Тема. Ознайомлення з дробами. Запис дробу. Чисельник і знаменник дробу. Складені задачі, які включають знаходження частини числа Мета: ознайомити учнів з поняттям «дріб»; навчити читати і записувати дроби; пояснити значення чисельника і знаменника дробу; розвивати логічне мислення, математичне мовлення, увагу, пам'ять, уяву; виховувати уважність
С. Олександрівка
Відкритий урок з математики проведений у 4 – А класі
Тема. Ознайомлення з дробами. Запис дробу. Чисельник і знаменник дробу. Складені задачі, які включають знаходження частини числа
Провела вчитель
початкових класів
Педоренко Марія
Михайлівна
21.02.2018 року
Тема. Ознайомлення з дробами. Запис дробу. Чисельник і знаменник дробу. Складені задачі, які включають знаходження частини числа
Мета: ознайомити учнів з поняттям «дріб»; навчити читати і записувати дроби; пояснити значення чисельника і знаменника дробу; розвивати логічне мислення, математичне мовлення, увагу, пам'ять, уяву; виховувати уважність.
Обладнання: підручник (М.В. Богданович, Г.П. Лишенко 4 клас), демонстраційний матеріал (наочність), роздатковий матеріал, відео, презентація
Хід уроку
І. Організаційний момент (1 хв)
Вже дзвінок нам дав сигнал,
Працювати час настав,
Тож і ми часу не гаймо,
Урок математики розпочинаймо,
Щоб урок пройшов не марно,
Треба працювати нам старанно.
- Діти, я думаю, що у вас гарний настрій. Посміхніться. Заплющить очі і промовте про себе: «Я вчуся. Я хочу вчитися. Я готовий до праці».
ІІ. Актуалізація опорних знань (5 хв)
1. Усний рахунок
- Діти, сьогодні наш урок трішки незвичайний, а чому саме ви дізнаєтеся про це пізніше.
- А зараз ми з вами усно порахуємо.
1. Від будинку до парку 150 м. Дівчинка пройшла цієї відстані. Скільки метрів пройшла дівчинка? (50 м)
2. Хлопчик заплатив за книжку 30 грн, що складає наявних у нього грошей.
Скільки грошей у нього було? (120 грн)
3. Знайдіть від числа 45. (9)
4. Знайдіть число, якщо його дорівнює 30. (90)
5. Довжина стрічки 60 см. Її розрізали навпіл. Яка довжина половини стрічки? (30 см)
6. Туристи пройшли частину маршруту, що складає 40 км. Скільки кілометрів дорівнює весь маршрут? (200 км)
- Діти, скажіть, будь ласка, про кого розповідалося в цій задачі? (Про туристів)
- Так, пам’ятаєте, я вам говорила, що наш урок буде незвичайним. Так ось, сьогодні ми з вами теж будемо туристами і відправимося в уявну подорож, а куди саме ви дізнаєтесь виконавши моє наступне завдання.
(На дошці висить наочність: частини із певними літерами)
- Вам потрібно розташувати ці частини від найменшої до найбільшої. Але, як ви вже помітили, кожна частина містить свою літеру.
- Яка частина буде сама найменша? ()
- І так далі працюємо, наступна яка частина? () Далі , , , , , , , , і найбільша частина? ().
- А тепер, зверніть увагу, розташувавши наші частини, ми отримали назву нашої подорожі. Де ми будемо з вами подорожувати? (Містами України)
2. Каліграфічна хвилинка
- Настав час перевірити, як чітко, красиво та каліграфічно ви вмієте писати. Розгорніть, будь ласка, свої зошити. Від попередньої роботи відступіть 4 клітинки, а на 5-тій починаємо записувати дату, класна робота.
