«Він відрізнявся від усіх собак…» Утвердження любові до всього живого у творі Ернеста Сетона – Томпсона «СНАП».

Про матеріал
Урок у 5 класі за темою «Він відрізнявся від усіх собак…» Утвердження любові до всього живого у творі Ернеста Сетона – Томпсона «СНАП» дасть можливість учням учитися аналізувати вчинки героїв твору, діти будуть розвивати вміння висловлювати власні думки та обгрунтовувати їх на основі змісту твору. Урок розроблено на основі метидичної проблеми вчителя "Розвиток пізнавальних здібностей учнів на уроках зарубіжної літератури"
Перегляд файлу

Заняття     5 клас   Дата

 Тема: «Він відрізнявся від усіх собак…» Утвердження  любові до всього живого у творі Ернеста Сетона – Томпсона «СНАП».

 Очікувані результати: учні зуміють аналізувати вчинки героїв твору, висловлювати власні думки та обґрунтовувати їх на основі змісту оповідання, зацікавляться творами  Ернеста Сетона – Томпсона.

Обладнання: презентація до заняття, відео мультфільм  про Лунтика, малюнки дітей.

Я завжди вірив у те, що з тваринами можна говорити однією спільною мовою

 Е. Сетон - Томпсон

Хід уроку

I. Організація класу

II.Мотивація до навчання

Звуки природи.

Вчитель: Вслухайтеся в ці звуки. Вони нагадають вам про тему, над якою ми працюємо з вами (тема : ЛЮДИНА І СВІТ ПРИРОДИ)

Вчитель: Гра «Таємний код» ( Учитель просить кожного назвати, не повторюючись (ланцюжком – один за одним), термін або словосполучення, пов’язане з природою. (Наприклад:сонце, листя, вітер, дощ, осінь, весела зима і т.д.)?                                                        (Слайд 1) природа Карпат

Вчитель: Знайдіть ,на вашу думку, хибний вислів, з яким ви не згодні. Доведіть  свою думку.(Слайд 2)

1.Природу потрібно берегти, як ми бережем саме життя.  П.І. Чайковський

2.Природа - будинок, в якому живе людина.    Д. Лихачов

3. Природа не храм, а майстерня, і людина в ній працівник. І.Тургенєв

5. Людина – цар природи!

На мою думку, людина не є царем, бо нас породила природа та ми її дитя. Зараз людина вважає себе великим створінням, бо ми найрозумніші істоти в світі, але це не дає право нам не поважати інших істот.. Цар - це титул, якого гідний тільки найповажніша істота, я не можу сказати чи мі гідні цього титула. Отже, людина морально не готова до цього титула. 

Навколишній нас світ – наш світ, але він не належить нам, ми можемо намагатися стати краще, берегти природу та її дари, але ми ніколи не станемо нероздільним її господарем, і ніколи не зможемо піти проти її законів.(можлива відповідь)

ВИСНОВОК: Це дуже важливо – відчувати і розуміти природу, А ще важливіше берегти її, а не царювати

Вчитель: Пригадайте письменників , які свою творчість присвятили зображенню світу природи (К.Паустовський, Прішвін, Кіплінг, Вірші Рильського Сосюри,Ліни Костенко ) (Слайд 3)

Вчитель: На минулому занятті ми познайомилися з великим знавцем природи – канадським письменником-анімалістом Е. Сетоном-Томпсоном, який» .бачив природу очима, розумів її та відчував серцем» і вірив у те, що з тваринами можна говорити однією спільною мовою 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Давайте пригадаємо Що ми знаємо про письменника.

Вчитель.

 Робота в групах.

Розгадування кросворду. Розгадавши кросворд ви прочитаєте гасло – звернення до нас з вами, яке стане девізом нашого заняття

  1.          Країна, де народився письменник. (АНГЛІЯ)
  2.          Вид діяльності, що подобався Ернестові.(малювання)
  3.          Слово, що з іспанської перекладається як вовк.(Лобо)
  4.          Широка рівнина зі степовою рослинністю в Північній Америці, де мандрував Сетон-Томпсон.(прерія)
  5.          Назва золотої медалі, якою за наукові досягнення був відзначен Сетон-Томпсон. (ЕЛІОТ)
  6.          Заняття, яким Томпсон займався у майстерні,роблячи іграши.(різьба)
  7.          Ернест довго працював, щоб купити книжку «… Канади».(птахи)
  8.          Сонце, земля, вода, повітря, рослини і тварини – усе живе і неживе, нерозривно взаємо-пов’язане - все це одним словом… (природа)
  9.          Людина , що полює на тварину.(мисливець)
  10.     Назва великої скотарської округи.(курумпо)
  11.     Записник, де Томпсон занотовував спостереження над  природою.(Щоденник)
  12.     Країна, що стала Батьківщиною Сетон-Томпсона.(Канада)
  13.     Вчений-природознавець, яким був письменник.(Натураліст)

C:\Documents and Settings\Admin\Мои документы\Мои рисунки\Рисунок1.png

 

Вчитель:«Любіть природу!» - говорить нам через свої твори Сетон-Томпсон.

 Це девіз нашого уроку – дослідження за твором «СНАП», на якому ми поговоримо про любов , дружбу людини і тварини ( Слайд 5)

Вчитель: Діти, я пропоную вам зараз згадати свого домашнього улюбленця – чотирилапого, крилатого, вухастого, пухнастого чи з колючками… Уявіть його. Які емоції викликають у вас ці спогади? А чи добре ви знаєте ваших друзів? Що вам дає спілкування з ними?  А чи замислювалися ви коли-небудь над тим, що відчуває ваш друг? Коли він сумує, радіє? Ображається чи пробачає? І взагалі – який у нього характер? (відповіді дітей)

 Вчитель:  Ми з вами   поговоримо про незвичайного героя оповідання Сетона- Томпсона «Снап», який відрізнявся від усіх собак…(Слайд 6)

Вчитель: Перш ніж почати розмову, я пропоную подивитися вам уривок з 216 серії знайомого мультфільму «Лунтик та його друзі»».

ПЕРЕГЛЯД  МУЛЬТИКУ (ХВ.0.53)

Бесіда:
- Про що цей мультфільм? (Про страх)
- А вам, учні, знайоме почуття страху? Що таке страх? Як він проявляється? На які вчинки штовхає? Це добре?
- Давайте підберемо антонім до слова страх (безстрашність, сміливість, хоробрість).
- А безстрашність - це добре? Чи Легко бути сміливим? Сміливих і безстрашних людей як ще ми називаємо? (Герої).

Вчитель: Саме таким героїчним собачкою і був герой оповідання Сетона- Томпсона.

      Робота над змістом уроку

 Цілісний аналіз оповідання «Снап»

1) з'ясування первинного сприйняття тексту оповідання

— Яке враження справив на вас твір?

— Які епізоди вам запам'яталися ? Що особливо привабило вас у творі?

— Що видалося вам несправедливим в оповіді? Чому? Що саме в тексті ви змінили б, якби були письменником?

2). Як ви думаєте, чому автор поділив текст оповідання на частини?

 (Таким чином він виокремив важливі епізоди в історії Снапа.

 Перша частина - поява цуценяти в оповідача, його приручення і дружба.

Друга частина - розлука.

Третя частина - Снап - ловець вовків.

Четверта частина - загибель Снапа.)

3) Автор назвав оповідання «Снап». Як ще можна було б його назвати? (відповіді дітей: «Маленький герой», «Хоробре щеня»).
Вчитель. Чому автор дає ще й підзаголовок твору, називаючи породу Снапа : «Історія бультер’єра» ( автор підкреслює , хто є головним героєм і які особливості породи собаки.)

 Вчитель . Бультер’єри – незвичайні собаки.

 Про них у нас володіє інформацією  учень, що має дома собаку такої породи.

