Урок "Льюїс Керролл «Аліса в Країні Див». Світ уяви головної героїні повісті Л. Керролла як шлях до пригод"

Про матеріал
За допомогою методичної розробки учитель зможе розпочати аналітичне дослідження тексту повісті Л. Керролла «Аліса в Країні Див»; пов'язати текстуальний аналіз твору з дослідженням специфіки мислення та уяви головної героїні як шляху до її пригод та основного сюжетотворчого прийому, використаного Льюїсом Керроллом; показати тісний зв'язок тексту повісті-казки з реаліями англійського життя вікторіанської доби; показати жанрові особливості фантастичної повісті-казки, з'ясувати, чим вона близька до народної казкової традиції; розвивати творчу уяву, навички виразного читання, переказування, коментування ключових епізодів, висловлення своєї думки про прочитане; виховувати допитливість, увічливість, любов до книги та читання.
Перегляд файлу

Тема. Льюїс Керролл «Аліса в Країні Див». Світ уяви головної героїні повісті Л. Керролла як шлях до пригод

Мета: розпочати аналітичне дослідження тексту повісті Л. Керролла «Аліса в Країні Див»; пов'язати текстуальний аналіз твору з дослідженням специфіки мислення та уяви головної героїні як шляху до її пригод та основного сюжетотворчого прийому, використаного Льюїсом Керроллом; показати тісний зв'язок тексту повісті-казки з реаліями англійського життя вікторіанської доби; показати жанрові особливості фантастичної повісті-казки, з'ясувати, чим вона близька до народної казкової традиції; розвивати творчу уяву, навички виразного читання, переказування, коментування ключових епізодів, висловлення своєї думки про прочитане; виховувати допитливість, увічливість, любов до книги та читання.

Обладнання: текст твору, ілюстрації до І розділу повісті-казки, фотографії пам’ятників героям твору, кліше «Компакт-біографія Льюїса Керролла».

Тип уроку: комбінований урок.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Актуалізація навчальної діяльності учнів

  1. Літературна гра «Так чи ні»

1. Льюїс Керролл – англійський письменник. (Так)

2. Найбільше Керролл любив хімію, проводив різні хімічні досліди. (Ні)

3. Керролл був єдиною дитиною в сім'ї, тому батьки могли приділяти йому багато уваги. (Ні)

4. Початкову освіту хлопчик здобув удома, з допомогою батька. (Так)

5. У дитинстві Чарльз любив кататися на велосипеді, плавати в річці. (Ні)

6. Керролл був редактором власного сімейного журналу. (Так)

7. Льюїс Керролл був відомим вченим-математиком свого часу. (Так)

8. У творі «Аліса в Країні Див» автор відобразив життя Англії вікторіанської доби. (Так)

9. Льюїс Керролл винайшов пісковий годинник та кулькову ручку. (Ні)

10. Письменник дуже любив займатися фотографією й досяг у цій галузі великої майстерності. (Так)

11. Льюїс Керролл був у студентів улюбленим викладачем математики. (Ні)

12. На батьківщині письменника стоїть йому пам’ятник – сам автор в оточенні героїв своїх творів. (Так)

2. Інтерактивна вправа «Сонечко» (додаток 1)

3. Складіть психологічний портрет письменника

Самостійне заповнення кліше «Компакт-біографія Льюїса Керролла» (додаток 2)

 

1.

Ім'я (справжнє і псевдонім)

Чарльз Лютвідж Доджсон, Льюїс Керролл

2.

Країна

Великобританія

3.

Дата народження

27.01.1832 року, Англія, графство Чешир

4.

Родина

Багатодітна сім'я священика (11 дітей) Чарльза Доджсона. Був найстаршим серед дітей

5.

Навчання

Школа, Оксфордський університет, факультети математики та класичних мов

6.

Робота

Професор математики в університеті

7.

Інтереси та захоплення

Математик і письменник, священик і фотограф, філософ і великий друг дітей

8.

Творчий спадок

«Аліса в Країні Див», «Аліса в Задзеркаллі»

9.

Дата смерті

14.01.1898 року

10.

Місце поховання

Гілфорд, Суррей, Англія

 

ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

  1. З'ясування первинного рівня учнівських вражень-розумінь від прочитання повісті--казки Л. Керролла «Аліса в Країні Див»

- Чи часто ви сміялися та дивувалися під час читання твору? Які фрагменти вам запам’яталися найбільше? Чим?

- Хто з героїв твору вам сподобався найбільше? Чим?

- Що виявилося незрозумілим, чудернацьким, парадоксальним?

  1. Аналітичне дослідження тексту І розділу в просторі означеної теми
  •                   Розкажіть, де вперше читач бачить Алісу. Визначте причину її нудьги. Поясніть сенс її вислову: «Чого варта книжка без малюнків та розмов?» Хто, на ваш погляд так думає і чому?
  •                   Як дівчинка планувала підняти собі настрій?
  •                   Чим привабив увагу Аліси Кролик? Чому вона не звернула уваги на те, що він розмовляє, а вмить кинулася за ним навздогін, побачивши, як він витягнув із нагрудної кишеньки годинника? Як ця ситуація характеризує Алісу? (Вірогідно, дівчинка вже давно з'єднала реальний і казковий світи, тому для неї Кролик, що розмовляє – не дивина. Але «ще не траплявся їй Кролик із нагрудною кишенькою та ще й при годиннику». Охоплена цікавістю, дівчинка кинулася за ним.)
  •                   Чому автор зазначає, що Аліса, на щастя, ще встигла помітити, як він гулькнув у велику кролячу нору під живоплотом? Чому на щастя? (Події розвиваються дуже швидко, майже миттєво. Діти, охоплені цікавістю, майже ніколи не думають про наслідки їхніх необдуманих учинків. Власне, це і є одна з головних відмінностей між дітьми й дорослими.)
  •                   Яким був шлях Аліси до підземного світу? Чи зустрічали ви раніше подібні переходи? (Аліса повільно падає. Настільки повільно, що майже засинає. Автор уповільнює процес падіння не тільки задля того, щоб дівчинка встигла все гарненько роздивитися, а ще й тому, що використовує свої професійні знання математика й логіка.)
  •                   У якому стані знаходиться героїня? Чому їй не страшно? Що відчуває дівчинка під час падіння? Що вона бачить? Про що думає? Які питання хвилюють Алісу під час польоту? Що ви назвали б химерним чи парадоксальним у її міркуваннях? (Надзвичайна цікавість Аліси до того, що її оточує, позбавляє дівчинку страху. Вона навіть думає, як цей досвід знадобився б їй «вдома», тобто у реальному світі. В описі стін колодязя Керролл кепкує з сучасного йому реального світу, де все має бути на полицях та у мисниках, тобто все на своєму місці. Але той факт, що баночка з написом «Помаранчеве варення» виявилася порожньою, є свідченням оманливості такого порядку.)
  •                   Чому, на ваш погляд, дівчинка, що летить все униз й униз, згадує про свою кішку Діну? (Згадка Аліси про Діну дає змогу Керроллу ввести до тексту абсурдні міркування дівчинки «Чи їдять коти кротів? Чи їдять кроти котів?» Так формулюється один із провідних прийомів творення текстових нонсенсів книги, в основі якого проблема – «коли не знаєш відповіді на запитання, то байдуже, з якого боку його ставити».)
  •                   Як ви гадаєте, чому, приземлившись, Аліса спочатку опиняється у темряві, а потім потрапляє в освітлений «довгий низький коридор»?
  •                   Яка проблема постала перед Алісою, яка опинилася в коридорі біля великої кількості замкнених дверей?
  •                   Чому, на ваш погляд, автор не допомагає дівчинці вибратися нагору, а наштовхує її на «маленький триногий столик», на якому «не було нічого, опріч крихітного золотого ключика»? До яких саме дверей підійшов цей ключик? Як ви гадаєте, чому маленькі дверцята були заховані за ширмочкою? Чи можна, на ваш погляд, столик і ключик вважати чарівними предметами-помічниками Аліси? Порівняйте їх із чарівними предметами, що діють у народних казках.
  •                   Чому зменшення Аліси порівнюється з підзорною трубою?
  •                   Укажіть, спираючись на текст, причини сліз Аліси та сенс її поради самій собі. («Ця мала химерниця страх любила вдавати двох осіб воднораз». Мотив роздвоєння героїні є одним із ключових до розуміння образу Аліси.)
  •                   Яку роль відіграє тістечка «З'їж мене»? Чому воно не мало чарівних властивостей? (Інакше не утворилося озеро Сліз.)
  •                   Погляньте на ілюстрації до повісті-казки, розміщені в підручнику. Які з них, на ваш погляд, точніше відтворюють ситуацію тексту? Яка з Аліс більше відповідає вашому уявленню про героїню? Порівняйте ілюстрації, що зображують Алісу, зі світлинами Аліси Плезнс Ліддел. Що спільного і відмінного ви побачили між зображеннями літературної героїні та тим, як виглядав її прототип, тобто реальна Аліса Ліддел?

 

V. Закріплення знань, умінь і навичок

1. З'ясування специфіки жанру  книги Льюїса Керролла «Аліса в Країні Див»

- Що саме створює фантастичну атмосферу світу «Аліси в Країні Див»?

- Які фантастичні події відбуваються з головною героїнею твору?

- З якими казковими персонажами та чарівними предметами ми сьогодні познайомилися?

- Доведіть, що це літературна казка.

- Які риси фольклорної казки ви помітили?

2. Літературознавча робота

Поясніть значення виразів (фразеологізмів):

  • Й оком не змигнула – швидко, винахідливо.
  • Раз плюнути – легко.
  • Клювати носом – дрімати.
  • Темно, хоч око вибери – дуже темно.
  • Зірвалася на ноги – швидко зіскочила, піднялася.
  • Вскочити в халепу – потрапити в скрутне, неприємне становище.
  • Впасти в око – бути помітним, примітним.
  • Мені начхати – байдуже.
  • Спало на думку – придумалося, подумалося.
  • Голову на відсіч даю – переконаний у правдивості, правильності твердження.
  • Затамувати подих – затихнути, причаїтися.
  • Виходити з себе – гніватися, бути роздратованим.
  • Терпцю не стає – немає терпіння.

VI. Аргументація і виставлення оцінок за урок

VIІ. Домашнє завдання

  1. Прочитайте ІІ розділ твору «Аліса в Країні Див».
  2. Підготуйте стислий переказ розділу від імені різних героїв, що діють у ньому.
  3. Спробуйте з'ясувати, що є головним рушієм пригод Аліси.

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Кліше «Компакт-біографія Льюїса Керролла»

 

1.

Ім'я (справжнє і псевдонім)

 

2.

Країна

 

3.

Дата народження

 

4.

Родина

 

 

5.

Навчання

 

 

6.

Робота

 

7.

Інтереси та захоплення

 

 

8.

Творчий спадок

 

 

9.

Дата смерті

 

10.

Місце поховання

 

 

 

docx
Додано
11 лютого 2022
Переглядів
2486
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку