Математика, 4 клас Урок – мандрівка
Космічна подорож «Планетами Сонячної системи»
Тема: Круглі числа. Додавання віднімання і іменованих чисел. Задачі з буквеними даними. Периметр прямокутної ділянки.
Мета: Закріплювати вміння учнів додавати і віднімати іменовані числа, удосконалювати обчислювальні навички, повторити дії множення і ділення багатоцифрових чисел, порядок дій у виразах, периметр прямокутника, чотирикутника; формувати вміння розв`язувати прості та складені задачі; ознайомити учнів з круглими числами. Розвивати уважність, вміння абстрагуватись від конкретного змісту задачі. Виховувати інтерес до астрономії і любов до рідної землі.
Харківська гімназія №86
Харківської міської ради
Харківської області
Математика
4 клас
Урок – мандрівка
Космічна подорож
«Планетами Сонячної системи»
За темою:
Круглі числа.
Додавання віднімання і іменованих чисел.
Задачі з буквеними даними.
Периметр прямокутної ділянки.
Фалєєва
Світлана Костянтинівна
Вчитель початкових класів
Кваліфікаційна категорія ІІ
Харків 2011
Мета: Закріплювати вміння учнів додавати і віднімати іменовані числа, удосконалювати обчислювальні навички, повторити дії множення і ділення багатоцифрових чисел, порядок дій у виразах, периметр прямокутника, чотирикутника; формувати вміння розв`язувати прості та складені задачі; ознайомити учнів з круглими числами. Розвивати уважність, вміння абстрагуватись від конкретного змісту задачі. Виховувати інтерес до астрономії і любов до рідної землі.
Обладнання: Таблиця планет сонячної системи, ілюстрації зоряного неба, зорельоту, космонавтів, елементи космічного одягу для учнів, «космічна музика», «космічний щоденник», бортовий журнал (робочий зошит), телевізор + двд або мультемідійний екран + ноутбук, відеофільм про космос та планети Сонячної системи.
Хід уроку:
1. Організація класу. Повідомлення теми і мети уроку.
( Фільм 1. Музика Всесвіту.)
Учитель:
Діти, сьогодні у нас незвичайний урок. Урок-мандрівка. Ми полетимо у космос та здійснімо космічну подорож «Планетами Сонячної системи». Впевнена, що побачимо багато чого цікавого, поринемо у красу космосу, вогні зірок. Ближче познайомимося з планетами. Отримаємо незабутні враження та задоволення. І всі математичні завдання ми будемо виконувати не просто у класі, а на різних планетах.
Отож, сьогодні ми закріпимо вміння працювати з іменованими числами, повторимо величини, міри довжини і часу, порядок дій у виразах, периметр, удосконалимо обчислювальні навички у розв`язанні прикладів і задач, поговоримо про круглі числа.
А зараз кожен з вас стане космонавтом!
Надягніть космічні скафандри, приготуйте «космічні» щоденники, в які ви будете приклеювати наклейки-зірки (або малювати) за правильно розв`язані завдання, та «бортові журнали» для запису особистих вражень від подорожі і розв`язання завдань. Сідайте в зореліт, зробіть в «бортовому журналі» (робочому зошиті) перший запис.
Наприклад:
22 листопада.
Космічна подорож.
Понеділок.
10 год.15 хв.
І будемо мандрувати від планети до планети. З якої ж планети ми почнемо? Скільки ж взагалі планет Сонячної системи?
2. Ознайомлення з планом уроку.
Учитель:
Давайте, дивлячись фільм, спробуємо записати план нашої подорожі.
( Фільм 3 «Подорож на край Всесвіту» 1,5хв.)
Завдання: записати назви планет у стовпчик.
Меркурій
Венера
Земля
Марс
Юпітер
Сатурн
Уран
Нептун
Плутон
На дошці : 8 хв. 19 сек.
5 год.31 хв.
Після фільму активувати увагу на даних, що на дошці.
- Що це за дані часу?
( 8 хв. 19 сек. - час, за який ми зможемо долетіти до Венери.
5 год.31 хв. – час, коли дістанемося до Нептуна.)
- Молодці, були уважними.
3.Актуалізація опорних знань.
Наша подорож починається.
Завдання: Всі числові дані за фільмами та моєю розповіддю записувати протягом уроку у «бортовий журнал».
(Фільм 6. «Сонячна система».) /протягом уроку, з паузами/
- Летимо, бо нас вже чекає найближча до Сонця планета…
- Яка? (1пауза на 01:08)
- Правильно, Меркурій. ( 01:08 - 01:27)
На Меркурії рік триває всього 88 днів. А чому? Як визначається рік?
- Так, за цей час планета встигає обернутись навколо Сонця.
На цій планеті непрості умови для космонавтів, бо на денній стороні температура сягає 400 градусів тепла, а на нічній -200 градусів морозу. Уявляєте? Тому раджу не виходити з зорельоту, а розв`язати такі завдання :
Завдання 1
Скільки годин у меркуріанському році?
1 доба = 24 год.
88 діб -? год.
Розв`язання: 88
24
352
176_
2112 ( год. )
- Ви, молодці. І ми летимо далі.
- Наш зореліт вирушає на яку планету? (фільм 01:27 – 01:42)
- На Венеру.
Венера – сусідка Землі. Вона завжди огорнута хмарами, бо її атмосфера дуже густа, і тому не можна побачити поверхню планети з космосу. Але, ми вже тут.
Завдання 2
Пригадайте, скільки ж часу ми сюди добиралися? Дуже швидко!
8 хв 19 сек
Переведіть це в секунди.
8 хв 19 сек = 8 60 +19 = 480+19 =499 (сек)
Завдання 3
- А Венеріанський рік триває 224 дні.
На скільки венеріанський рік менше (чи більше?) від земного?
- Так, молодці, пригадали, що земний рік 365 або 366 днів.
1- варіант порахує різницю з високосним роком
2 - варіант – різницю зі звичайним роком.
1 – варіант: 365-224 = 141 (д.)
2 – варіант: 366-224 = 142 (д.)
- Зараз Венера наблизилась до Землі на найменшу відстань: сорок млн. км
Уявіть собі це число! Вчитель записує на дошці: 40.000.000 км
- А тепер розв`яжіть таку задачу:
Завдання 4
Довжина екватора Землі у 1000 раз менша, ніж найменша відстань від Землі до Венери.
Знайдіть довжину екватора Землі.
Розв`язання: 40000000: 1000=40000 (км)
- Ну і, якщо вже ми на найближчий відстані, пропоную залетіти на головну для нас планету Сонячної системи… Землю. ( фільм – 01:42 – 02:15 )
На Землі ми так само порозв`язуємо різні цікаві завдання, відпочинемо, дивлячись фільм, підзаправимось і вирушимо далі.
Приземлилися. Виходьте.
- Відкрию вам таємницю:
Завдання 5
Пішохід може обійти всю Землю по екватору, якщо буде йти зі швидкістю 5 км / год за 8000 годин. А тепер обчисліть, скільки це діб?
_8000/24_
72 333 (доби)
80
72
8 (год)
Завдання 6
Робота в групах.
Вчитель:
Ну і тепер, доки ми ще вдома, давайте попрацюємо з рідним підручником математики. Розв`яжемо ще одну «земну» задачку.
Робота з підручником.
Задача № 366 стор.57.
Розв`язати складанням виразу.
З міста в село вийшов турист, а із села назустріч йому виїхав велосипедист. До зустрічі турист пройшов с км, а велосипедист проїхав у 3 рази більшу відстань. Яка відстань між містом і селом?
На парті картки – підказки. Виберіть правильну відповідь.
а) с 3
б) с+3
в) с + с 3
4. Первинне сприйняття і усвідомлення нового матеріалу.
З`ясування поняття «Круглі числа».
Продовження роботи з підручником.
Самостійна робота.
Завдання 7
Учні самостійно читають завдання № 364 на стор.57 і роблять висновок, які числа називаються круглими, наводять приклади.
- Які числа називаємо круглими?
- Чи були в ваших записах такі числа? Знайдіть їх і підкресліть.
- Назвіть, що підкреслили
Завдання 8
№ 365 стор.57 (усно)
5. Закріплення та осмислення знань.
Вчитель:
Коли ми були на Венері, то порівнювали її з Землею. А чи цікаво вам дізнатися про розміри інших планет, на яких ми вже були, і на які ще завітаємо? Тоді пропоную трохи відпочити і подивитись фільм. Але не забувайте числові дані заносити до свого «бортового журналу».
( Фільм 7 «Сравнение размеров небесных тел. Давайте поговорим о размерах.»
Фільм 2 « Планеты нашей солнечной системы. Сравнительные соотношения размеров планет нашей системы» )
(На парті картки-підказки для тих, хто не втигне записати за фільмом)
Плутон – 2306 км
Меркурій – 4879 км
Марс – 6804 км
Венера – 12103 км
Земля – 12756 км
Нептун – 49528 км
Уран – 51118 км
Сатурн – 120536 км
Юпітер – 142984 км
- Підкресліть дані про Землю, будь ласка, бо у нас ще будуть завдання, пов`язані з цим числом.
Завдання 9
Запишіть число – діаметр Землі у вигляді суми і різниці круглого та одноцифрового чисел.
12756= 12750+6
12756= 12760-4
Завдання 10
1- варіант.
Записати у порядку зростання числа - діаметри планет від найменшої до Землі.
( 2.306, 4.879, 6.804, 12.103, 12.756. )
2-варіант.
Записати у порядку зменшення числа - діаметри планет від найбільшої до Землі.
( 142.984, 120.536, 51.118, 49.528, 12.756. )
Вчитель:
- Яка ж планета найменша? ( Плутон )
- Найбільша? ( Юпітер )
- Ну, що ж ми поговорили про великі розміри далеких планет. Але ж ми ще на Землі, тож давайте виміряємо ділянки рідної землі. І як раз зможемо підкріпитися дарами городів. Пригадаємо периметр.
Завдання 11 Робота в парах.
№ 368 стор.57
Знайди периметр кожної ділянки за планом.
1-ряд знаходить периметр ділянки під картоплю.
2-ряд знаходить периметр ділянки під огірки.
3-ряд знаходить периметр ділянки під помідорами.
Розв`язання:
Р прямокутника = ( а + в ) 2
Р квадрата = а 4
1-ряд: Прямокутник
а=20-6 (м)
в=8 м
Р-?
1) 20-6=14 (м) - а
2) (14+8) 2=22 2=44 (м)- Р ділянки під картоплю.
2-ряд: Квадрат
а=6м
Р-?
1) 6 4=24 (м)- Р ділянки під огірки.
3-ряд: Прямокутник
а = 6м
в = 8-6 (м)
Р-?
1) 8-6=2 (м) – в
2) ( 6+2 ) 2 = 16 (м)- Р ділянки , що під помідорами.
6. Перевірка домашнього завдання.
Вчитель:
- Діти, ми з вами підкріпилися. А може варто і зореліт наш підзаправити?
Тоді давайте пригадаємо задачу, яку ви розв`язували вдома. (д/з № 362)
- Про що йшла мова?
- Що треба було знайти?
- Скільки літрів бензину залишилося?
1) 180:3=60 (л) - автомобіль
2) 9 3=27 (л) – 3 мотоцикли
3) 60+27=87 (л) – використали всього
4) 180-87=93 (л) – залишилось
-Чи таке у вас розв`язання задачі?
Що ж наша прогулянка рідною землею закінчується. Пора відправлятися далі. Отож, підготуємося до відльоту. ( учні встали із-за парт)
Фізкультхвилинка.
Я піду-піду-піду.
Я всю землю обійду.
Порахую всі моря,
І країни, і края.
Незабаром повернусь,
На уроці опинюсь.
І продовжу рахувать,
Та у космосі літать.
7. Узагальнення та систематизація знань.
Завдання 12
Математичний диктант
Запишіть число 93.
Уявіть собі, що це пальне для нашого зорельоту. Але його, звичайно ж, треба більше.
Якщо, я скажу в 10 раз більше – це скільки буде?
930.
(Запишіть далі в рядок)
В 100 раз більше?
9.300
В 1.000 раз більше?
93.000
В 10.000 раз більше?
930.000
- Молодці, а тепер підкресліть круглі числа в цьому рядку.
93, 930, 9300, 93000,930000.
Зробіть число, що не підкреслено, у вигляді суми і різниці круглого та одноцифрового чисел.
93=90+3;
93=100-7.
Вчитель:
- Відпочивши на рідній планеті та поновивши у зорельоті запаси палива, повітря, води і їжі, вирушаємо на четверту планету Сонячної системи – Марс.
( фільм 6, 02:15 – 03:25 )
Марс доволі мирна планета, хоч її і назвали ім`ям Бога Війни - Марс. Зараз між Землею і Марсом відстань 55 км. Для землян Марс має найбільш підходящий клімат з усіх планет Сонячної системи. На екваторі найвища температура + 20 градусів, а взимку – до -70 градусів.
На Марсі у нас буде не менш цікаве завдання, завдяки якому ми пригадаємо порядок дій у виразах, та вдосконалимо обчислювальні навички.
Завдання 13
Запишіть приклад, розставте порядок дій, розв’яжіть.
8000 : 4 :10 – 1 (20 7 -50) : 90 + 0 : ( 705 – 5 ) =199
1) 8000:4=2000
2) 2000:10=200
3) 20 7=140
4) 140-50=90
6) 90:90=1
7) 200-1=199
8) 705-5=700
9) 0:700=0
10) 199+0=199
Вчитель:
- Молодці. А нам пора летіти далі. Прямуємо до найбільшої планети – Юпітера. Його діаметр майже в 11 раз більше, ніж діаметр Землі. А від Сонця знаходиться він в 5 раз далі, ніж Земля.
Завдання 14
Порахуйте. А на скільки діаметр Юпітера більше, ніж діаметр Землі?
_ 142984
12756
130228 (км )
Вчитель:
- Продовжуємо подорож. Нас чекає Сатурн.
( фільм 04:15 – 04:48 )
Сатурн – єдина планета Сонячної системи, яка має кільця, що складаються з дрібних уламків каміння і пилу. Сатурн – холодна планета. Через велику віддаленість від Сонця на поверхні планети температура не перевищує -150 градусів. Сатурн рухається навколо Сонця по великій орбіті, тому рік тут триває 30 земних років. Отже, часу на роздуми у нас багато.
Завдання 15
Пропоную задачу:
Діти нашої країни навчаються в середньому 10 років. ( хто – 9, хто – 11 ).
Скажіть, скільки мине років на Сатурні, поки ви закінчите школу?
10 30=300 (років)
Вчитель:
- А наша зоряна мандрівка триває. Скільки планет залишилось попереду (за планом)?
3: Уран, Нептун, Плутон.
( фільм 04:48 – 05:20 )
- Зупиняємось на Урані.
Рік на Урані триває 84 земних роки. Це означає, що за той час, поки уранське немовля доживе до 1 року, земна людина постаріє до 84 років. Уран дістає мало сонячного тепла. Температура на ньому : -200 градусів морозу.
Завдання 16
- На скільки це менше від морозу Сатурна?
200-150=50 (градусів)
Наскільки ви були уважні?
- На якій з планет також -200 градусів морозу, хоча і тільки вночі?
( Меркурій. Вдень +400, вночі -200 градусів.)
Вчитель:
- Хочу повідомити, що є ще одна планета з такими морозами. Туди ми зараз вирушимо. Може, ви вже здогадались? (Нептун )
(Фільм 05:20 – 05:45 )
- Підлітаємо до Нептуна. Земні вчені відкрили планету Нептун «на кінчику пера» - спочатку обчислили її місцезнаходження, а потім побачили планету на цьому місці у телескоп. Нептун, як я вже казала, холодна планета з температурою до -200 градусів морозу.
Завдання 17
Подивіться в записи «космічного щоденника» і скажіть, скільки часу ми добиралися до Нептуна?
5 год 31 хв
Переведіть це в хвилини.
5 7од 31 хв = 5 60 + 31 = 300 + 31 = 331 (хв)
А тепер переведіть 331 хвилину у секунди.
331
60
19860 (сек)
Вчитель:
- Ну, і остання наша зупинка на найдальшій планеті Сонячної системи – Плутоні.
(фільм 05:45 – 06:10)
- Його також спочатку вирахували, а потім побачили у телескоп. Ця планета перебуває від Сонця у 40 разів далі, ніж Земля. А один рік на Плутоні дорівнює 250 земним рокам. Сонце з Плутона виглядає маленькою зірочкою. Тому ця планета за земними поняттями є планетою темряви і холоду.
- Які ви зараз записали круглі числа?
( 40, 250 )
Завдання 18.
- Пригадайте діаметр Плутона ( 2306).
а) Запишіть у вигляди суми і різниці круглого і одноцифрового числа.
2306=2300+6
2306=2310-4
б) Переведіть 2306 км у метри.
Чи кругле число у вас вийшло?
2306км=2306000м
8. Підсумок уроку.
(Фільм 3 «Путешествие на край Вселенной. Умное видео.» З 04:50 до кінця)
Вчитель:
- А наша подорож, на жаль, закінчується і час повертатися додому, в наш рідний край – на планету Земля.
***
Земля – наш дім!
Наш рідний вірний край!
Що від батьків
Дістався нам як дар!
Тож ти його завжди оберігай!
Гаї, ліси, дерева і сади
Не вирубай, не знищуй, а сади!
І неба синь, і океан морів
Не загуби, не втрать
для дітлахів,
Для внуків, правнуків
та нових поколінь,
Що рід продовжать наш:
І твій, і мій!!!
С.Фалєєва
Вчитель:
- Ми повернулися на Землю. Опинилися в рідному класі. І до вас питання:
- Що цікавого було на уроці?
- Які завдання з математики ми виконували?
- Що повторили?
- Чого навчилися?
- Підрахуйте, скільки зірочок ви заробили?
Підпишіть «космічні» щоденники і здайте на перевірку разом із зошитами.
8. Домашнє завдання.
Підручник Математика, 4 кл. М.В. Богданович
№ 370, № 371 стор.58