Урок "М.Коцюбинський «Дорогою ціною»"

Про матеріал
М.Коцюбинський «Дорогою ціною». Шлях до волі. Проблема волі людини та можливостей її здобуття.
Перегляд файлу

 

Михайло Коцюбинський «Дорогою ціною»

 

Підготувала

Вчитель української мови та літератури

ЛАГОДА ІРИНА ОЛЕКСАНДРІВНА

м. Кривий Ріг

2019

Тема: М. Коцюбинський «Дорогою ціною». Шлях до волі. Проблема волі людини та можливостей її здобуття.

Мета:

  •         удосконалювати навички аналізу художніх образів;
  •         розвивати вміння порівняльного аналізу головних героїв;
  •         активізувати самостійне логічне, аналітичне й образне мислення учнів, творчу уяву;
  •         виховувати почуття волелюбності, патріотизму.

Обладнання: умовна географічна карта «Шлях до волі», роздруківки, ілюстрації, книжки.

Тип уроку: комбінований урок

Форма проведення: урок-подорож

Перебіг уроку

І. ОРГАНІ3АЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. МОТИВАЦІЙНИЙ ЕТАП

  1.     Оголошення теми  уроку

Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати твір М. Коцюбинського «Дорогою ціною». Пройдемо тяжким шляхом героїв та прослідкуємо, як випробування загартовують характери Остапа та Соломії.

  1.     Епіграф до уроку

Щo є свобода? Добро в ній якеє?

Кажуть, неначе воно золотеє?

Ні ж бо, не злотне: зрівнявши все злото,

Проти свободи воно лиш болото.

Г. Сковорода

3. Проблемне питання.

Отже, на сьогоднішньому уроці ми спробуємо з’ясувати, як життєві випробування впливають на формування характеру людини.

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  1.     Перевірка знань, набутих на попередньому уроці. Гра «Я – літературознавець».
  •         Як відомо, літературознавство – це наука про художню літературу, її теорію та історію. Уявіть себе літературознавцями, яким потрібно визначити:
  1.     Жанр твору «Дорогою ціною». (Повість)
  2.     Тема твору. (Протест селян-кріпаків проти  поневоленого життя)
  3.     Ідея твору. (Уславлення волелюбності українського народу; автор підкреслює його готовність загинути, але звільнитися з неволі)
  4.     Особливості композиції. (Твір має вступну частину (пролог), 5 частин і заключну частину (епілог))
  5.     Основна проблема. (Проблема волі людини та можливості  її здобуття)

IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО MATЕРІАЛУ

  1.     Випереджальне завдання «Історична довідка»

Чарівним називає М. Коцюбинський слово «воля». І не безпідставно… Це слово передавало найпотаємнішу мрію народу. Про які історичні події оповідає автор у повісті? (Учень розповідає про історичні події 30-х років ХІХ ст.)

  1.     Розповідь вчителя

Своїм твором письменник прославив бунтарський дух українського народу. Українське селянство, за словами автора, готове було дорогою ціною заплатити за волю.

Пролог допомагає глибше зрозуміти провідну ідею твору – оспівування волелюбності українського народу, заклик здобувати волю, хоч і дорогою ціною.

В образах головних героїв – Остапа та Соломії – Коцюбинський оспівує прагнення простих людей здобути свободу. Але герої не можуть бути разом, адже для цього потрібна єдина умова – воля.

  1.     Добір синонімів. Прийом «Асоціювання»
  •     Що ви розумієте під словом «воля»? З чим у вас асоціюється слово «воля»?
  •     Доберіть до слова «воля» синоніми (свобода, відсутність обмежень, незалежність, самостійність, вільність, визволення, розкріпачення)
  1.     Робота з терміном. Прийом «Словничок».

Зверніть увагу, як подає тлумачник словник визначення слова «воля».

ВОЛЯ –

  • Одна з функцій людської психіки, яка полягає насамперед у владі над собою, керуванні своїми діями й свідомому регулюванні своєї поведінки. Соломія все йшла. Вона зібрала свою енергію, всю силу волі, всю міць тіла і йшла уперто і завзято (Михайло Коцюбинський, I, 1955, 364);
  • Бажання, хотіння. Хай іде своїм власним шляхом! Це – його воля, його право (Олесь Донченко, V, 1957, 467); 
  • Право розпоряджатися на свій розсуд. //  Дозвіл, згода, рішення. З них один промовив: Браття! Часу маєте доволі, Щоб Бертольда покарати, Він же й так у вашій волі (Леся Українка, I, 1951, 376); Йон хутко довідався про батькову волю (Михайло Коцюбинський, I, 1955, 246). 
  • Відсутність обмежень. І пташкам воля, в чистім полі. І пташкам весело літать (Тарас Шевченко, II, 1953, 100);
  • Свобода, незалежність; протилежне неволя, рабство. Не вмирає душа наша, Не вмирає воля (Тарас Шевченко, I, 1951, 325); 
  • іст. Звільнення селян від кріпацтва. Ще тільки об'явили волю, піщани зашуміли, як окріп у горшку (Панас Мирний, II, 1954, 192).

5. Складання інформаційного ґрона до слова «воля»

6. Випереджальне завдання. Довести за допомогою цитат, що слово «воля» є одним із ключових у повісті «Дорогою ціною».

7. Робота з текстом. Прийом «Знайди цитату»

8. Розмістити події, які відбувалися у творі, у відповідному до сюжету порядку.

Робота в парах. Гра «Порушена послідовність».

Цифровий код: 3, 6, 8, 9, 10, 2, 4, 7, 1, 5, 11.

9. Хвилинка релаксації. Перегляд буктрейлеру до твору.

10. Дослідження шляху героїв. Робота з умовною географічною картою «Шлях до волі». Прийом «Доміно».

Особиста свобода людини – це необхідна умова для її гармонійного розвитку. Скільки людей боролися за волю, скільки про це написано в художній літературі, як оспівано в народних піснях! Герої повісті М.Коцюбинського «Дорогою ціною» ризикували своїм життям і здоров'ям заради волі, покинули Батьківщину, дорогих їм людей.

На сьогоднішньому уроці ми охарактеризуємо головних героїв, беручи до уваги їхні вчинки. А допоможе нам зробити це умовна географічна карта «Шлях до волі». На цьому складному шляху гартуються характери персонажів. Придивімось, якими змалював своїх героїв автор, як ставиться до них, і спробуймо сформулювати власне бачення образів. Отже, розпочинаймо нашу подорож слідами героїв.

«ШЛЯХ ДО ВОЛІ»

Втеча з рідного краю – переправа через річку – поранення Остапа – пожежа в плавнях – арешт Остапа – прагнення Соломії врятувати коханого – дорога ціна волі.

11. Перевірка на знання сюжету твору. Прийом «Подорож картою»

Станція 1. Втеча з рідного краю

  •     Які герої були зображені на відео, яке ви переглянули? (Остап і Соломія)
  •     Чому Остап вирішив тікати із села? (Прагнув вільного життя)
  •     Як це його характеризує? (Як рішучу, волелюбну людину)
  •     Хто виховував Остапа і яким чином? (Дід, який розповідав про Січ, козацтво, про боротьбу з панами за волю)
  •     Чому Соломія опинилася поряд із втікачем? (Сильно кохала його і також мріяла про вільне життя)
  •     Чим пожертвувала героїня заради свого коханого? (Обрізала чорні буйні коси)
  •     Які риси характеру Соломії виділите у її вчинку? (Сміливість, рішучість, вірність)

Станція 2. Переправа через річку

  •     Яка небезпека чекала на наших героїв на переправі? (Могли впіймати їх солдати, кордонна сторожа)
  •     Як Остап тут проявив свій характер? (Проявив відчайдушність і безстрашність, бо визволив Соломію від здоровенного кордонного козака, який ухопив її впоперек і волік)

Станція 3. Поранення Остапа

  •     Яким чином Остапа було поранено? (Кордонний козак вистрілив наосліп і влучив у груди)
  •     Як повела себе в цій ситуації Соломія? (Допомагала, чим могла)

Станція 4. Пожежа в плавнях

  •     Як поводився Остап, побачивши вовка? (Не запанікував, а оборонявся, як міг, час від часу обливав вовка водою)
  •     Як це його характеризує? (Вкотре  проявив безстрашність)
  •     Що дало сили Остапові не занепасти духом? (Думка про Соломію)

Станція 5. Арешт Остапа

  •     Як діє героїня у цьому епізоді? (Вона готова роздобути гроші, аби викупити коханого з неволі)
  •     Як це її характеризує?

Станція 6. Прагнення Соломії врятувати коханого

  •     Який план визволення склала Соломія? (Вона вирішила відбити Остапа у турків)
  •     Які риси характеру виявила героїня?

Станція 7. Дорога ціна волі

  •     Поясніть, чому воля така дорога?
  •     Чим пожертвувала Соломія заради спасіння Остапа?

12. Підсумкова характеристика образів повісті.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗHAНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК

1. Робота над проблемним питанням.

Ми пройшли тяжким шляхом наших героїв, пригадали випробування, які випали на долю наших героїв і тепер можемо відповісти на питання: Як життєві випробування впливають на формування характеру людини?

  1.     Характеристика героїв. Творче моделювання. Прийом «Піраміда»
  • Побудування характеристики за схемою:
  1.               Основна риса (один іменник).
  2.               Основне бажання (дієслово + іменник).
  3.               Який герой (героїня)? (Чотири прикметники).
  1.     Обґрунтування своєї позицію. Метод «ПРЕС» .

Кохання Остапа і Соломії, його непереможна сила, що рухає вчинками героїв, є одним з основних мотивів твору. Ми вже окреслили найголовніші риси характеру наших героїв. Отже, дайте відповідь на запитання: «Кому з героїв, на вашу думку, автор симпатизує найбільше?»

  1.     Я вважаю...
  2.     Тому, що...
  3.     Наприклад, ...
  4.     Отже, ...

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ.

  1.     Підведення підсумку уроку. Прийом «Незакінчене речення»
  • Головні герої твору мене переконали у тому, що...
  • В образі Остапа (Соломії) мене захоплює…
  • Я зрозумів, що…

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Написати есе «Цей складний шлях до волі!» за повістю М.Коцюбинського «Дорогою ціною»

VIІІ. ОГОЛОШЕННЯ РЕ3УЛЬТАТІВ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

docx
Додано
6 березня
Переглядів
286
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку