Клас______ Дата_____
Урок № 43 Тема: М. Твен «Пригоди Тома Сойєра»
Мета:ознайомити з життям і творчістю письменника, зацікавити ним, спонукати до читання та вивчення; розвивати навички виділення головних епізодів переказувати їх, висловлення своїх суджень з приводу прочитаного, навички усного зв’язного мовлення; виховувати допитливість, прагнення до самопізнання шляхом ознайомлення з діями, вчинками та характерами літературних героїв й самовдосконалення; продовжувати роботу над збереженням зорових функцій п’ятикласників
Обладнання: Мультимедійне обладнання, картки для індивідуальної роботи та роботи в парах.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Що для вас дитинство?(кожен по черзі висловлює свою думку)
Підсумок. Дитинство – найкраща пора. Це сміх, радість, веселощі, пустощі. Тож подаруйте один одному усмішку. А, отже заряд бадьорості на весь урок.
Слово вчителя. «Ми всі родом з дитинства» - цей вислів нагадує дорослим про їхні дитячі переживання, радощі й прикрощі. Мабуть, усім хочеться, щоб дитинство завжди було світлим, безжурним, веселим і цікавим. У літературі є багато творів про дітей, що на все життя запали в душу і навіть у доросломужиттіхочеться не раз перечитати.
А чи знаєте ви твори про дітей?
Сьогодні ми з вами починаємо вивчати творчість відомого американського письменника Марка Твена та його повість « Пригоди Тома Сойєра».
Завдання уроку:
Робота з епіграфом
Природа хоче, щоб діти були дітьми, Перш ніж стати дорослими.
Ж. —Ж. Руссо
Діти, як ви розумієте цей вислів?
На це питання ви зможете дати відповідь в кінці уроку.
V.Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
Завдання:Продивившись відео , складіть та запишіть у зошити хронологічну таблицю до життя та творчості письменника.
Бесіда
ПЕРЕДМОВА
Більшість пригод, описаних у цій книжці, сталося насправді: декотрі - зі мною самим, інші - з моїми шкільними товаришами. ГекаФінна змальовано з життя, Тома Сойєра також, але він - персонаж не одноосібний, бо поєднує в собі риси вдачі трьох хлопців, яких я знав, і, отже, належить до мішаного архітектурного стилю.
Чудні забобони, згадувані далі, були дуже поширені серед дітей і негрів на Заході за тих часів, про які йдеться в цій оповіді,- тобто тридцять - сорок років тому.
Хоч моя книжка написана передусім на розвагу хлопчикам, та дівчаткам, я сподіваюся, що її залюбки прочитають і дорослі чоловіки та жінки, бо мені хотілося б викликати в них приємні спогади про те, якими були колись вони самі, як почували, думали й розмовляли і в які дивовижні історії іноді встрявали.
Гартфорд. 1876 Автор
А в хто чинив такі пустощі, згадка про які викликає у вас посмішку?
Отже, ми ще багато дізнаємося про дитинство письменника, читаючи його твір.
3. Аналіз І розділу повісті
Переказ змісту уривка І розділу
(Вчитель демонстує фрагмент уривка із фільму, а учні продовжують переказувати)
4.Робота над II розділом «Чудовий маляр»
Робота в парах
6.Ось у далині з’явився Бен Роджерс. Кепкувань цього хлопця Том боявся найбільше.
10. Отже жити на світі не так уже й погано. Сам того не відаючи, Том відкрив великий закон, який керує вчинками людей, а саме: коли хлопчикові, або дорослому забагнеться чогось, треба, щоб цього нелегко було досягти.
Для перевірки завдання
(Слайд з правильними відповідями на екрані)
5. Робота в групах
Запитання із скриньки: (учні по черзі із груп підходять до скриньки, витягують питання обговорюють і задають протилежній групі)
Фізкультхвилинка
Знов у нас фізкультхвилинка
Пригнулись, ну-мо, ну-мо,
Розпрямились, потягнулись,
А тепер назад прогнулись.
