Урок. МАНІПУЛЯЦІЙНИЙ ВПЛИВ МЕДІА

Про матеріал
План уроку: 1. Маніпуляції в медіапросторі. 2. Як розпізнати фейкову інформацію, пропаганду. 3. Роль медіа у провокуванні конфліктів та поширенні стереотипів. 4. Що таке «мова ворожнечі», і як її розпізнати.
Перегляд файлу

Громадянська освіта, 10 клас

МАНІПУЛЯТИВНИЙ ВПЛИВ МЕДІА

Очікувані результати:

- учень/учениця розуміє та пояснює зміст понять «фейк», «мова ворожнечі»;

- описує сутність та методи подолання «мови ворожнечі»;

- пояснює, як маніпуляції впливають на наші цінності;

- критично аналізує медіаповідомлення.

План уроку:

1. Маніпуляції в медіапросторі.

2. Як розпізнати фейкову інформацію, пропаганду.

3. Роль медіа у провокуванні конфліктів та поширенні стереотипів.

4. Що таке «мова ворожнечі», і як її розпізнати.

 

ХІД УРОКУ:

І. Організаційний момент

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Запитання для фронтальної бесіди:

«Медіа – сторожовий пес демократії». Як ви розумієте цей вислів?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Завдання для учнів:

Визначити, які з наведених прикладів мають більше шансів стати новиною:

- пересічне життя пересічної людини;

- екстраординарна подія у житті пересічної людини;

- пересічний одружений чоловік, який має семеро дітей;

- жінка, яка була тричі заміжня;

- досвідчений касир, який 30 років працює у банку;

- досвідчений касир, який поцупив у банку 1000000 гривень;

- пересічна людина похилого віку;

- людина похилого віку, яка прожила понад 100 років.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

Маніпуляція в медіа – це техніка цілеспрямованого викривлення інформації заради формування певного погляду, ставлення до тієї або іншої проблеми/особи/явища.

Фейк – це підробка у широкому сенсі.

Сьогодні «фейками» називають:

1) підроблені фотографії чи відеоролики;

2) фальшиві новини, які не всі здатні відрізнити від правди;

3) сторінки в соціальних мережах, створені від імені інших осіб (як правило, відомих людей).

«Мова ворожнечі» - це зміст того чи іншого повідомлення, що свідомо чи підсвідомо програмує людину на агресію; це мова нетерпимості, спрямована на сприйняття відмінностей, притаманних для інших людей.

Основні ознаки «мови ворожнечі»:

- емоційність;

- дегуманізація (людина зображується як тварина, неприємна істота);

- поширення негативних стереотипів тощо.

За даними соціологів, найчастіше об’єктами цькування медіа стають:

- представники ромської національної меншини;

- люди африканського походження;

- люди нетрадиційної сексуальної орієнтації (ЛГБТ);

- представники єврейської національності;

- люди мусульманського віросповідання;

- жінки.

Техніки мови ворожнечі

У мові ворожнечі, як і в будь якій полеміці, застосовуються певні техніки.

  1. Просування на перший план: використання та цитування різних джерел, як то старі визначення, вибіркові судження, використання метафор «ми проти ненависті, але..
  2. Освіта: більшість змісту представляють як освітній і такий , що містить наукові докази, факти та логічне виправдання.
  3. Заперечення: заперечувати проблему висловами «ніхто не дискримінує ЛГБТ» або «не було Холокосту».
  4. Псевдо-наука: використання «фактів», теорій та наук, які насправді не мають наукового підтвердження.
  5. Розбудова солідарності групи: заклики захистити групи (наприклад «ми маємо зберегти білу расу» тощо).
  6. Історії героїв: представлення лідерів груп ненависті як героїв, прославляння носіїв мови ворожнечі.
  7. Тактики страху: створення атмосфери та апелювання, що мова ворожнечі націлена на небезпечних об’єктів, як можуть зруйнувати існуючу систему цінностей.
  8. Символи ненависті: використання візуальних символів для побудови солідарності та емоційного змісту.
  9. «Іншування»: бачення інших як чужаків, дегуманізація «інших».
  10. Апелювання до релігії: ескалація протистояння між релігіями та твердження, що релігійна догма застосовується до кожного.

 

V. Рефлексія

Поради від професора Георгія Почепцова, експерта з питань масової комунікації

  • Перевірка фактів з альтернативних джерел. Однак населення не дуже любить перевіряти в принципі. Це порада тільки для активного прошарку цього населення. Більше того, пропаганда часто базується на правдивих фактах, вона тільки підсилює потрібні для себе характеристики і применшує непотрібні.
  • Довіряйте авторитетним нейтральним джерелами. Наприклад, за радянських часів всі слухали BBC, розглядаючи цю радіостанцію як джерело заслуговує довіри.
  • Доброю ознакою є відсутність емоційних перекосів в освітленні. Коли ж вони присутні, градус спору завищений, є варіант того, що перед нами пропагандистський матеріал.
  • Мова ненависті ніколи не може бути мовою об'єктивного викладу фактів. Тому використання негативу, особливо по відношенню до цілій країні, етнічної групи відразу повинні сигналізувати про пропагандистських цілях.
  • Намагайтесь знизити емоційність сприйняття, нагадуючи собі: всі прагнуть до своїх цілей і спеціально фільтрують таким чином інформацію.
  • Пошукайте ще хоча б одне джерело, яке пропонує інший погляд на події.
  • Не шукайте підтвердження власної точки зору, а вчитуйтесь в чужу, щоб витягти звідти шматочки правди. Будьте недовірливими скептиками.

 

VІ. Домашнє завдання

Завдання для учнів:

Проаналізуйте вечірні новини на головних каналах України на наявність у них маніпуляцій та прихованої реклами. Свої спостереження обґрунтуйте конкретними прикладами.

 

docx
Додано
25 березня 2019
Переглядів
5601
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку