Департамент освіти і науки Київської обласної державної адміністрації
КВНЗ КОР «Академія неперервної освіти»
Відділ початкової освіти
Методична розробка навчального заняття з читання
за науково – педагогічним проектом
«Інтелект України»
Автор: Ронська Тетяна Іванівна
вчитель початкових класів
БНВО «Перша Білоцерківська
гімназія-школа І ступеня»
Керівник: Романюк О. В.
Біла Церква
2018
Навчальний предмет: читання ( за науково - педагогічним проектом «Інтелект України»)
Клас: 2
Тема. Василь Сухомлинський – учитель, учений, письменник. Василь Олександрович Сухомлинський «Соловей і Жук». Читання науково-популярного тексту про солов’я.
Мета: Актуалізувати й розширити знання учнів про життя і творчість видатного українського педагога, ученого й письменника В.О.Сухомлинського; викликати інтерес до читання його творів; опрацювати зміст запланованих творів; удосконалювати читацькі вміння й навички, вміння орієнтуватися в тексті, встановлювати послідовність подій за поданими словами-блискавками, визначати жанр твору; домогтися усвідомлення головної думки казки; залучати учнів до активної творчої роботи; збагачувати мовлення дітей крилатими висловами В.О.Сухомлинського. Розвивати пам’ять, увагу, творче мислення, пізнавальні інтереси, мовлення, творчі здібності. Виховувати чуйне й доброзичливе ставлення до інших, бажання бути уважними не лише до себе, а й до оточуючих, любов до природи.
Тип уроку: за науково-педагогічним проектом «Інтелект України»
Обладнання: портрет В.Сухомлинського, казковий герой – Мудра Сова, фотоілюстрації птаха солов’я та жука, карта, деформований текст, деформовані крилаті вислови В.О.Сухомлинського, роздруковані завдання для роботи в групах і парах, тестові завдання, пізнавальний матеріал про птаха солов’я, слова на карках-блискавках, завдання до інтерактивних вправ «Метод «Прес», «Мозковий штурм», «Мікрофон», «Незакінчене речення», диференційоване домашнє завдання, мультимедійний супровід у формі презентації.
Хід уроку
І. Організаційна частина
1. Віршоване слово вчителя.
Станьте, дітки, підтяніться.
Один одному щиро всміхніться.
Не забудьте на урок старанність узяти,
І почнемо дружно працювати.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Вправи на вдосконалення читацьких навичок
(На дошці.)
( Добрий початок – половина роботи.
Хто багато робить, той і багато вміє.
Зробив діло – гуляй сміло.)
2. Бесіда (коротка).
– Пригадайте, творчість якої великої людини ми почали вивчати на попередніх двох уроках? (Портрет Василя Сухомлинського вчитель вивішує на дошку, слайд на презентації.)
– Що ви знаєте про Василя Сухомлинського?
(Народився 28 вересня 1918 року в с. Василівці на Кіровоградщині. Це великий педагог і письменник. Василь Олександрович був учасником війни. Після поранення повернувся додому, в 1948 р. стає директором Павлиської середньої школи, в якій багато років «віддавав серце дітям». Написав для дітей, яких дуже любив, багато повчальних творів. З-під його пера з’явилося багато цікавих розповідей про лагідне сонечко і м’яку зелену травичку, про працьовитих мурашок і веселого метелика, про дітей.
2 вересня 1970 року Василя Сухомлинського не стало. Проживши так мало, лише 52 роки, він залишив свій слід на землі. Василь Сухомлинський завжди буде в нашій пам’яті і серцях.)
3. Робота в парах. Читання деформованого тексту за Едигеєм. (Текст надрукований.)
Вальси хомськийСулин вуб роюдоб люноюди. іВн тівхо, бщо сів тиді росвитали ничуйми і вимипратицьо. биЛюли і ваполижа їхсво ківбать, сюво щиБатьнуків, восю нурід люзем.
(Відповіді на слайді по одному реченню:
Василь Сухомлинський був доброю людиною.
Він хотів, щоб всі діти виростали чуйними і працьовитими.
Любили і поважали своїх батьків, свою Батьківщину, свою рідну землю.)
ІІІ. Повідомлення теми й завдань уроку
–Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомитися з творчістю В.О.Сухомлинського, працювати над змістом його творів і виконувати цікаві пізнавальні завдання. Також прочитаємо науково-популярний текст про солов’я.
Група № 1 (№ 2, № 3, № 4)
Г…рн… н… кр…с…в… сл…в…, а кр…с…в… д…л… .
(Гарні не красиві слова, а красиві діла.)
Ранавідсловазаживає,протеслідглибокийзостається.
(Рана від слів заживає, проте слід глибокий зостається.)
До ве ся де ю ка чо м’я ї на вер сте ши жи ни на.
(До сяючої вершини веде кам’яна стежина.)
людини |
співуча |
У кожної |
є своя |
пір’їнка |
(У кожної людини є своя співуча пір’їнка.)
(Відповіді на окремих слайдах презентації.)
- Ви впоралися з цим завданням. Молодці. І я бачу, що ви готові збагачувати свої знання новими крилатими висловлюваннями В.О. Сухомлинського. Тому ми продовжимо свою роботу за підручниками з читання «Інтелект України» ( частина 4, урок 3, с. 10 – 12).
ІV. Робота над темою уроку
(за зошитом на друкованій основі з читання за науково педагогічним проектом «Інтелект України» ( частина 4, урок 3, с. 10 – 12).
1. Опрацювання І-го тексту про В.О.Сухомлинського (с.10 , завдання 1.)
2. Інтерактивна вправа «Метод «Прес» (На слайді презентації опорна схема.)
Чому не можна сміятися над старістю? Доведіть свою думку «Методом «Прес».
Метод «Прес»
3. Інтерактивна вправа «Мікрофон»
4.Фізкультхвилинка ( під музичний супровід, слайд ).
(Перед опрацюванням твору В.О.Сухомлинського «Соловей і Жук», після словникової роботи «Повітряні кульки, с.11 – завдання 4.)
5.Гра «Блискавка» (на миттєве сприймання слів на картках)
(Після опрацювання твору В.О.Сухомлинського «Соловей і Жук», с.11 - завдання 5.)
Слова-блискавки ( надруковані на картках): Соловей, у світі, люди, дівчинко, Жуче.
6.Інтерактивна вправа «Мозковий штурм» у поєднанні з «Мікрофоном»
(Мета: зібрати якомога більше різнопланових думок учнів)
(Після Гри «Блискавка» .)
(Ймовірні відповіді учнів: «Не хвали сам себе, нехай тебе інші похвалять», «Не вирішуй за когось», «Умій поважати інших», «Не можна насміхатися з інших», «Якщо хочеш мати друзів, то навчися поважати оточуючих» тощо)
7. Інтерактивна вправа «Дерево рішень». Робота в парах.(Після «Мозкового штурма», перед завданням 7, с.12.)
( На дошці макет дерева без листя. В учнів на партах стікери-листочки, на аркушах роздані надруковані різні варіанти рішень (моральних та аморальних дій). Діти обирають варіанти своїх рішень і зазначають номери на стікерах-листочках. Підходять до макета дерева і «повертають його до життя», прикріплюючи листя до гілля з обраним номером рішення. )
Інтерактивна вправа «Дерево рішень».
1) Будь уважний не лише до себе, а й до інших.
8. Добір синонімічного ряду до слова: дивовижний.
Після опрацювання науково-пізнавального тексту про солов’я на с.12, завдання 9.)
( На слайді презентації відповіді: дивовижний - чарівний, чудовий, незвичайний, неперевершений, неповторний, особливий.
(Додатки 1, 2, 3.)
V. Підсумок уроку
1. Вчитель дякує учням за співпрацю ( слайд).
2. Інтерактивна вправа «Незакінчене речення» (на вибір учнів, на дошці «Незакінчені речення»).
VІ. Домашнє завдання (диференційоване)
І група. Урок 3. Скласти коротке міркування на тему «Чому не можна у світі без Жука?»
ІІ група. Урок 3. Переказувати близько до тексту «Соловей і Жук» від імені дівчинки або птаха.
ІІ група. Урок 3. Виразно читати казку В.О. Сухомлинського «Соловей і Жук», переказувати.
Список використаних джерел:
1.І.В. Гавриш, Н.В.Семихат. Зошит на друкованій основі з читання за науково - педагогічним проектом «Інтелект України» ( частина 4, урок 3, с. 10 – 12).
2. Білик Н. І. Нетрадиційні позакласні заходи на інтегративній основі : посібник. – Полтава : Гротеск, 1996. – 52 с.
3. Солодченко Л., Радзіх С. Сценарії позакласних заходів. – К. : Підручники та Посібники. – 2011. – 96 с.
4. http://teacher.at.ua
5. http://www.ostriv.in.ua
6. http://www.ukrlib.com.ua
7. http://abetka.ukrlife.org