Урок-мандрівка «Травна система»

Про матеріал
Урок узагальнення і систематизації знань з теми "Травна система»" Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів з теми, поглибити уявлення про зв'язок між будовою окремих органів травної системи та виконуваними функціями; розвивати пізнавальний інтерес до предмету, власного організму, творчі здібності, логічне мислення і уяву, розвивати загальнокультурну, комунікативну, соціальну, здоров’язбережувальну, предметну, інформаційно-цифрову, математичну компетентність учнів, спілкування державною мовою, екологічну грамотність, і здоровий спосіб життя, уміння аналізувати й узагальнювати навчальний матеріал, застосовувати на практиці отримані знання; виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я, естетичні почуття, формувати переконання в необхідності здорового способу життя, виховувати патріотизм, звертаючи увагу на вклад українських вчених у розвиток біологічної науки.
Перегляд файлу

Урок узагальнення і систематизації знань

Тема: Урок-мандрівка «Травна система»

 

Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів з теми, поглибити уявлення про зв'язок між будовою окремих органів травної системи та виконуваними функціями; розвивати пізнавальний інтерес до предмету, власного організму, творчі здібності, логічне мислення і уяву,  розвивати загальнокультурну, комунікативну, соціальну, здоров’язбережувальну, предметну, інформаційно-цифрову, математичну компетентність учнів, спілкування державною мовою, екологічну грамотність, і здоровий спосіб життя,  уміння аналізувати й узагальнювати навчальний матеріал, застосовувати на практиці отримані знання; виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я, естетичні почуття, формувати переконання в необхідності здорового способу життя, виховувати патріотизм, звертаючи увагу на вклад українських вчених у розвиток біологічної науки. 

 

Обладнання та матеріали: презентація, модель «Будова шлунку», вправи на платформі LearningApps

 

Міжпредметні зв ́язки: медицина, математика, українська мова.

 

Тип кроку: Урок узагальнення і систематизації знань

 

Структура уроку

І. Організаційний етап

ІІ. Узагальнення й систематизація знань.

Наведення цифрових даних про споживання їжі людиною (взятих з курсу основ здоров’я, 6кл.) Протягом 65-70 років життя людини з’їдає в середньому 100т  їжі, зокрема 5 корів, 24 свині, 874 птиці , 783 кілограми риби , 7274 кг хліба , 7958 кг картоплі, 218 кг твердого сира, 12776 яєць, 160 кг шоколаду. На споживання їжі людина витрачає 6-7 років життя , проводить 560 діб за готуванням їжі, сідає за обідній стіл 82 тис. разів.

Отже, яку велику роботу виконує наша травна система протягом життя людини.

  А щоб перевірити ваші знання, ми проведемо мандрівку, де зупинимося на різних етапах травлення, згадаємо будову органів травної системи.

 

Вправа «Розумний потяг»  (розкласти у послідовності будову травної системи)

1.  ротова порожнина

2.  стравохід

3.   порожниста кишка

4.   шлунок

5. тонкий кишечник

6. дванадцятипала кишка

7. сліпа кишка

8. ободова кишка

9. пряма кишка

 

  1. Перша зупинка: «Ротова порожнина»

Бліцтурнір (1бал): 

  1. М’язовий орган ротової порожнини (Язик)
  2. Які є типи зубів? (різці, ікла, великі і малі кутні зуби);
  3. На які частини поділяється зуб?(коронка, шийка, корінь);
  4. Частина зуба, покрита емаллю (Коронка)
  5. Саме поширене захворювання зубів (Карієс)
  6. Фермент, який розщеплює крохмаль (Амілаза)
  7. Яка головна причина карієсу зубів?(солодка їжа);
  8.  Яку роль виконують зуби? (подрібнюють їжу);
  9. Яке середовище в ротовій порожнині?
  10. Для чого необхідно старанно пережовувати їжу?(для кращого травлення);
  11. Що відбувається в ротовій порожнині з вуглеводами?(крохмаль розщеплюється до глюкози);
  12. Який фермент містить слина?(амілаза);
  13.  Де знаходяться смакові рецептори?(на язиці і слизовій оболонці всієї ротової порожнини).

 

  1. Вправа «Будова зуба»
  2. Вправа «Склад слини»

 

  1. Гіппократ вважав, що зуби у дітей утворюються із материнського молока. З чого утворюються і коли з’являються перші молочні зуби?

  (( Молочні зуби закладаються ще в утробний період, а з’являються з 6 місяців до 2 років. На побудову зубів використовується кальцій, який є в материнському організмі, а після народження – у молочних продуктах. Інколи жінка втрачає декілька власних зубів, якщо в період вагітності їй не вистачало кальцію.))

 

  1. Педантичні англійці радять пережовувати кожен шматок їжі 33рази, перш ніж проковтнути. Їжа стає солодшою на смак і краще засвоюється. Підтвердьте, або спростуйте цю точку зору, аргументуйте її.

((Травлення стартує в ротовій порожнині. Слина містить фермент амілазу, який розщеплює крохмаль до глюкози. Тому при довгому жуванні шматочка хліба ми дійсно відчуваємо солодкий смак.))

 

  1. Друга зупинка: «Стравохід і шлунок».

Бліцтурнір (1бал):

  1. Чому суха їжа «горло дере»? (їжу, не змочена слиною, важко ковтати);
  2. Що закриває вхід їжі у дихальну систему? (надгортанник);
  3. Чому не можна одночасно їсти і розмовляти? (їжа може потрапити в трахею);
  4. Завдяки чому харчова грудка потрапляє до шлунка?(хвилеподібним рухам стравоходу);
  5. Найбільш широка частина травного каналу, яка має вигляд увігнутого міхура (Шлунок)

6. Фермент, який розщеплює білок у шлунку (Пепсин)

7. Яка речовина у складі шлункового соку знезаражує їжу і призводить до денатурації білки?                                                       (Хлоридна кислота)

8. Який головний фермент шлункового соку? (пепсин, розщеплює білки);

9. Чому не можна довго жувати гумку?(шлунковий сік роз’їдає стінки шлунка).

10. Яке середовище в шлунку?

 

  1. Чому не перетравлюються стінки шлунку голодної людини, адже вони утворені поперечною м’язовою тканиною, схожою з тканинами тварин, м’ясо яких вживається в їжу? (Захищає шар слизу.)

 

  1. Чому після прийому антибіотиків лікарі рекомендують вживати кисломолочні продукти. (Вони відновлюють бактеріальне середовище порушене антибіотиками.)

 

  1. Вправа    «Склад шлункового соку»

 

  1. Третя зупинка: «Тонкий і товстий кишечник»

Бліцтурнір(1бал):

  1. Тонкий кишечник поділяється на три відділи:  (порожнисту, клубову та 12-палу кишки);
  2. До 12-палої кишки відкриваються протоки двох залоз: (підшлункової та печінки);
  3. Які головні ферменти входять до складу соку підшлункової залози? (трипсин, амілаза, ліпаза);
  4. Слизова оболонка якого кишечника,  тонкого чи товстого, має ворсинки?(тонкого);
  5. Червоподібний відросток (Апендикс)
  6. Найбільша залоза організму (Печінка)

7.Клітини печінки називаються (Гепатоцити)

 8. Речовина в печінці, яка сприяє емульгації жирів (Жовч)

9. Хвилеподібні скорочування стінок порожнистих трубчастих органів, які сприяють рухові харчових мас до вихідних отворів (Перистальтика)

10. На які мономери розпадаються в тонкому кишечнику білки, жири і вуглеводи? (на амінокислоти, глюкозу, жирні кислоти і гліцерин);

11. Куди всмоктуються продукти розщеплення білків, жирів і вуглеводів?(амінокислоти і глюкоза в кров, а жири - в лімфу);

12. Де відбувається всмоктування води? (у товстому кишечнику).

 

 

  1. Вправа «Урок математики»

Вчитель називає цифри, потрібно повязати їх із травною системою:

32,  6-7 метрів, 1,5 кг, 12,  20,     99%,    1-1,5л,

 

  1.  Вправа «Урок мови»  (виправити помилки в словах)

 

       Отже, ми закінчуємо з вами нашу мандрівку по травній системі.

Але не можемо не згадати про вчених, які працювали в галузі фізіології травлення:

Основи сучасної фізіології травлення були закладені дослідженнями видатного російського фізіолога І.П. Павлова(1849-1936). Він розробив принципово нові методичні підходи, що дозволили встановити закономірності слиновиділення, виділення підшлункового соку і жовчовиділення, зібрати чисті, не змішані з їжею травні соки, визначити їхній склад, визначити регуляцію травлення в природних умовах. За ці праці І.П. Павлову 1908р. було присуджено Нобелівську премію.

Уголєв Олександр Михайлович – видатний український вчений: основні наукові праці вченого присвячені фізіології травлення. О.М. Уголєв виконав цикл робіт щодо фізіологічного обґрунтування, створення й застосування синтетичної їжі. У 1963р. вченому присуджена премія І.П. Павлова.

Палладін Олександр Володимирович – український біохімік, один із засновників біохімії, заслужений діяч наук УРСР. Основні наукові праці Палладіна присвячені вивченню біохімії вітамінів, м’язової діяльності та біохімії нервової системи. Велика робота по вивченню вітаміну К, синтезував аналог вітаміну К- вікасол, який широко застосовується в медичній практиці.

(Демонстрація портретів, слайдів)

 

ІІІ. Підсумки уроку і повідомлення домашнього завдання.

Підсумок уроку. 

Оцінювання учнів.

Домашнє завдання: Повторити матеріал вивченої теми.  Підготувати повідомлення про захворювання органів травлення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
30 листопада 2021
Переглядів
631
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку