Заняття 5 клас Дата
Тема: «Він відрізнявся від усіх собак…» Утвердження любові до всього живого у творі Ернеста Сетона – Томпсона «СНАП».
Очікувані результати: учні зуміють аналізувати вчинки героїв твору, висловлювати власні думки та обґрунтовувати їх на основі змісту оповідання, зацікавляться творами Ернеста Сетона – Томпсона.
Обладнання: презентація до заняття, відео мультфільм про Лунтика, малюнки дітей.
Я завжди вірив у те, що з тваринами можна говорити однією спільною мовою
Е. Сетон - Томпсон
Хід уроку
I. Організація класу
II.Мотивація до навчання
Звуки природи.
Вчитель: Вслухайтеся в ці звуки. Вони нагадають вам про тему, над якою ми працюємо з вами (тема : ЛЮДИНА І СВІТ ПРИРОДИ)
Вчитель: Гра «Таємний код» ( Учитель просить кожного назвати, не повторюючись (ланцюжком – один за одним), термін або словосполучення, пов’язане з природою. (Наприклад:сонце, листя, вітер, дощ, осінь, весела зима і т.д.)? (Слайд 1) природа Карпат
Вчитель: Знайдіть ,на вашу думку, хибний вислів, з яким ви не згодні. Доведіть свою думку.(Слайд 2)
1.Природу потрібно берегти, як ми бережем саме життя. П.І. Чайковський
2.Природа - будинок, в якому живе людина. Д. Лихачов
3. Природа не храм, а майстерня, і людина в ній працівник. І.Тургенєв
5. Людина – цар природи!
На мою думку, людина не є царем, бо нас породила природа та ми її дитя. Зараз людина вважає себе великим створінням, бо ми найрозумніші істоти в світі, але це не дає право нам не поважати інших істот.. Цар - це титул, якого гідний тільки найповажніша істота, я не можу сказати чи мі гідні цього титула. Отже, людина морально не готова до цього титула.
Навколишній нас світ – наш світ, але він не належить нам, ми можемо намагатися стати краще, берегти природу та її дари, але ми ніколи не станемо нероздільним її господарем, і ніколи не зможемо піти проти її законів.(можлива відповідь)
ВИСНОВОК: Це дуже важливо – відчувати і розуміти природу, А ще важливіше берегти її, а не царювати
Вчитель: Пригадайте письменників , які свою творчість присвятили зображенню світу природи (К.Паустовський, Прішвін, Кіплінг, Вірші Рильського Сосюри,Ліни Костенко ) (Слайд 3)
Вчитель: На минулому занятті ми познайомилися з великим знавцем природи – канадським письменником-анімалістом Е. Сетоном-Томпсоном, який» .бачив природу очима, розумів її та відчував серцем» і вірив у те, що з тваринами можна говорити однією спільною мовою
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Давайте пригадаємо Що ми знаємо про письменника.
Вчитель.
Робота в групах.
Розгадування кросворду. Розгадавши кросворд ви прочитаєте гасло – звернення до нас з вами, яке стане девізом нашого заняття
Вчитель:«Любіть природу!» - говорить нам через свої твори Сетон-Томпсон.
Це девіз нашого уроку – дослідження за твором «СНАП», на якому ми поговоримо про любов , дружбу людини і тварини ( Слайд 5)
Вчитель: Діти, я пропоную вам зараз згадати свого домашнього улюбленця – чотирилапого, крилатого, вухастого, пухнастого чи з колючками… Уявіть його. Які емоції викликають у вас ці спогади? А чи добре ви знаєте ваших друзів? Що вам дає спілкування з ними? А чи замислювалися ви коли-небудь над тим, що відчуває ваш друг? Коли він сумує, радіє? Ображається чи пробачає? І взагалі – який у нього характер? (відповіді дітей)
Вчитель: Ми з вами поговоримо про незвичайного героя оповідання Сетона- Томпсона «Снап», який відрізнявся від усіх собак…(Слайд 6)
Вчитель: Перш ніж почати розмову, я пропоную подивитися вам уривок з 216 серії знайомого мультфільму «Лунтик та його друзі»».
ПЕРЕГЛЯД МУЛЬТИКУ (ХВ.0.53)
Бесіда:
- Про що цей мультфільм? (Про страх)
- А вам, учні, знайоме почуття страху? Що таке страх? Як він проявляється? На які вчинки штовхає? Це добре?
- Давайте підберемо антонім до слова страх (безстрашність, сміливість, хоробрість).
- А безстрашність - це добре? Чи Легко бути сміливим? Сміливих і безстрашних людей як ще ми називаємо? (Герої).
Вчитель: Саме таким героїчним собачкою і був герой оповідання Сетона- Томпсона.
Робота над змістом уроку
Цілісний аналіз оповідання «Снап»
1) з'ясування первинного сприйняття тексту оповідання
— Яке враження справив на вас твір?
— Які епізоди вам запам'яталися ? Що особливо привабило вас у творі?
— Що видалося вам несправедливим в оповіді? Чому? Що саме в тексті ви змінили б, якби були письменником?
2). Як ви думаєте, чому автор поділив текст оповідання на частини?
(Таким чином він виокремив важливі епізоди в історії Снапа.
Перша частина - поява цуценяти в оповідача, його приручення і дружба.
Друга частина - розлука.
Третя частина - Снап - ловець вовків.
Четверта частина - загибель Снапа.)
3) Автор назвав оповідання «Снап». Як ще можна було б його назвати? (відповіді дітей: «Маленький герой», «Хоробре щеня»).
Вчитель. Чому автор дає ще й підзаголовок твору, називаючи породу Снапа : «Історія бультер’єра» ( автор підкреслює , хто є головним героєм і які особливості породи собаки.)
Вчитель . Бультер’єри – незвичайні собаки.
Про них у нас володіє інформацією учень, що має дома собаку такої породи.
РОЗПОВІДЬ УЧНЯ (ПРЕЗНТАЦІЯ)
Бультер'єр - це гладіатор серед собак. Він міцно збитий, мускулистий, рухливий. Він сповнений вогню і абсолютно безстрашний, але урівноважений і добре піддається вихованню.
Окрас білий і тигровий з білими плямами. Голова велика, з сильною мускулатурою. Мочка носа чорна і злегка спрямована вниз. Ніздрі добре розвинені. Нижня щелепа потужна. Хвіст короткий, тримається горизонтально. Лапи круглі і компактні.. Бультер'єр - собака могутня, б'є через край енергією, його не можна прирікати на життя в квартирі з короткими прогулянками у дворі. Незважаючи на досить лютий вигляд, бультер'єр насправді дуже ласкавий, йому можна довіряти дітей. Але якщо бультер'єра зачепить будь-яка інша собакак, він безстрашно кидається в бій і буде битися до кінця - ніколи не здається. Красивою цю собаку не назвеш, але у неї своя особлива чарівність. ФІЗКУЛЬХВИЛИНКА
ПРОБЛЕМНЕ ЗАПИТАННЯ
Вчитель: Ми вже знаємо історію Снапа. Наше завдання - з'ясувати, чому вона так закінчилася, чи міг Снап вчинити інакше. Що ж було головним у характері Снапа, чому його друг і господар не продав би його за всі гроші мільярдерів Америки, чому старий Пенруф сказав: «Краще б я втратив двадцять биків». Тож запрошую вас до розмови про Снапа.
РОБОТА ГРУП:
Вчитель:
Бесіда за змістом І розділу.
(«Чи був ти уважним читачем?»). Дайте назву розділу (відповіді учнів)
Вчитель:
Робота над 2 розділом оповідання.
(Кожна порода мала якийсь фатальний недолік. Великі й сильні собаки, гончаки - слабкі для вирішальної сутички; датські доги - занадто неповороткі; хорти мають побачити звіра, за запахом не переслідують вовкодави)
Вчитель:
Робота над 3 розділом оповідання.
Дайте назву розділу.( відповіді учнів)
( він знав, що його друг не схибить, не злякається, поведе за собою зграю)
— Чому перемога була потьмарена? (По-перше, вовк був молодий і недосвідчений. По-друге, «Снап був поранений - вовк сильно зачепив йому плече. »).
Вчитель:
Робота над 4 розділом оповідання.
Дайте назву розділу.( відповіді учнів)
ВИСНОВОК.
- Так чому ж загинув Снап? Хто в цьому винен? Автор? (Ні, господар не винен. Собака безстрашний і відважний, він здійснює подвиг на благо людям. Він служить надійно своєму господареві. Він не підводить свого друга Так чинять Герої)
ЗВЕРТАННЯ ДО ЕПІГРАФУ УРОКУ
ПІДСУМОК: РОБОТА В ГРУПАХ.
Скласти сенкан до слова Снап ( СЛАЙД 7)
Групова робота: Складання «Пам’ятки про поводження з тваринами».
(Усно)
1. Під час зустрічііз бродячим собакою не можна тікати від нього. Потрібно зупинитися, повернутися до нього обличчям, а потім повільно відходити назад і дати дорогу тварині.
2. Якщо собака напав на вас, відбивайтеся тим, що є під руками: каменем, палицею, портфелем. Намагайтеся вдарити його по носі. Ніс — найуразливіше місце собаки.
3. Якщо вас укусили собака відразу ж скажіть про це батькам, щоб вони негайно відвели вас до лікаря.
4. Не чіпайте бездомних собак і кішок. Від кішок і собак людям передаються хвороби: лишаї, короста, сказ.
Хвилинка – цікавинка.
ПРОЕКТА РОБОТА УЧНЯ «МІЙ УЛЮБЛЕНИЙ ПЕС»
Вчитель:
Розповідь про собак - героїв в зоні АТО, собаки під час війни, собакиполіцейські, прикордонники, пожежники, рятувальники)
2.Пам’ятники собакам (Слайд 8- 11)
РЕКОМЕНДАЦІЇ ВІД ВЧИТЕЛЯ
ПРОЧИТАТИ ТВОРИ:А.П. Чехов «Каштанка» , Троєпольський «Білий Бім Чорне Вухо», подивіться фільм «ХАТІКО»
ПІДСУМОК.
РЕФЛЕКСІЯ: що було корисним на уроці
Закріплення вивченого матеріалу.
1.Е.Сетон-Томпсон –
А) англійський письменник;
Б) канадський письменник;
2. Канада розташована на
А) континенті Північна Америка;
Б) континенті Євразія;
3. Тематика творів Е.Сетон-Томпсона-
А) Пригоди та фантастика;
Б) Світ живої природи.
4. Письменник вважав джерелом радості
А) спілкування з живою природою;
Б) професійне зростання;
5. Героями творів Е.Сетон- Томпсона є
а) вигадані казкові персонажі;
В) справжні тварини та птахи.
6. Письменник, що розповідає про поведінку тварин та птахів –
А) натураліст;
Б) зоолог;
В) анімаліст.
7. Свої оповідання письменник супроводжував
А) схемами та картами;
Б) малюнками тварин та птахів;
8. Твір Е.Сетон-Томпсона «Снап»- це…
А) казка про тварин;
Б) оповідання.
9. Герой твору «Снап» - собака породи
А) бульдог;
Б) бультер’єр
10. У чому надзвичайність Снапа?
А) у відчайдушній сміливості;
Б) у якості ватажка;
В) у здатності до самопожертви.
Вчитель: Діти, завжди пам’ятайте ( Слайд 12)