Урок літературного читання. Василь Сухомлинський – учитель, учений, письменник. Василь Олександрович Сухомлинський «Соловей і Жук». Читання науково-популярного тексту про солов’я.

Про матеріал
Методичні матеріали допоможуть вчителеві актуалізувати й розширити знання учнів про життя і творчість видатного українського педагога, ученого й письменника В.О.Сухомлинського; викликати інтерес до читання його творів; опрацювати зміст запланованих творів; удосконалювати читацькі вміння й навички, вміння орієнтуватися в тексті, встановлювати послідовність подій за поданими словами-блискавками, визначати жанр твору; домогтися усвідомлення головної думки казки; залучати учнів до активної творчої роботи; збагачувати мовлення дітей крилатими висловами В.О.Сухомлинського. Розвивати пам’ять, увагу, творче мислення, пізнавальні інтереси, мовлення, творчі здібності. Виховувати чуйне й доброзичливе ставлення до інших, бажання бути уважними не лише до себе, а й до оточуючих, любов до природи.
Перегляд файлу

Департамент освіти і науки Київської обласної державної адміністрації

КВНЗ  КОР  «Академія неперервної  освіти»

Відділ початкової освіти

 

 

 

 

 

Методична розробка навчального заняття з читання

за науково – педагогічним проектом

«Інтелект України»

 

 

 

Автор: Ронська Тетяна Іванівна

вчитель початкових класів

БНВО «Перша Білоцерківська

 гімназія-школа І ступеня»

 

                                                                              Керівник: Романюк О. В.

 

 

 

 

 

 

 

Біла Церква

2018

 

 

Навчальний предмет: читання   ( за  науково - педагогічним  проектом  «Інтелект  України»)

Клас: 2

Тема. Василь Сухомлинський – учитель, учений, письменник. Василь Олександрович Сухомлинський «Соловей і Жук». Читання  науково-популярного тексту про солов’я.

Мета: Актуалізувати й розширити знання учнів про життя і творчість видатного українського педагога, ученого й письменника В.О.Сухомлинського; викликати інтерес до читання його творів; опрацювати зміст запланованих творів; удосконалювати читацькі вміння й навички, вміння орієнтуватися в тексті, встановлювати послідовність подій за поданими словами-блискавками, визначати жанр твору; домогтися усвідомлення головної думки казки; залучати учнів до активної творчої роботи; збагачувати мовлення дітей крилатими висловами В.О.Сухомлинського. Розвивати пам’ять, увагу, творче мислення, пізнавальні інтереси, мовлення,  творчі здібності. Виховувати чуйне й доброзичливе ставлення до інших, бажання бути уважними не лише до себе, а й до оточуючих, любов до природи.

Тип  уроку: за  науково-педагогічним  проектом  «Інтелект  України»

Обладнання: портрет В.Сухомлинського, казковий герой – Мудра Сова, фотоілюстрації птаха солов’я та жука, карта, деформований текст, деформовані крилаті вислови В.О.Сухомлинського, роздруковані завдання для роботи в групах і парах,  тестові завдання, пізнавальний матеріал про птаха солов’я, слова на карках-блискавках, завдання до інтерактивних вправ «Метод «Прес», «Мозковий штурм», «Мікрофон», «Незакінчене речення», диференційоване домашнє завдання, мультимедійний супровід у формі презентації.

Хід уроку

І. Організаційна частина

1. Віршоване слово вчителя.

Станьте, дітки, підтяніться.

Один одному щиро всміхніться.

Не  забудьте  на  урок старанність узяти,

І почнемо дружно працювати.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Вправи на вдосконалення читацьких навичок

  1. Гра «Склади план уроку» - встановити послідовність .

(На дошці.)

  • Хто багато робить, той і багато вміє.
  • Зробив діло – гуляй сміло.
  • Добрий початок – половина роботи.

( Добрий початок – половина роботи.

 Хто багато робить, той і багато вміє.

 Зробив діло – гуляй сміло.)

2. Бесіда (коротка).

  Пригадайте, творчість якої великої людини ми почали вивчати на попередніх двох уроках? (Портрет Василя Сухомлинського вчитель вивішує на дошку, слайд  на презентації.)

    Що ви знаєте про Василя Сухомлинського?

(Народився 28 вересня 1918 року в с. Василівці на Кіровоградщині. Це великий педагог і письменник. Василь Олександрович був учасником війни. Після поранення повернувся додому, в 1948 р. стає директором Павлиської середньої школи, в якій багато років «віддавав серце дітям». Написав для дітей, яких дуже любив, багато повчальних творів. З-під його пера з’явилося багато цікавих розповідей про лагідне сонечко і м’яку зелену травичку, про працьовитих мурашок і веселого метелика, про дітей.

    2 вересня 1970 року Василя Сухомлинського не стало. Проживши так мало, лише 52 роки, він залишив свій слід на землі. Василь Сухомлинський завжди буде в нашій пам’яті і серцях.)

3. Робота в парах. Читання деформованого тексту за Едигеєм. (Текст надрукований.)

Вальси   хомськийСулин    вуб    роюдоб   люноюди.   іВн   тівхо,   бщо   сів   тиді   росвитали   ничуйми   і   вимипратицьо.   биЛюли   і   ваполижа   їхсво   ківбать,   сюво   щиБатьнуків,   восю   нурід   люзем.

(Відповіді  на слайді  по одному реченню:

Василь Сухомлинський був доброю людиною.

Він хотів, щоб всі діти виростали чуйними і працьовитими.

Любили і поважали своїх батьків, свою Батьківщину, свою рідну землю.)

ІІІ. Повідомлення теми й завдань уроку

  1. Слово вчителя.

–Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомитися з творчістю В.О.Сухомлинського, працювати над змістом його творів і виконувати  цікаві пізнавальні завдання. Також прочитаємо науково-популярний текст про солов’я.

  1. Робота у групах. (Завдання надруковано для кожної групи.)
  • Багато висловів із творів В.О.Сухомлинського стали крилатими. Ваше завдання - відновити їх зміст і пояснити.

Група № 1 (№ 2, № 3, № 4)

  • Відновіть вислови з творів В.О.Сухомлинського, що стали крилатими.
  1. Прочитайте, вставляючи пропущені букви, що позначають голосні звуки.

Г…рн…         н…      кр…с…в…    сл…в…,  а     кр…с…в…      д…л… .

(Гарні не красиві слова, а красиві діла.)

  1. Прочитайте, роз’єднуючи слова.

Ранавідсловазаживає,протеслідглибокийзостається.

(Рана від слів заживає, проте слід глибокий зостається.)

  1. Прочитайте через відповідний інтервал.

До   ве   ся   де   ю   ка      чо   м’я   ї   на   вер   сте   ши   жи   ни   на.

(До сяючої вершини веде кам’яна стежина.)

  1. Гра «Складовиця» або «Пазли».

людини

співуча

У кожної

є своя

пір’їнка

(У кожної людини є своя співуча пір’їнка.)

(Відповіді на окремих слайдах презентації.)

  1. Слово вчителя.

- Ви  впоралися  з  цим завданням. Молодці. І я бачу, що ви готові збагачувати свої знання  новими крилатими висловлюваннями  В.О. Сухомлинського. Тому ми  продовжимо свою роботу за підручниками  з читання  «Інтелект  України» ( частина 4, урок 3, с. 10 – 12).

ІV. Робота над темою уроку

(за зошитом на друкованій основі з читання за науково педагогічним проектом «Інтелект  України» ( частина 4, урок 3, с. 10 – 12).

1. Опрацювання І-го тексту про В.О.Сухомлинського (с.10 , завдання 1.)

2. Інтерактивна вправа «Метод «Прес» (На слайді презентації опорна схема.)

Чому не можна сміятися над старістю? Доведіть свою думку «Методом  «Прес».

Метод «Прес»

  • Позиція: «… я вважаю, що…»
  • Обґрунтування: «… тому, що…»
  • Приклад (аргументи, докази):  «… наприклад, …»
  • Висновки: «Отже, …»  або «Таким чином, …»

3. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

  • Назви декілька «не можна», які існують для тебе.

4.Фізкультхвилинка  ( під музичний супровід, слайд ).

(Перед опрацюванням твору В.О.Сухомлинського «Соловей і Жук», після словникової роботи «Повітряні кульки, с.11 – завдання 4.)

