Це розробка фрагмента уроку відповідно до участі в конкурсі "Учитель року". Це заняття проводила в чужій школі, із зовсім новими дітьми. Як не дивно, результатом задоволена дуже, бо діти показали, що вміють співпрацювати і проявляти ініціативу.
ФРАГМЕНТ УРОКУ
УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ В 11-Б КЛАСІ
ТЕМА: Максим Тадейович Рильський. Вірш «Яблука доспіли, яблука червоні…»
МЕТА: вчити учнів сприймати й відчувати красу художнього слова, удосконалювати вміння аналізувати ліричні твори, коментувати, пояснювати їх смислову й настроєву значущість; виховувати любов до поетичного слова, краси природи; розвивати образне мислення, культуру мовлення, вміння виразно читати поезії.
МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВ'ЯЗКИ: музика, мистецтво.
ОБЛАДНАННЯ: ментальна карта для аналізу твору, наочний матеріал, аудіозапис пісні, справжні червоні яблука.
ХІД УРОКУ
І. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й ЗАВДАНЬ ФРАГМЕНТА УРОКУ
Сьогодні на уроці ми спробуємо зрозуміти, яке воно є справжнє кохання, бо саме це почуття Максим Тадейович розкрив через призму природи у вірші «Яблука доспіли…».
Слайд 1
Отже, тема фрагмента уроку: «Поезія «Яблука доспіли, яблука червоні…» М.Рильського»
Слайд 2
Основні завдання, які постають перед нами, – це…
ІІ. РОБОТА НАД ТЕКСТОМ ВІРША
Слайд 3-10
Яблука доспіли, яблука червоні!
Ми з тобою йдемо стежкою в саду,
Ти мене, кохана, приведеш до поля,
Я піду — і може більше не прийду.
Вже й любов доспіла під промінням теплим,
І її зірвали радісні уста, —
А тепер у серці щось тремтить і грає,
Як тремтить на сонці гілка золота.
Гей, поля жовтіють, і синіє небо,
Плугатар у полі ледве маячить…
Поцілуй востаннє, обніми востаннє;
Вміє розставатись той, хто вмів любить.
Отже, подальші відповіді щодо аналізу вірша пропоную вам стисло вносити в порожны лоти карти, яка є в кожного з вас.
Ідея: «Вміє розтаватись той, хто вмів любить».
Як ви вважаєте, що саме допомогло поету так влучно й глибоко розкрити почуття кохання?
ІІІ. РОБОТА З ІЛЮСТРАЦІЄЮ
Здається, кохання можна не тільки описувати гарними словами, а й пензлем художника. Пропоную вам розглянути ілюстрацію до прочитаної поезії. Автором цього творіння є моя учениця. Ось ЇЇ бачення.
Отже, у вірші «Яблука доспіли, яблука червоні…» автор майстерно передав настрої і почуття ліричного героя.
Цей вірш є одним із чудових зразків любовної лірики М. Рильського, бо, дійсно, йдеться про красу, душевну повноту, гармонію людських почуттів, про мужність юних сердець.
Як кажуть, кохання – це вічна тема. Кожен вважає, що саме в нього воно перше й останнє, найкраще й непідвладне життєвим негараздам.
Та ми знаємо, що так буває не завжди.
То ж нехай ці яблука стануть символічними, і ви зрозумієте, що кохання може бути щирим і неземним, але в той же час дещо «з кислинкою».
(Пригостити учнів червоними яблуками)
ІV. ПРОСЛУХОВУВАННЯ ПІСНІ
Вірш «Яблука доспіли…» покладено на музику композитором Г. Подельським, і він здобув велику популярність як пісня-романс.
Наостанок же я вам пропоную послухати варіант сучасної молодіжної інтерпретації і ще раз насолодитися прекрасним зразком любовної лірики.
Пісня Слайд 12
Побажання:Дякую вам, шановні, за приємне спілкування. Бажаю знайти своє справжнє кохання і жити так, щоб ви не розміняли буденне на високе.