Розробка уроку 11 клас Математика .
Засвоїти обґрунтування розв'язання найпростіших логарифмічних рівнянь. Ознайомилися з умовами виникнення зайвих коренів, навчилися розв'язувати деякі логарифмічні рівняння зведенням їх до найпростіших шляхом застосування властивостей логарифмів.
УРОК 3
Тема: Логарифмічні рівняння.
Мета: Формування в учнів навичок і вмінь розв’язувати найпростіші логарифмічні рівняння та ті, що зводяться до них безпосереднім застосуванням властивостей логарифмів.
Обладнання: таблиця основних властивостей логарифмів.
Хід уроку.
І. Повторення попереднього матеріалу. Запропонування учням зобразити схематично графіки функцій і , пояснити властивості цих графіків.
У цей час переглянути наявність виконаного домашнього завдання в учнів і зробити зауваження щодо по будови графіків.
ІІ. Пояснення нового матеріалу.
Фронтальне опитування.
1. Дати означення логарифма числа.
Обчислити: |
1) |
6) |
|
2) |
7) |
|
3) |
8) |
|
4) |
9) |
|
5) |
10) |
2. За допомогою основної логарифмічної тотожності зробити необхідні обчислення, визначивши слово-код свого варіанта (двоє учнів виконують завдання на відкидних дошках, а учні на своїх місцях по варіантам)
Варіант І |
Варіант ІІ |
1) |
1) |
2) |
2) |
3) |
3) |
4) |
4) |
5) |
5) |
Дешифратор.
|
|
|
|
|
|
|
Відповіді: |
В1 – «Сокол» |
Л |
Й |
С |
О |
А |
К |
|
|
В2 – «Скала» |
3. Сформулювати властивості логарифмів добутку, частки, степеня. Записати на дошці ці властивості.
4. У чому полягає властивість оборотності функції?
Повідомити тему і мету уроку.
Рівняння із змінною під знаком логарифма або в основі логарифма називаються логарифмічними.
Основні методи розв’язання логарифмічних рівнянь
1) |
2) |
3) |
4) |
5) |
6) |
7) |
Розв’язати логарифмічне рівняння – означає знайти всі його корені або довести, що рівняння коренів не має.
У процесі розв’язання логарифмічних рівнянь користуються властивостями логарифмічної функції та означенням логарифма. Найпростіше логарифмічне рівняння має вигляд , де , , . За означенням логарифма випливає, що .
Інший вигляд найпростішого логарифмічного рівняння такий:
,
де , , , . З цього рівняння випливає, що . Це можна обґрунтувати на підставі означення логарифма: .
Також найпростішим логарифмічним рівнянням є рівняння: , де , , . З означення логарифма маємо: , .
Усі види логарифмічних рівнянь зводяться до найпростіших тотожними перетвореннями виразів з логарифмами.
Колективне розв’язання прикладів:
а) |
в) |
б) |
г) |
Кожному учню видати таблицю методів розв’язання логарифмічних рівнянь і відповісти на незрозумілі етапи розв’язання.
Під областю визначення рівняння розуміють множину значень змінної, при яких обидві частини рівняння мають зміст.
При перетвореннях логарифмічного рівняння його область визначення може змінюватися і нове рівняння може бути не рівносильним вихідному. Якщо область визначення нового рівняння розширилася, то воно є наслідковим вихідного рівняння і при розв’язуванні його можуть з’явитися сторонні корені, які не задовольнятимуть дане рівняння. Їх легко виявити за допомогою підстановки у вихідне рівняння або в умову, що виражає область визначення вихідного рівняння.
Колективне розв’язання рівнянь.
.
Із рівності логарифмів чисел випливає: і дане рівняння має зміст, якщо і .
При зміні даного рівняння область визначення розширилася, і знайдені корені потребують перевірки.
Розв’яжемо рівняння.
, , , .
Перевіримо одержані корені підстановкою їх в умову, що визначає область визначення даного рівняння: . , - сторонній корінь.
Отже, - корінь даного рівняння.
Далі з учнями класу розв’язати № 52 (1, 3, 7), № 54 (1).
Підсумок уроку.
Засвоїли обґрунтування розв’язання найпростіших логарифмічних рівнянь. Ознайомилися з умовами виникнення зайвих коренів, навчилися розв’язувати деякі логарифмічні рівняння зведенням їх до найпростіших шляхом застосування властивостей логарифмів.
Д/З § 3 (розділ V), запитання 26-27, № 52 (2, 4, 5), № 54 (2).
УРОК 4
Тема: Розв’язання логарифмічних рівнянь.
Мета: Формування в учнів навичок і вмінь розв’язувати логарифмічні рівняння, що зводяться до квадрат, і за допомогою формули переходу до іншої основи логарифмів.
Обладнання: таблиця основних властивостей логарифмів.
Хід уроку.
І. Повторення попереднього матеріалу. Два учні на дошках відтворюють розв’язання завдань № 52 (5) і 54 (2). В цей час з учнями розбираємо запитання 26-29.
Обговорення результату роботи на дошці.
Виконати учням тестове завдання:
1. При якому значенні ?
а) 5; б) 9; в) 8; г) -9; д) 7.
2. Вказати число, яке є коренем рівняння .
а) 1; б) -1; в) 2; г) -2; д) 0.
3 Розв’язати рівняння:
1) .
а) 3; б) 4; в) 2; г) 5; д) -4.
2) .
а) 0; б) 1; в) -1; г) 8; д) -8.
3).
а) 1; б) -1; в) 0; г) 2; д) -2.
4) .
а) 0; б) 1; в) ; г) ; д) .
Завдання виконується на окремих аркушах і здається вчителює
Повідомляється тема і мета уроку.
ІІ. Розв’язання логарифмічних рівнянь
1. Колективно розв’язуємо рівняння, яке зводиться до квадратного.
.
Зразок оформлення розв’язання.
,
,
,
,
, |
, |
. |
. |
Перевірка.
Відповідь: , .
2. Розв’язати № 53 (7) за зразком.
3. Метод зведення логарифмів до однієї і тієї ж основи.
.
Область визначення в рівнянні знаходимо з умови
, .
Перейдемо до основи .
,
,
,
,
,
, |
, |
. |
. |
В області визначення рівносильність не порушилась, тому сторонніх коренів немає.
Відповідь: ;
4. Самостійно розв’язати рівняння
.
Колективно з’ясувати до якої основи зручно перейти при роз’язанні рівняння.
5. Метод логарифмування.
Розв’язати рівняння .
Про логарифмуємо обидві частини рівності , одержимо:
, |
, |
, |
або |
, |
|
|
. |
|
. |
Перевірка: ,
.
Відповідь: і .
Самостійно розв’язати № 56 (11).
6. Метод потенціювання.
Розв’язати рівняння
.
Про потенціюємо дану рівність і отримаємо:
,
,
,
,
, |
. |
Перевірка:
Підставимо корінь .
,
,
.
Підставимо корінь .
,
.
Значення не є коренем рівняння, тому що вирази і не мають смислу.
Відповідь: .
Самостійно розв’язати № 53 (5).
Підсумок уроку.
Набули навичок і вмінь розв’язувати логарифмічні рівняння, що зводяться до квадратних відносно логарифмічної функції, з використанням переходу до іншої основи логарифмів, роздивилися методи логарифмування і потенціювання.
Д/З § 3 (розділ V), № 52 (9, 11), № 53 (12), № 54 (7).
УРОК 5
Тема: Розв’язання логарифмічних рівнянь і систем рівнянь.
Мета: Формування умінь учнів розв’язувати системи логарифмічних рівнянь, логарифмічні рівняння різними методами.
Обладнання: таблиця основних властивостей логарифмів.
Хід уроку.
І. Повторення попереднього матеріалу.
1. На дошці, до початку уроку, записуються домашні завдання. Обговорюємо результати розв’язання рівнянь.
2. Самостійна робота.
І варіант.
Розв’язати рівняння:
1) ; |
|
2) ; |
а) і ; |
3) ; |
б) ; |
4); |
в) і ; |
5) ; |
г) і . |
6). |
|
ІІ варіант.
Розв’язати рівняння:
1) ; |
|
2) ; |
а) ; |
3) ; |
б) ; |
4) ; |
в) і ; |
5) ; |
г) і . |
6) . |
|
ІІ. Розв’язання систем логарифмічних рівнянь.
При розв’язанні систем логарифмічних рівнянь використовують ті самі способи, що й при розв’язанні алгебраїчних систем рівнянь – це спосіб підстановки і алгебраїчного додавання. Повторити з учнями ці способи розв’язування.
Наведемо приклади. Бажано викликати учня і, допомагаючи йому, розв’язувати.
1) |
2) |
Після розв’язання цих рівнянь, клас поділити на групи. Кожна група отримує своє завдання, а потім групи обмінюються завданнями. Після розв’язання завдань обговорюють відповіді, пояснюють не розв’язані системи.
І група № 56 (1) ІІ група № 57 (1)
Колективне розв’язання систем показникових і логарифмічних рівнянь.
,
,
,
далі система розв’язується система способом підстановки.
Підсумок уроку.
Набули навичок і вмінь розв’язувати комбіновані системи рівнянь, повторили розв’язання основних типів рівнянь та їх систем.
Д/З § 3 (розділ V), № 55 (1, 2), № 56 (3), № 57 (2). Повторити властивості логарифмічної функції.
На дошці вивісити умови домашньої контрольної роботи.
ДОМАШНЯ КОНТРОЛЬНА РОБОТА
Розв’язати рівняння.
1) .
2) .
3) .
4) .
5) .
6) .
7) .
8) .
9) .
10) .
11) При яких значеннях параметра рівняння має один корінь?
1