РОЗПОВІДЬ УЧНЯ (ПРЕЗНТАЦІЯ)

Бультер'єр - це гладіатор серед собак. Він міцно збитий, мускулистий, рухливий. Він сповнений вогню і абсолютно безстрашний, але урівноважений і добре піддається вихованню.
Окрас білий і тигровий з білими плямами. Голова велика, з сильною мускулатурою. Мочка носа чорна і злегка спрямована вниз. Ніздрі добре розвинені. Нижня щелепа потужна. Хвіст короткий, тримається горизонтально. Лапи круглі і компактні.. Бультер'єр - собака могутня, б'є через край енергією, його не можна прирікати на життя в квартирі з короткими прогулянками у дворі. Незважаючи на досить лютий вигляд, бультер'єр насправді дуже ласкавий, йому можна довіряти дітей. Але якщо бультер'єра зачепить будь-яка інша собакак, він безстрашно кидається в бій і буде битися до кінця - ніколи не здається. Красивою цю собаку не назвеш, але у неї своя особлива чарівність.                                                        ФІЗКУЛЬХВИЛИНКА
ПРОБЛЕМНЕ ЗАПИТАННЯ

 Вчитель: Ми вже знаємо історію Снапа. Наше завдання - з'ясувати, чому вона так закінчилася, чи міг Снап вчинити інакше. Що ж було головним у характері Снапа, чому його друг і господар не продав би його за всі гроші мільярдерів Америки, чому старий Пенруф сказав: «Краще б я втратив двадцять биків». Тож запрошую вас до розмови про Снапа.

РОБОТА ГРУП:

Вчитель:

Бесіда за змістом І розділу.

 («Чи був ти уважним читачем?»). Дайте назву розділу (відповіді учнів)

  • На яке свято Джек подарував своєму товаришеві собаку?
  • Як його звали?
  • Якого кольору був собака?
  • Яке слово було написане на пакунку? Як ви думаєте, чому?
  • Де рятувався розповідач історії від свого несподіваного гостя?
  • Яке місце для сну обрав бультер’єр?
  • Яку систему виховання було застосовано до цуценяти? Поясніть, як вона  діяла.
  • Як ви вважаєте, чому так поводився маленький бультер'єр? (Хотів стати  господарем становища, змусити людину підкоритися, боятися його.)
  • Чим закінчився цей « двобій « людини і тварини (ДРУЖБОЮ)
  •  Як поводив себе господар: (переконливо, по-доброму, але не допускав агресії, був наполегливий, добре знав породу собаки ,був терплячим.)

 Вчитель:

Робота над 2 розділом оповідання.

  • Які події відбулися в 2 розділі оповідання? Дайте назву розділу.( відповіді учнів)
  • Від’їзд господаря по справах.
  •  Чому не склалися відносини господарки квартири і Снапа.
  •  Що вона вимагала від господаря собаки?
  •  З якою проблемою стикалися скотарі на  фермах?(ВОВКИ)
  •  Чому вони вирішили у  полюванні на вовків використати  собак різних порід

(Кожна порода мала якийсь фатальний недолік. Великі й сильні собаки, гончаки - слабкі для вирішальної сутички; датські доги - занадто неповороткі; хорти мають побачити звіра, за запахом не переслідують вовкодави)

  • Кого НЕ вистачало в зграї Собак? ( відповідь учнів: ВОЖАКА, який поведе за собою)

Вчитель:

Робота над 3 розділом оповідання.

Дайте назву розділу.( відповіді учнів)

  • Чому оповідач  запросив свого собаку сюди на ферму на полюваня на вовка?

( він знав, що його друг не схибить, не злякається, поведе за собою зграю)

  • Як і коли Снап проявив свій безстрашний норов? (коли зграя затравила молодого вовка на відкритій місцевості. Але собаки, оточивши вовка, знову злякалися. І тільки Снап « не став витрачати часу на гавкіт, а встиг миттєво вчепитися йому в носа».)

— Чому перемога була потьмарена? (По-перше, вовк був молодий і недосвідчений.               По-друге, «Снап був поранений - вовк сильно зачепив йому плече. »).

Вчитель:

Робота над 4 розділом оповідання.

Дайте назву розділу.( відповіді учнів)

  •         Як почувався СНап після поранення, як повів себе господар? ( ЗАЧИТАТИ)
  •         Знайдіть в тексті останне полювання Снапа.
  •         Чи відповідає поведінка Снапа опису його породи?
  •         Що змусило старого Пенруфа проговорити тремтячим голосом «Краще б
  •         у мене 20 биків пропало»?

 ВИСНОВОК.

 

 - Так чому ж загинув Снап? Хто в цьому винен? Автор? (Ні, господар не винен. Собака безстрашний і відважний, він здійснює подвиг на благо людям. Він служить надійно своєму господареві. Він не підводить свого друга Так чинять Герої)

ЗВЕРТАННЯ ДО ЕПІГРАФУ УРОКУ

ПІДСУМОК: РОБОТА В ГРУПАХ.

 Скласти сенкан до слова Снап ( СЛАЙД 7)

      

Групова робота: Складання «Памятки про поводження з тваринами».

(Усно)

1. Під час зустрічііз бродячим собакою не можна тікати від нього. Потрібно зупинитися, повернутися до нього обличчям, а потім повільно відходити назад і дати дорогу тварині.

2. Якщо собака напав на вас, відбивайтеся тим, що є під руками: каменем, палицею, портфелем. Намагайтеся вдарити його по носі. Ніс — найуразливіше місце собаки.

3. Якщо вас укусили собака відразу ж скажіть про це батькам, щоб вони негайно відвели вас до лікаря.

4. Не чіпайте бездомних собак і кішок. Від кішок і собак лю­дям передаються хвороби: лишаї, короста, сказ.

Хвилинка – цікавинка.

ПРОЕКТА РОБОТА УЧНЯ «МІЙ УЛЮБЛЕНИЙ ПЕС»

Вчитель:

Розповідь про собак - героїв в зоні АТО, собаки під час  війни,  собакиполіцейські, прикордонники, пожежники, рятувальники)

  1. Собаки в зоні АТО переживають справжні людські почуття. Страх, самотність, надію на добрі руки, щастя від зустрічі з новим господарем і радість спілкування. Вони також отримують поранення і контузії, також припадають до землі під час обстрілу. Але навіть загубившись на полі бою, повертаються до солдат, що їх прихистили. Вірність у собак - у душі.

2.Пам’ятники собакам (Слайд 8- 11)

РЕКОМЕНДАЦІЇ ВІД ВЧИТЕЛЯ

ПРОЧИТАТИ ТВОРИ:А.П. Чехов «Каштанка» , Троєпольський «Білий Бім Чорне Вухо», подивіться фільм «ХАТІКО»

ПІДСУМОК.

РЕФЛЕКСІЯ: що було корисним на уроці

Закріплення вивченого матеріалу.

 1.Е.Сетон-Томпсон –

А) англійський письменник;

Б) канадський письменник;

 2. Канада розташована на

А) континенті Північна Америка;

Б) континенті Євразія;

 3. Тематика творів Е.Сетон-Томпсона-

А) Пригоди та фантастика;

Б) Світ живої природи.

 4. Письменник вважав джерелом радості

А) спілкування з живою природою;

Б) професійне зростання;

 5. Героями творів Е.Сетон- Томпсона є

а) вигадані казкові персонажі;

В) справжні тварини та птахи.

 6. Письменник, що розповідає про поведінку тварин та птахів –

А) натураліст;

Б) зоолог;

В) анімаліст.

 7. Свої оповідання письменник супроводжував

А) схемами та картами;

Б) малюнками тварин та птахів;

 8. Твір Е.Сетон-Томпсона «Снап»- це…

А) казка про тварин;

Б) оповідання.

 9. Герой твору «Снап» - собака породи

А) бульдог;

Б) бультер’єр

 10. У чому надзвичайність Снапа?

А) у відчайдушній сміливості;

Б) у якості ватажка;

В) у здатності до самопожертви.

 

Вчитель: Діти, завжди пам’ятайте ( Слайд 12)

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Maievska Liliya
    Дякую, урок вийшов чудовий!
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
27 лютого 2019
Переглядів
14060
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку