Громадянська освіта, 10 клас
МАНІПУЛЯТИВНИЙ ВПЛИВ МЕДІА
Очікувані результати:
- учень/учениця розуміє та пояснює зміст понять «фейк», «мова ворожнечі»;
- описує сутність та методи подолання «мови ворожнечі»;
- пояснює, як маніпуляції впливають на наші цінності;
- критично аналізує медіаповідомлення.
План уроку:
1. Маніпуляції в медіапросторі.
2. Як розпізнати фейкову інформацію, пропаганду.
3. Роль медіа у провокуванні конфліктів та поширенні стереотипів.
4. Що таке «мова ворожнечі», і як її розпізнати.
ХІД УРОКУ:
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Запитання для фронтальної бесіди:
«Медіа – сторожовий пес демократії». Як ви розумієте цей вислів?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Завдання для учнів:
Визначити, які з наведених прикладів мають більше шансів стати новиною:
- пересічне життя пересічної людини;
- екстраординарна подія у житті пересічної людини;
- пересічний одружений чоловік, який має семеро дітей;
- жінка, яка була тричі заміжня;
- досвідчений касир, який 30 років працює у банку;
- досвідчений касир, який поцупив у банку 1000000 гривень;
- пересічна людина похилого віку;
- людина похилого віку, яка прожила понад 100 років.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Маніпуляція в медіа – це техніка цілеспрямованого викривлення інформації заради формування певного погляду, ставлення до тієї або іншої проблеми/особи/явища.
Фейк – це підробка у широкому сенсі.
Сьогодні «фейками» називають:
1) підроблені фотографії чи відеоролики;
2) фальшиві новини, які не всі здатні відрізнити від правди;
3) сторінки в соціальних мережах, створені від імені інших осіб (як правило, відомих людей).
«Мова ворожнечі» - це зміст того чи іншого повідомлення, що свідомо чи підсвідомо програмує людину на агресію; це мова нетерпимості, спрямована на сприйняття відмінностей, притаманних для інших людей.
Основні ознаки «мови ворожнечі»:
- емоційність;
- дегуманізація (людина зображується як тварина, неприємна істота);
- поширення негативних стереотипів тощо.
За даними соціологів, найчастіше об’єктами цькування медіа стають:
- представники ромської національної меншини;
- люди африканського походження;
- люди нетрадиційної сексуальної орієнтації (ЛГБТ);
- представники єврейської національності;
- люди мусульманського віросповідання;
- жінки.
Техніки мови ворожнечі
У мові ворожнечі, як і в будь якій полеміці, застосовуються певні техніки.
-
Просування на перший план: використання та цитування різних джерел, як то старі визначення, вибіркові судження, використання метафор «ми проти ненависті, але..
-
Освіта: більшість змісту представляють як освітній і такий , що містить наукові докази, факти та логічне виправдання.
-
Заперечення: заперечувати проблему висловами «ніхто не дискримінує ЛГБТ» або «не було Холокосту».
-
Псевдо-наука: використання «фактів», теорій та наук, які насправді не мають наукового підтвердження.
-
Розбудова солідарності групи: заклики захистити групи (наприклад «ми маємо зберегти білу расу» тощо).
-
Історії героїв: представлення лідерів груп ненависті як героїв, прославляння носіїв мови ворожнечі.
-
Тактики страху: створення атмосфери та апелювання, що мова ворожнечі націлена на небезпечних об’єктів, як можуть зруйнувати існуючу систему цінностей.
-
Символи ненависті: використання візуальних символів для побудови солідарності та емоційного змісту.
-
«Іншування»: бачення інших як чужаків, дегуманізація «інших».
-
Апелювання до релігії: ескалація протистояння між релігіями та твердження, що релігійна догма застосовується до кожного.
V. Рефлексія
Поради від професора Георгія Почепцова, експерта з питань масової комунікації
-
Перевірка фактів з альтернативних джерел. Однак населення не дуже любить перевіряти в принципі. Це порада тільки для активного прошарку цього населення. Більше того, пропаганда часто базується на правдивих фактах, вона тільки підсилює потрібні для себе характеристики і применшує непотрібні.
-
Довіряйте авторитетним нейтральним джерелами. Наприклад, за радянських часів всі слухали BBC, розглядаючи цю радіостанцію як джерело заслуговує довіри.
-
Доброю ознакою є відсутність емоційних перекосів в освітленні. Коли ж вони присутні, градус спору завищений, є варіант того, що перед нами пропагандистський матеріал.
-
Мова ненависті ніколи не може бути мовою об'єктивного викладу фактів. Тому використання негативу, особливо по відношенню до цілій країні, етнічної групи відразу повинні сигналізувати про пропагандистських цілях.
-
Намагайтесь знизити емоційність сприйняття, нагадуючи собі: всі прагнуть до своїх цілей і спеціально фільтрують таким чином інформацію.
-
Пошукайте ще хоча б одне джерело, яке пропонує інший погляд на події.
-
Не шукайте підтвердження власної точки зору, а вчитуйтесь в чужу, щоб витягти звідти шматочки правди. Будьте недовірливими скептиками.
VІ. Домашнє завдання
Завдання для учнів:
Проаналізуйте вечірні новини на головних каналах України на наявність у них маніпуляцій та прихованої реклами. Свої спостереження обґрунтуйте конкретними прикладами.