5.Гра «Блискавка» (на миттєве сприймання слів на картках)

(Після опрацювання  твору В.О.Сухомлинського «Соловей і Жук», с.11 -  завдання 5.)

Слова-блискавки ( надруковані на картках): Соловей, у світі, люди, дівчинко, Жуче.

  • Визначіть, до якої частини мови належать слова? (Іменники)
  • Визначіть назви – істот та неістот.(Назви неістот – світ, решта – назва істот).
  • Визначіть число іменників. ( Множина – люди, решта – однина).
  • Визначіть відмінки даних іменників. (Соловей, люди – Н.в., Дівчинко і Жуче – Кл. в., у світі – М.в.)
  • Встановіть послідовність вживання даних слів у творі (1 - Соловей, 2 - люди, 3 -  Жуче, 4 -  дівчинко, 5 -  у світі).

6.Інтерактивна вправа «Мозковий штурм» у поєднанні з «Мікрофоном»

(Мета: зібрати якомога більше різнопланових думок учнів)

(Після  Гри «Блискавка» .)

  • Щоб ти сказав (сказала) Соловю, зустрівши його?                    

(Ймовірні відповіді учнів: «Не хвали сам себе, нехай тебе інші похвалять», «Не вирішуй за когось», «Умій поважати інших», «Не можна насміхатися з інших», «Якщо хочеш мати друзів, то навчися поважати оточуючих» тощо)

 

7. Інтерактивна вправа «Дерево рішень». Робота в парах.(Після «Мозкового штурма», перед завданням 7, с.12.)

    ( На дошці макет дерева без листя. В учнів на партах стікери-листочки, на аркушах роздані надруковані різні варіанти рішень (моральних та аморальних дій). Діти обирають варіанти своїх рішень і зазначають номери на стікерах-листочках.  Підходять до макета дерева і «повертають його до життя», прикріплюючи листя до гілля з обраним номером рішення. )

Інтерактивна вправа «Дерево рішень».

     1) Будь уважний не лише до себе, а й до інших.

  1. Постійно вихваляйся перед друзями  та  знайомими.
  2. Не  заздри  іншим.
  3. Не глузуй з невдач інших, а допоможи.
  4. Не бійся нагрубити другові.
  5. Будь добрим і чуйним.
  6. Сім разів відмір, а один – відріж.
  7. Не хвали сам себе, нехай  тебе  інші похвалять.

8. Добір синонімічного ряду до слова:  дивовижний.

Після  опрацювання науково-пізнавального тексту про соловя на с.12, завдання 9.)

( На слайді презентації відповіді: дивовижний - чарівний, чудовий, незвичайний, неперевершений, неповторний, особливий.


 

(Додатки 1, 2, 3.)

V. Підсумок уроку

1. Вчитель дякує учням за співпрацю ( слайд).

2. Інтерактивна вправа «Незакінчене речення» (на вибір учнів, на дошці «Незакінчені  речення»).

  •    Сьогодні на уроці я зрозумів…
  •    Я дійшов висновку…
  •    Для мене сьогодні цікавим (важливим) на уроці було…
  •    Сьогодні я вперше почув …
  •    У майбутньому я  б  хотів (ла)  навчитися …

VІ. Домашнє завдання (диференційоване)

І група. Урок 3. Скласти коротке міркування на тему «Чому не можна у світі без  Жука?»

ІІ група. Урок 3. Переказувати близько до тексту «Соловей і Жук» від імені дівчинки або птаха.

ІІ група. Урок 3. Виразно читати казку В.О. Сухомлинського «Соловей і Жук»,  переказувати.

Список використаних джерел:

1.І.В. Гавриш, Н.В.Семихат. Зошит на друкованій основі з читання за науково - педагогічним проектом «Інтелект  України» ( частина 4, урок 3, с. 10 – 12). 

2. Білик Н. І. Нетрадиційні позакласні заходи на інтегративній основі : посібник. – Полтава : Гротеск, 1996. – 52 с.

3. Солодченко Л., Радзіх С. Сценарії позакласних заходів. – К. : Підручники та Посібники. – 2011. – 96 с.

4. http://teacher.at.ua

5. http://www.ostriv.in.ua

6. http://www.ukrlib.com.ua

7. http://abetka.ukrlife.org

 

 

docx
Додано
15 жовтня 2020
Переглядів
798
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку