Урок – мандрівка Космічна подорож «Планетами Сонячної системи» Математика, 4 клас

Про матеріал

Математика, 4 клас Урок – мандрівка

Космічна подорож «Планетами Сонячної системи»

Тема: Круглі числа. Додавання віднімання і іменованих чисел. Задачі з буквеними даними. Периметр прямокутної ділянки.

Мета: Закріплювати вміння учнів додавати і віднімати іменовані числа, удосконалювати обчислювальні навички, повторити дії множення і ділення багатоцифрових чисел, порядок дій у виразах, периметр прямокутника, чотирикутника; формувати вміння розв`язувати прості та складені задачі; ознайомити учнів з круглими числами. Розвивати уважність, вміння абстрагуватись від конкретного змісту задачі. Виховувати інтерес до астрономії і любов до рідної землі.

Перегляд файлу

Харківська гімназія №86

Харківської міської ради

Харківської області

 

 

 

 

Математика

4 клас

Урок – мандрівка

Космічна подорож

«Планетами Сонячної системи»

 

За темою:

 Круглі числа.

Додавання віднімання і іменованих чисел.

Задачі з буквеними даними.

Периметр прямокутної ділянки.

 

 

 

 

 

 

Фалєєва

Світлана Костянтинівна

Вчитель початкових класів

Кваліфікаційна категорія ІІ

 

 

 

 

 

Харків 2011

Мета: Закріплювати вміння учнів додавати і віднімати іменовані числа, удосконалювати обчислювальні навички, повторити дії множення і ділення багатоцифрових чисел, порядок дій у виразах, периметр прямокутника, чотирикутника; формувати вміння розв`язувати прості та складені задачі; ознайомити учнів з круглими числами. Розвивати уважність, вміння абстрагуватись від конкретного змісту задачі. Виховувати інтерес до астрономії і любов до рідної землі.

 

Обладнання: Таблиця планет сонячної системи, ілюстрації зоряного неба, зорельоту, космонавтів, елементи космічного одягу для учнів, «космічна музика»,  «космічний щоденник», бортовий журнал (робочий зошит), телевізор + двд або мультемідійний екран + ноутбук, відеофільм про космос та планети Сонячної системи.

 

Хід уроку:

 

1. Організація класу. Повідомлення теми і мети уроку.

( Фільм 1. Музика Всесвіту.)

Учитель:

Діти, сьогодні у нас незвичайний урок. Урок-мандрівка. Ми полетимо у космос та здійснімо космічну подорож «Планетами Сонячної системи». Впевнена, що побачимо багато чого цікавого, поринемо у красу космосу, вогні зірок. Ближче познайомимося з планетами. Отримаємо незабутні враження та задоволення. І всі математичні завдання ми будемо виконувати не просто у класі, а на різних планетах.

Отож, сьогодні ми закріпимо вміння працювати з іменованими числами, повторимо величини, міри довжини і часу, порядок дій у виразах, периметр, удосконалимо обчислювальні навички у розв`язанні прикладів і задач, поговоримо про круглі числа.

А зараз кожен з вас стане космонавтом!

Надягніть космічні скафандри, приготуйте «космічні» щоденники, в які ви будете приклеювати наклейки-зірки (або малювати) за правильно розв`язані завдання, та «бортові журнали» для запису особистих вражень від подорожі  і розв`язання  завдань. Сідайте в зореліт, зробіть  в «бортовому журналі» (робочому зошиті) перший запис.

Наприклад:

22 листопада.

Космічна подорож.

Понеділок.

10 год.15 хв.

І будемо мандрувати від планети до планети. З якої ж планети ми почнемо? Скільки ж взагалі планет Сонячної системи?

 

2. Ознайомлення з планом уроку.

Учитель:

Давайте, дивлячись фільм, спробуємо записати план нашої подорожі.

( Фільм 3 «Подорож на край Всесвіту» 1,5хв.)

Завдання: записати назви планет у стовпчик.

Меркурій

Венера

Земля
Марс

Юпітер

Сатурн

Уран
Нептун
Плутон

На дошці : 8 хв. 19 сек.

                   5 год.31 хв.

Після фільму активувати увагу на даних, що на дошці.

- Що це за дані часу?

( 8 хв. 19 сек. - час, за який ми зможемо долетіти до Венери.

  5 год.31 хв. – час, коли дістанемося до Нептуна.)

- Молодці, були уважними.

 

3.Актуалізація опорних знань.

Наша подорож починається.

Завдання: Всі числові дані за фільмами та моєю розповіддю записувати протягом уроку у «бортовий журнал». 

(Фільм 6. «Сонячна система».) /протягом уроку, з паузами/

- Летимо, бо нас вже чекає найближча до Сонця планета…

- Яка? (1пауза  на 01:08)

- Правильно, Меркурій. ( 01:08 - 01:27)

На Меркурії рік триває  всього 88 днів. А чому? Як визначається рік?

- Так, за цей час планета встигає обернутись навколо Сонця.

На цій планеті непрості умови для космонавтів, бо на денній стороні температура сягає 400 градусів тепла, а на нічній -200 градусів морозу. Уявляєте? Тому раджу не виходити з зорельоту, а розв`язати такі завдання :

 

Завдання 1

Скільки годин у меркуріанському році?

1 доба = 24 год.

88 діб -? год.

Розв`язання:  88

                       24

               352

                   176_

                   2112 ( год. )

- Ви, молодці. І ми летимо далі.

- Наш зореліт вирушає на  яку планету? (фільм 01:27 – 01:42)

- На Венеру.

Венера – сусідка Землі. Вона завжди огорнута хмарами, бо її атмосфера дуже густа, і тому не можна побачити поверхню планети з космосу. Але, ми вже тут.

 

Завдання 2

Пригадайте, скільки ж часу ми сюди добиралися? Дуже швидко!

8 хв 19 сек

Переведіть це в секунди.

8 хв 19 сек  = 8 60 +19 = 480+19 =499 (сек)

 

Завдання 3

- А Венеріанський рік триває 224 дні.

На скільки венеріанський рік менше (чи більше?) від земного?

- Так, молодці, пригадали, що земний рік 365 або 366 днів.

1- варіант порахує різницю з високосним роком

2 - варіант – різницю зі звичайним роком.

 

1 – варіант: 365-224 = 141 (д.)

2 – варіант: 366-224 = 142 (д.)

- Зараз Венера наблизилась до Землі на найменшу відстань: сорок млн. км

Уявіть собі це число! Вчитель записує на дошці: 40.000.000 км

- А тепер розв`яжіть таку задачу:

 

Завдання 4

Довжина екватора Землі у 1000 раз менша, ніж найменша відстань від Землі до Венери.

Знайдіть довжину екватора Землі.

Розв`язання: 40000000: 1000=40000 (км)

 

- Ну і, якщо вже ми на найближчий відстані, пропоную залетіти на головну для нас планету Сонячної системи… Землю. ( фільм – 01:42 – 02:15 )

На Землі ми так само порозв`язуємо різні цікаві завдання, відпочинемо, дивлячись фільм, підзаправимось і вирушимо далі.

Приземлилися. Виходьте.

- Відкрию вам таємницю: 

 

Завдання 5

Пішохід може обійти всю Землю по екватору, якщо буде йти зі швидкістю 5 км / год за 8000 годин. А тепер обчисліть, скільки це діб?

  _8000/24_

    72     333 (доби)

      80

      72

        8 (год)

 

Завдання 6

Робота в групах.

Вчитель:

Ну і тепер, доки ми ще вдома, давайте попрацюємо з рідним підручником математики. Розв`яжемо ще одну «земну» задачку.

 

Робота з підручником.

Задача № 366 стор.57.

Розв`язати складанням виразу.

З міста в село вийшов турист, а із села назустріч йому виїхав велосипедист. До зустрічі турист пройшов с км, а велосипедист проїхав у 3 рази більшу відстань. Яка відстань між містом і селом?

На парті картки – підказки. Виберіть правильну відповідь.

а) с 3

б) с+3

в) с + с 3

 

4. Первинне сприйняття і усвідомлення нового матеріалу.

 З`ясування поняття «Круглі числа».

 

Продовження роботи з підручником.

Самостійна робота.

Завдання 7

Учні самостійно читають завдання  № 364 на стор.57 і роблять висновок, які числа називаються круглими, наводять приклади.

- Які числа називаємо круглими?

- Чи були в ваших записах такі числа? Знайдіть їх і підкресліть.

- Назвіть, що підкреслили

 

Завдання 8

№ 365 стор.57 (усно)

5. Закріплення та осмислення знань.

Вчитель:

Коли ми були на Венері, то порівнювали її  з Землею. А чи цікаво вам дізнатися про розміри інших планет, на яких ми вже були, і на які ще завітаємо? Тоді пропоную трохи відпочити і подивитись фільм. Але не забувайте  числові дані заносити до свого «бортового журналу».

 ( Фільм 7 «Сравнение размеров небесных тел. Давайте поговорим о размерах.»

   Фільм 2 « Планеты нашей солнечной системы. Сравнительные соотношения размеров планет нашей системы» )

(На парті картки-підказки для тих, хто не втигне записати за фільмом)

Плутон – 2306 км

Меркурій – 4879 км

Марс – 6804 км

Венера – 12103 км

Земля – 12756 км

Нептун – 49528 км

Уран – 51118 км

Сатурн – 120536 км

Юпітер – 142984 км

- Підкресліть дані про Землю, будь ласка, бо у нас ще будуть завдання, пов`язані з цим числом.

 

Завдання 9

Запишіть число – діаметр Землі у вигляді  суми і різниці круглого та одноцифрового чисел.

12756= 12750+6

12756= 12760-4

 

Завдання 10

1- варіант.

Записати у порядку зростання числа - діаметри планет від найменшої до Землі.

( 2.306, 4.879, 6.804, 12.103, 12.756. )

 

2-варіант.

Записати у порядку зменшення числа - діаметри планет від найбільшої до Землі.

( 142.984, 120.536, 51.118, 49.528, 12.756. )

 

Вчитель:

- Яка ж планета найменша? ( Плутон )

- Найбільша? ( Юпітер )

- Ну, що ж ми поговорили про великі розміри далеких планет. Але ж ми ще на Землі, тож давайте виміряємо ділянки рідної землі. І як раз зможемо підкріпитися дарами городів. Пригадаємо периметр.

 

Завдання 11 Робота в парах.

№ 368 стор.57

 Знайди периметр кожної ділянки за планом.

1-ряд  знаходить периметр ділянки під картоплю.

2-ряд  знаходить периметр ділянки під огірки.

3-ряд  знаходить периметр ділянки під помідорами.

 

Розв`язання:

Р прямокутника = ( а + в ) 2

Р квадрата = а 4

 

1-ряд: Прямокутник

                  а=20-6 (м)

                  в=8 м

                  Р-?

1) 20-6=14 (м) - а

2) (14+8) 2=22 2=44 (м)- Р ділянки під картоплю.

 

2-ряд: Квадрат

                  а=6м

                  Р-?

1) 6 4=24 (м)- Р ділянки під огірки.

 

3-ряд: Прямокутник

                  а = 6м

                  в = 8-6 (м)

                  Р-?

1) 8-6=2 (м) – в

2) ( 6+2 ) 2 = 16 (м)- Р ділянки , що під помідорами.

 

6. Перевірка домашнього завдання.

Вчитель:

- Діти, ми з вами підкріпилися. А може варто і зореліт наш підзаправити?

Тоді давайте пригадаємо задачу, яку ви розв`язували вдома. (д/з № 362)

 

- Про що йшла мова?

- Що треба було знайти?

- Скільки літрів бензину залишилося?

1) 180:3=60 (л) - автомобіль

2) 9 3=27 (л) – 3 мотоцикли

3) 60+27=87 (л) – використали всього

4) 180-87=93 (л) – залишилось

-Чи таке у вас розв`язання задачі?

 

Що ж наша прогулянка рідною землею закінчується. Пора відправлятися далі. Отож, підготуємося до відльоту.  ( учні встали із-за парт)

 

Фізкультхвилинка.

Я піду-піду-піду.

Я всю землю обійду.

Порахую всі моря,

І  країни, і края.

Незабаром повернусь,

На уроці опинюсь.

І продовжу рахувать,

Та у космосі літать.

 

7. Узагальнення та систематизація знань.

Завдання 12

Математичний диктант

Запишіть число 93.

Уявіть собі, що це пальне для нашого зорельоту. Але його, звичайно ж, треба більше.

Якщо, я скажу в 10 раз більше – це скільки буде?

930.

(Запишіть далі в рядок)

В 100 раз більше?

9.300

В 1.000 раз більше?

93.000

В 10.000 раз більше?  

930.000

 

- Молодці, а тепер підкресліть круглі числа в цьому рядку.

93, 930, 9300, 93000,930000.

 

Зробіть число, що не підкреслено, у вигляді суми і різниці круглого та одноцифрового чисел.

93=90+3;

93=100-7.

 

Вчитель:

- Відпочивши на рідній планеті та поновивши у зорельоті запаси палива, повітря, води і їжі, вирушаємо на четверту планету Сонячної системи – Марс.

( фільм 6, 02:15 – 03:25 )

Марс доволі мирна планета, хоч її і назвали ім`ям Бога Війни - Марс. Зараз між Землею і Марсом відстань 55 км. Для землян Марс має найбільш підходящий клімат з усіх планет Сонячної системи. На екваторі найвища температура + 20 градусів, а взимку – до -70 градусів.

На Марсі у нас буде не менш цікаве завдання, завдяки якому ми пригадаємо порядок дій у виразах, та вдосконалимо обчислювальні навички.

 

Завдання 13

Запишіть приклад, розставте порядок дій, розв’яжіть.  

8000 : 4 :10 – 1 (20 7 -50) : 90 + 0 : ( 705 – 5 ) =199

 

1) 8000:4=2000

2) 2000:10=200

3) 20 7=140

4) 140-50=90

6) 90:90=1

7) 200-1=199

8) 705-5=700

9) 0:700=0

10) 199+0=199

 

Вчитель:

- Молодці. А нам пора летіти далі. Прямуємо до найбільшої планети – Юпітера. Його діаметр майже в 11 раз більше, ніж діаметр Землі. А від Сонця знаходиться він  в 5 раз далі, ніж Земля.

 

Завдання 14

Порахуйте. А на скільки діаметр Юпітера більше, ніж діаметр Землі?

_ 142984

     12756

   130228 (км )

 

Вчитель:

- Продовжуємо подорож. Нас чекає Сатурн.

( фільм 04:15 – 04:48 )         

 

Сатурн – єдина планета Сонячної системи, яка має кільця, що складаються з дрібних уламків каміння і пилу. Сатурн – холодна планета. Через велику віддаленість від Сонця на поверхні планети температура не перевищує -150 градусів. Сатурн рухається навколо Сонця по великій орбіті, тому рік тут триває 30 земних років. Отже, часу на роздуми у нас багато.

 

Завдання 15

Пропоную задачу:

Діти нашої країни навчаються  в середньому 10 років. ( хто – 9, хто – 11 ).

Скажіть, скільки мине років на Сатурні, поки ви закінчите школу?

10 30=300 (років)

 

Вчитель:

- А наша зоряна мандрівка триває. Скільки планет залишилось попереду (за планом)?

3: Уран, Нептун, Плутон.

( фільм 04:48 – 05:20 )  

- Зупиняємось на Урані.

Рік на Урані триває 84 земних роки. Це означає, що за той час, поки уранське немовля доживе до 1 року, земна людина постаріє до 84 років. Уран дістає мало сонячного тепла. Температура на ньому : -200 градусів морозу.

 

Завдання 16

- На скільки це менше від морозу Сатурна?

200-150=50 (градусів)

Наскільки ви були уважні?

- На якій з планет також -200 градусів морозу, хоча і тільки вночі?

( Меркурій. Вдень +400, вночі -200 градусів.)

 

Вчитель:

- Хочу повідомити, що є ще одна планета з такими морозами. Туди ми зараз вирушимо. Може, ви вже здогадались? (Нептун )

(Фільм 05:20 – 05:45 )

 

- Підлітаємо до Нептуна. Земні вчені відкрили планету Нептун «на кінчику пера» - спочатку обчислили її місцезнаходження, а потім побачили планету на цьому місці у телескоп. Нептун, як я вже казала, холодна планета з температурою до -200 градусів морозу.

 

Завдання 17

Подивіться в записи «космічного щоденника» і скажіть, скільки часу ми добиралися до Нептуна?

5 год 31 хв

 

Переведіть це в хвилини.

5 7од 31 хв = 5 60 + 31 = 300 + 31 = 331 (хв)

А тепер переведіть 331 хвилину у секунди.

      331

          60

    19860 (сек)

 

Вчитель:

- Ну, і остання наша зупинка на найдальшій планеті Сонячної системи – Плутоні.

(фільм 05:45 – 06:10)

 

- Його також спочатку вирахували, а потім побачили у телескоп. Ця планета перебуває від Сонця у 40 разів далі, ніж Земля. А один рік на Плутоні дорівнює 250 земним рокам. Сонце з Плутона виглядає маленькою зірочкою. Тому ця планета за земними поняттями є планетою темряви і холоду.

 

- Які  ви зараз записали круглі числа?

( 40, 250 )

 

Завдання 18.

- Пригадайте діаметр Плутона ( 2306).

а) Запишіть у вигляди суми і різниці круглого і одноцифрового числа.

2306=2300+6

2306=2310-4

 

б) Переведіть 2306 км у метри.

Чи кругле число у вас вийшло?

2306км=2306000м

 

8. Підсумок уроку.

(Фільм 3 «Путешествие на край Вселенной. Умное видео.» З 04:50 до кінця)

 

Вчитель:
- А наша подорож, на жаль, закінчується і час повертатися додому, в наш рідний край – на планету Земля.

 

***

Земля – наш дім!

Наш рідний вірний край!

Що від батьків

Дістався нам як дар!

Тож ти його завжди оберігай!

Гаї, ліси, дерева і сади

Не вирубай, не знищуй, а сади!

І неба синь, і океан морів

Не загуби, не втрать

для дітлахів,

Для внуків, правнуків

 та нових поколінь,

Що рід продовжать наш:

І твій, і мій!!!

                                                   С.Фалєєва

 

Вчитель:

- Ми повернулися на Землю. Опинилися в рідному класі. І до вас питання:

- Що цікавого було на уроці?

- Які завдання з математики ми виконували?

- Що повторили?

- Чого навчилися?

- Підрахуйте, скільки зірочок ви заробили?

Підпишіть «космічні» щоденники і здайте на перевірку разом із зошитами.

 

8. Домашнє завдання.

 

Підручник Математика, 4 кл. М.В. Богданович

№ 370, № 371 стор.58

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Даценко Руслана Миколаївна
    Урок чудовий! Дякую!!! Шан. Світлано Костянтинівна! Поділіться, будь ласка, ще і презентацією до уроку. Заздалегідь дякую
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
24 березня 2018
Переглядів
5323
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку