До розіграшу
залишилось:
22 дні
Конкурс розробок «Вчительська десятка»
Розробки додавай – подарунки вигравай!

Урок "Конспект уроку із української літератури для 11 класу на тему "Остап Вишня. "Моя автобіографія"

Про матеріал

Розвиток критичного та креативного мислення - проблеми досить актуальні. А необхідність її використання продиктована широким використанням Інтернет - ресурсів, зниженням читацьких інтересів, збіднінням словникового запасу учнів. Конспект уроку побудований за технологією розвитку критичного мислення. У процесі застосування даної технології виробляються вміння працювати в групах, розподіляти матеріал за ступенем новизни, бачити чужі помилки та свої; доводити, аргументувати, переконувати. Саме на уроках літератури формується етичне і толерантне ставлення до чужої думки. Використання даної технології у поєднанні з іншими дає хороші результати.

Перегляд файлу

 

 

 

КОНСПЕКТ УРОКУ

З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ

В 11 КЛАСІ

 

Тема: Остап Вишня. «Моя автобіографія» - гумористична розповідь письменника про свій життєвий шлях

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Остап Вишня. «Моя автобіографія» - гумористична розповідь письменника про свій життєвий шлях

Мета:  ознайомити учнів із періодами життя, як основними засадами розвитку таланта письменника - гумориста;

формувати вміння моделювання, аналізу, застосовувати набуті знання практично; розвивати творчі здібності, мовлення;

виховувати любов до спадщини Остапа Вишні,  до рідного слова, пошану до українських діячів культури.

 

Тип уроку: урок формування знань, умінь та навичок

Обладнання: портрет Остапа Вишні, виставка творів письменника, мультимедійний додаток «Життя і творчість Остапа Вишні», аудіозапис уривка  твору «Моя автобіографія», відеофільм.

НЛ – 2 – громадянська відповідальність.

 

 

 

Епіграф:

                                                    Остап Вишня, хто він для нас? Країна веселої

         мудрості. Слава України, її невмируща краса.

                                                                                            Олесь Гончар

 

 

 

ХІД УРОКУ

 

I.РОЗМИНКА

Забезпечення емоційної готовності класу до уроку

Вправа «Криголам»

II.ВИКЛИК

  • Літературна розминка
  • Які питання порушувалися в літературній дискусії 1925-1927 років?

        -   До якого жанрового різновиду належить твір «Вершники»                      Ю. Яновського?

       -  У чому проявляється новаторство В. Підмогильного при створенні образу Степана Радченка?

III.ОБГРУНТУВАННЯ НАВЧАННЯ

  • Повідомлення теми на основі припущення

1частина псевдоніма відомого діяча літератури і культури  у перекладі з грецької означає твердостійкий, родючий.

2 частина – ягода і солодка, і кислувата, бо так він уявляв собі гумор.

   Хто ця людина? (Остап Вишня)                                               (СЛАЙД 1)

  • Запис дати, теми уроку в зошит                                    (СЛАЙД 2)
  • Цілевизначення

Що ви очікуєте від цього уроку?

  • Повідомлення епіграфа та проблемне завдання до нього:

Протягом уроку подумати про доцільність вжитого епіграфа, прокоментувати його в контексті уроку.

                                                  Остап Вишня, хто він для нас? Країна веселої

         мудрості. Слава України, її невмируща краса.

                                                                                            Олесь Гончар

 

III.  ОСМИСЛЕННЯ

  • Розповідь учителя про Остапа Вишню

Творчість О. Вишні – це неповторні й самобутні сторінки в історії української літератури. Читаючи його твори, народ і усміхався, і повнився радістю та гордістю, і сумував, і печалився, і обурювався.                                              Тематика його творів різноманітна: антирелігійні,  доля  інших народів, ледарство, браконьєрство, безвідповідальність у родині, життя села, літературне та театральне життя. Багатьох струн народної душі торкалося вишнівське людяне, мудре, гостре і ніжне слово.

То ж давайте  відкриємо ще одну сторінку історії української літератури.

  • Перегляд відеофільму про відомого гумориста.

Завдання: Під час перегляду зафіксуйте основні етапи життя і творчості письменника.

  • Учитель: Дуже тепло згадують про гумориста його земляки.

(СПОГАДИ ЗЕМЛЯКІВ читають учні)

У Груні створено музей Остапа Вишні. Давайте завітаємо і ми до нього. (СЛАЙД 3)

В Україні започатковано Літературну премію імені Остапа Вишні. (СЛАЙД 4)

  • Учитель

Гумор! Це щит душі людини від розпачу і меч до всього ворожого. Не навчившись правильно сприймати й розуміти гумор, не станеш справжньою людиною — життєрадісною і самокритичною.

Почуття гумору — одна з провідних рис характеру українців. Гумористична, сатиристично-викривальна традиція дуже потужні і в українському фольклорі, і в українській літературі (твори С. Руданського, Л. Глібова, І. Нечуя-Левицького, І. Карпенка-Карого, В. Самійленка та ін.).

Гумор має велику силу. В одному з листів до Віктора Гюґо Оноре де Бальзак зауважив, що сміхом виправляють вдачу.

А М. Гоголь твердив: людського сміху боїться кожний, навіть той, хто вже нічого не боїться. Сміх, на його думку, потрібен для життя не менше, ніж дощ квітам, повітря — людині.

  • Робота зі словником літературознавчих термінів.

Повторення понять: «комічне», «гумор», «сатира», «іронія», «сарказм», «гротеск», «засоби творення комічного». (СЛАЙД 5, 6)

  • Ідейно-художній аналіз твору Остапа Вишні "Моя автобіографія" (1927 р.)

 

Бесіда:

  • Що спонукало О. Вишню написати цей твір?
  • З якою метою саме період дитинства найкраще висвітлено у творі?
  • Якою постає батьківська сім'я оповідача?
  • Аудіозапис уривку усмішки «Моя автобіографія»

Запитання:

  • Якою бачить працю письменника О. Вишня?
  • Чи погодитися ви з таким трактуванням?
  • Читання з маркуванням

Прочитати уривок тексту мовчки, позначаючи олівцем відповідь на питання:

  • Як вчив дітей у школі старий учитель Іван Максимович?
  • Чому оповідач йому все-таки вдячний?

 

IV. РЕФЛЕКСІЯ

 

  • Робота в групах: (СЛАЙД  7)

-Літературні критики: визначити жанрово-тематичні та композиційні особливості твору.

 

Літературний рід: епос.

Жанр: гумореска.

Тема: розповідь про батьків, навчання й формування світогляду письменника.

Головна думка: у гумористичній формі висвітлити фактори, які впли­вають на формування митця.

Композиція: гумореска складається з трьох розділів: у вступному етюді-розділі йдеться про народження Остапа Вишні, його батьків і ви­тівки дитинства; у другому й третьому розділі з тим самим, що і в пер­шому, відтінком добродушного сміху розповідається про навчання й формування світогляду майбутнього майстра слова.

 

-Журналісти: скласти уявне інтерв’ю з письменником.

 

  • Презентація роботи в групах
  • Скласти асоціативний кущ             ОСТАП ВИШНЯ

 

  • Учнівський коментар до епіграфа уроку

 

  • Виразне читання вірша А. Малишка «Вишні»

Я тебе зустрів не з гіркотою,

Полюбив, як батька, не дарма,

Ходить сніг важкою Воркутою,

Завиває вітром Колима.

Ти помер, але квітує небо,

І твої всміхаються світи,

Українське сонце біля тебе

Піднімає золоті щити.

Світ твій вийшов на нові орбіти,

Достигають вишні наливні,

Слава тим, хто вмів полум'яніти

І згорить у вічному вогні.

 

  • Підсумок уроку          (СЛАЙД 8)

Сьогодні на уроці я дізнався… 

Цікавим для мене було…

На наступному уроці я хочу…

Я візьму з собою у життя…

 

  • Домашнє завдання

Підготувати повідомлення про Остапа Вишню. Скласти сенкан.

Прочитати усмішку «Сом»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

 

 

 

 

1. Зуб І. Остап Вишня: Літературний портрет. — К., 1989.

2. Гріга О. Великий життєлюб // Дивослово. – 2005.- №4. С.28-31.

3. Остап Вишня // Історія української літератури XX століття.— К„ 1994,—Кн. 2.—Ч. 1.

4. Суровцова Н. Перехрещені стежки: (Остап ВншняІ // Слово і час.— 1991.— №3.

5. Присяжна Т. Сторінками життєпису Остапа Вишні: Нестандартний урок//Дивослово.— 1996.—№ 1.

6. Про Остапа Вишню. Спогади.— К., 1989.

7. Лесин В.М., Полинець О.С. Словник Літературознавчих термінів. – К.: Радянська школа, 1971.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

            Цеглина, що зігрівала дитинство

У деяких дослідженнях про життя і творчість Остапа Вишні можна знайти, що у 1947 році, коли письменник передостанній раз перебував у Груні, він відвідав Чечву, знайшов там цеглину, загорнув її й повіз до Києва, сказавши:

- Може, ця цеглина колись обігрівала моє дитинство.

                                                                                       М.М. Івах,

                                                                                     учитель Грунської школи

 

ВАРЕНИЧКИ З КАПУСТОЮ

 

   Ніколи б не здогадалася, що улюбленою стравою Остапа Вишні були вареники з капустою, якби не почула цього з його вуст.

Під час останньої подорожі письменника на батьківщину вдячні земляки хотіли зробити йому щось приємне. Під час зустрічі з гуртом грунян, в супроводі яких Остап Вишня прямував провулочком, що вів до Чечви, одна бідова молодиця запитала:

-     Чим нам земляка пошанувати ?

-     Хотів би скуштувати вареничків ... з капустою. Дуже ж

вони у Груні смачні виходять...

      Усі були здивовані. Думали, що вареники Павлу Михайловичу повинні подобатися з вишнями, бо змалку смакував ними на вишневій Чечві.

 

Г.О. Стешенко, мешканка с. Грунь         

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
10 січня
Переглядів
1212
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку