Тема. Льюїс Керролл «Аліса в Країні Див». Світ уяви головної героїні повісті Л. Керролла як шлях до пригод
Мета: розпочати аналітичне дослідження тексту повісті Л. Керролла «Аліса в Країні Див»; пов'язати текстуальний аналіз твору з дослідженням специфіки мислення та уяви головної героїні як шляху до її пригод та основного сюжетотворчого прийому, використаного Льюїсом Керроллом; показати тісний зв'язок тексту повісті-казки з реаліями англійського життя вікторіанської доби; показати жанрові особливості фантастичної повісті-казки, з'ясувати, чим вона близька до народної казкової традиції; розвивати творчу уяву, навички виразного читання, переказування, коментування ключових епізодів, висловлення своєї думки про прочитане; виховувати допитливість, увічливість, любов до книги та читання.
Обладнання: текст твору, ілюстрації до І розділу повісті-казки, фотографії пам’ятників героям твору, кліше «Компакт-біографія Льюїса Керролла».
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку
ІІІ. Актуалізація навчальної діяльності учнів
1. Льюїс Керролл – англійський письменник. (Так)
2. Найбільше Керролл любив хімію, проводив різні хімічні досліди. (Ні)
3. Керролл був єдиною дитиною в сім'ї, тому батьки могли приділяти йому багато уваги. (Ні)
4. Початкову освіту хлопчик здобув удома, з допомогою батька. (Так)
5. У дитинстві Чарльз любив кататися на велосипеді, плавати в річці. (Ні)
6. Керролл був редактором власного сімейного журналу. (Так)
7. Льюїс Керролл був відомим вченим-математиком свого часу. (Так)
8. У творі «Аліса в Країні Див» автор відобразив життя Англії вікторіанської доби. (Так)
9. Льюїс Керролл винайшов пісковий годинник та кулькову ручку. (Ні)
10. Письменник дуже любив займатися фотографією й досяг у цій галузі великої майстерності. (Так)
11. Льюїс Керролл був у студентів улюбленим викладачем математики. (Ні)
12. На батьківщині письменника стоїть йому пам’ятник – сам автор в оточенні героїв своїх творів. (Так)
2. Інтерактивна вправа «Сонечко» (додаток 1)
3. Складіть психологічний портрет письменника
Самостійне заповнення кліше «Компакт-біографія Льюїса Керролла» (додаток 2)
1. |
Ім'я (справжнє і псевдонім) |
Чарльз Лютвідж Доджсон, Льюїс Керролл |
2. |
Країна |
Великобританія |
3. |
Дата народження |
27.01.1832 року, Англія, графство Чешир |
4. |
Родина |
Багатодітна сім'я священика (11 дітей) Чарльза Доджсона. Був найстаршим серед дітей |
5. |
Навчання |
Школа, Оксфордський університет, факультети математики та класичних мов |
6. |
Робота |
Професор математики в університеті |
7. |
Інтереси та захоплення |
Математик і письменник, священик і фотограф, філософ і великий друг дітей |
8. |
Творчий спадок |
«Аліса в Країні Див», «Аліса в Задзеркаллі» |
9. |
Дата смерті |
14.01.1898 року |
10. |
Місце поховання |
Гілфорд, Суррей, Англія |
ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
- Чи часто ви сміялися та дивувалися під час читання твору? Які фрагменти вам запам’яталися найбільше? Чим?
- Хто з героїв твору вам сподобався найбільше? Чим?
- Що виявилося незрозумілим, чудернацьким, парадоксальним?
V. Закріплення знань, умінь і навичок
1. З'ясування специфіки жанру книги Льюїса Керролла «Аліса в Країні Див»
- Що саме створює фантастичну атмосферу світу «Аліси в Країні Див»?
- Які фантастичні події відбуваються з головною героїнею твору?
- З якими казковими персонажами та чарівними предметами ми сьогодні познайомилися?
- Доведіть, що це літературна казка.
- Які риси фольклорної казки ви помітили?
2. Літературознавча робота
Поясніть значення виразів (фразеологізмів):
VI. Аргументація і виставлення оцінок за урок
VIІ. Домашнє завдання
Додаток 1
Додаток 2
Кліше «Компакт-біографія Льюїса Керролла»
1. |
Ім'я (справжнє і псевдонім) |
|
2. |
Країна |
|
3. |
Дата народження |
|
4. |
Родина |
|
5. |
Навчання |
|
6. |
Робота |
|
7. |
Інтереси та захоплення |
|
8. |
Творчий спадок |
|
9. |
Дата смерті |
|
10. |
Місце поховання |
|