Розвиток критичного та креативного мислення - проблеми досить актуальні. А необхідність її використання продиктована широким використанням Інтернет - ресурсів, зниженням читацьких інтересів, збіднінням словникового запасу учнів. Конспект уроку побудований за технологією розвитку критичного мислення. У процесі застосування даної технології виробляються вміння працювати в групах, розподіляти матеріал за ступенем новизни, бачити чужі помилки та свої; доводити, аргументувати, переконувати. Саме на уроках літератури формується етичне і толерантне ставлення до чужої думки. Використання даної технології у поєднанні з іншими дає хороші результати.
КОНСПЕКТ УРОКУ
З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ
В 11 КЛАСІ
Тема: Остап Вишня. «Моя автобіографія» - гумористична розповідь письменника про свій життєвий шлях
Тема: Остап Вишня. «Моя автобіографія» - гумористична розповідь письменника про свій життєвий шлях
Мета: ознайомити учнів із періодами життя, як основними засадами розвитку таланта письменника - гумориста;
формувати вміння моделювання, аналізу, застосовувати набуті знання практично; розвивати творчі здібності, мовлення;
виховувати любов до спадщини Остапа Вишні, до рідного слова, пошану до українських діячів культури.
Тип уроку: урок формування знань, умінь та навичок
Обладнання: портрет Остапа Вишні, виставка творів письменника, мультимедійний додаток «Життя і творчість Остапа Вишні», аудіозапис уривка твору «Моя автобіографія», відеофільм.
НЛ – 2 – громадянська відповідальність.
Епіграф:
Остап Вишня, хто він для нас? Країна веселої
мудрості. Слава України, її невмируща краса.
Олесь Гончар
ХІД УРОКУ
I.РОЗМИНКА
Забезпечення емоційної готовності класу до уроку
Вправа «Криголам»
II.ВИКЛИК
- До якого жанрового різновиду належить твір «Вершники» Ю. Яновського?
- У чому проявляється новаторство В. Підмогильного при створенні образу Степана Радченка?
III.ОБГРУНТУВАННЯ НАВЧАННЯ
1частина псевдоніма відомого діяча літератури і культури у перекладі з грецької означає твердостійкий, родючий.
2 частина – ягода і солодка, і кислувата, бо так він уявляв собі гумор.
Хто ця людина? (Остап Вишня) (СЛАЙД 1)
Що ви очікуєте від цього уроку?
Протягом уроку подумати про доцільність вжитого епіграфа, прокоментувати його в контексті уроку.
Остап Вишня, хто він для нас? Країна веселої
мудрості. Слава України, її невмируща краса.
Олесь Гончар
III. ОСМИСЛЕННЯ
Творчість О. Вишні – це неповторні й самобутні сторінки в історії української літератури. Читаючи його твори, народ і усміхався, і повнився радістю та гордістю, і сумував, і печалився, і обурювався. Тематика його творів різноманітна: антирелігійні, доля інших народів, ледарство, браконьєрство, безвідповідальність у родині, життя села, літературне та театральне життя. Багатьох струн народної душі торкалося вишнівське людяне, мудре, гостре і ніжне слово.
То ж давайте відкриємо ще одну сторінку історії української літератури.
Завдання: Під час перегляду зафіксуйте основні етапи життя і творчості письменника.
(СПОГАДИ ЗЕМЛЯКІВ читають учні)
У Груні створено музей Остапа Вишні. Давайте завітаємо і ми до нього. (СЛАЙД 3)
В Україні започатковано Літературну премію імені Остапа Вишні. (СЛАЙД 4)
Гумор! Це щит душі людини від розпачу і меч до всього ворожого. Не навчившись правильно сприймати й розуміти гумор, не станеш справжньою людиною — життєрадісною і самокритичною.
Почуття гумору — одна з провідних рис характеру українців. Гумористична, сатиристично-викривальна традиція дуже потужні і в українському фольклорі, і в українській літературі (твори С. Руданського, Л. Глібова, І. Нечуя-Левицького, І. Карпенка-Карого, В. Самійленка та ін.).
Гумор має велику силу. В одному з листів до Віктора Гюґо Оноре де Бальзак зауважив, що сміхом виправляють вдачу.
А М. Гоголь твердив: людського сміху боїться кожний, навіть той, хто вже нічого не боїться. Сміх, на його думку, потрібен для життя не менше, ніж дощ квітам, повітря — людині.
Повторення понять: «комічне», «гумор», «сатира», «іронія», «сарказм», «гротеск», «засоби творення комічного». (СЛАЙД 5, 6)
Бесіда:
Запитання:
Прочитати уривок тексту мовчки, позначаючи олівцем відповідь на питання:
IV. РЕФЛЕКСІЯ
-Літературні критики: визначити жанрово-тематичні та композиційні особливості твору.
Літературний рід: епос.
Жанр: гумореска.
Тема: розповідь про батьків, навчання й формування світогляду письменника.
Головна думка: у гумористичній формі висвітлити фактори, які впливають на формування митця.
Композиція: гумореска складається з трьох розділів: у вступному етюді-розділі йдеться про народження Остапа Вишні, його батьків і витівки дитинства; у другому й третьому розділі з тим самим, що і в першому, відтінком добродушного сміху розповідається про навчання й формування світогляду майбутнього майстра слова.
-Журналісти: скласти уявне інтерв’ю з письменником.
Я тебе зустрів не з гіркотою,
Полюбив, як батька, не дарма,
Ходить сніг важкою Воркутою,
Завиває вітром Колима.
Ти помер, але квітує небо,
І твої всміхаються світи,
Українське сонце біля тебе
Піднімає золоті щити.
Світ твій вийшов на нові орбіти,
Достигають вишні наливні,
Слава тим, хто вмів полум'яніти
І згорить у вічному вогні.
Сьогодні на уроці я дізнався…
Цікавим для мене було…
На наступному уроці я хочу…
Я візьму з собою у життя…
Підготувати повідомлення про Остапа Вишню. Скласти сенкан.
Прочитати усмішку «Сом»
Література
1. Зуб І. Остап Вишня: Літературний портрет. — К., 1989.
2. Гріга О. Великий життєлюб // Дивослово. – 2005.- №4. С.28-31.
3. Остап Вишня // Історія української літератури XX століття.— К„ 1994,—Кн. 2.—Ч. 1.
4. Суровцова Н. Перехрещені стежки: (Остап ВншняІ // Слово і час.— 1991.— №3.
5. Присяжна Т. Сторінками життєпису Остапа Вишні: Нестандартний урок//Дивослово.— 1996.—№ 1.
6. Про Остапа Вишню. Спогади.— К., 1989.
7. Лесин В.М., Полинець О.С. Словник Літературознавчих термінів. – К.: Радянська школа, 1971.
Цеглина, що зігрівала дитинство
У деяких дослідженнях про життя і творчість Остапа Вишні можна знайти, що у 1947 році, коли письменник передостанній раз перебував у Груні, він відвідав Чечву, знайшов там цеглину, загорнув її й повіз до Києва, сказавши:
- Може, ця цеглина колись обігрівала моє дитинство.
М.М. Івах,
учитель Грунської школи
ВАРЕНИЧКИ З КАПУСТОЮ
Ніколи б не здогадалася, що улюбленою стравою Остапа Вишні були вареники з капустою, якби не почула цього з його вуст.
Під час останньої подорожі письменника на батьківщину вдячні земляки хотіли зробити йому щось приємне. Під час зустрічі з гуртом грунян, в супроводі яких Остап Вишня прямував провулочком, що вів до Чечви, одна бідова молодиця запитала:
- Чим нам земляка пошанувати ?
- Хотів би скуштувати вареничків ... з капустою. Дуже ж
вони у Груні смачні виходять...
Усі були здивовані. Думали, що вареники Павлу Михайловичу повинні подобатися з вишнями, бо змалку смакував ними на вишневій Чечві.
Г.О. Стешенко, мешканка с. Грунь