Розминаєм руки, плечі,
Щоб сидіти було легше,
Щоб відповідати і читати
І не стомлюватись надто.
Голова зморилась тоже,
Так давайте ж їй поможем:
Вправо-вліво, раз, два,
Думай, думай, голова( оберти голови)
Хоча зарядка і коротка
Та допомогла нам всім вона.
Ну-мо, до роботи!
Проблемне питання
Діти, а чи можна його вважати позитивним героєм?Для цього складіть в зошитах асоціативний кущ до образу Тома.
Том:
6. Теорія літератури
Як ви вважаєте до якого жанру належить твір "Пригоди Тома Сойєра" оповідання, казка, повість.
(Слайд з визначеннями оповідання, казка, повість). Чи можемо ми визначити який цей твір за жанром?
Повість - епічний прозовий твір (рідше віршований), який визначається однолінійним сюжетом. Найчастіше це історія одного людського життя, розказана від імені самого автора чи якогось героя.
Проблемне питання
Доведіть, що твір «Пригоди Тома Сойєра» - повість.
IV. Закріплення матеріалу
1. Виконання тестових завдань.
а) Флорида;
б) Г аннібал;
в) Сент -Пітерберг.
а) СемюельЛенггорнКлеменс;
б) ДжоржРедьярдКлеменс;
в) Г анс Крістіан Клеменс.
а) глибока річка;
б) мірка-два;
в) два сажні.
а) золотошукання;
б) мореплавства;
в) літератури і журналістики.
а) вигадані;
б) взяті з легенд та переказів;
в) взяті із життя Марка Твена та його друзів.
а) Моллі;
б) Бенні;
в) Поллі.
а) білу мармурову кульку;
б) перлину;
в) тенісну кульку.
а) «Велика Міссурі»;
б)« Велика Міссісіпі»;
в) «Велика машина».
а) серединку яблука;
б) ціле яблуко;
в) яблуко, що залишилося.
а) оповідання;
б)повість;
в) казка.
Взаємоперевірка
(Слайд з правильними відповідями)
Я прошу вас повернутися до епіграфу нашого уроку. Давайте разом його прочитаємо.
Природа хоче, щоб діти були дітьми,
Перш ніж стати дорослими.
Ж. -Ж. Руссо
(у дітей має бути дитинство. Діти можуть робити якісь витівки, головне, щоб вони не чинили зла.)
Метод-прес
Чи взяли ви науроці те, чого чекали від нього? Чи справдилися ваші очікування?
VI.Оцінювання роботи учнів. Інструктаж домашнього завдання
Прочитати 3,4,5 розділи повісті «Пригоди Тома Сойєра». Написати листа Марку Твену;взяти інтерв'ю у письменника; проілюструвати книгу «Пригоди Тома Сойєра» ( для бажаючих на вибір)
Назвіть справжнє ім’я та прізвище Марка Твена?
Місто, в якому відбуваються події повісті?
Ім׳я молодшого брата Тома?
Вислів зі Святого Письма, який полюбляла цитувати тітонька Поллі?
Що означає псевдонім «Марк Твен»?
В якому містечку минуло дитинство Марка Твена?
Яке покарання дала тітка Томові?
В якому віці помер письменник?
Заповітна мрія Марка Твена?
Ім׳я улюбленої доньки письменника?
Дата |
Подія |
30 листопада 1835 |
|
|
Родина поселилася в містечку Ганнібал |
13 років |
|
1861р. |
|
1863р. |
|
|
Переселився у Сан-Франциско |
18 листопада 1865р. |
|
1866 р. |
|
21 квітня 1910 р. |
|
Дата |
Подія |
30 листопада 1835 |
|
|
Родина поселилася в містечку Ганнібал |
13 років |
|
1861р. |
|
1863р. |
|
|
Переселився у Сан-Франциско |
18 листопада 1865р. |
|
1866 р. |
|
21 квітня 1910 р. |
|