- А тепер пропишіть у своїх зошитах наші частини, так як ми їх розташували, але вже без букв.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання (3 хв)
- Скажіть, будь ласка, де ми з вами народилися, у якому селі? (Олександрівка)
(Вивішую наочність)
Завдання 758
- Про що розповідається в задачі? (Про косметичні набори) Які саме? (Жіночі та чоловічі)
- Що вам потрібно було знайти в задачі? (Яких наборів продали більше і на скільки)
Розв’язання
1) 280 : 4 = 70 (н.) – продали жіночих;
2) 150 : 3 = 50 (н.) – продали чоловічих;
3) 70 – 50 = 20 (н.)
- Яких же наборів продали більше? (Жіночих) На скільки? (На 20)
- Так, молодці, впоралися із завданням. Наступне завдання.
Завдання 759
- Про що потрібно було дізнатися у наступному завданні? (Потрібно було знайти, на скільки км відстань КМ менша від половини відстані КО)
- Чому дорівнював весь відрізок КО? (320 км)
- Якщо потрібно дізнатися половину цього відрізка, то що потрібно зробити? (320 : 2 = 160 км)
- А тепер дайте відповідь на головне питання задачі. На скільки км відстань КМ менша від половини відстані КО? (160 – 100 = 60 км. На 60 км)
- Так, молодці, впоралися із домашнім завданням, тому можемо з вами вирушати у подорож.
ІV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку (3 хв)
- Щоб потрапити до першого міста слід виконати завдання № 761. Розгорніть свої підручники на с. 124.
- На скільки рівних частин поділений кожен квадрат? (На 2, 3, 4, 5, 6)
- Назвіть кожну не зафарбовану частину квадрата? (, , , , )
- Як називають такі числа? (Частинами)
- Скільки і яких частин у квадратах зафарбовано? (, , , , )
- А як такі числа називаються?
- Сьогодні на уроці ми дізнаємося як ще називаються такі числа і що означають числа над рискою та під рискою. І вони теж мають свої назви. І це є головним, що нам потрібно дізнатися, а дізнаємося ми про це у нашому головному місті.
V. Вивчення нового матеріалу (13 хв)
Відео
1. Бесіда
- І так ми відправляємося з вами до головного міста України. Що це за місто? (Київ)
- Яким ще словом можна назвати головне місто? (Столицею)
(Вивішування наочності)
Хрещатик - головна вулиця Києва. По лівий бік Хрещатика уздовж простягнувся каштановий бульвар, особливо гарний навесні, у травні, коли каштани розквітають.
- У цьому місті нам слід виконати завдання, за допомого якого ми і дізнаємося про те, як ще називають частини.
2. Робота за підручником
Завдання 762
- Що зображено у вас на малюнку? (Круг)
- Полічіть, на скільки рівних частин поділено кожний круг? (Кожен круг поділено на 6 рівних частин)
- Скільки таких частин зафарбовано у 1-му крузі? (1) Як записати це частинами? ()
- Скільки таких частин зафарбовано у 2-му крузі? (2) ()
- Скільки таких частин зафарбовано у 3-му крузі? (3) ()
- Скільки таких частин зафарбовано у 4-му крузі? (4) ()
- Скільки таких частин зафарбовано у 5-му крузі? (5) ()
- Отже, числа виду називають дробовими числами.
Число – дріб, де 5 – чисельник, а 6 – знаменник дробу. Знаменник – це число під рискою дробу – показує, на скільки рівних частин поділено ціле. Чисельник – число над рискою дробу – показує, скільки взято рівних частин цілого.
(Вивішую наочність)
- Який малюнок підходить до дробу ? (П’ятий)
- Чому? Доведіть. (Тому що останній круг поділено на 6 рівних частин і таких частин взято 5)
Гра «Чисельник – знаменник»
- Щоб запам’ятати, що таке чисельник і знаменник і не плутати їх, пограймо в гру. Якщо я називаю чисельник, піднімайте руки вгору – показуєте, що він записується вгорі. Якщо я називаю знаменник, – показуєте, що він пишеться внизу. Якщо показую риску дробу, то руки в сторони.
- Ну що ж ми впоралися із завданням і вже знаємо, що такі числа називаються дробами і можемо вирушити далі, у наступне місто.
Завдання 763
- Ми з вами вже вчилися розв’язувати задачі на знаходження відстані між містами. Як схематично ми позначали міста і відстань між ними? (За допомогою точок та відрізка)
- Далі ми подорожуємо в Західну Україну. Підказкою буде те, що на гербі цього міста зображений лев? (Львів)
(Вивішую наочність)
Львівський Оперний театр – архітектурна перлина Львова, один з найгарніших театрів Європи.
Зал львівського оперного театру відзначається чудовою акустикою. Тут можна побачити виступи славетних оперних і балетних колективів України та гастролерів з інших країн.
- Нас тут теж чекає завдання.
- А зараз ми навчимося записувати дроби, позначені на відрізку точками.
- Дроби позначаються від початку відліку, тобто від 0.
- Розгляньте відрізок. На скільки рівних частин поділений відрізок? (На 10 рівних частин)
- Яка відстань від нуля до першої точки? ()
- Яка відстань від нуля до другої точки? ()
- Яка відстань від нуля до третьої точки? ()
- Яка відстань від нуля до четвертої точки? ()
VІ. Узагальнення і систематизація набутих знань, умінь і навичок
(10 хв)
1. Самостійна робота з подальшою взаємоперевіркою.
- Вирушаємо далі. А поки ми потрапимо до наступного міста, виконаємо завдання 764.
- Перше виконаємо разом, а далі самостійно.
- На скільки рівних частин поділений 1-ий прямокутник? (На 4)
- Це число позначає знаменник чи чисельник? (Знаменник) Де ми його запишемо під рискою чи над рискою дробу? (Під рискою)
- Скільки таких частин зафарбовано? (3) Це число в нас що позначає? (Чисельник і записуємо ми його над рискою дробу)
- Отже, який дріб у нас вийшов? ()
- А далі самостійно, а потім перевіримо. ( , )
- Обміняйтеся зошитами зі своїм сусідом по парті. Я називатиму правильні відповіді, а ви перевіряйте. Якщо не правильно, закреслюйте простим олівцем.
3. Фізкультхвилинка
- Ви гарно впоралися із завданням і трішки втомилися, тому слід відпочити.
Стомились, не можемо вже працювати.
Будем всі відпочивати. Руки вгору, руки вниз,
Руки в боки, нахилились: вперед, назад.
І направо, і наліво, щоб нічого не боліло.
Вліво-вправо повернись.
І сусіду посміхнись.
Трішки відпочили, а тепер за парти тихо сіли.
- Поки ми з вами перевіряли це завдання та відпочивали, то опинилися у наступному місті. Воно є найдавнішим в Україні і це місто Чернігів.
(Вивішую наочність)
- Чернігів є одним із найдавніших міст України. Про його героїчне минуле нагадує Чернігівський Вал – одне із найбільш відвідуваних місць міста. Він знаходиться в центральній частині міста. Раніше на вершині цього земляного валу була зведена оборонна фортеця – Дитинець, відокремлена від зовнішньої частини міста глибоким ровом. Зараз на цій території розташована більшість архітектурних пам'яток міста.
- І в цьому місті ми опинилися в магазині, де пропонують нам розв’язати задачу.
2. Робота за підручником
Завдання 766
- Про що розповідається в задачі? (Про крупи, які завезли у магазин)
- Про що відомо? (Завезли 2 т 4 ц крупів, третину – придбав ресторан, а решту – розфасували в пакети по 4 кг)
- Про що запитується в задачі? (Скільки вийшло пакетів із крупами?)
- Запишемо умову
Привезли – 2 т 4 ц
Придбав - ?
Розфасували - ?, решту по 4 кг
- Про що дізнаємося першою дією? (Скільки придбав ресторан)
- Як саме про це дізнаємося? (2 т 4 ц поділимо на 3) Але для цього нам потрібно перевести в кілограми (2400 кг : 3 = 800 кг)
- Тепер знаючи загальну кількість, яку завезли в магазин і кількість яку придбав ресторан, про що можемо дізнатися? (Скільки кілограм розфасували)
- Як саме про це дізнаємося? (2400 – 800 = 1600 кг)
- Тепер можемо дати відповідь на запитання задачі? (Так)
- Як саме і якою дією? (1600 : 4 = 400 пакетів)
- Отже, скільки пакетів вийшло із крупами? (400)
Розв’язання
1) 2 т 4 ц : 3 = 2400 кг : 3 = 800 (кг) – завезли у ресторан;
2) 2400 – 800 = 1600 (кг) – розфасували;
3) 1600 : 4 = 400 (п.)
Відповідь: вийшло 400 пакетів із крупами.
3. Фронтальна робота (деякі учні індивідуально працюють на картках)
Завдання 765 (усно)
- Знайти кожного числа: 320 = 40, 1600 = 200, 2 км = 2000 м : 8 = 250 м,
2 год = 120 хв : 8 = 15 хв, 4 ц = 400 кг : 8 = 50 кг.
Картка для індивідуальної роботи (2-3)
- Знайти 1/4 від 100; (25)
- Чому дорівнює 1/3 год; (20 хв)
- Яблуко важить 200 г. Скільки важить 1/5 цього яблука? (40 г)
- У класі 24 учня. Дівчата становлять 1/4 частину. Скільки у класі дівчаток? (6)
- У парку 120 дерев. Хвойні становлять 1/10 частину . Скільки хвойних дерев у парку ? (12)
- Довжина стрічки 40 см. ЇЇ розрізали навпіл. Яка довжина половини стрічки?
(20)
4. Розв’язання задачі практичного спрямування
- Сьогодні ми з вами побуваємо ще в одному місті і ознайомимося з його кулінарними традиціями. Нас гостинно зустріне (Полтава)
(Вивішую наочність)
- У цьому місті є Іванова гора, з якої видно майже весь краєвид Полтави, а центром Іванової гори є Біла альтанка - один із символів міста. Вона являє собою напівкруглу колонаду з 8 колон. Загальна висота пам'ятки - 9 метрів.
- Хто з вас допомагав мамі у приготуванні страв?
- А чи звертали ви уваги, що у рецептах теж використовуються дроби і частини.
(Показ рецепта)
- А зараз ми з вами спробуємо приготувати традиційну страву, якою славиться Полтава – це галушки.
- У Полтаві навіть є пам’ятник галушці.
(Вивішую наочність)
- У мене є склянка (150 грамів). Вона поділена на 3 рівні частини. Скільки виходить грамів в 1 такій частині? (50 гр.)
- Пам’ятає я вам говорила, що в рецептах теж іноді зустрічаються частини та дроби. Тому для приготування галушок нам теж знадобляться ваші знання з даної теми. Ось ми і перевіримо як ви опанували нову тему.
- Отже, для приготування галушок нам потрібно склянки борошна. Скільки це грамів? (100 гр.)
- ч. ложки солі. Скільки це ? (Половина) Тобто нам потрібно пів чайної ложки солі.
- склянки води. Скільки це грамів? (50 гр.)
- Ось ми і дізналися рецепт приготування цієї смачної страви, а для цього нам допомогли ваші знання з математики.
- Молодці.
VІІ. Підсумок уроку (3 хв)
- Над якою темою ми працювали на уроці? (Над дробами)
- Що цікавого було на уроці?
- Яке завдання сподобалося найбільше?
- Яке завдання викликало труднощі?
VІІІ. Домашнє завдання (2 хв)
- Ось ми з вами і повернулися додому, а це означає, що нам потрібно записати домашнє завдання. Розгорніть, будь ласка, свої щоденники і запишіть с. 126, № 768, 769.
Оцінювання:
1