Урок " Марк Твен. "Пригоди Тома Сойєра"

Про матеріал
Урок на тему : "Марк Твен. "Пригоди Тома Сойєра" .Матеріал для вчителя. Зарубіжна література
Перегляд файлу

Клас______                                                                                       Дата_____

Урок №  43 Тема: М. Твен «Пригоди Тома Сойєра»

Мета:ознайомити з життям і творчістю письменника, зацікавити ним, спонукати до читання та вивчення; розвивати навички  виділення головних епізодів переказувати їх, висловлення своїх суджень з приводу прочитаного, навички усного зв’язного мовлення; виховувати допитливість, прагнення до самопізнання шляхом ознайомлення з діями, вчинками та характерами літературних героїв й самовдосконалення; продовжувати роботу над збереженням зорових функцій п’ятикласників

Обладнання: Мультимедійне обладнання, картки для індивідуальної роботи та роботи в парах.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

  1.               Організаційний момент.
  2.           Рефлексія настрою і готовності до уроку.
  •                   Добрий день. Сьогоднішнє наше заняття я б хотіла розпочати із запитання:

Що для вас дитинство?(кожен  по черзі висловлює свою думку)

Підсумок. Дитинство – найкраща пора. Це сміх, радість, веселощі, пустощі. Тож подаруйте один одному усмішку. А, отже заряд бадьорості на весь урок.

  1.       Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя.  «Ми всі родом з дитинства» - цей вислів нагадує дорослим про їхні дитячі переживання, радощі й прикрощі. Мабуть, усім хочеться, щоб дитинство завжди було світлим, безжурним, веселим і цікавим. У літературі є багато творів про дітей, що на все життя запали в душу і навіть у доросломужиттіхочеться не раз перечитати.

А чи знаєте ви твори про дітей?

  1.       Оголошення теми і завдань уроку

Сьогодні ми з вами починаємо вивчати творчість відомого американського письменника Марка Твена та його повість « Пригоди Тома Сойєра».

Завдання уроку:

  1. Ознайомимося з життям та творчістю письменника
  2.  Розпочнемо роботу над його твором «Пригоди Тома Сойєра»

Робота з епіграфом

Природа хоче, щоб діти були дітьми, Перш ніж стати дорослими.

Ж. —Ж. Руссо

Діти, як ви розумієте цей вислів?

На це питання ви зможете дати відповідь в кінці уроку.

V.Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

  •                   Марк Твен - письменник відомий всьому світу. До вашої уваги відео про Марка Твена.

Завдання:Продивившись відео ,  складіть та запишіть у зошити хронологічну таблицю до життя та творчості  письменника.

Бесіда

  •                   Які факти з життя Марка Твена вас вразили найбільше? Чому?
  •                   Чому в письменника такий псевдонім — Марк Твен?
  •                   Які професії змінив у житті Марк Твен?
  •                   Звичайно ми не можемо дізнатися про людину багато за 5 хвилин інтерв’ю.
  •                   Я відкрию вам таємницю, що ми ще багато цікавого дізнаємося про письменника із самого твору. Ви запитаєте мене, що можна дізнатися про життя письменника із його твору? А відповідь ми знайдемо у передмові автора до повісті.
  1.               Читання передмови

ПЕРЕДМОВА

Більшість пригод, описаних у цій книжці, сталося насправді: декотрі - зі мною самим, інші - з моїми шкільними товаришами. ГекаФінна змальовано з життя, Тома Сойєра також, але він - персонаж не одноосібний, бо поєднує в собі риси вдачі трьох хлопців, яких я знав, і, отже, належить до мішаного архітектурного стилю.

Чудні забобони, згадувані далі, були дуже поширені серед дітей і негрів на Заході за тих часів, про які йдеться в цій оповіді,- тобто тридцять - сорок років тому.

Хоч моя книжка написана передусім на розвагу хлопчикам, та дівчаткам, я сподіваюся, що її залюбки прочитають і дорослі чоловіки та жінки, бо мені хотілося б викликати в них приємні спогади про те, якими були колись вони самі, як почували, думали й розмовляли і в які дивовижні історії іноді встрявали.

Гартфорд. 1876 Автор

  •                   Скажіть, будь ласка, хто з вас ніколи не бешкетував?

А в хто чинив такі пустощі, згадка про які викликає у вас посмішку?

  •                   Як автор пояснює для кого написана книга?

Отже, ми ще багато дізнаємося про дитинство письменника, читаючи його твір.

3. Аналіз І розділу повісті

Переказ  змісту уривка І розділу

(Вчитель демонстує фрагмент уривка із фільму, а учні продовжують переказувати)

 4.Робота над II розділом «Чудовий маляр»

  •                   Вдома ви прочитали II розділ повісті « Чудовий маляр». Я пропоную вам відновити послідовність подій цього розділу.

Робота в парах

  •                   У вас на партах конверти в яких надруковані події розділу розмістіть їх у хронологічній послідовності.
  1.               Настала субота. Ранок видався ясний і свіжий.
  2.               Том з відром та довгою щіткою вийшов на вулицю
  3.               Із хвіртки, наспівуючи «Дівчата з Буффало», підстрибцем вибіг Джім з бляшаним відром у руці.
  4.               «... Джиме, я дам тобі кульку, я дам тобі свою білу мармурову кульку.»
  5.               У цю важку й безнадійну хвилину його раптом окрилило натхнення - не що інше, як натхнення, геніальна, блискуча думка.

6.Ось у далині з’явився Бен Роджерс. Кепкувань цього хлопця Том боявся найбільше.

  1.               Том зневажливо глянув на хлопця і сказав: «Що ти називаєш роботою?»...
  2.               ...Я вважаю, що навряд чи знайдеться хтось один на тисячу, навіть на дві тисячі хлопців, хто може це зробити як слід.
  3.               Том віддав щітку, на його обличчі виписувалась нехіть, зате в серці буяла радість»

10. Отже жити на світі не так уже й погано. Сам того не відаючи, Том відкрив великий закон, який керує вчинками людей, а саме: коли хлопчикові, або дорослому забагнеться чогось, треба, щоб цього нелегко було досягти.

 Для перевірки завдання
(Слайд  з правильними відповідями на екрані)

5. Робота в групах

Запитання із скриньки: (учні по черзі із груп підходять до скриньки, витягують питання обговорюють і задають протилежній групі)

  • Назвіть справжнє ім’я та прізвище Марка Твена? (Семюел Клеменс)
  • Місто, в якому відбуваються події повісті? (Санкт-Петербург)
  • Ім׳я молодшого брата Тома? (Сід)
  • Вислів зі Святого Письма, який полюбляла цитувати тітонька Поллі? («Пошкудуєш різку – зіпсуєш дитину»)
  • Що означає псевдонім «Марк Твен»? (Мірка два)
  • В якому містечку минуло дитинство Марка Твена? (У Ганнібалі)
  • Яке покарання дала тітка Томові?( фарбувати паркан)
  • В якому віці помер письменник? (74 років)
  • Заповітна мрія Марка Твена? (стати матросом)
  • Ім׳я улюбленої доньки письменника? (Сьюзі)

Фізкультхвилинка

 

 

Знов у нас фізкультхвилинка

Пригнулись, ну-мо, ну-мо,

Розпрямились, потягнулись,

А тепер назад прогнулись.

Розминаєм руки, плечі,

Щоб сидіти було легше,

Щоб відповідати і читати

І не стомлюватись надто.

Голова зморилась тоже,

Так давайте ж їй поможем:

Вправо-вліво, раз, два,

Думай, думай, голова( оберти голови)

Хоча зарядка і коротка

Та  допомогла нам всім вона.

Ну-мо, до роботи!

Проблемне питання

Діти, а чи можна його вважати позитивним героєм?Для цього складіть в зошитах асоціативний кущ до образу Тома.

Том:

  •                  кмітливий;
  •                  винахідливий,
  •                  розумний,
  •                  товариський;
  •                  дотепний;
  •                  Які риси головного героя ви відзначили? Чи можна його вважати позитивним героєм? Доведіть свою думку

6. Теорія літератури

Як ви вважаєте до якого жанру належить твір "Пригоди Тома Сойєра" оповідання, казка, повість.

(Слайд з визначеннями оповідання, казка, повість). Чи можемо ми визначити який цей твір за жанром?

Повість - епічний прозовий твір (рідше віршований), який визначається однолінійним сюжетом. Найчастіше це історія одного людського життя, розказана від імені самого автора чи якогось героя.

Проблемне питання

Доведіть, що твір «Пригоди Тома Сойєра» - повість.

IV. Закріплення матеріалу

1. Виконання тестових завдань.

  1.               Місто в якому народився Марк Твен.

а) Флорида;

б) Г аннібал;

в) Сент -Пітерберг.

  1.               Справжнє ім’я Марка Твена.

а) СемюельЛенггорнКлеменс;

б) ДжоржРедьярдКлеменс;

в) Г анс Крістіан Клеменс.

  1.               Марк Твен у перекладі з англійської означає...

а) глибока річка;

б) мірка-два;

в) два сажні.

  1.               Довгоочікувана удача чекала Марка Твена у галузі...

а) золотошукання;

б) мореплавства;

в) літератури і журналістики.

  1.               Події повісті «Пригоди Тома Сойєра»...

а) вигадані;

б) взяті з легенд та переказів;

в) взяті із життя Марка Твена та його друзів.

  1.               Тітку Тома Сойєра звали.

а) Моллі;

б) Бенні;

в) Поллі.

  1.               Що обіцяв Том Джиму за можливість пофарбувати паркан .

а) білу мармурову кульку;

б) перлину;

в) тенісну кульку.

  1.               Яким пароплавом був Бен Роджерс

а) «Велика Міссурі»;

б)« Велика Міссісіпі»;

в) «Велика машина».

  1.               Що пообіцяв Бей дати Тому за можливість пофарбувати.

а) серединку яблука;

б) ціле яблуко;

в) яблуко, що залишилося.

  1.          Жанр твору «Пригоди Тома Сойєра».

а) оповідання;

б)повість;

в) казка.

Взаємоперевірка

  •                  Обміняйтеся роботами зі своїм сусідом по парті. Перевіримо.

(Слайд з правильними відповідями)

  1.               Робота над епіграфом

Я прошу вас повернутися до епіграфу нашого уроку. Давайте разом його прочитаємо.

Природа хоче, щоб діти були дітьми,

Перш ніж стати дорослими.

Ж. -Ж. Руссо

  •                  Як ви гадаєте чому саме ці слова я взяла епіграфом до уроку

(у дітей має бути дитинство. Діти можуть робити якісь витівки, головне, щоб вони не чинили зла.)

Метод-прес

Чи взяли ви науроці те, чого чекали від нього? Чи справдилися ваші очікування?

 

VI.Оцінювання роботи учнів. Інструктаж домашнього завдання

Прочитати 3,4,5 розділи повісті «Пригоди Тома Сойєра». Написати листа Марку Твену;взяти інтерв'ю у письменника; проілюструвати книгу «Пригоди Тома Сойєра» ( для бажаючих на вибір)

 

 

 

 

 

 

 

 

Назвіть справжнє ім’я та прізвище Марка Твена?

 

Місто, в якому відбуваються події повісті?

 

Ім׳я молодшого брата Тома?

 

Вислів зі Святого Письма, який полюбляла цитувати тітонька Поллі?

 

Що означає псевдонім «Марк Твен»?

 

В якому містечку минуло дитинство Марка Твена?

 

Яке покарання дала тітка Томові?

 

В якому віці помер письменник?

Заповітна мрія Марка Твена?

 

Ім׳я улюбленої доньки письменника?

 

Дата

Подія

30 листопада 1835

 

 

Родина поселилася в містечку Ганнібал

13 років

 

1861р.

 

1863р.

 

 

Переселився у Сан-Франциско

18 листопада 1865р.

 

1866 р.

 

21 квітня 1910 р.

 

 

Дата

Подія

30 листопада 1835

 

 

Родина поселилася в містечку Ганнібал

13 років

 

1861р.

 

1863р.

 

 

Переселився у Сан-Франциско

18 листопада 1865р.

 

1866 р.

 

21 квітня 1910 р.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Анадруцька Світлана Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
27 лютого 2019
Переглядів
16503
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку