Конспект уроку літературного читання для учнів 3 класу. Марія Познанська «Співай, соловейку!». За Борисом Комаром «Як співає соловейко».
В гості до учнів завітала Весняночка. У гості розвязалися на віночку стрічечки. Учні виконували цікаві завдання і привязували стрічки на чарівний вінок.
На уроці використовувалися інтерактивні вправи: "Мікрофон", "Асоціативний кущ", технологія "Крісло автора", ігри:"Знайди риму", "Склади загадку" та ін.
Тема: Марія Познанська «Співай, соловейку!». За Борисом Комаром «Як співає соловейко».
Мета: вдосконалювати навички свідомого виразного читання творів; формувати вміння сприймати зміст твору, образність мови; розвивати образне мислення, творчу уяву; виховувати любов до природи.
Хід уроку
I. Організаційний момент
ІІ. Привітання до гостей
1. В добрий день і в добрий час
завітали ви до нас.
Всіх гостей ми в нас вітаємо.
Подивіться, що ми знаємо.
2. Настрій на урок
Починаємо урок
Кожен з вас приготувався
Як найкраще постарався.
Перед вами цікаві завдання
Тож бажаю успіхів у навчанні.
3.Очікування від уроку
(Отримати нові знання, гарну оцінку, щоб було цікаво…)
- Це все складові успіху кожного із вас( на дошку вивішую слово успіх)
- Що для цього треба, якими треба бути на уроці? Підберіть необхідні якості до кожної букви.
У
С
П
І
х
- З яким настроєм ви починаєте урок? (Зобразіть кожен на своєму смайлику)
ІІІ. Мовленнєва розминка
- Хто більше знає слів – назв птахів, що починаються зі звуком [c ]?
( соловей, сорока, сокіл, снігур, страус, синиця)
Сумно солов’ю у лісі,
Він сидить у нас на стрісі.
Так він солодко співає —
Весну й сонце прославляє!
— Прочитайте скоромовку мовчки; хором повільно; весело;в швидкому темпі, ніби ви біжите до автобуса, а автобус поїхав; виділіть голосом дієслова.
ІV. Перевірка домашнього завдання
Конкурс на кращого читця віршів . Оцінює журі (3 учні)
V. Актуалізація опорних знань
- А якими словами ми можемо назвати весну? (Прекрасна, чарівна, різнобарвна, тепла, ясна)
-- А зараз, дітки, закрийте очки й пошепки вимовте слово «Весна»
- Які асоціації, відчуття виникли у вас?
- Що ви уявляєте при слові „Весна"?
«Інтерактивні вправи»:
а)«Мікрофон» (відповіді дітей)
б) Побудова асоціативного куща
Побудова асоціативного куща
Побудова асоціативного куща
запах квітів
радість
здоров’я *. тепло
ВЕСНА
Пробудження усього живого
сонце
зелен - цвіт
Без чого немає весни? (Без птахів)
VІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
1.Вступне слово вчителя
- Уявіть весну, коли квітнуть садки, і яскраво світить весняне сонечко. У цей час небо вражає нас своєю чистотою. Воно блакитне-блакитне, повітря прозоре, чисте, вологе... Згадайте: сонце, небо, ліси, птахи – все це природа.
Але ця книга Природи розкривається не всім, а тільки тим, хто може не тільки дивитись і слухати, а вміє бачити і чути, хто допитливо вглядається у світ кольорів і звуків. Природа наповнена красою. Треба тільки її побачити, почути і зрозуміти.
(слухання трелі солов’я)
- Діти, а чий це щебет?
- Так це дивний птах - соловей.
- А почнемо знайомство з цим птахом з вірша Марії Познанської « Співай, соловейку!» та тексту «Як співає соловейко?» за Борисом Комаром; дізнаємося про те, що можна побачити і почути весною; вчитися сприймати зміст твору, образність мови; розвивати образне мислення, творчу уяву.
- Хто до нас стукає?
2.Зацікавлення роботою
Весняночка
Добридень, добридень, шановні діти!
Знову я рада усіх вас зустріти.
Учитель. Весняночко, чому ти завітала до нас на урок?
Весняночка. Я завітала до вас за допомогою. У мене трапилася біда. На моєму чарівному віночку порозв’язувалися всі стрічечки, а вони оберігали мене від злих лиха. А зав’язати їх можна лише тоді, коли ви гарно виконаєте всі завдання на уроці.
Учитель. Допоможемо Весняночці? (відповідь дітей)
Весняночко, залишай свій віночок і сідай працювати з нами.
VІІ. Основний зміст роботи
-А чи впізнаєте ви автора цих рядків?
Я всміхаюсь сонечку:
- Здрастуй, золоте!
Я всміхаюсь квітоньці -
Хай вона цвіте!
Я всміхаюсь дощику:
- Лийся, мов з відра!
Друзям усміхаюся -
Зичу їм добра!
- Так, це Марія Познанська. Сьогодні ми з вами познайомимося ще з однією поетичною картиною природи, яку створила М. Познанська. Називається вона „Співай, Соловейку!” А допоможуть мені учні, які підготували виразне читання цього вірша.
А ви уважно слухайте і скажіть з яким почуттям поетеса пише про соловейка?
( 4 учні читають виразно вірш)
- Скажіть з яким почуттям поетеса пише про соловейка?
2.Словникова робота
Стрічає рясну щодень
витьохкує гарних взимку
сміється дзвінкого немовби
наслухатись маленький пильніш
3.Виразне читання вірша учнями
- Розгорніть підручник на сторінці 169, прочитайте вірш мовчки і приготуйтеся до виразного читання вголос.
4. Виразне читання вірша учнями
5. Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання
- Про яку пташку розповіла нам Марія Познанська? (Про соловейка)
- Чому так весело співав соловейко? (Стрічає весну, радіє)
- Про що співає соловейко?
( ...про сонце й хмаринку...; ... про любу Вкраїну...)
— У яких рядках поетеса передає почуття захоплення, здивування, вдячності співаку? Читаючи вголос, передайте ці почуття.
— За що ми вдячні соловейку? Про що його просимо?
Весняночко, діти впоралися з першим завданням, тепер ти можеш прив’язати першу стрічку синього кольору, яка символізує небо і воду.
6.Гра «Дочитай рядок»
Аж гнеться калина від співу дзвінкого…
Хоча вона взимку жила на чужині…
Такий же маленький, а як він співа…
А нам не наслухатись гарних пісен…
Співа соловейко про сонце й хмаринку…
7. Гра «Знайди риму»
Дзвінкого….(нікого)
Рясну …(весну)
Сміється …(береться)
Співа …(слова)
Хмаринку…(барвінку)
Пісень …(щодень)
Пташині …(чижині)
Край …(співай)
Фізкультхвилинка
І-і-і! І-і-і!
Посміхнуся я тобі.
Я до тебе повернуся
І тобі теж посміхнуся.
Ми пограємось з тобою
І присядемо обоє.
Вгору руки піднімаємо
І тихесенько опускаємо.
Відпочили ручки-ніжки?
Знов сідаємо до книжки!
8.Технологія крісло автора
Пропоную у цей час
«Крісло автора» для вас.
Хто власні вірші складає,
Той у крісло це сідає,
Власну поезію нам прочитає.
9. Робота з підручником
- Послухайте загадку Василя Струтинського
(читання загадки вчителем)
- Які слова допомогли вам знайти відгадку?
- Давайте складемо власну загадку. («Асоціативний кущ»)
- Який за розміром соловейко?
- А за кольром?(сіренький)
- Де він любить літати? ( по гаях)
- Як співає? (гарно)
гарно співає сіренький
маленький по гаях літає
МАЛЕНЬКИЙ, СІРЕНЬКИЙ,
ПО ГАЯХ ЛІТАЄ, ГАРНО СПІВАЄ
Весняночко, діти впоралися і з другим завданням, тепер ти можеш прив’язати стрічку жовтого кольору, яка символізує сонце, життя.
10. Робота над заголовком
- Прочитайте назву уривку. Як ви гадаєте, про що йтиметься у тексті?
11. Опрацювання твору « Як співає соловейко» за Борисом Комаром.
Сьогодні на уроці ми познайомимося ще з одним твором « Як співає соловейко» за Борисом Комаром. Ви уважно слухайте і потім скажете про кого цей текст? (читання вірша вчителем)
- Який це тип тексту? (текст-опис)
- Що вказує на те, що це текст-опис (описано зовнішній вигляд соловейка)
- Про кого цей текст?
12 . Повторне читання тексту учнями напівголосно.
Читання учнями тексту напівголосно, підготуватися до виразного читання вголос
(Звернути увагу на розділові знаки, інтонацію.)
13. Виразне читання тексту учнями вголос.
14. Аналіз змісту тексту з елементами вибіркового читання.
— Де сидів соловей?
- На кого він схожий? Як описано зовнішній вигляд солов’я?
— Як він змінюється під час співу? Прочитайте.
— Які порівняння вжито в тексті?
15. Переказування казки за опорними реченнями
- Де сидів соловейко
- На кого був схожий соловейко
- Які очі у соловейка
- Як змінювався зовнішній вигляд соловейка під час співу
Молодці, діти! Ви гарно впоралися з третім завданням. Весняночко, тепер ти можеш прив’язати третю стрічку коричневого кольору. Вона символізує землю-годівницю.
16. Попрацюйте разом!
— Порівняйте зміст вірша «Співай, соловейку!» та опис пташки. Чим вони схожі і чим відрізняються?
17.Складання сенкана
- Як би ви розповіли про солов’я людині, яка ніколи його не бачила?
|
|||
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
Соловей
Два прикметники
Три дієслова
Речення
Молодці, діти! Ви гарно впоралися з четвертим завданням. Весняночко, тепер ти можеш прив’язати стрічку зеленого кольору. Вона символізує красу і молодість. ►«Довідкове бюро»
1-й учень
Соловейко
Назва цієї маленької співочої пташки походить, як вважають мовознавці, від давньоруської славій – той, хто співає пісню-славу Богам. Недаремно соловей вважається віщим птахом.
2-й учень
Добре співають усі солов’ї. Але є справжні „великі маестро”, які здатні виводити близько 40 різноманітних варіацій пісні. І якщо в якомусь лісі з’явиться такий майстер інші швидко засвоюючи його вміння, самі теж стають майстрами.
3-й учень
Солов’ї – СИНОПТИКИ
· Навесні соловейко співає всю ніч – на теплу сонячну погоду.
· Соловей заспівав – літо пішло на збільшення.
· Соловей не заспівав – не сій гречки, не стрижи овечки.
4-й учень
Соловей – провісник Богині Весни: його спів (давньоруське щекот) завжди сприймається як щасливий Божий знак, а відсутність співу солов’я свідчить про передчуття біди. В Україні соловейко починає співати на початку травня, коли розцвітають сади. Про це в народі кажуть, що він починає співати, «як нап’ється води з березового листя».
Молодці, діти! Ви гарно впоралися з наступним завданням. Весняночко, тепер ти можеш прив’язати стрічку рожевого кольору. Вона символізує благополуччя.
VІІІ.Підсумок уроку