Урок "М. Т. Рильський. "Яблука доспіли, яблука червоні...""

Про матеріал

Це розробка фрагмента уроку відповідно до участі в конкурсі "Учитель року". Це заняття проводила в чужій школі, із зовсім новими дітьми. Як не дивно, результатом задоволена дуже, бо діти показали, що вміють співпрацювати і проявляти ініціативу.

Зміст архіву
Зміст слайдів
Номер слайду 1

ТЕМАМ. Рильський«Яблука доспіли, яблука червоні…»

Номер слайду 2

ЗАВДАННЯ:вчитися пізнавати й цінуватикрасу художнього слова ;удосконалювати вмінняаналізувати ліричний твір,розвивати культуру мовлення.

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Поцілуй востаннєОбніми востаннє;Вміє розставатись той,Хто вмів любить.

Номер слайду 11

Ментальна карта «Паспорт твору»

Номер слайду 12

Бажаю знайти своє справжнє кохання і жити так , щоб ви не розміняли буденне на ВИСОКЕ.

Перегляд файлу

 

Перегляд файлу

ФРАГМЕНТ УРОКУ

УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ В 11-Б КЛАСІ

 

ТЕМА: Максим Тадейович Рильський. Вірш «Яблука доспіли, яблука червоні…»

 

МЕТА: вчити учнів сприймати й відчувати красу художнього слова, удосконалювати вміння аналізувати ліричні твори, коментувати, пояснювати  їх смислову й настроєву значущість; виховувати  любов до поетичного слова, краси природи; розвивати  образне мислення, культуру мовлення, вміння виразно читати поезії.

 

МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВ'ЯЗКИ: музика, мистецтво.

 

ОБЛАДНАННЯ: ментальна карта для аналізу твору, наочний матеріал, аудіозапис    пісні, справжні червоні яблука.

 

ХІД   УРОКУ

 

І. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й ЗАВДАНЬ ФРАГМЕНТА УРОКУ

 

   Сьогодні на уроці ми спробуємо зрозуміти, яке воно є справжнє кохання, бо саме це почуття Максим Тадейович розкрив через призму природи у вірші «Яблука доспіли…».

 

Слайд 1

 

   Отже, тема фрагмента уроку: «Поезія «Яблука доспіли, яблука червоні…»  М.Рильського»

 

   Слайд 2

 

Основні завдання, які постають перед нами, – це…

 

  1. вчитися пізнавати й цінувати красу художнього слова;
  2. удосконалювати вміння аналізувати ліричний твір,
  3. розвивати культуру мовлення.

ІІ. РОБОТА НАД ТЕКСТОМ  ВІРША

 

  1. До вашої уваги декламація вірша напам’ять у виконанні однокласниці Діани.

Слайд 3-10

 

Яблука доспіли, яблука червоні!

Ми з тобою йдемо стежкою в саду,

Ти мене, кохана, приведеш до поля,

Я піду — і може більше не прийду.

 

Вже й любов доспіла під промінням теплим,

І її зірвали радісні уста, —

А тепер у серці щось тремтить і грає,

Як тремтить на сонці гілка золота.

 

Гей, поля жовтіють, і синіє небо,

Плугатар у полі ледве маячить…

Поцілуй востаннє, обніми востаннє;

Вміє розставатись той, хто вмів любить.

 

  • Чи сподобалась поезія?
  • Що саме припало до душі?
  • Як ви вважаєте, на чому М.Рильський акцентує увагу?

   Отже, подальші відповіді щодо аналізу вірша пропоную вам стисло вносити в порожны лоти карти, яка є в кожного з вас.

 

  1. АНАЛІЗ ТВОРУ   Слайд 11

 

  1. Вид лірики — інтимна.
  2. Жанр: поезія.
  3. Тема: Показ любові, яка має закінчитися розлукою.
  4. Яка ідея вірша. Можливо, зацитуємо?

Ідея: «Вміє розтаватись той, хто вмів любить».

   Як ви вважаєте, що саме допомогло поету так влучно й глибоко розкрити почуття кохання?

  1. Художні засоби й прийоми:
  • Епітети: яблука червоні, гілка золота, радісні уста, проміння тепле,
  • Який із епітетів може набувати ознаки метафоричності? (гілка золота)
  • Які ще прозорі метафори є в поезії? («А тепер у серці щось тремтить і грає…», «любов доспіла», «зірвали уста»)
  • Який настрій навіює метафора «у серці щось тремтить і грає…»? (сум, тривога)
  • Чи можна підібрати синоніми до цієї метафори? (хвтлюватися, нервувати, бентежитися, боліти душею…)
  • Яку паралель у творі проводить М.Рильський? (між явищами природи і людського життя: любов і розлука нагадують розквіт і згасання в природі). Цитуємо: «Яблука доспіли, яблука червоні!.. Вже й любов доспіла під промінням теплим, І її зірвали радісні уста…
  • Чи виконує роль пейзаж у творі? (так, вказує на біль розлуки)                  Цитуємо: «Яблука доспіли, яблука червоні! Ми з тобою йдемо стежкою в саду…», «Гей поля жовтіють, і синіє небо, Плугар у полі ледве маячить…»
  • Якими почуттями наділене єдине звертання? (рідна душа): кохана
  • У вірші зображено красиве кохання чистих і благородних людей. Про це сказано рядком, що звучить, як крилатий афоризм: «Вміє розставатись той, хто вмів любить». Як ви поясните його?

ІІІ. РОБОТА З ІЛЮСТРАЦІЄЮ

 

Здається, кохання можна не тільки описувати гарними словами, а й пензлем художника.  Пропоную вам розглянути ілюстрацію до прочитаної поезії. Автором цього творіння є моя учениця. Ось ЇЇ бачення.

 

  • Як ви думаєте, чому саме такий задум з’явився у юного митця? (голе дерево - кінець осені)
  • Що може символізувати це дерево? (передбачення розлуки, можливо, душевного спустошення)
  • Чи розкриває ілюстрація основну думку М.Рильського?

 

   Отже, у вірші «Яблука доспіли, яблука червоні…» автор майстерно передав настрої і почуття ліричного героя.

   Цей вірш є одним із чудових зразків любовної лірики М. Рильського, бо, дійсно,  йдеться про красу, душевну повноту, гармонію людських почуттів, про мужність юних сердець.

   Як кажуть, кохання – це вічна тема. Кожен вважає, що саме в нього воно перше й останнє, найкраще й непідвладне життєвим негараздам.

   Та ми знаємо, що так буває не завжди.

   То ж нехай ці яблука стануть символічними, і ви зрозумієте, що кохання може бути щирим і неземним, але в той же час дещо «з кислинкою».

 

  (Пригостити учнів червоними яблуками)

 

ІV. ПРОСЛУХОВУВАННЯ ПІСНІ

 

   Вірш «Яблука доспіли…» покладено на музику композитором Г. Подельським, і він здобув велику популярність як пісня-романс.

   Наостанок же я вам пропоную послухати варіант сучасної молодіжної інтерпретації і ще раз насолодитися прекрасним зразком любовної лірики.

 

Пісня                  Слайд 12

 

Побажання:Дякую вам, шановні, за приємне спілкування. Бажаю знайти своє справжнє кохання і жити так, щоб ви не розміняли буденне на високе.

 

 

IMG_20171110_110524
zip
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
9 січня 2018
Переглядів
2154
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку