулася гілочки, взяла олівець ), а що казковим? ( Посипались пушинки, освітило картину, дерева стоять, ніжний пух, синичка відповідає).
5 група –зелений капелюх. Зелений колір – креативний.. Як ви вважаєте, чи правильно синичка відповіла дівчинці? Чому? З цим капелюхом ми відправимся в країну фантазій. Вигадаємо продовження цієї казки.
ІV. Опрацювання вірша Л.Костенко « Синички на снігу».
1.Опишіть. (Синичка маленька. Має жовто-зелене пір’я).
2. Порівняйте. На що схожа? (Менша за горобця).
3.Встановіть асоціації. (Пташка, сало, годівничка)
4. Проаналізуй. (Має крила,шию, голову, тулуб, лапи і хвіст. Тіло вкрите пір’ям.)
5. Знайдіть застосування. ( Живе в лісах і парках. Живиться комахами, а взимку – зерном).
6. Висловіть своє ставлення. ( Завжди пам’ятати про них, розвішувати годівнички, підгодовувати взимку).
V. Підсумок уроку
- Який розділ ми почали опрацьовувати?
- Чого навчає нас вірш « Синички на снігу»?
- Яка головна думка твору «Сонячний день узимку»?
VІ. Домашнє завдання
Читати казку і переказувати. Вивчити вірш напам’ять.
Додаток 1
Ма – ма – ма –
скоро вже … .
Те – те –те –
снігу … .
Ем – ем – ем –
саночки … .
Дем – дем – дем –
на гірку …. .
Додаток 2
гісн
нійі
ісечнь
розом
юлийт
вітекнь
другень
Додаток3
ІНІЙ
ВЕРБА
ДЕРЕВА
ГІЛОЧКИ
ВБРАННІ
ЗАМЕТІЛЬ
СИНИЧКА
ПУШИНКИ
Додаток 4
Багато ознак у красуні зими. Світить, але не гріє … .Падає білий, лапатий … . Водойми вкриті … . На деревах … . Небо часто закрите важкими, сірими … .