Урок "Мацуо Басьо. Хоку - поезiя загадки, пiзнання, душевного перевтiлення".

Про матеріал
Урок побудований на основі індивідуальної домашньої роботи учнів та групового аналізу та представлення виконаного на уроці. Мета: розширити знання учнів про японську поезiю на основi творчостi Мацуо Басьо, розкрити символiчний змiст хоку, розвивати творчi здiбностi учнiв, вмiння аналiзувати поетичнi твори, виховувати любов до поезii, природи, людей
Перегляд файлу

Конспект уроку: Мацуо Басьо. Хоку - поезiя загадки, пiзнання, душевного перевтiлення.

Мета: розширити знання учнiв про японську поезiю на основi творчостi Мацуо Басьо, розкрити символiчний змiст хоку, розвивати творчi здiбностi учнiв, вмiння аналiзувати поетичнi твори, виховувати любов до поезii, природи, людей.

Обладнання: репродукцii картин японських, корейських, китайських художникiв, японська музика.

Перебіг уроку

I. Органiзацiя класу.

II. Актуалiзацiя опорних знань.

 1. Мозковий штурм: Запишiть, з чим асоцiюється у вас схiдна поезiя, вiдповiдно до роздiлiв:

Iмена-

Жанри-

Особливостi-

2. Аналiз робiт учнiв, пiдведення пiдсумкiв про особливостi японської поезiї.

3. Слухання японської музики.

Завдання: Якi образи виникали у вас, коли ви слухали цю музику?

4. Аналiз вчителем вiдповiдей учнiв.

 III. Вивчення нового матерiалу.

1. Слово вчителя про особливостi творчостi Мацуо Басьо.

IV. Подiл класу на групи.

Вчитель пропонує учням визначити основні принципи творчостi Мацуо Басьо ( свобода, обов’язок, значущiсть, простота), на основi даних слiв дiлить клас на групи (Учнi ланцюжком вимовляють по порядку данi опорнi слова, вчитель пропонує тим, хто вимовив слово "свобода" зiбратись у одного стола, "обов’язок "- у другого i т.п.)

V. Робота в групах (на основi домашнього письмового завдання, яке звучало так: Прочитати хоку Мацуо Басьо, вибрати три, якi найбiльше сподобалися, на альбомному листi, роздiленому на 4 частини, виписати й письмово прокоментувати, як зрозумiли їх. На 4-й частинцi написати власнi хоку)

Завдання: Проаналiзувати, якi  хоку обрали члени групи для аналiзу вдома, згрупувати їх, представити класу 3 хоку з рiзними коментарями. (1 учень читає напам’ять хоку, другий - коментарi. Всього вiд групи має виступити 6 учнiв). (7 хв.)

VI. Представлення групами своiх вiдповiдей.(Учнi, якi вiдповiдають, виходять до дошки групою з метою економiї часу та цiлiсного сприйняття матерiалу).

1 група.

1 пара учнiв:

Старий ставок!

Жабка стрибне-

Сплеск пролунає.

 На думку Катi Радванської, в цьому хоку поет змалював життя як старий ставок. I коли вiдбувається якась подiя- "жабка стрибне"- , то на деякий час вона сколихне потiк буденний i "сплеск пролунає". Вiд цього сплеску пiдуть круги на ставку, тобто у життi. Та все ж вода заспокоюється i життя попливе далi тихою, спокiйною течiєю.

А ось Панас Аня вважає, що коли людина живе i робить добро, часто буває так, що невдовзi її перестають цiнувати, забувши те, що вона зробила.

“Старий ставок порівнюється з людиною, яка втратила надію, а жабка - з якоюсь iскоркою, яка попадає в серце i все оживляє в людинi”. Це думка Гребенюк Юлiї.             

2 пара учнiв:

"""

На висохлу гiлку

сiв ночувати крук.

Глибока осiнь.

Тут Мацуо Басьо порiвнює життя людини з гiлочкою, i якщо вона суха - це означає, що людина на межi смертi. А ось на гiлку сiв крук - отже, скоро настане смертний час. Глибока осінь, на думку К. Радванської - це старiсть, глибока старiсть.

  “В мене цi рядки асоцiюються з певним перiодом життя людини. Це- пiзня осiнь, доволi похилий вiк, вечiр людського життя. Вже залишилися позаду i сонячний день, i зелена гiлочка, i , можливо, близькi. У цей час людина може бути одинокою, як той крук на сухiй гiлцi. Так зрозумiв цей твiр Збаранський Руслан.

3 пара учнiв:

"""

Перший день нового року,

Але задумався - i стало сумно,

 як осiннього вечора.

 Можливо, в хоку поет хоче показати те, що хоч Новий рiк - свято, але пiсля освiдомлення того, що прожив ще один рiк свого життя, розумiєш, що його уже не повернеш.(К. Радванська)

 У цьому хоку я бачу проблему часу: коли люди , з одного боку, радi, що уже новий рiк, а з другого боку, коли подумаєш, скiльки часу пройшло, то стає сумно через те, як швидко пливе час, адже всi ми смертнi. (Муха Андрiй).

Виступ 2 групи.

1 пара учнiв:

 Пройшла пора хризантем.

Тепер тiльки редька-

оце й уся радiсть!

На мою думку, автор хоче тут показати, що пройшло дитинство i настали дорослi часи, коли вже потрiбно думати про те, що буде далi.

Бiлик Сергiй, 8-а кл.

 2 пара учнiв:

"""

Серед безмежного степу

не прив’язаний  нi до чого,

спiває жайворонок.

Автор серед безмежного поля вбачає жайворонка, який уособлює собою людину, яка може вiльно висловити свою думку, i її за це нiхто не покарає.(Олесюк Ярослав)

Я думаю, що цим хоку автор хоче нам сказати, що коли людина ше не має нiяких обов’язків, вона щаслива, i саме ця безтурботна пора називається дитинством. Людина має цiнувати цю пору, адже вона не повернеться. У другiй половинi життя з’являються обов’язки, i ти маєш їх виконувати. (Гордiйчук Юля)

Для будь-якої людини чи тварини краще воля, нiж неволя. Будь-де, але тiльки на волi будуть спiвати птахи.(Мороз Iрина)

3 пара учнiв:

"""

Перед вродою квiтiв

соромно стало мiсяцю -

сховався за хмаркою.

У цьому хоку автор хоче показати  ставлення до

 прекрасного злих людей (тобто мiсяця). Але перед красою навiть таким людям стає соромно за свої вчинки, вони змiнюють своє ставлення до життя. (Олесюк Ярослав).

Виступ 3 групи.

 1 пара учнiв

"""

 Навiть жаринки

гаснуть! - Падають на них

i капають сльози.

З цього хоку я зрозумiв, що навiть великi події з часом забуваються, проблеми зменшуються i пiзнiше гаснуть жаринки трагедiй!

(Малець Олександр).

Максимчук Андрiй написав:"Автор хоче показати, що навiть найсильнiшi чинники у природi не можуть справитися з людськими сльозами, людським горем".

2 пара учнiв:

"""

Соловей на гiлцi -

це, мабуть, її душа?

Спить плакуча iва.

“Я розумiю цей хоку так: Соловей - це душа людини, i

такої людини, як верба- невеселої, заплаканої, яка з горя скоро згасне навiки, адже соловей -її душа – мовчить”.( Максимчук Андрiй).

3 пара учнiв:

"""

Росинки - крап-крап,

Може, спробувати ними

змити бруд зi свiту.

"Я думаю, що автор бачив на своєму шляху багато зла... Роса, зранку чиста, як сльоза, береться, хтозна звiдки, на поверхнi землi. I автор хоче, щоб свiт вмився нею й пробудився вiд злої напастi, творив якнайбiльше добра." Так вважає Максимчук Андрiй.

 "В цьому хоку автор намагається показати нам, скiльки в свiтi цього "бруду", що з кожним злим вчинком помножується. Мацуо закликає, а, можливо, сам намагається очиститись вiд грiхiв в гармонiї з природою. "Це думка Кривоспицького Андрiя.

Виступ 4 групи.

 1 пара учнiв:

"""

В мандрах десь я вмру...

Вiтер в душу наганя

холод i журу.

 “Мацуо Басьо дуже багато мандрував рiдною країною. Його прихiд у рiзнi селища був  великою подiєю. Люди зустрiчали його гарно, бо вiн дарував їм радiсть. Проте iнколи поет задумувався i над власним життям. Холодний осiннiй вiтер, що пронизливо продував вбогий одяг Мацуо, не додавав радостi йому самому.. Можливо, в цi хвилини Басьо згадував про рiдних, друзiв, хатку в банановому гаю i сумував за цим”. (Бiлоус Сергiй).

 2 пара учнiв:

"""

Як шумить-гуде банан,

як у кадуб капа дощ,-

чую цiлу нiч.

 Автор жив у невеличкiй банановiй хатинцi, подарованiй йому приятелем. Її вiн неодноразово згадував у своїх вiршах. У пустельнiй i бiднiй хижцi поет не почуває себе самотнiм й забутим, бо весь час відчуває свiй зв’язок з усiм свiтом i з природою. Хатинка допомагає йому надихати себе на створення нових вiршiв.(Бiлоус Сергiй).

3 пара учнiв:

"""

I зимуваня - свято,

якщо в твоему серцi-

квiтуча слива!

 Романюк Назар пише: "Я думаю, що автор хоче показати, що навiть дуже велика бiда не загроза, коли з тобою твоi рiднi, близькi, якi допоможуть тобi в бiдi.

 Барабасевич Юля вважає, що Мацуо Басьо тут хоче висловити думку, що якщо в серцi людини завжди весна, то нiякий холод не може цьому завадити. Тобто коли на серцi людини немає нiякого тягаря, то вона живе весело та спокiйно.

VII. Читання учнями власних хоку (з коментарями за бажанням).

"""

Випав снiг.

Вiн сяє своєю чистотою,

але з весною потемнiє.

 У своему хоку я маю на увазi людську душу. Спочатку вона чиста, як бiлий снiг, та з часом темнiє, вчинюючи зло людям.

Радванська Катерина

"""

На столi двi свiчки:

Пишна та проста.

Але горять однаково.

 Тут свiчки - це двi рiзних людини: одна багата, iнша - проста. Але вони однаковiсiнько горять. Тобто, вони не довговiчнi. I, може, у суспiльствi вони рiзнi, але рiвнi перед Богом.

Радванська Катерина

"""

Рiчка.

Впала гiлка i попливла.

За течiєю.

У цьому хоку показую, що гiлка - -це людина, рiчка - життя. Людина нiби пiшла в життя, в дорогу, але куди її понесе доля?

Бондаренко Вiкторiя

"""

На палаючий вогонь

падає снiг.

Гасить полум’я.

Була людина з гарячим серцем. Потiм вона змiнилась. В її серцi настала зима через злi вчинки.

 Мороз Iрина

"""

Спiває соловей

на квiтучому деревi.

Iде дощ...

 Я написала хоку, де хотiла показати, що коли однiй людинi добре, iншiй в цей час може бути погано. У однiй- дитинство, квiтуча пора, а у iншоi - хвороба, старiсть... Дерево ще буде багато рокiв цвiсти, а от молодiсть не вернеш, i вiд думки про це стає дуже сумно.

Гордiйчук Юлiя

"""

От скiнчився день.

Сонечко заховалось-

зажурився я.

Черняк Костянтин

"""

Пливу по рiчцi,

на човнi...

I сонечко в душi встає.

Бiлоус Сергiй

"""

Звичне дiло:

поворохнув пальцем -

i вже горить свiтло...

Максимчук Андрiй

"""

Тануть хмари, як плине життя.

Воно таке коротке:

Було -й  немає.

Кривоспицький Андрiй

"""

День згасає,

i знову починаеться нiч -

пора смутку i страждань.

Барабасевич Марина

"""

Зацвiло дерево.

Опало листя.

Швидке життя.

Гребенюк Юля

"""

Перший день навчального року.

Але задумався - i стало сумно:

знову отримаю двiйку!

Малець Олександр

 

 

VIII. Домашнє завдання: написати есе на тему: "Хоку- поезія загадки, пiзнання, душевного перевтiлення"

 

docx
Додано
25 січня 2023
Переглядів
637
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку