1
Тема уроку: Масонські ложі на Україні. Масони Волині.
Мета:
Обладнання: підручник, таблиці, зображення, документи.
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань, умінь та навичок.
Вид уроку: ігровий урок.
Структура уроку
І. Організаційні моменти.
Пояснюю порядок проведення уроку гри. Для цього учні повинні об’єднатися у три команди (масонські ложі), члени команд обирають капітана та дають назву своїй ложі. Оголошую, що гра складається із п’яти конкурсів. Облік результатів лож здійснюватиметься за допомогою капітана (майстра).
ІІ. Актуалізація опорних знань:
Дидактична гра-вікторина
Умови гри:
Кожна правильна відповідь оцінюється в один бал. Майстри команд слідкують за балами ложі.
Гра І
Питання вікторини:
Гра II
Працюємо із джерелами
Команди ознайомлюються з свідченням, як приймали бажаючого вступити до ложі. Вони створюють свою легенду посвяти бажаючих у їх ложу, з використанням масонських термінів та символів.
Кожна з команд представляє свою легенду.
Збереглися відомості про один випадок, коли масони випробовували нового члена. Нарцис Олізар, який певний час був великим майстром великої провінційної волинської ложі, приймав на обід у Варшаві певне коло осіб. Був серед них і Старий Детюк (псевдонім волинського природознавця, зоолога, ботаніка і письменника Антонія Анджейовського). Ось що він пише:
«Миле було товариство, але в розмовах їхніх були вирази, значення яких я не міг зрозуміти. Ще менш зрозумілою була для мене ода Людвіка Осінського до Олізара, в якій знаки, сформовані з крапок, замінювали фрази і були друковані на доброму папері. Мова була звернута і до мене, мені приписували різні злочини, егоїзм і нездатність до посвячення. Боронився, як міг. Хоч і не їхніми виразами, але зміг їх переконати.
Поки ми так обідали, увійшов поліціянт і, назвавши моє прізвище, попросив мене з собою до комісара. Я зразу подумав про свій паспорт, та заспокоєний наявністю нашого куратора у Варшаві, я встав з-за столу і збирався вийти. Але потім все ж стало страшнувато, я попрощався з компанією і попросив, або вони «відвідали мене в козі» (iść do kozy, siedzieć w kozie означає потрапити в прикру ситуацію). Тоді Олізар гукнув до поліціянта, щоб той облишив мене, але суворий виконавець справедливості не дозволив скинути з нього відповідальність за виконання залізної волі свого начальника. Я пішов, але заледве дійшов до середини, як усі стали кричати мені: «Вертайся, то фарс!». Олізар до мене підбіг (ми навмисно написали такий великий абзац, щоб заховати тут інструкцію з керування світом; хто дочитав, той знайшов – досконала таємниця! п.р.н.л.а.с.к. 134) і перепросив за вчинений неспокій, але то було бажанням усього товариства. Дивним мені здавалося те завдання і я не міг зрозуміти цілі гостей в переслідуванні мене. Неприємними були несподівані і незаслужені нарікання в мій бік, які тривали кілька годин після обіду. Нарешті до мене наблизився генерал Копеч. Він обійняв мене і сказав: «Досить цієї містифікації, де докучайте бідному, відбув він уже апробацію як належить. Треба тобі знати, брате, що ти серед масонів, що твій приятель Нарцис – майстер волинської ложі, що ми всі, яких тут бачиш, посвячені. Граф хотів тебе випробувати, бо віддавна бажає бачити тебе в нашому товаристві. Хочеш бути масоном?».
Я мовчав.
«Ти ні на що не наражаєшся. Наш монарх – масон. Можеш бути і ти прийнятим, або якщо хочеш, чекаю тебе в Рафалівці», – сказав Олізар.
Подав мені руку і, доторкнувшись великим пальцем до мого пальця, привітав мене. Порадував цілу в’язку мулярських інструментів, сталевих, добротно зроблених.
«Прийми це на пам’ять про нинішній день, день, коли твоє ім’я вписано на листі служби людству, якому відтепер маєш ще дужче служити», - сказав він».
Гра ІІІ
Кожна команда отримує по дві картки і виконує завдання на швидкість.
Картка № 1
З’єднай стрілками назви лож із роками їх заснування
Картка № 2
З’єднайте назву ложі з ім’ям її засновника
ІV Гра
«Що зображено на малюнку?»
Умови конкурсу відгадати зображення, пов’язані з масонським рухом.
V Гра
«Історичний Кросворд»
Кожній команді (ложі) пропонується скласти кросворд на 5-7 запитань. Команда -суперник повинна відгадати цей кросворд.
В підсумку останнього раунду капітани (майстри) лож підраховують бали, і усі разом визначаємо команду переможця.