Михайло Коцюбинський «Дорогою ціною»
Підготувала
Вчитель української мови та літератури
ЛАГОДА ІРИНА ОЛЕКСАНДРІВНА
м. Кривий Ріг
2019
Тема: М. Коцюбинський «Дорогою ціною». Шлях до волі. Проблема волі людини та можливостей її здобуття.
Мета:
Обладнання: умовна географічна карта «Шлях до волі», роздруківки, ілюстрації, книжки.
Тип уроку: комбінований урок
Форма проведення: урок-подорож
Перебіг уроку
І. ОРГАНІ3АЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. МОТИВАЦІЙНИЙ ЕТАП
Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати твір М. Коцюбинського «Дорогою ціною». Пройдемо тяжким шляхом героїв та прослідкуємо, як випробування загартовують характери Остапа та Соломії.
Щo є свобода? Добро в ній якеє?
Кажуть, неначе воно золотеє?
Ні ж бо, не злотне: зрівнявши все злото,
Проти свободи воно лиш болото.
Г. Сковорода
3. Проблемне питання.
Отже, на сьогоднішньому уроці ми спробуємо з’ясувати, як життєві випробування впливають на формування характеру людини.
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО MATЕРІАЛУ
Чарівним називає М. Коцюбинський слово «воля». І не безпідставно… Це слово передавало найпотаємнішу мрію народу. Про які історичні події оповідає автор у повісті? (Учень розповідає про історичні події 30-х років ХІХ ст.)
Своїм твором письменник прославив бунтарський дух українського народу. Українське селянство, за словами автора, готове було дорогою ціною заплатити за волю.
Пролог допомагає глибше зрозуміти провідну ідею твору – оспівування волелюбності українського народу, заклик здобувати волю, хоч і дорогою ціною.
В образах головних героїв – Остапа та Соломії – Коцюбинський оспівує прагнення простих людей здобути свободу. Але герої не можуть бути разом, адже для цього потрібна єдина умова – воля.
Зверніть увагу, як подає тлумачник словник визначення слова «воля».
ВОЛЯ –
5. Складання інформаційного ґрона до слова «воля»
6. Випереджальне завдання. Довести за допомогою цитат, що слово «воля» є одним із ключових у повісті «Дорогою ціною».
7. Робота з текстом. Прийом «Знайди цитату»
8. Розмістити події, які відбувалися у творі, у відповідному до сюжету порядку.
Робота в парах. Гра «Порушена послідовність».
Цифровий код: 3, 6, 8, 9, 10, 2, 4, 7, 1, 5, 11.
9. Хвилинка релаксації. Перегляд буктрейлеру до твору.
10. Дослідження шляху героїв. Робота з умовною географічною картою «Шлях до волі». Прийом «Доміно».
Особиста свобода людини – це необхідна умова для її гармонійного розвитку. Скільки людей боролися за волю, скільки про це написано в художній літературі, як оспівано в народних піснях! Герої повісті М.Коцюбинського «Дорогою ціною» ризикували своїм життям і здоров'ям заради волі, покинули Батьківщину, дорогих їм людей.
На сьогоднішньому уроці ми охарактеризуємо головних героїв, беручи до уваги їхні вчинки. А допоможе нам зробити це умовна географічна карта «Шлях до волі». На цьому складному шляху гартуються характери персонажів. Придивімось, якими змалював своїх героїв автор, як ставиться до них, і спробуймо сформулювати власне бачення образів. Отже, розпочинаймо нашу подорож слідами героїв.
«ШЛЯХ ДО ВОЛІ»
Втеча з рідного краю – переправа через річку – поранення Остапа – пожежа в плавнях – арешт Остапа – прагнення Соломії врятувати коханого – дорога ціна волі.
11. Перевірка на знання сюжету твору. Прийом «Подорож картою»
Станція 1. Втеча з рідного краю
Станція 2. Переправа через річку
Станція 3. Поранення Остапа
Станція 4. Пожежа в плавнях
Станція 5. Арешт Остапа
Станція 6. Прагнення Соломії врятувати коханого
Станція 7. Дорога ціна волі
12. Підсумкова характеристика образів повісті.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗHAНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК
1. Робота над проблемним питанням.
Ми пройшли тяжким шляхом наших героїв, пригадали випробування, які випали на долю наших героїв і тепер можемо відповісти на питання: Як життєві випробування впливають на формування характеру людини?
Кохання Остапа і Соломії, його непереможна сила, що рухає вчинками героїв, є одним з основних мотивів твору. Ми вже окреслили найголовніші риси характеру наших героїв. Отже, дайте відповідь на запитання: «Кому з героїв, на вашу думку, автор симпатизує найбільше?»
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Написати есе «Цей складний шлях до волі!» за повістю М.Коцюбинського «Дорогою ціною»
VIІІ. ОГОЛОШЕННЯ РЕ3УЛЬТАТІВ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