Урок "Логарифмічні рівняння"

Про матеріал
Тема уроку: Логарифмічні рівняння Цілі: • Формування предметних компетентностей: сформувати вміння розв’язувати логарифмічні рівняннярізними способами із використанням властивостей логарифма й логарифмічної функції та зведенням до алгебраїчних рівнянь шляхом заміни змінних; • Формування ключових компетентностей:  аргументувати, доводити правильність тверджень;  прагнути до вдосконалення результатів своєї діяльності;  генерувати нові ідеї, використовувати критерії раціональності, практичності, ефективності та точності із метою вибору найкращого рішення;  сприяти самовихованню старанності, охайності, чесності, самокритичності. Тип уроку: комбінований
Перегляд файлу

Тема уроку: Логарифмічні рівняння

Цілі:

  • Формування предметних компетентностей: сформувати вміння розв’язувати логарифмічні рівняннярізними способами із використанням властивостей логарифма й логарифмічної функції та зведенням до алгебраїчних рівнянь шляхом заміни змінних;
  • Формування ключових компетентностей:
  • аргументувати, доводити правильність тверджень;
  • прагнути до вдосконалення результатів своєї діяльності;
  • генерувати нові ідеї, використовувати критерії раціональності, практичності, ефективності та точності із метою вибору найкращого рішення;
  • сприяти самовихованню старанності, охайності, чесності, самокритичності.

Тип уроку: комбінований

Основні терміни і поняття для вивчення: логарифмічне рівняння, потенціювання, властивості логарифма

Обладнання:  презентація, картки із завданнями

Форми роботи: індивідуальна, колективна, самостійна робота

 

Епіграф уроку:

                      Вчитись можна тільки весело.

                     Щоб перетравлювати знання,

                             потрібно поглинати їх з апетитом.                                                   

                                                 А. Франс.

 

Конспект уроку

І. Організаційний момент

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання (5 хв)

Знайди помилку товариша

Учні обмінюються зошитами і звіряють д/з свого товариша з виконаними завданнями на слайді і оцінюють свого товариша: правильне виконане завдання – 3 б., 1 помилка – 2 б.,                2 помилки – 1 б., 3 і більше помилок – 0 б.

№21.2

  1.                                      2)

 

      х+7 =            ОДЗ: х+7 0                   2х-5 =                   ОДЗ:   2х - 5 0

      х+7=                              х-7                     2х-5=2                                     х2,5

      х+7=125                             (-7; )                  х=3,5                                     (2,5; )

      х=118

Відповідь: 118                                                     Відповідь: 3,5

-5х -3) = 2                                        4) -5х+6) = -1

 

         х2- 5х -3      ОДЗ: х2- 5х -3 0                    х2- 5х +6 =       ОДЗ: х2- 5х +60

         х2- 5х -6=0          (х )        х2- 5х +4=0                  ( х – 3)(х-2) 0

         х= -1    х=6             (-)(;)               х=1     х=4                 (-;2)(3;

 

Відповідь: -1; 6                                                          Відповідь: 1 ; 4

 

 

 

 

Злови помилку

№21.4

 

  1. log9(4x-6) = log9(x-2)                                  2) =

4х – 6 = х – 2                                                    х + 7 = х2 + 5

3х = - 8                                                              х2 – х + 2 = 0

х = 1                                                                х = - 2     х =+ 1

 ОДЗ :   ;                                     ОДЗ:  ;

 

               ;                                                       х

                 

                 (2; )                                                         ( - 7 ; )

Відповідь: рівняння коренів не має                       Відповідь : -1; 2

_________________________________________________________________

 

1)   log9(4x-6) = log9(x-2)                                  2) =

4х – 6 = х – 2                                                    х + 7 = х2 + 5

3х = 4                                                              х2 – х -  2 = 0

х = 1                                                                х =  2     х = - 1

 ОДЗ :   ;                                     ОДЗ:  ;

 

               ;                                                       х

                 

                 (2; )                                                         ( - 7 ; )

Відповідь: рівняння коренів не має                       Відповідь : -1; 2

            

------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів, повідомлення теми, мети і завдань уроку       (1 хв)

  • Я сподіваюся, що цей урок пройде цікаво, з великою користю для всіх. Дуже хочу, щоб ті, хто ще байдужий до цариці всіх наук, з нашого уроку пішов із глибоким переконанням: Математика - цікавий і дуже потрібний предмет.

Алгебру називають теорією розв’язування рівнянь. Сьогодні ми будемо вдосконалювати вміння розв’язувати логарифмічні рівняння. Для успішного розв’язування вправ на уроці ми повинні вміти:

  • правильно визначати тип логарифмічних рівнянь;
  • застосовувати властивості логарифма;

 

 

 

ІV. Відтворення і корекція опорних знань, навичок і умінь, необхідних учням для самостійного виконання практичного завдання (5 хв)

 

Хвилинка ерудита (фронтальне опитування)

  1. Що називають логарифмом числа N за основою a?

Логарифмом числа N основою а називають показник степеня х, до якого треба піднести а, щоб дістати число N.

  1. Як правильно прочитати запис log216 ?

Логарифм числа 16 за основою 2

  1. Що означає запис lg N , ln N?

десятковий логарифм- логарифм числа  N за основою 10,

натуральний логарифм – логарифм числа N за основою  е=2,718…

  1. Чому дорівнює логарифм числа 1 за основою а?

       loga1 = 0

  1. Чому дорівнює логарифм числа а за основою а?

logaa =1

  1. Чому дорівнює логарифм добутку?

       log a(bc) = logab +logac , b>0, c>0 (логарифм добутку двох додатних множників дорівнює сумі їх логарифмів)

  1. Чому дорівнює логарифм частки?

       loga() = logab – logac , b>0, c>0 (логарифм частки двох додатних виразів дорівнює різниці логарифмів діленого і дільника)

  1. Чому дорівнює логарифм степеня?

        loga bm = m logab , (логарифм степеня додатного числа дорівнює показнику степеня, помноженому на логарифм основи цього степеня)

  1. Чи існує логарифм від’ємного числа?  ( Ні )
  2. Основна логарифмічна тотожність.

      

 

 

     . Вивчення нового матеріалу.

 

                Питання: Які рівняння називаються логарифмічними?  

 Логарифмічними рівняннями називаються рівняння, що містять невідому величину під знаком логарифма або його основі (або в обох місцях одночасно). 

 

 

«Навчаючи – вчуся»

На попередньому уроці учні об’єднуються в «домашні» групи і одержують завдання розглянути способи розв’язання логарифмічних рівнянь , скласти алгоритм розв’язання рівняння  кожним методом.( 1 група – зведення логарифмів до однієї основи; 2 група – зведення до алгебраїчного шляхом заміни; 3 група – метод потенціювання; 4 група – метод логарифмування.) Представник кожної групи пояснює розв’язання рівняння.

 

 

 

Розв’язати рівняння:

 1)           2)   log2 x + logх 2 =

                                                                          Вказівка: logх 2 =

 

 3) lg( x2+ 75) = 2 + lg (x-4)                            4)хlgx +2 = 1000

 

 

Зведення логарифмічного рівняння до однієї основи

 

Розв’язати рівняння   

1.

Зведемо всі логарифми до основи 2

 

2.

Зведемо подібні доданки

3.

Розділимо ліву і праву частини рівняння на і розв’яжемо одержане рівняння

                      =4

                           х=24

                           х=16

ОДЗ: х>0

4.

Запишемо відповідь

                    Відповідь: 16

 

Зведення логарифмічних рівнянь до алгебраїчного шляхом заміни

 

Розв’язати рівняння  log 2 2 x+ log2 x3 – 4 = 0

 

1.

Виконавши тотожні перетворення, звести до логарифмів однієї основи

log 2 2 x+  3 log2 x – 4 = 0

 

2.

Виконати заміну

Заміна: log2 x =t

t2 +3t -4 = 0

3.

Розв’язати отримане квадратне рівняння відносно нової змінної

t= - 4 ,t = 1

4.

Повернутися до заміни і розв’язати сукупність логарифмічних рівнянь

log2 x= - 4       log2 x = 1

х=2-4                 х=2

х=

5.

Враховуючи ОДЗ, записати відповідь

ОДЗ: х0

 

Відповідь : ; 2

 

Метод потенціювання

 

Розв’язати рівняння lg(x-9) +lg (2x-1) = 2

 

1.

Число 2 представимо у вигляді десяткового логарифма

lg(x-9) +lg (2x-1) = lg100

 

2.

Суму логарифмів замінимо логарифмом добутку виразів

lg(x-9)(2x-1) = lg100

 

3.

Замінимо рівносильною системою враховуючи ОДЗ:

;

4.

Відповідь:

 13

 

 

 

 

Метод логарифмування

 

Розв’язати рівняння  

 

1.

Знайдемо ОДЗ

х

2.

Прологарифмуємо обидві частини рівняння за основою 10, використавши властивість логарифма степеня і частки

=

        =

               lg2x =2- lg x

 

3.

Розв’яжемо квадратне рівняння відносно lg x

               lg2x+ lg x -2 =0

Заміна: lg x=t

t2 + t – 2 =0

t=-2 , t = 1

4.

Розв’яжемо сукупність логарифмічних рівнянь

lg x = - 2          lg x = 1

х = 10-2             х=10

х=0,01        

5.

Запишемо відповідь:

0,01 ; 10

 

 

  1. lg( x2+ 75) = 2 + lg (x-4)
  2. хlgx +2 = 1000
  3. log2 x + logх 2 =  

Підказка: logх 2 =

 

 

VI. З історичних джерел. Історія виникнення логарифмів і  їх застосування

Перші зародки поняття логарифма можна знайти в Архімеда, але сама ідея розвитку не набула. Триста років тому в епоху Відродження почався бурхливий розвиток науки, техніки і мореплавства. Розвиток астрономії, а точніше астрономічних спостережень, вимагали нових методів обчислень, які були б доступні широкому колу людей. В основу таких методів і були покладені логарифми.

_____________________________________________________________________

Перші таблиці логарифмів склав швейцарський механік, годинникар, астроном і математик І.Бюргі (1552-1632). Він довго не наважувався їх опублікувати і лише в 1620 році за наполяганням Кеплера він їх видав. Оригінал цих таблиць зберігається зараз у Пулковській обсерваторії в С.-Петербурзі.

______________________________________________________________________

За свою неквапливість Бюргі поплатився пріоритетом. В 1614 році в Англії шотландський математик Джон Непер, барон, який займався різними науками, особливо астрономією і математикою, надрукував таблиці логарифмів тригонометричних функцій від 0º до 90º. До речі, натуральний логарифм в честь Непера називають Неперовим логарифмом.

Ці таблиці допомагали астрономам і інженерам, скорочуючи час на обчислення, а отже, як сказав знаменитий французький вчений Лаплас, "продовжували життя обчислювачам".

_______________________________________________________

Для обчислення логарифмів довгий час використовували логарифмічну лінійку, яку сконструював англійський математик, священик Оутред в 17 ст. Близько 350 років вона залишалася надійним апаратом для наближених, але швидких обчислень. Але час іде, наука і техніка рухаються вперед, і на зміну логарифмічній лінійці прийшов мікрокалькулятор.

Своє застосування знайшла логарифмічна функція і в астрономії. Наприклад, якщо порівняти характеристики яскравості  зірок, то можна побудувати такий графік:


                      http://fgraphiks.narod.ru/pictures/stars.gif

На вертикальній осі відкладаємо яскравість зорі в одиницях Гіппарха            ( розподіл зірок по суб’єктивним характеристикам), а по горизонтальній – показання приборів( світність зорі).

За графіком видно, що об’єктивні та суб’єктивні  данні не пропорційні, а прибор реєструє зростання блиску в 2 рази. Ця залежність виражається логарифмічною функцією.

__________________________________________________________________
У фізиці також можна знайти багато прикладів застосування логарифмічної функції та логарифмів.
 

№ 21.9 (1,2) 21.17 (1,2)

VII. Підсумок уроку.

Кросворд

  1. Назва   
  2.  Логарифм числа – це …
  3. Один із способів розв’язання логарифмічних рівнянь
  4.  Перша дія під час розв’язання рівняння  log2x + log8x=5
  5. Сума логарифмів двох додатних виразів дорівнює логарифму …
  6. Перетворення,  за допомогою якого за даним логарифмом числа визначають саме число, називається ….
  7. Логарифм частки двох додатних виразів дорівнює …

 

VIII. Домашнє завдання. п.21, №21.10(2,3) 21.18(1,2)

Використана література: Алгебра. 11 клас: підручник для загальноосвітніх закладів: академічний рівень, проф.. рівень /А.Г. Мерзляк, Д.А. Номіровський, В.Б. Полонський, М.І. Якір. – Х: Гімназія, 2011.  – 431 с. :іл..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

       0

 

 

     

 

 

 

       1  

 

      

 

           b


 

 

 

logab +logac

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
20 листопада 2021
Переглядів
604
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку