Урок. Марія Познанська «Співай, соловейку!». За Борисом Комаром «Як співає соловейко».

Про матеріал

Конспект уроку літературного читання для учнів 3 класу. Марія Познанська «Співай, соловейку!». За Борисом Комаром «Як співає соловейко».

В гості до учнів завітала Весняночка. У гості розвязалися на віночку стрічечки. Учні виконували цікаві завдання і привязували стрічки на чарівний вінок.

На уроці використовувалися інтерактивні вправи: "Мікрофон", "Асоціативний кущ", технологія "Крісло автора", ігри:"Знайди риму", "Склади загадку" та ін.

Перегляд файлу

Тема: Марія Познанська «Співай, соловейку!». За Борисом Комаром «Як                            співає соловейко».

Мета:  вдосконалювати навички свідомого виразного читання творів; формувати вміння сприймати зміст твору, образність мови; розвивати образне мислення, творчу уяву; виховувати любов до природи.

Хід уроку

I. Організаційний момент

ІІ. Привітання до гостей

    1. В добрий день  і в добрий час

         завітали ви до нас.

         Всіх гостей ми в нас вітаємо.

         Подивіться, що ми знаємо.

     2.  Настрій на урок

            Починаємо урок

            Кожен з вас приготувався

            Як найкраще постарався.

            Перед вами цікаві завдання

            Тож бажаю успіхів у навчанні.

   3.Очікування від уроку

(Отримати нові знання, гарну оцінку, щоб було цікаво…)

 - Це все складові успіху кожного із вас( на дошку вивішую слово успіх)

 - Що для цього треба, якими треба бути на уроці? Підберіть необхідні якості до кожної букви.

У

С

П

І

х

- З яким настроєм ви починаєте урок? (Зобразіть кожен на своєму смайлику)

ІІІ. Мовленнєва розминка

  1. Гра «Хто більше?»

- Хто більше знає слів – назв птахів, що починаються зі звуком [c ]?

( соловей, сорока, сокіл, снігур, страус, синиця)

 

  1. Робота над скоромовкою

Сумно солов’ю у лісі,

     Він сидить у нас на стрісі.

     Так він солодко співає —

     Весну й сонце прославляє!

— Прочитайте скоромовку мовчки; хором повільно; весело;в швидкому темпі, ніби ви біжите до автобуса, а автобус поїхав; виділіть голосом дієслова.

ІV. Перевірка домашнього завдання

  • З яким віршем ми знайомилися на минулому уроці?
  • Хто автор цього вірша?

 Конкурс на кращого читця віршів . Оцінює журі (3 учні)

 

V.  Актуалізація опорних знань

               - А якими словами ми можемо назвати весну? (Прекрасна, чарівна, різнобарвна, тепла, ясна)

 -- А зараз, дітки, закрийте очки й пошепки вимовте слово «Весна»

- Які асоціації, відчуття виникли у вас?

- Що ви уявляєте при слові „Весна"?

«Інтерактивні вправи»:

а)«Мікрофон» (відповіді дітей)

б) Побудова асоціативного куща

 Побудова асоціативного куща

Побудова асоціативного куща


запах квітів

 

радість

здоров’я                                                        *. тепло

                                                     ВЕСНА

Пробудження усього живого


 


 сонце                     

 

зелен - цвіт

Без чого немає весни? (Без птахів)

VІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

1.Вступне слово вчителя

 - Уявіть весну, коли квітнуть садки, і яскраво світить весняне сонечко. У цей час небо вражає нас своєю чистотою. Воно блакитне-блакитне, повітря прозоре, чисте, вологе... Згадайте: сонце, небо, ліси, птахи – все це природа.

 Але ця книга Природи розкривається не всім, а тільки тим, хто може не тільки дивитись і слухати, а вміє бачити і чути, хто допитливо вглядається у світ кольорів і звуків. Природа наповнена красою. Треба тільки її побачити, почути і зрозуміти.

 (слухання трелі солов’я)

- Діти, а чий це щебет?

- Так це  дивний птах - соловей.   

   - А почнемо знайомство з цим птахом з  вірша Марії Познанської « Співай, соловейку!» та  тексту «Як співає соловейко?» за Борисом Комаром; дізнаємося про те, що можна побачити і почути  весною; вчитися сприймати зміст твору, образність мови; розвивати образне мислення, творчу  уяву.

- Хто до нас стукає?

2.Зацікавлення роботою

Весняночка

Добридень,  добридень, шановні діти!

Знову я рада усіх вас зустріти.

Учитель. Весняночко, чому ти завітала до нас на урок?

Весняночка. Я завітала до вас за допомогою. У мене трапилася біда. На моєму чарівному віночку порозв’язувалися всі стрічечки, а вони оберігали мене від злих лиха. А зав’язати їх можна лише тоді, коли ви гарно виконаєте всі завдання на уроці.

Учитель. Допоможемо Весняночці? (відповідь дітей)

Весняночко, залишай свій віночок і сідай працювати з нами.

VІІ. Основний зміст роботи

  1. Опрацювання вірша Марії Познанської « Співай, соловейку!»

-А чи впізнаєте ви автора цих рядків?

Я всміхаюсь сонечку:

- Здрастуй, золоте!

Я всміхаюсь квітоньці -

Хай вона цвіте!

Я всміхаюсь дощику:

- Лийся, мов з відра!

Друзям усміхаюся -

Зичу їм добра!

- Так, це Марія Познанська. Сьогодні ми з вами познайомимося ще з однією поетичною картиною природи, яку створила М. Познанська. Називається вона „Співай, Соловейку!”  А допоможуть мені учні, які підготували виразне читання цього вірша.

А ви уважно слухайте і скажіть з яким почуттям поетеса пише про соловейка?

( 4 учні  читають виразно  вірш)

 - Скажіть з яким почуттям поетеса пише про соловейка?

2.Словникова робота

Стрічає                        рясну                     щодень

витьохкує                  гарних                   взимку

сміється                    дзвінкого                немовби

наслухатись             маленький             пильніш

  • Прочитаємо голосно всі слова за мною
  • У якому стовпчику записані лише дієслова? Прикметники?
  • Прочитайте слова із знаком м’якшення .
  • У якому слові буквосполучення позначає один звук?

 

3.Виразне читання вірша учнями

- Розгорніть  підручник на сторінці 169, прочитайте вірш мовчки і приготуйтеся до виразного читання вголос.

4.   Виразне читання вірша учнями

5. Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання

- Про яку пташку розповіла нам Марія Познанська? (Про соловейка)

- Чому так весело співав соловейко? (Стрічає весну, радіє)

-  Про що співає соловейко?

 ( ...про сонце й хмаринку...; ... про любу Вкраїну...)

— У яких рядках поетеса передає почуття захоплення, здивування, вдячності співаку? Читаючи вголос, передайте ці почуття.

— За що ми вдячні соловейку? Про що його просимо?

Весняночко, діти впоралися з першим завданням, тепер ти можеш прив’язати першу стрічку синього кольору, яка символізує небо і воду.

 

6.Гра «Дочитай рядок»

Аж гнеться калина від співу дзвінкого…

Хоча вона взимку жила на чужині…

Такий же маленький, а як він співа…

А нам не наслухатись гарних пісен…

Співа соловейко про сонце й хмаринку…

7. Гра «Знайди риму»

Дзвінкого….(нікого)

Рясну …(весну)

Сміється …(береться)

Співа …(слова)

Хмаринку…(барвінку)

Пісень …(щодень)

Пташині …(чижині)

Край …(співай)

 

Фізкультхвилинка

І-і-і! І-і-і!

Посміхнуся я тобі.

Я до тебе повернуся

І тобі теж посміхнуся.

Ми пограємось з тобою

І присядемо обоє.

Вгору руки піднімаємо

 І тихесенько опускаємо.

Відпочили ручки-ніжки?

Знов сідаємо до книжки!

 

8.Технологія крісло автора

Пропоную у цей час

«Крісло автора» для вас.

Хто власні вірші складає,

Той у крісло це сідає,

Власну поезію нам прочитає.

  • Чи сподобалися вірші?
  • Можливо,  в майбутньому хтось із вас стане відомим поетом. Працюйте і розвивайте свої поетичні вміння.

 

9. Робота з підручником

- Послухайте загадку Василя Струтинського

(читання загадки вчителем)

- Які слова допомогли вам знайти відгадку?

 

- Давайте складемо власну загадку. («Асоціативний кущ»)

- Який за розміром соловейко?

- А за кольром?(сіренький)

- Де він любить літати? ( по гаях)

- Як співає? (гарно)

 

 

 

64eb791c32hbfuhQгарно співає                                                                                                   сіренький 

 

маленький                                                                                               по гаях літає                         

 

 

МАЛЕНЬКИЙ, СІРЕНЬКИЙ,

ПО ГАЯХ ЛІТАЄ, ГАРНО СПІВАЄ

Весняночко, діти впоралися і з другим завданням, тепер ти можеш прив’язати  стрічку жовтого кольору, яка символізує сонце, життя.

10. Робота над заголовком

- Прочитайте назву уривку. Як ви гадаєте, про що йтиметься у тексті?

 

11. Опрацювання твору « Як співає соловейко» за Борисом Комаром.

Сьогодні на уроці ми познайомимося ще з одним твором  « Як співає соловейко» за Борисом Комаром. Ви уважно слухайте і потім скажете про кого цей текст? (читання вірша вчителем)

 - Який це тип тексту? (текст-опис)

- Що вказує на те, що це текст-опис (описано зовнішній вигляд соловейка)

- Про кого цей текст?

12 . Повторне читання тексту учнями напівголосно.

 Читання учнями тексту напівголосно, підготуватися до виразного читання вголос

(Звернути увагу на розділові знаки, інтонацію.)

 

13. Виразне читання тексту учнями вголос.

14.  Аналіз змісту тексту з елементами вибіркового читання.

— Де сидів соловей?

-  На кого він схожий? Як описано зовнішній вигляд солов’я?

— Як він змінюється під час співу? Прочитайте.

— Які порівняння вжито в тексті?

15. Переказування казки за опорними реченнями

- Де сидів соловейко

- На кого був схожий соловейко

- Які очі у соловейка

- Як змінювався зовнішній вигляд соловейка під час співу

Молодці, діти! Ви гарно впоралися з третім завданням. Весняночко, тепер ти можеш прив’язати третю стрічку коричневого кольору. Вона символізує землю-годівницю.

 

 

16.  Попрацюйте разом!

— Порівняйте зміст вірша «Співай, соловейку!» та опис пташки. Чим вони схожі і чим відрізняються?

 

 

 

17.Складання сенкана

- Як би ви розповіли про  солов’я людині, яка ніколи його не бачила?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Соловей

Два прикметники

Три дієслова

Речення

 Молодці, діти! Ви гарно впоралися з четвертим  завданням. Весняночко, тепер ти можеш прив’язати  стрічку зеленого кольору. Вона символізує красу і молодість.«Довідкове бюро»

1-й учень

Соловейко

Назва цієї маленької співочої пташки походить, як вважають мовознавці, від давньоруської славій – той, хто співає пісню-славу Богам. Недаремно соловей вважається віщим птахом.

 

2-й учень

Добре співають усі солов’ї. Але є справжні „великі маестро”, які здатні виводити близько 40 різноманітних варіацій пісні. І якщо в якомусь лісі з’явиться такий майстер інші швидко засвоюючи його  вміння, самі теж стають майстрами.

 

3-й учень

Солов’ї – СИНОПТИКИ

·        Навесні соловейко співає всю ніч – на теплу сонячну погоду.

·        Соловей заспівав – літо пішло на збільшення.

·        Соловей не заспівав – не сій гречки, не стрижи овечки.

4-й учень

Соловей – провісник Богині Весни: його спів (давньоруське щекот) завжди сприймається як щасливий Божий знак, а відсутність співу солов’я свідчить про передчуття біди. В Україні соловейко починає співати на початку травня, коли розцвітають сади. Про це в народі кажуть, що він починає співати, «як нап’ється води з березового листя».

 

Молодці, діти! Ви гарно впоралися з наступним завданням. Весняночко, тепер ти можеш прив’язати  стрічку рожевого кольору. Вона символізує благополуччя.

 

VІІІ.Підсумок уроку

  • Про яку пташку ми читали на уроці?
  • Що нового ви дізналися про соловя ?
  • Чи сподобався вам урок?

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Свобода Ольга Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
18 лютого 2018
Переглядів
7890
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку